Helgsnack: Vad gör du med dina gamla elektronikprylar?

Permalänk

De ligger under sängen

Permalänk
Medlem

Säljer allt på Tradera. Förstår mig inte på folk som slänger eller lägger på hög.

Permalänk
Medlem

Säljer ingenting för jag orkar inte kommunicera med folk som på liv och död ska pruta ner redan färdigprutade priser.

Så saker hamnar tyvärr på hög i något hörn, eller så ger jag bort dem till släktingar/vänner/arbetskamrater, eller om det är något som folk absolut inte är intresserade av hamnar de i rätt sektion på återvinningsstationen.

Datordelar går normalt till dotterns PC.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

normalt sätt läggs det på "högen" högen har dock krympt (lite) då det inte gick att gå in i det rummet länge utan saker kastades bokstavligen in så frugan gav bestämda order att inga nya prylar förens äldre försvinner.
vi slängde två släpkärror med prylar i somras och jag gjorde det ovanliga att sälja av saker sedan gav det bort ett par ica-kassar med prylar. nu går det åtminstone "gå" in om man tar ett stort kliv till en lucka framför rack skåpet
samt kunde vi få ut högen som börjat byggas i tvättstugan.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Inaktiv

Kastar om det är trasigt annars läggs de i förrådet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZyntaX:

Lägger på hög i ledig vrå. Det är så jobbigt att annonsera och ha att göra med jobbiga människor

Det har varit min melodi också. Men i morgon, på måndag ska Myrorna få ett besök.

Det är tack vare den här tråden, annars hade allt kastats redan igår.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av medbor:

En fördel med gamla SSD är att de kan skriva extremt många cykler jämfört med nya, så livslängden är förvånande bra

Såpass?

Det gäller ett 860 QVO, 840 Series och ett 850 PRO

Har du något hum vad man kan sälja dom för? För sig eller bara tillsammans?

Permalänk

Jag sparar så länge det finns plats, finns ett par grejjer i hyllan som jag sagt att jag ska sälja men det har inte blivit av pga tidsbrist/ork.
Vill försöka använda prylar nu tills de inte fungerar längre. Dock så vill jag ha ordning på det. Alla kablar ligger i varsin plastpåse som jag kunnat ta med mig från jobb där de skulle slängas. Har ett par moderkort med processor i ifall att mitt nuvarande skulle dö eller om man får behov för en liten server.

Har ett par xbox kontroller som just nu är trasiga, tanken är väl att man ska beställa hem och löda lite i framtiden Tar ett steg i taget med dom. Gillar inte slit och släng samhället som även Microsoft numera pushar för. Slöseri med pengar.

Permalänk
Medlem

Brukar ge bort till vänner.
Väntar otåligt till nästa generations grafikkort så att jag kan ge bort mitt 3080 till en behövande vän.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem

Jag säljer det.
Någon hundring hit och dit. Känns bra att göra det än att ge bort det. Har faktiskt slitit på jobbet för att kunna handla det jag vill ha.

Nä, så naiv är jag inte att ge bort det

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Medlem

Lagrar oftast lite för länge så att de blir för gamla.
En del har jag haft god nytta av senare när det behövts reservdelar el tillbehör m m.

Men jag använder generellt sett sakerna rätt länge, så pass att de kan anses helt uttjänta/antika när jag är klar med dem.

En del prylar säljs lokalt i samband med att jag fixar/uppgraderar datorer åt folk privat, men det är i väldigt liten skala med enstaka per år.

För jobbigt att sälja där man måste skicka, måste ha våg och skrivare för att skriva ut fraktsedlar m m. Hitta lämplig kartong/förpackning. Sen även passa in när det är läge att göra det, för folk vill ju gärna ha sakerna snabbt. Arbetar oftast rätt mycket och inte alltid samma tider, risken är då stor att sakerna inte hinner skickas förrän flera dagar senare.
Men kan tänka mig att det är smidigare när man fått in rutinen för det.

Det som är helt trasigt bortom reparationsmöjligheter och där allt som kan tänkas användas på annat håll är bortplockat slängs efter ett tag. Löda lös komponenter osv är inget som görs direkt.

