Vilken film såg du senast?

Permalänk

Naked Lunch! riktigt bra!!

Visa signatur

Main: Lian Li PC-O11 Dynamic / PCMR Edition / Tempered Glass - Mirror | Gigabyte RTX 3080 Ti GAMING OC | Corsair Force MP600 SSD M.2 - 500GB 2x | AMD Ryzen 9 3900X / 12 cores / 24 threads / 4.6 GHz | Gigabyte B550 VISION D | NZXT Kraken Z73 / 360mm | G.Skill Trident Z RGB Series 32GB (4x8GB) / 3200MHz / DDR4 / CL16 | LG 32'' UltraGear 32GP850 QHD Nano IPS 180 Hz | Glorious GMMK 65% Novelkeys BOX Jade Clicky Switch | LOGITECH G502 Hero | Laptop: Razer Blade 15 i7 16GB 512GB GTX 1070 144Hz | Ljud: Campfire Audio Polaris II | Amplifier Cayin | Sony Hörlurar WH-1000XM3 |

Permalänk
Lego Master

Dune 2021.
8/10.
När kommer del två?

Halvt minus för Jason Momoa utan skägg. WTF.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Dune - Bra. Tråkigt med halva film bara men annars fanns det inget direkt att klaga på. Jo. Var fan är Sting? 8/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

National Lampoon's Christmas Vacation(1989)

Blev en Julfilm..
När hösten känns alldeles för grå och deppig brukar jag spola fram lite i sinnet till roligare tider.
Blev på glatt humör faktiskt! Saknades bara lite äggtoddy haha.

Förresten, en grej i filmen jag aldrig fattat är varför dom blir så skraja att dom svimmar av rädsla för en söt ekorre.
Såg sen en video på YT..

Dom är jue livsfarliga!

Dold text
Permalänk
Medlem

Såg The Untouchables (1987). 5/10
Blev besviken. Action-scenerna var katastrofala. Svag handling trots skildring av intressant verklig händelse

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Dune - förstår ärligt talat inte hypen med denna film - har å andra sidan inte läst boken eller ens sett originaluppsättningen av Dune med Sting.
Fantastiskt vacker film med storslaget scenario men en väldig mehe handling i mitt tycke.
Är tydligen väldigt unik om den åsikten om man ska tro alla som skrivit här i tråden samt på imdb...
4/10

Jag kan bara instämma, fullständigt oengagerande handling utan någon som helst karaktärsuppbyggnad. Det var länge sedan jag längtade efter att en film skulle ta slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Dune - förstår ärligt talat inte hypen med denna film - har å andra sidan inte läst boken eller ens sett originaluppsättningen av Dune med Sting.
Fantastiskt vacker film med storslaget scenario men en väldig mehe handling i mitt tycke.
Är tydligen väldigt unik om den åsikten om man ska tro alla som skrivit här i tråden samt på imdb...
4/10

Skrivet av Matheeeew:

Jag kan bara instämma, fullständigt oengagerande handling utan någon som helst karaktärsuppbyggnad. Det var länge sedan jag längtade efter att en film skulle ta slut.

Om ni båda ger Dune 4/10, då undrar jag vilket betyg som är godkänt för er?

Permalänk
Medlem

Dune. Gick in helt okunnig om böckernas handling osv. Tycker rent fotomässigt och med ljuddesignen så är den fantastiskt välarbetad. Proffs som gör proffsarbete. Kul att se bara för det.

Handlingsmässigt, kanske orättvist att konstatera år 2021 när säkert allt annat man sett möjligtvis tagit inspiration från Dune och inte tvärtom, inte så värst exalterande historia än så länge. Fast inte dålig, och det var en karaktär jag blev positivt överraskad klarade sig igenom hela filmen när jag typ förväntade mig en vanlig "döda för att motivera"-plot point.

Att sista akten är en son och hans mamma ute på äventyr finner jag lite finurligt och oväntat.

