Är de värt att ha win 11 nu?

Permalänk
Medlem

Är hur nöjd som helst. Väntade tills fixarna för Ryzen släpptes.

Köpte en nyckel för att få gamla startmenyn. Fick direkt på mail. Tar knappt ingen prestanda alls.
https://www.startallback.com/

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Är hur nöjd som helst. Väntade tills fixarna för Ryzen släpptes.

Köpte en nyckel för att få gamla startmenyn. Fick direkt på mail. Tar knappt ingen prestanda alls.
https://www.startallback.com/

Vad ingår inte i den oreggade versionen?

väldigt dålig info vad skillnaden med registrerad och oregistrerad är.

antar att det framgår när man installerat det men hade ju inte gjort något om de skrev ut det på hemsidan nån stans innan man väljer att äns ladda ner installern...

kommer visserligen inte installera win 11 innan det finns några direkta fördelar då jag inte direkt saknar några funktioner i win 10 som det är nu.

hade Direct storage varit aktuellt nu så visst men som det ser ut nu så ska ju win 10 få stöd för det också så ännu mindre anledning att uppdatera innan support för win 10 släpps.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Verkar vara så att Windows 10 är fortfarande bättre än 11 även på Intel 10 och 11 gen, i vissa fall likvärdiga när VBS är avstängd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vad ingår inte i den oreggade versionen?

väldigt dålig info vad skillnaden med registrerad och oregistrerad är.

antar att det framgår när man installerat det men hade ju inte gjort något om de skrev ut det på hemsidan nån stans innan man väljer att äns ladda ner installern...

kommer visserligen inte installera win 11 innan det finns några direkta fördelar då jag inte direkt saknar några funktioner i win 10 som det är nu.

hade Direct storage varit aktuellt nu så visst men som det ser ut nu så ska ju win 10 få stöd för det också så ännu mindre anledning att uppdatera innan support för win 10 släpps.

Den oreggade kommer klaga om aktivera efter 30 dagar men verkar ju fungera ändå? Men jag hade klart varit irriterad på det och köpte nyckel direkt.

https://www.startisback.com/#faq-tab

"Start Menu will be blank and sad; every boot you'll be nagged about evaluation period over.".

Permalänk
Medlem

vill inte vara den men se det inte som att du byter operativsystem utan snarare en uppdatering av UI, detta om något är närmare en uppdatering till 10an än ett nytt operativsystem.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

vill inte vara den men se det inte som att du byter operativsystem utan snarare en uppdatering av UI, detta om något är närmare en uppdatering till 10an än ett nytt operativsystem.

Det var en OEM version på den du länka, man vill väll ändå ha retail för ominstallation och vid eventuellt byte utav komponenter i framtiden osv?

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne454:

Det var en OEM version på den du länka, man vill väll ändå ha retail för ominstallation och vid eventuellt byte utav komponenter i framtiden osv?

Tror du citerade fel person där

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Tror du citerade fel person där

Oj, det var det visst och även fel tråd, lol... skyller på glöggen

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Verkar vara så att Windows 10 är fortfarande bättre än 11 även på Intel 10 och 11 gen, i vissa fall likvärdiga när VBS är avstängd
https://www.youtube.com/watch?v=Z1iO7N22Um8

Nu skummade jag bara igenom den där men rör dom hvci? Som jag förstått det är det vbs och hvci som tillsammans slukar skillnaden mellan Windows 10 och Windows 11

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Verkar vara så att Windows 10 är fortfarande bättre än 11 även på Intel 10 och 11 gen, i vissa fall likvärdiga när VBS är avstängd
https://www.youtube.com/watch?v=Z1iO7N22Um8

Hur är det för 12th gen? Fick ny burk igår med en i7a, 12700kf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danne454:

Hur är det för 12th gen? Fick ny burk igår med en i7a, 12700kf.

12:e mår bättre av W11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lorault:

12:e mår bättre av W11.

Okej, tack för infon Hur är det med spel kombabiliteten, inga problem eller? Hade så gammal burk innan med w7 så knappt lärt mig 10an än haha så lika bra att köra på 11an direkt innan man vänjer sig då

Permalänk
Snusfri

Ligger kvar på W10 tills de fixat så att man kan ha "Never Combine" och inte bara de små namnlösa ikonerna i taskbaren för de program man har igång.

Kan förstår om man sitter på en 12" laptop med 1366x768 att man vill spara in lite utrymme, men när man sitter på 2160p 40" så nej.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Ligger kvar på W10 tills de fixat så att man kan ha "Never Combine" och inte bara de små namnlösa ikonerna i taskbaren för de program man har igång.

Kan förstår om man sitter på en 12" laptop med 1366x768 att man vill spara in lite utrymme, men när man sitter på 2160p 40" så nej.

try https://github.com/valinet/ExplorerPatcher/releases

You just put dxgi dll into windows folder, restart and you can tweak taskbar to be like in windows 10 with nevercombine options etc. Everything is described in the link.

Permalänk
Avstängd

Någon succé har det inte blivit

Windows 11 a Flop, Survey Claims Less Than 1% Upgraded, Microsoft Improves Start Menu
http://www.techpowerup.com/289568/windows-11-a-flop-survey-cl...

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Jag avstår personligen från uppdatering till Win 11 mest beroende på att MS, så vitt jag kan minnas sedan Win 95 kom, för första gången har angett minimi(hårdvaru)krav för att över huvud taget KUNNA uppdatera.

