Intel kan vrida upp lanseringspriserna med Core 12000-serien "Alder Lake"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Verkar väl som at 12700K kommer ge mer prestanda än 5900X till lägre pris..?

Det kan vi inte avgöra än, får vänta tills den 27E nästa vecka och se på 3e parts reviews, fristående tester istället för företagets marknadsföringssyfte.

Hoppas kan man ju men vi får allt se, låter inte bra i mina ögon att review embargo går ut samma dag som release, dem senaste åren har det varit synonym med en medioker produkt, men hoppas verkligen Intel tagit tag i sitt skit nu och vi faktiskt får en frammarsch i utvecklingen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900x 4.8ghz. 32GB DDR4 3600Mhz. Radeon 6800 XT. MSI Gaming Plus B550. 1000GB SN850 M.2. Noctua Nh-U14S. 1x 1024GB M.2 Kingston A2000. Seasonic Focus PX 850 Platinum. Fractal Design Define R6 USB-C. Predator XB273UGX.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CasualGamer:

"The annual inflation rate in the US edged up to a 13-year high of 5.4% in September of 2021 from 5.3% in August and above market expectations of 5.3%."
https://tradingeconomics.com/united-states/inflation-cpi

Priserna sätts i USD, så i högsta grad relevant.

Det är headline inflation, inte core inflation. Dessutom är det annual, så jämförelse med förra året då inflationen var för låg. Core inflation över två år ligger på ca 2,75% per år, vilket inte är vidare anmärkningsvärt. Före pandemin låg det här på ca 2,5%.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

”Inflationen” slår med kraft på alla fronter.
Bensin, matvaror, elektronik, bilar etc

Skrivet av Sando:

Prishöjningar, inte inflation. Allmänna prisnivåer har ökat rätt måttligt om man ser på 3 månaders core inflation alternativt 2 år. Men jo, vissa sektorer har stora flaskhalsar och ökningar i efterfrågan.

https://mobile.twitter.com/jack/status/1451733913961783299

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Det är headline inflation, inte core inflation. Dessutom är det annual, så jämförelse med förra året då inflationen var för låg. Core inflation över två år ligger på ca 2,75% per år, vilket inte är vidare anmärkningsvärt. Före pandemin låg det här på ca 2,5%.

Alltså vi har en extrem inflation just nu . Alla ser den om man tittar ordentligt . https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/prise...

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 10 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem

Processorer blir såklart dyrare för att tillräckligt många inte behöver/vill ha dom för att få upp volymerna vilket alltid har varit förutsättningen för lägre priser. Det är inte konstigare än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Apple släpp indikerar dock på liten till noll skillnad för CPU-prestanda. Om inte informationen är fel använder M1 Pro/Max sig av LPDDR5, M1 använder sig av LPDDR4X.

Stämmer. Men det finns ingen anledning att förvänta någon skillnad i CPU prestanda i GeekBench 5 eller motsvarande benchmarks, de är mer till för att utvärdera CPU-kärnorna snarare än systemet som helhet.
Generellt sett är problem som är bandbreddsberoende inte populära för de lämpar sig dåligt för benchmarketing. Bandbreddsberoendet gör det svårt att sälja extra kärnor eller små förändringar i IPC. Här på Sweclockers verkar det rimligt att testa de nya minnessystemen med spel (och settings som minskar GPU:ns inverkan). Vi vet att både latens och bandbredd spelar roll, men - hur mycket? Hoppas på intressanta artiklar framöver!

Permalänk
Medlem

Hyperinflation är när priserna stiger med 50% per månad, vilket på årsnivå blir ca 13000%. En processor som kostar 2000kr i år skulle alltså kosta 2000*130=260 000kr om ett år.

De som pratar om hyperinflation vet inte vad de snackar om.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Hyperinflation är när priserna stiger med 50% per månad, vilket på årsnivå blir ca 13000%. En processor som kostar 2000kr i år skulle alltså kosta 2000*130=260 000kr om ett år.