Dold text

.
Huvudkaraktären får lite mary sue vibbar fast inte till det extrema. Skulle vilja vara mer i hans huvud, tror det blir till filmens fördel när man följer hans funderingar och tankesätt.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Venom: Let there be carnage
Riktigt bra faktiskt! Älskade första, och denna var en värdig uppföljare.
Både rolig och spännande på samma gång!
Tom Hardy och Woody Harrelson gör riktigt bra insatser som vanligt
5/5!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Såg The Untouchables (1987). 5/10
Blev besviken. Action-scenerna var katastrofala. Svag handling trots skildring av intressant verklig händelse

Visst, inte en perfekt film på något vis... Den är inte speciellt trogen verkliga händelserna såvitt jag förstår, men tycker den bygger en OK handling från sitt hollywoodperspektiv och tycker inte actionen är "katastrofal"? Låter som en överreaktion?
Barnvagnscenen i trappan är ju rätt intensiv och ett homage till Pansarkryssaren Potemkin på samma gång, och tex striden vid kanadensiska gränsen vill jag minnas har känsla, plus att fajten med Nitti är rätt intensiv.
(sen har man ju "fps scenen" med killen som smyger in i en av huvudpersonernas lägenhet, men kanske inte räknas om en actionscen)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

NOBODY " Netflix "
Denna film va riktigt bra, bra action och en riktigt bra huvudrollskaraktär.
Betyg 5/5

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Deep Impact

En favorit bland katastroffilmer. Har sett den säkert 5-6 gånger. Den hamnade i skymundan när det begav sig pga Armageddon som släppted i samma veva. Jag hävdar dock att Deep Impact är långt bättre än den Michael Bay-smörjan.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Dune (2021) och Crimson Tide (1995).

Två filmer som är väldigt svåra att jämföra, men eftersom jag har en så stor förkärlek för ubåtsfilmer så tror jag faktiskt att jag njöt mer av Crimson Tide

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av wilsontaylor:

Om ni båda ger Dune 4/10, då undrar jag vilket betyg som är godkänt för er?

Det var väl snarare uppfattningen om att alla andra upplever den som ett mästerverk medan man själv har en annan åsikt som jag kunde relatera till, inte specifikt betyget på en tiogradig skala. Jag väljer att inte sätta ett betyg på den, men ur ett iMDB-perspektiv så känns det som att allt under fem är helt otittbart, alltså är det rätt skitsamma om filmen har betyg ett eller fyra.

Permalänk
Medlem

The hateful eight...
Ärligt talat höll jag på att somna första gången jag såg den, vilket var på bio. Den är nu en av mina absoluta favoritfilmer. Den där Quentin, han kan det för med dialoger 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Kollade på The Fall igen.
Lipade som en bäbis såklart, igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Deep Impact

En favorit bland katastroffilmer. Har sett den säkert 5-6 gånger. Den hamnade i skymundan när det begav sig pga Armageddon som släppted i samma veva. Jag hävdar dock att Deep Impact är långt bättre än den Michael Bay-smörjan.

Har du sett den lite nyare Greenland med Gerard Butler? Annars kan jag rekommendera den om man gillar katastrofer, tycker den är bättre än Deep Impact faktiskt

On topic så såg jag igenom Lord Of The Rings-trilogin i helgen (Extended, så klart). Andra eller tredje gången jag ser dem i år, och dom blir bara bättre för varje gång.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Medlem

The Card Counter (2021)

Rätt så skön chill-film även om det finns flera rätt så "o-chillade" ämnen och scener.

Lågbudget-ish (antar jag) med Oscar Isaac. Inte så mycket Willem Dafoe. Helt OK upplevelse.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

The Guilty

7/10 skulle jag nog säga. Riktigt bra med tanke på att den utspelar sig per telefon och i två olika rum under hela filmen. Trots detta är den spännande och inte förutsägbar.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Skrivet av Flutters:

Venom: Let there be carnage
Riktigt bra faktiskt! Älskade första, och denna var en värdig uppföljare.
Både rolig och spännande på samma gång!
Tom Hardy och Woody Harrelson gör riktigt bra insatser som vanligt
5/5!

Jag hade hellre sett att Hardy gjort säsong 2 av Taboo.

Skrivet av RVX:

The hateful eight...
Ärligt talat höll jag på att somna första gången jag såg den, vilket var på bio. Den är nu en av mina absoluta favoritfilmer. Den där Quentin, han kan det för med dialoger 😅

Det är också en film som växer på mig varje gång jag ser den!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Denis Villeneuves filmer verkar ofta bli vattendelare, inte första gången det dyker upp här i tråden tror jag. Jag har inte sett Dune, men några av hans tidigare filmer (Sicario, Prisoners och Blade Runner 2049). Gemensamt för alla tre är att de är sjukt snygga, galet bra foto av Roger Deakins, men samtidigt långsamma med ett tempo som säkert avskräcker många. På gränsen till handlingsfattigt kan jag känna ibland, där det dras ut på saker i onödan och som inte tillför något handlingsmässigt.
Jag har inte sett Arrival, men läst samma sak om den.