Visa signatur

Öland är faktiskt ett ganska coolt landskap att bo i. Vanligtvis svala vårar och milda höstar, varma somrar och milda vintrar. Öland kallas ju allmänt för "solen och vindarnas ö" och visst kan det blåsa och förvandla Kalmarsund och Östersjön till ett rytande inferno. Men vanligtvis blåser det betydligt MINDRE än 30 dagar per år.
Cheers... Oland4ever.com

Permalänk
Medlem

Kört Win11 sen release nu med 12th gen Intel, inte haft några problem alls. Bra prestanda i spel. Enda jag gjort är att ta bort bloatware, fixa sleeping cores osv som man gör i alla fall.

Förstår mig inte på människor som byter till ett nytt operativsystem för att sen försöka göra det så likt t.ex Windows 10 i alla fall... Då kan man ju lika gärna stanna kvar liksom. Aja, min åsikt iaf.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Öland 4ever:

Jag avstår personligen från uppdatering till Win 11 mest beroende på att MS, så vitt jag kan minnas sedan Win 95 kom, för första gången har angett minimi(hårdvaru)krav för att över huvud taget KUNNA uppdatera.

Det har väl alltid funnit någon form av systemkrav. Windows 10 krävde exempelvis 1GB/2GB ram och DirectX 9 grafikkort. Men jag förstår vad du menar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

Har försökt stänga av web search i starmenyn.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Jag körde insider fast ring.
Efter updateringarna strasx innnan det skläppte så gick det inte att updatera. Jag har har det problemet fortfarande.
Uppdateringen änger sig på 48% (kan vart 46)
Man kan delvis gå för bi fet genom att hamra på enter. Något fråga i bakrundern men jag frå green screnn
Så kan inte rekomera det i dagen läge.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

Vad ingår inte i den oreggade versionen?

väldigt dålig info vad skillnaden med registrerad och oregistrerad är.

antar att det framgår när man installerat det men hade ju inte gjort något om de skrev ut det på hemsidan nån stans innan man väljer att äns ladda ner installern...

kommer visserligen inte installera win 11 innan det finns några direkta fördelar då jag inte direkt saknar några funktioner i win 10 som det är nu.

hade Direct storage varit aktuellt nu så visst men som det ser ut nu så ska ju win 10 få stöd för det också så ännu mindre anledning att uppdatera innan support för win 10 släpps.

Utan en nyckel så tillåts man ingen "customization".

Permalänk

Tycker att Windows 10 funkar tillräckligt bra så jag uppgraderar nog inte till 11 än.

Permalänk
Medlem

Nu har det gåt några månader är Windows 11 bra nu eller ska man bara vänta igen?

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Medlem

Det var tillräckligt bra när det släpptes men vänta på du. Finns folk som vägrar släppa w7 i denna galna värld

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonCraft:

Nu har det gåt några månader är Windows 11 bra nu eller ska man bara vänta igen?

Det har varit bra hela tiden.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av VonCraft:

Nu har det gåt några månader är Windows 11 bra nu eller ska man bara vänta igen?

"Det beror på..."

Senast igår nekade jag "tillstånd att uppgradera?" när en klient ställde frågan. Det finns hopers kommersiell mjukvara som ännu inte supportar Windows 11 - som t.ex. National Instruments Teststand. För privatpersoner är det dock en helt annan sak. Själv kör jag W7 ESU på den maskin jag sitter vid mest hela tiden (i princip sopren från bös, man kan kalla den för en "tunn klient", ehe, installationen gjorde 2011) medans utvecklingsburkar och vm'ar är W10 - som jag fjärrar. W7, ungefär som ett par sköna ingådda men slitna Ecco-skor - som snart gjort sitt - på övertid...

Permalänk
Medlem

Jag tog nyligen över sambons laptop. På den är det win 10 just nu. Jag är sugen på att köra in 11an. Grejen är den att jag vill ta en backup på sambons filer innan bara. Är väl typ det som gör att det drar ut på
tiden för att byta.

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Jag har oxå fått frågan om att få gratis uppgradering till Win 11 men jag svarade nej. Jag är kvar på Win 10. Det känns som jag inte riktigt vet vad jag får. Möjligtvis bättre optimeringar för hårdvaran. Jag har en x3700 och en 11400F cpu.

Men vad är det man får egentligen i Win 11 som inte finns i Win 10?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Jag har oxå fått frågan om att få gratis uppgradering till Win 11 men jag svarade nej. Jag är kvar på Win 10. Det känns som jag inte riktigt vet vad jag får. Möjligtvis bättre optimeringar för hårdvaran. Jag har en x3700 och en 11400F cpu.

Men vad är det man får egentligen i Win 11 som inte finns i Win 10?

just denna så håller jag med dig. Men vad är det man får egentligen i Win 11 som inte finns i Win 10?

Visa signatur

ASUS PRIME Z390-A. Intel Core i9 9900K Överklockad 5,65 GHz 16MB.
Corsair 64GB (4x16GB) DDR4 4133MHz CL16 Överklockad.
1x MSI GT 1010 Stream acrd, 1x MSI GTX 1080 TI Överklockad.
1x SSD Samsung 500 GB Win 11, 2TB MVMSSD Spel. 850 Watt PSU Gold.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av VonCraft:

Men vad är det man får egentligen i Win 11 som inte finns i Win 10?

Med Windows 11 får man inkompabilitet med National Instruments Teststand/Labview - verifierat av den snubbe som ringde förra veckan och ville ha moralisk support medans han var tvungen att installera om hela biddevitten. Någon annan klåfingrig användare av datorn tyckte det var lämpligt med 11'an - som Windows själv föreslog.