De som pratar om hyperinflation vet inte vad de snackar om.

Jag tycker inte den distinktionen är vare sig intressant eller relevant. Om inflationen låg på 49% så skulle det då fortfarande inte vara "hyperinflation", men lik förbaskat skulle det kännbart, katastrofalt..välj själv.

Använde Jack Dorsey ordet "hyperinflation" felaktigt? Det är möjligt, men som sagt, helt ointressant.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Rödskägg d ä:

@Yoshman

Så 6-wide är "hemligheten" bakom varför Alder-lake är så strömtörstig? (Enligt läckor)

De flesta "läckor" är antaligen rena spekulationer.

Ändå rimligt att anta hög peak-effekt hos Alder Lake och "låser man upp" strömbudgeten lär det likt Rocket Lake dra en hel del. Men i nuläget är det rätt mycket en gissning.

I Intels fall är det lite lurigt hur man ska ställa sig till effektiviteten. Rocket Lake är ett lysande exempel på problematiken. "Alla" är rätt överens om att Rocket Lake är en power-hog, fast tittar man på SweClockers mätning visar det sig att Rocket Lake trots allt drar mindre än flertalet Ryzen modeller.

Klicka för mer information
Visa mer

Problemet här är att de som faktiskt köpt Rocket Lake kommer i många fall köra med "upplåst strömbudget". Detta inte minst då Intel specifikt säger att de inte ser upplåst strömbudget som överklockning (vilket står i kontrast till AMD Ryzens PBO där AMD specifikt säger att det är att likställa med överklockning).

Alder Lake lär fungera exakt på samma sätt. Vilket i sig inte är ett problem, mer än att Intel borde fundera på vilka signaler det sänder.

I princip alla tester som gjordes på Rocket Lake och vi får anta kommer göras för Alder Lake kör med "låst strömbudget", i det läget är till och med Rocket Lake OK-ish sett till absolut effekt (den har dock sämre perf/W ställd mot Ryzen 5000 även i detta läge).

Fast det folk kommer komma ihåg kring strömförbrukning är mätningar med upplåst strömbudget. Segt för de som testar, men egentligen borde man behöva testa dessa plattformar i både med "låst" och "upplåst" strömbudget då Intel själva anser att båda är konfigurationer de officiellt stödjer. Vilken man man sedan väljer att köra beror på om man bara är ute efter maximal prestanda, eller om man också bryr sig om perf/W.

6-wide font-end är ändå en indikation att med upplåst strömbudget och än mer vid överklockning kan man nog vänta sig att Alder Lake äter elektroner likt hur en blåval sveper i sig krill...

Skrivet av Ozzed:

Apple kan jag förstå för de har en exceptionellt lojal kundbas och har paketerat hård och mjukvara på ett sätt som gör att de i många fall saknar konkurrens, men Intel? Om det nu är så att de sätter ett pris som om produkterna levde i en bubbla så blir det ju inget vidare om konsumenterna inte tycker att produkten är värd det priset. Men oavsett så bör ju åtminstonne AMD svara med en prissänkning om det nu blir så att Alder lake gör att Zen 3 inte längre är värd det nuvarande priset i konsumenternas ögon

De flesta strategier har sina för och nackdelar. Vet inte om Nvidia justerar sina priser direkt, AMD har också allt mer gått mot att hålla en fast pris. Man ser en nedgång i pris när generationen efter kommer ut, men det är nog mer en effekt av att handlarna väljer att sälja ut det lilla lager man sitter på innan produkten blir hopplöst att sälja. Verkar t.ex. som en del butiker har lite rabatter på 11900K, den kommer bara var "het" i Celsius räknat efter 12900K lanserats...

Tror de flesta vill nå en punkt där deras produkter håller en rätt fast prisnivå under hela den tid de är aktuella. Annars skapar man bara en form av Osborne effekt: bättre att vänta på att priset går ned, vilket tillslut då bli, lika bra att vänta in nästa produkt...

