Därför gör EIZO annorlunda skärmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Förr i tiden köpte företag bra skärmar. Idag upplever jag mer att leta fram de vettiga billigaste skärmarna ni kan hitta i storlek 27". Köp 3st såna till den kommande arbetaren. Priset kanske hamnar runt 6000kr. Och arbetaren blir skapligt nöjd.
Vad kostar det om man skulle välja Eizo och då inte budgetmodellerna utan några bättre?

*edit*
Nu beror det på vad man jobbar med. Den som jobbar med grafisk design på jobbet har inga skitskärmar, men vi utvecklare har det. Och vad jag har sett när jag har besökt hur många företag som helst, är att utvecklare och tekniker brukar ha skitskärmar. Vissa har dock någon dyrare skärm som är inköpt runt år 2012.

Jobbade med mycket CAD förr, och satt med just Eizo skärmar.
Svårt att beskriva, men på nåt sätt var den mer behaglig för ögonen än andra consumer skärmar.
Skulle inte tveka att köpa en privat, men det får bli när min nuvarande skärm ger upp.

Visa signatur

Tyan 2895 with dual Opteron 252, 74GB raptor, 7800gtx, 2GB ram, powered by Corsair 620
Samsung X11, core2@1,83GHz, 1 GB ram, 7400GO
IBM tänkplatta, core2@2,00GHz, 2GB ram, ATI FireGL5200

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av landahl:

Hur är det att spela på en sådan?

Jag är inte helt rätt person att svara egentligen.... men det går alldeles utmärkt. Nu är jag dock inte så mycket inne på snabba fps-spel.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Hur är det att spela på en sådan?

Det är en 60hz panel så jag har spelat på den förr men när man är van vid 144/165hz så är det svårt att gå tillbaka, har den som en tredje skärm för youtube och liknande, där fungerar den utmärkt.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jo man har ju lagt en och annan krona på skärmar genom åren

Minns första 22" med Diamondtron som jag köpte för runt 20 år sedan för 11k.
Innan dess var det en CTX med degaussfunktion som lätt fick hela skrivbordet att skaka

Har alltid prioriterat bra skärmar för mitt ändamål.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

16:10 har iofs fått ge vika för 4K, men annars har jag alltid köpt och krävt 16:10.
För 16:10 i 4K måste man ha 4096 × 2160. Som börjar på 17 lax... som hittat

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av landahl:

Hur är det att spela på en sådan?

Alldeles utmärkt
Just nu har jag gått ifrån Eizo-skärmar då jag köpte min nuvarande skärm för kanske 4 månader sedan, men innan dess hade jag inga som helst problem att spela på dem. Beror säkert på hur känslig man är, men i mitt fall var det inga som helst problem.

Ett problem med att ha en korrekt återgivning och som ingen tycks tänka på, är att ingen annan tycks ha korrekt färgåtergivning.
Med andra ord så är all din energi att optimera en bild förgäves när polaren sitter och tittar på den med en "spel"-skärm vars enda merit är att den är snabb och har en massa blinkande lampor. Håller man å andra sidan på med grafiska samarbetsprojekt av varierande grad så är det nästan ett måste.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Eizo är ett företag jag verkligen högaktar. Jag minns när jag var ett litet vårtsvinsbarn och farsgubben släpade hem en Eizo-skärm till datorn. Det var något speciellt över den, så mycket bättre än tidigare skärm, och den hängde med i många år. Med tiden avlöste Eizo och Nokia varandra vad gäller skärmar.

Första LCD-skärmen jag köpte själv var en Eizo. Den hängde med i bra många år. Jag har fortfarande kvar den, ståendes i förrådet - skulle inte alls bli förvånad om den fortfarande funkar.

Installerade nyligen min gamla EV2750 på min simracing-rig. Kör VR där men det är väldigt praktiskt att ha en skärm att använda när det behövs. Tidigare hade jag den skärmen kopplad till min server, som backup ifall något skulle skita sig som jag inte kan hantera över nätverket.

När jag väl kopplade skärmen till riggen slogs jag direkt av hur jävla bra den är. Den har har flera år på nacken, stått nästan oanvänd i minst ett par år, och jag har misshandlat baksidan genom att hyvla bort plast för att få dit ett feldimensionerat VESA.fäste. Stackarn har levt ett hårt liv. Fortfarande, helt underbar skärm.

Jag har även tidigare haft kontakt med Eizos support, även besökt dem i Upplands Väsby. Detta föranlett av min egen inkompetens, och inte fel på produkterna. Världsklass på supporten. Om man nu ens kan kalla det support i vanlig bemärkelse. Kändes mer som att komma i direktkontakt med deras ingenjörer. Inget jäkla filter med nollor som inte ens kan knyta sina egna skor. Det här var folk med gedigen och djup kunskap - det märktes direkt.

