Fråga om Nvidia Shield TV Pro och Nvidia Gamestream.

Permalänk
Medlem

Fråga om Nvidia Shield TV Pro och Nvidia Gamestream.

Hej alla goa människor!

Min fråga är kortfattad och det är går det att använda Shield Pro AI upscaling teknik till spel via Gamestream?

Har min RTX 2060 kopplad till min Shield via Gamestream till min 1080p tv. Den är kopplad via internet kabel, så ej wi fi. Skället till att jag frågar är att jag vill uppgradera min tv till 4k men är nyfiken om det går att använda AI upscaling till även Nvidias Gamestream som till man kan göra med film och serier i lägre upplösning?

Spelar enbart single player spel via Gamestream och multiplayer på min 1440p monitor. Förväntar mig ingen revolutionerande bild om man jämnför mot native 4k. Men bara det ser någorlunda bra ut så är jag nöjd. Vill helt enkelt uppgradera storleken på tv:n mot vad jag har idag.

Mvh En gamer!

Permalänk
Medlem

Har den äldre Shield TV Pro modellen utan AI upskalning, men jag är ändå ganska säker på att svaret på din fråga är nej.

Spelet du önskar streama behöver ha stöd för DLSS eller FSR.

Du kan dock sätta 1440p upplösning i spelet fast du stält in på Shielden att det ska skickas en 4K stream från datorn till enheten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Har den äldre Shield TV Pro modellen utan AI upskalning, men jag är ändå ganska säker på att svaret på din fråga är nej.

Spelet du önskar streama behöver ha stöd för DLSS eller FSR.

Du kan dock sätta 1440p upplösning i spelet fast du stält in på Shielden att det ska skickas en 4K stream från datorn till enheten.

Tack för svaret!
Kan det bli någorlunda bra bild om jag gör som du beskrev? Har inga höga förväntningar på att det ska se fantastiskt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ossium89:

Tack för svaret!
Kan det bli någorlunda bra bild om jag gör som du beskrev? Har inga höga förväntningar på att det ska se fantastiskt ut.

Ärligt talat tycker jag 1440p på min OLED TV som jag streamar till ofta ser bättre ut än på min 1440p native PC skärm. Har nog mycket med den bättre kontrasten att göra som leder till att bilden upplevs som skarp fortfarande.

Annars kan ju alltid aktivera skärpa via Nvidia freestyle, av det jag sett demonstrerat från AI uppskalningen på den nyare Shield-modellen så verkar det inte vara mycket avancerat än ett simpelt "sharpening" filter ändå.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | Palit Geforce RTX 3080 GamingPro | Gigabyte Aorus X570S PRO AX | Noctua NH-U12S |
Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR4 @ 3600Mhz | Fractal Design Define R4 | Seasonic Focus GX-1000 80+ Gold |
Dell S3220DGF 1440p @ 165hz | Sennheiser HD 58X | Edifier S530D

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZimpanX:

Ärligt talat tycker jag 1440p på min OLED TV som jag streamar till ofta ser bättre ut än på min 1440p native PC skärm. Har nog mycket med den bättre kontrasten att göra som leder till att bilden upplevs som skarp fortfarande.

Annars kan ju alltid aktivera skärpa via Nvidia freestyle, av det jag sett demonstrerat från AI uppskalningen på den nyare Shield-modellen så verkar det inte vara mycket avancerat än ett simpelt "sharpening" filter ändå.

Hade totalt glömt bort att man kan använda Nvidia freestyle. Använde sharpening till det nyligen på min 1440p monitor för assassin's creed valhalla då jag upplevede att texturerarna försvann på monitorn i 1440p upplösningen. Sharpening löste det och då såg det mer ut som man förväntade sig av 1440p och high-ish inställningarna som jag använde. Tror jag använde mig utav Hardware Unboxed rekommenderade inställningar.

Ska titta på en tv nu och se vad som jag kan hitta. Tack för all hjälp o råd!

Permalänk
Medlem

Du kan använda AI upscale när du streamar från datorn, men du kan få högre latency.
Såg den funktionen i någon av menyerna när jag kikade runt tidigare idag.