Skrivet av Shiprat:

Vilka var så dyra på konsumentsidan på den tiden? Det var före min datorbyggartid- modifierade och fixade bara familjens datorer på den tiden.

Vill minnas att när jag byggde min första dator helt själv så hade jag råd med en Core2 E6750, givetvis ville jag ha en C2Q eller till och med en C2EE men det fanns ju inte på kartan.

Vad jag kan se lanserades E6750 för 183$.
Q6600 som jag hade hoppats få tag i lanserades för 530$.
QX68xx processorerna låg ju på 999$ respektive 1199$ vid lansering.

Längre bak än så minns jag inte superbra vad som fanns i familjen- min far hade en dator med Pentium 4, min mor fixade genom jobbet en dator med en Pentium D i åt mig.

Under den perioden verkar det ju ha åtminstone lanserats processorer i hela prisspannet eller?
Som sagt, minns inte själv, kan bara gå på vad för spår som finns historiskt.

Å andra sidan var medellönen i sverige tydligen 23 000kr 2005 så priserna låter ju lite mer svårsmälta med det i åtanke.

Men ja, det är trist att billigaste från AMD i form av 5600G ser ut att landa någonstans runt 2500kr, där har ju intel bättre utbud just nu utan tvekan.
När du säger "gamla" prisnivån för konsument-CPUer och "prisvärda modeller" vad är det du menar- för generellt kontorsjobb eller för lätt gaming eller vad?
Det är nog inte jättemånga som bygger stationära för bara generellt bruk länge, skulle tro att det mesta är för gaming eller som workstation av något slag, så kan förstå att processorsidan blir mer och mer riktad mot det. Om man kollar på processorer för gaming eller workbench-jobb så tycker jag det finns rätt vettigt utbud just nu ändå.

Har funderat lite på de klassiska First-word-latency matriser som brukar cirkuleras på reddit som köpguide för RAM, vid diskussion med polare tog jag en sådan och slängde in ett konfimerat DDR5-kit med lite andra exempel osv, nedan. Jag känner dock att jag verkligen inte har kunskap nog för att kunna säga om/hur/när detta egentligen spelar roll, och vad jag sett från bland annat techspots artiklar där HWU-Steve testar vanliga frekvenser och timings, samt manuella timings så verkar det inte för gaming vara helt garanterar att lägre FWL = bättre gaming-prestanda, och jag gissar att det gäller ännu mer för andra sorters loads.

Blir intressant att se vad verkliga resultat blir, och hur väl alder lakes version av big.little fungerar IRL.
Hoppas inte priserna på DDR5 går i taket utan att ge någon direkt fördel mot DDR4, trist för de som ska köpa att behöva ta smällen för att ha en bättre uppgraderingsväg senare.

https://i.imgur.com/f7ATcGk.png

När Pentium 4 och Athlon 64 fightades så växlade de fram och tillbaka vem som låg i toppen av populära benchmarks. Intel hade under ett par år $999 som prispunkt för den snabbast Pentium "Extreme Edition". Dessa EE modeller kan inte likställas med dagens HEDT, de var i praktiken bara de absolut mest hårt binnande varianterna av den vanliga produkten. De klockade typiskt några hundratals MHz mer än modellerna under (men fanns typiskt några modeller >$500).

AMD hade både socket 754 och initialt socket 939. Socket 939 kan i någon mån ses lite som dåtidens HEDT, även om det i praktiken knappt var någon prestandaskillnad hade ändå socket 939 dubbel bandbredd mot RAM.

Toppmodellerna av 754 CPUerna introducerades typiskt på mellan $700-750 medan toppmodellerna för socket 939 hamnade ovanför $1000 strecket.