Hursomhelst, är det något företag jag är fanboy över så är det Eizo.

Med det sagt så finns det ett problem. Eizo gör inte längre skärmar för mig. Jag tycker det är jättetråkigt, men tyvärr är det så.

Deras professionella är i en prisklass jag inte kan motivera som en glad amatör. Jag förstår mycket väl fördelarna med dessa skärmar men när jag lägger upp bilder på sociala medier lär det inte vara någon som noterar subtila färgnyanser. Ska jag trycka upp något för att ha på väggen här hemma så är "good enough" just bra nog.

Samtidigt bryr jag mig om korrekt färgåtergivning och jag stör mig när den är uppenbart fel.

Jag är inte heller jätteintresserad av en ren kontorsskärm. Visst, om arbetsgivaren köpte in Eizo vore jag väldigt glad men det kommer aldrig hända. Jag har rentav tackat nej till att få en 34-tums skärm för jag vet vilken eländig skit de köper in.

Poängen är: Varför saknar Eizo bra allround-skärmar för oss som vill ha bra bildkvalitet och samtidigt bra respons/uppdateringsfrekvens? Jag förstår att respons/hög frekvens för med sig nackdelar, men helt ärligt... min sura jävla Asus är faktiskt helt okej. Jag kan inte tänka mig att panelen i sig är dålig. Skiten Asus gjort i kalibrering och inställningar tål däremot att diskuteras, men med lite handpåläggning är det inte ett dåligt resultat.

Jag vill inte ge Asus mina pengar när Eizo finns. Vad jag däremot vill ha är en skärm med bra färgåtergivning som kan ge mig 170Hz och G-sync. Det behöver varken vara professionell nivå på färgåtergivningen eller bästa responstiden på marknaden - det räcker med bra rakt igenom. Jag tror faktiskt inte det är omöjligt att uppnå med dagens teknik.

Så, om Herr Hertz läser detta: Snälla, gör en bra allround-skärm. jag vill ha Eizo - inte Asus.

Permalänk
Medlem

Haft en Ezio CS2730 i flera år innan jag bytte i våras till en Alienware 38, klart bästa skärmen när det kommer till färgåtergivning som är rätt viktigt om man pillar en del med foto å film. Måste dock säga att Alienware skärmen är riktigt bra på färgåtergivning och kom väl kalibrerad direkt ur kartongen samt så får man 144Hertz i stället för 60

Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Eizo är ett företag jag verkligen högaktar. Jag minns när jag var ett litet vårtsvinsbarn och farsgubben släpade hem en Eizo-Poängen är: Varför saknar Eizo bra allround-skärmar för oss som vill ha bra bildkvalitet och samtidigt bra respons/uppdateringsfrekvens? Jag förstår att respons/hög frekvens för med sig nackdelar, men helt ärligt... min sura jävla Asus är faktiskt helt okej. Jag kan inte tänka mig att panelen i sig är dålig. Skiten Asus gjort i kalibrering och inställningar tål däremot att diskuteras, men med lite handpåläggning är det inte ett dåligt resultat.

Jag vill inte ge Asus mina pengar när Eizo finns. Vad jag däremot vill ha är en skärm med bra färgåtergivning som kan ge mig 170Hz och G-sync. Det behöver varken vara professionell nivå på färgåtergivningen eller bästa responstiden på marknaden - det räcker med bra rakt igenom. Jag tror faktiskt inte det är omöjligt att uppnå med dagens teknik.

Så, om Herr Hertz läser detta: Snälla, gör en bra allround-skärm. jag vill ha Eizo - inte Asus.

Jag ser denna frågeställning som självklar och denna har många exklusivare märken som Bang-Olufsen, Hasselblad, Zeiss, Apple och några högtalarmärke till laptops.

Det är många problem med som att är att konkurrensen bland de vanliga produkterna är stenhård. Om de säljer produkter som är sämre än genomsnittet så kan det skada deras varumärke. Vissa säger att vissa kameralinstillverkare nu säljer ut sig på mobiltelefoner. Deras linser på mobilerna är typ samma som random-noname märke.

Dock är denna balansgång svår och vad som är rätt val kräver god kännedom om företaget. Min bild av Eizo är att jag idag aldrig kommer i kontakt med deras nya skärmar, de enda gångerna jag kommer i kontakt med dyrare skärmar är när det är till en person som jobbar med grafik. Eller som när jag kom in på kontoret förra veckan och fick se en chef ha beställt x-antal dyra skärmar från de som vi köper laptops av. Dessa skärmar betvivlar jag ens är bättre än noname, de är bara dyra för att alla mellanhänder lägger på pengar och kan utnyttja köparens inkompetens. Jag gissar typ vår leverantör la på nästan 1000kr på köpet jämtemot vi hade köpt exakt samma skärm på dustin.