Permalänk
Medlem

Sparar eller ger bort till släkt eller vänner. Brukar inte bli att jag säljer dem.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Säljer, skänker eller kastar. Sparar inte på gamla saker.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Såpass?

Det gäller ett 860 QVO, 840 Series och ett 850 PRO

Har du något hum vad man kan sälja dom för? För sig eller bara tillsammans?

QVO är ju qlc och inte så värd, men de andra kanske är några hundra beroende på storlek såklart

Permalänk
Medlem

Jag har hur mycket gamla prylar som helst hemma. Gamla trasiga hårddiskar, Socket A moderkort, socket 754, flera gamla processorer, RAM-minnen, flera laptops, flera tablets och telefoner.
Min mamma har en Lenovo tablet. Jag har en exakt likadan (trasig så klart).
Var precis förbi, ca 1 timme sen, och bytte batteri på hennes tablet då den knappt håller nån laddning Min gamla tablet kom till användning så det var tur att jag inte hade slängt den.

Ska även använda min gamla för testning av att löda fast USB porten lite bättre då hennes tablets port glappar. Får se hur det går.

Permalänk
Medlem

Säljer det som är värt ngt, billigare saker läggs i princip på hög eftersom det är fucking hopplöst att sälja billigare saker utan att få en stroke av alla idioter. Ibland sätter jag ihop en dator att sälja för att rensa undan lite i den kategorin.

Säljer i princip inget som är värt mindre än 200kr, om det inte är skrymmande och jag måste köra det på soptippen annars.

Permalänk

Är 50+ så sparar allt, vet att ag får craving efter tex en dos dator osv. Enda problemet är platsbristen..

Permalänk
Medlem

Sånt som är helt och fungerar brukar jag lägga i en kartong och spara. Har 4 skokartonger redan med olika prylar redan. Raspberry Pi's, kablar, resistorer, allt möjligt mög

"Man vet aldrig när man behöver något" kör jag på. Har räddat mig vid flertalet tillfällen faktiskt.

Permalänk
Hjälpsam

Ger bort eller skrotar.
Fick lite skäll från en kompis, över att jag skrotat en NAD-stärkare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Brukar ge bort till vänner.
Väntar otåligt till nästa generations grafikkort så att jag kan ge bort mitt 3080 till en behövande vän.

Hej Jeppe, jag vill vara din vän.

Permalänk
Medlem

Jag kollar förs med nära och kära ifall det är någon av dem som är intresserad av vad det nu kan vara. Om inte så kan jag lägga ut grejen här på marknaden eller Tradera ifall det fortfarande har någon direkt värde, annars försöker jag skänka bort det till Myrorna/Stadsmissionen om den fortfarande fungerar, så det i alla fall kommer någon till nytta.

Efter de alternativen så återstår bara sopåtervinningen för elavfall.

Rättelse. Många saker sparar jag med tanken att "den här kan ju komma till användning", vilket det ibland gör när man bygger själv. Jag kommer inte riktigt ihåg när jag byggde min senaste ursprungliga dator, men även i den fanns det delar som från en gammal Dell-dator i början av 2000-talet. Jag tror inte allt det finns någonting kvar av original bygget idag, men samtliga uppgraderingar har haft delar från den föregående datorn. Idag är det nog några SSD och nätagget kvar, men nätagget har varit med länge

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Såpass?

Det gäller ett 860 QVO, 840 Series och ett 850 PRO

Har du något hum vad man kan sälja dom för? För sig eller bara tillsammans?

Hör gärna av dig om vad de är för några. Storlek osv. Letar efter iaf en till en bärbar då hårddisken snart drar sin sista suck.

Själv försöker man återanvända allt som går. Även om det är gammalt känner man oftast någon som har det sämre än en själv eller någon som behöver nåt

Permalänk
Medlem

Jag lägger allt i en plastpåse och slänger det i havet.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Jag lägger allt i en plastpåse och slänger det i havet.

Vad är det för fel på insjöar?!

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem
Skrivet av lennart_zipf:

Vad är det för fel på insjöar?!

Närmaste vattenpöl för mig är Skagerrak. 😁

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Säljer, skänker eller slänger. Jag låter inte skiten ligga iallafall.

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"