Min gissning är att i lägen när det är strid på kniven kring vem som hamnar överst i populära benchmarks, något som PR-mässigt är superviktigt, tar Intel/AMD till allt de kan komma på vilket rejält driver upp priset på modellerna de till viss del bara tar fram just för att vinna benchmarks. Men även ger generella prisläge under Althon 64 / Pentium 4 tiden påminner om idag, d.v.s. det finns en hel del "vettiga" modeller runt $500 strecket.

Angående det andra. Är två saker, dels insåg jag en tankevurpa jag gjorde: en USD var ju rejält billig när Sandy Bridge släpptes vilket gjorde att populära gaming CPU-modeller som i5-2500K kostade faktiskt bara ~2000 kr inkl moms medan motsvarande modeller ligger närmare 3000 kr idag.

Fast sedan har vi "motsvarande model". Intel/AMD har idag rent tekniskt 4 nivåer, 3/5/7/9. Men rent praktiskt verkar det vara (minst) en nivå för mycket och kollar på deras senaste släpp (Rocket Lake samt Ryzen 5000) finns överhuvudtaget ingen nivå 3 längre.

Så det som tidigare var i3/R3, d.v.s. instegsnivå, är i stället i5/R5. Ur det perspektivet har priset på grundnivån skruvats upp. Lika så var i7 under lång tid toppnivån och den låg från Sandy Bridge till introduktion av Skyle på $320-$350, idag är toppnivån bra mycket högre. Rätt mycket hur det såg ut under P4/Athlon 64 tiden.

Konkurrens kan ge lägre priser. Men kikar vi på CPU-marknaden verkar det primärt hända när Intel/AMD har produkter som är hyfsat nära, men det finns en självklar ledare. Vi lär inte ha fått i5-11400 (som rent prismässigt gör i5-11600K och 5600X till rätt poänglösa) så tidigt som nu blev fallet om i5-11600K konsekvent hade "vunnit" benchmarks mot 5600X, då hade den lanserats någonstans i mitten/slutet av livscykeln.

Nu är det mycket roligare att följa nyheterna när det är strid på kniven, men vill ha lägre priser ska man nog sukta efter en lite mer skev konkurrenssituation.

I läget när en tillverkare i praktiken konkurrerar med sig själv, likt hur Intel gjorde med Sandy Bridge och ett par generation och hur Nvidia ibland gjort samt hur Apple nu gör på laptop-sidan, tendera faktiskt priserna ligga lite lägre!

Ett stor problem man har här, gissar jag, är att det blir svårare att bygga hype i ett sådan läge: folk vill ha en X mot Y fight, det får dem mer engagerade!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

När Pentium 4 och Athlon 64 fightades så växlade de fram och tillbaka vem som låg i toppen av populära benchmarks. Intel hade under ett par år $999 som prispunkt för den snabbast Pentium "Extreme Edition". Dessa EE modeller kan inte likställas med dagens HEDT, de var i praktiken bara de absolut mest hårt binnande varianterna av den vanliga produkten. De klockade typiskt några hundratals MHz mer än modellerna under (men fanns typiskt några modeller >$500).

AMD hade både socket 754 och initialt socket 939. Socket 939 kan i någon mån ses lite som dåtidens HEDT, även om det i praktiken knappt var någon prestandaskillnad hade ändå socket 939 dubbel bandbredd mot RAM.

Toppmodellerna av 754 CPUerna introducerades typiskt på mellan $700-750 medan toppmodellerna för socket 939 hamnade ovanför $1000 strecket.

Min gissning är att i lägen när det är strid på kniven kring vem som hamnar överst i populära benchmarks, något som PR-mässigt är superviktigt, tar Intel/AMD till allt de kan komma på vilket rejält driver upp priset på modellerna de till viss del bara tar fram just för att vinna benchmarks. Men även ger generella prisläge under Althon 64 / Pentium 4 tiden påminner om idag, d.v.s. det finns en hel del "vettiga" modeller runt $500 strecket.

Aha, var inte så insatt på den tiden- tror det var först runt pentium D och Core-arkitekturen som jag började ha mer förstånd än "köp x det är bäst!" typ, och i core arkitekturen var det ju lite mer skillnad mellan entre-level, EE och C2Q, även om det egentligen inte vart något som spelade stor roll för gaming vilket var mitt huvudsakliga intresse.

Kan tänka mig att när hela utbudet är fokuserad på en mogen enkärning arkitektur så blir det till slut binning och klockfrekvenser över allt annat, och då går ju priserna upp då man inte enkelt kan öka enbart mängen chip som når upp till kraven för toppmodellen.

Men ja, för budgetbyggen har ju AMD varit väldigt trevligt fram tills 5000-serien just för att processorer som 2600 och 3600 är ruskigt kapabla ändå om man inte kräver toppprestanda och har kostat nästintill inget (köpte en R6 2600 för 1790kr ca ett halvår efter release). Samtidigt är det inte superkonstigt att de fokuserar på modeller som går för mer med tanke på hur situationen med TSMC 7nm ser ut.

Skrivet av Yoshman:

Angående det andra. Är två saker, dels insåg jag en tankevurpa jag gjorde: en USD var ju rejält billig när Sandy Bridge släpptes vilket gjorde att populära gaming CPU-modeller som i5-2500K kostade faktiskt bara ~2000 kr inkl moms medan motsvarande modeller ligger närmare 3000 kr idag.

Fast sedan har vi "motsvarande model". Intel/AMD har idag rent tekniskt 4 nivåer, 3/5/7/9. Men rent praktiskt verkar det vara (minst) en nivå för mycket och kollar på deras senaste släpp (Rocket Lake samt Ryzen 5000) finns överhuvudtaget ingen nivå 3 längre.

Så det som tidigare var i3/R3, d.v.s. instegsnivå, är i stället i5/R5. Ur det perspektivet har priset på grundnivån skruvats upp. Lika så var i7 under lång tid toppnivån och den låg från Sandy Bridge till introduktion av Skyle på $320-$350, idag är toppnivån bra mycket högre. Rätt mycket hur det såg ut under P4/Athlon 64 tiden.

Konkurrens kan ge lägre priser. Men kikar vi på CPU-marknaden verkar det primärt hända när Intel/AMD har produkter som är hyfsat nära, men det finns en självklar ledare. Vi lär inte ha fått i5-11400 (som rent prismässigt gör i5-11600K och 5600X till rätt poänglösa) så tidigt som nu blev fallet om i5-11600K konsekvent hade "vunnit" benchmarks mot 5600X, då hade den lanserats någonstans i mitten/slutet av livscykeln.

Nu är det mycket roligare att följa nyheterna när det är strid på kniven, men vill ha lägre priser ska man nog sukta efter en lite mer skev konkurrenssituation.

I läget när en tillverkare i praktiken konkurrerar med sig själv, likt hur Intel gjorde med Sandy Bridge och ett par generation och hur Nvidia ibland gjort samt hur Apple nu gör på laptop-sidan, tendera faktiskt priserna ligga lite lägre!

Ett stor problem man har här, gissar jag, är att det blir svårare att bygga hype i ett sådan läge: folk vill ha en X mot Y fight, det får dem mer engagerade!

Mjo, har svårt att få klart för mig hur nödvändigt nivåer som i3 och r3 egentligen är- det känns på sätt och vis som att det nästan enbart är värt för "gamers on a budget" egentligen då det som sagt inte verkar vara någon större försäljning av stationära datorer för generellt bruk. Om man bygger någon slags workstation så känner ju i3/r3 rätt meningslöst, så nischen har varit gamers som vill ha så billigt som möjligt, under DX11 perioden där höga single-core boosts vann varje gång. DX12 börjar nu faktiskt bli viktigt så tror att eran där i3 var kung för spel inte kommer återvända någon gång snart.

Det finns ett enda argument för 5600G över intels billigare grejer- du kan faktiskt typ spela nya spel på den utan GPU.

Fram tills 8000-serien så känner jag att intel på gjorde lite least effort på desktopsidan på något sätt- jag körde på en i7-950 bra länge, och trots att det kliade i fingrarna för att uppdatera så kunde jag inte se något riktigt värde i att byta förrän 5820K. Det tog tills 8700K för intel att komma up med något med mer än 4 kärnor utanför server/hedt.
Nu har både AMD och intel flyttat ner saker som tidigare skulle hamnat i en HEDT-plattform till konsumentsidan, precis som nvidia flyttade Titan ner till Ti, och sedan typ Ti ner till vanliga x080.
På så vis har vi en större range av saker som anges vara "konsumenthårdvara" även om priserna kanske säger något annat.
Det faktum att man kan köra till exempel en 5900X eller 10900K utan att behöva köpa in sig på HEDT om man inte absolut behöver det är rätt schysst, i min åsikt.

Vad gäller billigare gaming-hårdvara så säger vad jag sagt i andra trådar- hoppas som fan att det kommer någon form av striktare styrda prebuilds, säg "Steamdesk" kanske, som ger en generöst prissat låda med komponenter som blir "basnivå" för gaming och tillåter striktare anticheat. PC-versionen av konsol helt enkelt.

Du har nog rätt i att en mer skev konkurrens ger bättre priser - ser man ju rätt tydligt på prissättningen hos AMD för två år sedan jämfört med idag. Vad jag är mer på min vakt mot är när en sådan skev konkurrens pågår för länge, exempel nedan.
Å andra sidan så är detta då mer en diskussion om vad man prioriterar så att säga- jag använder flertalet datorer dagligen väldigt mycket, jag har inte något problem med att betala för hyfsat dyra komponenter, men givetvis använder inte alla sina saker på samma vis, och prioriterar olika.

Nvidia - Anti-Competitive, Anti-Consumer, Anti-Technology
Intel - Anti-Competitive, Anti-Consumer, Anti-Technology.

Undrar hur lång nedräkningen blir till en tredje sådan video för AMD om Alder Lake inte lyckas både ta ledningen och hålla den mot Zen4. Jag undra också om det inte är hög tid för de utmärkta arkitekturer som verkar finnas på den mobila sidan att börja ta sig in även på desktop - mac mini m1 var väl första steget.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

De flesta strategier har sina för och nackdelar. Vet inte om Nvidia justerar sina priser direkt, AMD har också allt mer gått mot att hålla en fast pris. Man ser en nedgång i pris när generationen efter kommer ut, men det är nog mer en effekt av att handlarna väljer att sälja ut det lilla lager man sitter på innan produkten blir hopplöst att sälja. Verkar t.ex. som en del butiker har lite rabatter på 11900K, den kommer bara var "het" i Celsius räknat efter 12900K lanserats...

Tror de flesta vill nå en punkt där deras produkter håller en rätt fast prisnivå under hela den tid de är aktuella. Annars skapar man bara en form av Osborne effekt: bättre att vänta på att priset går ned, vilket tillslut då bli, lika bra att vänta in nästa produkt...

Mjo, med nuvarande situation så flyger ju allt av hyllorna oavsett pris och prestanda och som tillverkare är man kanske inte så benägen att sänka priset i någon situation i ett sådant läge.

Man får väl se hur det blir. Men det konkurrensen faktiskt har gett oss är ju att vi numera slipper "Samma produkt som förra året, fast 100Mhz högre klockfrekvens. Men du har nog rätt i att det inte blivit något priskrig av det.

Däremot så är det ju nytt att AMD på alla pubkter slog Intel med Zen3. Tidigare Ryzen har ju varit "nästan lika bra men fler kärnor för pengarna", så det skall bli intressant att se vad AMD väljer för väg när Alder Lake troligtvis blir bättre än även 5950X i spel. Ett alternativ är ju helt klart att prisdumpa, om de inte redan vet att Zen3D är tillräckligt bra för att omintetgöra Intel's försprång.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Prishöjningar, inte inflation. Allmänna prisnivåer har ökat rätt måttligt om man ser på 3 månaders core inflation alternativt 2 år. Men jo, vissa sektorer har stora flaskhalsar och ökningar i efterfrågan.

Ja, priserna på hyrbilar, tandpetare och fingerborgar har minsann sjunkit så vi har inte så hög inflation.

I verkligheten kan vi dock se en högre inflation. Bensin, el, boende, elektronik, m.m har dragit iväg rejält i pris. Det vill säga, inflationen syns tydligare i familjernas plånböcker än i siffrorna som redovisas.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem

Hur tror ni försäljningen kommer se ut på alderlake,kommer det ta slut fort som allt annat?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeonist:

Jag tycker inte den distinktionen är vare sig intressant eller relevant. Om inflationen låg på 49% så skulle det då fortfarande inte vara "hyperinflation", men lik förbaskat skulle det kännbart, katastrofalt..välj själv.

Använde Jack Dorsey ordet "hyperinflation" felaktigt? Det är möjligt, men som sagt, helt ointressant.

Poängen är närmast att Dorsey inte vet vad han snackar om. Men det är ju inte vidare förvånansvärt - han har ju ingen som helst utbildning eller bakgrund inom ekonomi, så jag vet inte varför man ens skulle lyssna på honom.

Vi är alltså inte ens nära nån hyperinflation, utan i USA är man till och med inom Federal Reserves inflationsmål på i medeltal 2% på sikt, på grund av att core inflation låg nära noll ifjol.

Skrivet av Shakermaker:

Ja, priserna på hyrbilar, tandpetare och fingerborgar har minsann sjunkit så vi har inte så hög inflation.

I verkligheten kan vi dock se en högre inflation. Bensin, el, boende, elektronik, m.m har dragit iväg rejält i pris. Det vill säga, inflationen syns tydligare i familjernas plånböcker än i siffrorna som redovisas.

Vadå verkligheten? Inflation är inte ökande priser på vissa produkter, utan en allmän ökning av prisnivån i ekonomin. Bara för att bensin, el och elektronik blir dyrare så betyder det inte att de allmänna priserna stiger. Det finns en orsak till att varken bränsle eller el räknas in i inflationsindexen - de är volatila och beror överlag inte på beslut inom finans- eller penningpolitiken.

Sen så förnekar jag inte att priserna inte skulle stiga inom vissa områden, men det beror inte på inflation, utan på en obalans inom utbud och efterfrågan, främst på grund av flaskhalsar inom produktionskedjorna och ojämn efterfrågan.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sando:

Vadå verkligheten? Inflation är inte ökande priser på vissa produkter, utan en allmän ökning av prisnivån i ekonomin. Bara för att bensin, el och elektronik blir dyrare så betyder det inte att de allmänna priserna stiger. Det finns en orsak till att varken bränsle eller el räknas in i inflationsindexen - de är volatila och beror överlag inte på beslut inom finans- eller penningpolitiken.

Sen så förnekar jag inte att priserna inte skulle stiga inom vissa områden, men det beror inte på inflation, utan på en obalans inom utbud och efterfrågan, främst på grund av flaskhalsar inom produktionskedjorna och ojämn efterfrågan.

Du ser ingen skillnad på om prisökningen sker på produkter och tjänster få utnyttjar kontra produkter med hög efterfrågan?

Effekten av det sistnämnda bli att gemene man får markant mindre pengar kvar i slutet av månaden vilket gör att den upplevda inflationen är klart högre än den modell man valt att mäta och redovisa.

Och hur skulle bränsle- och elpriser inte bero på politiken? Skatt på momsen ringde.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Du ser ingen skillnad på om prisökningen sker på produkter och tjänster få utnyttjar kontra produkter med hög efterfrågan?

Effekten av det sistnämnda bli att gemene man får markant mindre pengar kvar i slutet av månaden vilket gör att den upplevda inflationen är klart högre än den modell man valt att mäta och redovisa.

Och hur skulle bränsle- och elpriser inte bero på politiken? Skatt på momsen ringde.

Äsch då, bara för att mer än halva priset styrs direkt via skattsedeln betyder det inte att det är politiskt, eller nåt sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Du ser ingen skillnad på om prisökningen sker på produkter och tjänster få utnyttjar kontra produkter med hög efterfrågan?

Effekten av det sistnämnda bli att gemene man får markant mindre pengar kvar i slutet av månaden vilket gör att den upplevda inflationen är klart högre än den modell man valt att mäta och redovisa.

Och hur skulle bränsle- och elpriser inte bero på politiken? Skatt på momsen ringde.

Du missförstår mig. Det jag säger är inte att människors liv inte påverkas av högre priser, utan det jag säger är att prishöjningarna i fråga inte är på grund av inflation, utan på grund av problem i produktionskedjorna. Du kan ha deflation och ändå ha sjunkande levnadsmarginal på grund av stigande priser, men då är det på grund av att vissa produkter blir dyrare, och inte att kronans köpkraft minskar.

Inflation är alltså ett mått på allmänt stigande priser. Det är inte ett mått på om du har mer eller mindre kvar på kontot i slutet av månaden, utan en måttstock som centralbanker och stater är intresserade av eftersom det säger något om hur nationalekonomin kan/bör styras. Om priserna stiger på grund av att fabriker i Kina är stängda och det sitter en halv miljon containers utanför hamnen i LA så är det ju inget som riksbanken eller staten kan eller borde göra något åt, men om det beror på en överhettande ekonomi (vilket leder till inflation) så borde ju räntor och vissa skatter höjas för att kyla ner ekonomin.

Det är alltså olika fenomen, med olika följer och olika lösningar.

Att sen människor inte förstår sig på skillnaden mellan inflation och upplevd inflation är något annat. Men det är som att säga att de flesta tror de kör med högre hastighet om det blåser hård motvind - hastigheten är ändå den samma.

Bränsle och el påverkas förstås av politiken, men det är priser som flukturerar kraftigt. Oljepriserna kan ju enkelt stiga eller sjunka med 50% på några månader, utan att staten eller riksbanken har gjort något alls. De ändringar som händer i priset på bensin eller el är minimala och förutseeliga. De säger inget om hur nationalekonomin ligger till, eftersom de inte påverkas av saker som händer i nationalekonomin.

Man måste komma ihåg att inflation inte mäts för att säga något om hur folk upplever sin ekonomiska situation.

Skrivet av Chrisj:

Äsch då, bara för att mer än halva priset styrs direkt via skattsedeln betyder det inte att det är politiskt, eller nåt sånt.

Skatten på bensin och diesel höjdes så vitt jag vet senast för två år sen. Varken förra årets låga priser eller dagens höga priser beror på beskattningen.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisj:

Jo, är ju riktigt kul med ny hårdvara men man måste ju tygla sig ibland också. Tror inte jag behövde ett RTX kort och en 4K skärm för att spela LoL egentligen.

Jag tyckte QHD räckte, men med stöd för upp till165MHz samt lätt HDR och alla synkar (Amd & Nvidia)

Permalänk
Skrivet av ottoblom:

Alltså vi har en extrem inflation just nu . Alla ser den om man tittar ordentligt . https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/prise...

Tror det är KPI du tänkte på, eller det är iaf en mer riktig tolkning av inflation. Lite långsökt att peka på export/import som inflations mätare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Jag tyckte QHD räckte, men med stöd för upp till165MHz samt lätt HDR och alla synkar (Amd & Nvidia)

165MHz är ändå en rätt fräsig uppdateringsfrekvens på en skärm