De flesta har nog blivit vana vid det höga tempot som filmer håller för det mesta numera, och då kan det bli svårt att behålla koncentrationen när tempot är lågt.

Såg själv Free Guy i helgen, var väl ok... satte 6/10 på IMDB men det var en rätt svag 6:a.

Permalänk
Medlem

Spiral
https://www.imdb.com/title/tt10342730/?ref_=nv_sr_srsg_0

Dålig spinoff med Chris Rock i huvudrollen. Tyckte inte han passade i rollen riktigt.
Förutsägbar och förstod genast hur filmen skulle sluta...
1,5/5 sågade spiraler.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

De flesta har nog blivit vana vid det höga tempot som filmer håller för det mesta numera, och då kan det bli svårt att behålla koncentrationen när tempot är lågt.

Det där handlar mer om vad man väljer att titta på och vant sig vid än något som är applicerbart på "de flesta" eller "det mesta". Det finns en gigantisk filmvärld som inte alls gjort sig beroende av skakig kamera och klipp varannan sekund för att behålla tittarens uppmärksamhet. Är man van vid att bara kika på actionfilm och förväntar sig frekvent adrenalinpåslag kommer man självklart tycka en film som har ett betydligt lägre tempo är svår att titta på eller ointressant.

Som tittare har man olika preferenser för att engagera sig, vissa vill ha konstant stimuli utan utrymme för egna tankar, andra uppskattar en dynamik medan vissa vill ha mycket utrymme för egna reflektioner kring vad som händer på duken. Jag tror "de flesta" är kapabla att uppskatta och välja filmer med olika tempo, beroende på dagsform.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Wrath Of Man
Helt okej rulle, typisk Statham film
Betyg 3.5/5

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem

Malignant - För in i helvete! en del filmer får en ju att bara skrika argt mot teven: Men vad gör du människa!. Och denna filmen är helt obeskrivligt dum mest hela tiden. Ett skrikande barn springer igenom en kvinnas hem. Oj, ja, jag tar väl och tvättar lite då. En ung ensam kvinna åker till ett övergivet sjukhus mitt i natten, hittar de dokument hon söker efter på tre röda. Poliser skjuter tusen skott mot en galen mördare. Noll träffar. I övrigt så är själva idén bakom filmen faktiskt rätt så originell, om än sjuk. Och den tog sig lite på filmen så den får 6 kuatos av 10.

Event horizon - Här snackar vi kvalitets-90 tals sci-fi skräckis. Både Morpheus och Brian de Bois-Guilbert gör ett utmärkt jobb och allt är faktiskt bra i den. Den får 9 Liberate tu temet ex infernises av 10.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det där handlar mer om vad man väljer att titta på och vant sig vid än något som är applicerbart på "de flesta" eller "det mesta". Det finns en gigantisk filmvärld som inte alls gjort sig beroende av skakig kamera och klipp varannan sekund för att behålla tittarens uppmärksamhet. Är man van vid att bara kika på actionfilm och förväntar sig frekvent adrenalinpåslag kommer man självklart tycka en film som har ett betydligt lägre tempo är svår att titta på eller ointressant.

Som tittare har man olika preferenser för att engagera sig, vissa vill ha konstant stimuli utan utrymme för egna tankar, andra uppskattar en dynamik medan vissa vill ha mycket utrymme för egna reflektioner kring vad som händer på duken. Jag tror "de flesta" är kapabla att uppskatta och välja filmer med olika tempo, beroende på dagsform.

Det är klart att det beror på vad man väljer att titta på, men jag tycker iaf att mycket av det som blir stort i Sverige är sådant där tempot är högt.
Trillade över denna artikeln som tar upp detta med tempo: http://www.davidbordwell.net/blog/2007/05/27/intensified-cont...

När det gäller serier tycker jag att det är betydligt fler som håller ett rätt långsamt tempo, men jag tror att folk ofta ger serier några avsnitt för att fastna så där är nog risken större att man stänger av en film som inte fångar ens uppmärksamhet direkt.

Nu är jag själv lite mer åt filmnördshållet än många jag känner, så jag är troligtvis lite mer tålmodig med långsamt tempo. Men det är få jag vet som tycker om långsammare filmer, de är isf också mer filmintresserade än gemene man.

Permalänk
Medlem

CODA

Kanonrulle, rekommenderas starkt!

Visa signatur

pro

Permalänk
Medlem

Dune (2021)
5/10

Till att börja med, klockren när det gäller det visuella.
Även hur de väljer att "förklara/berätta" storyn för de som inte redan är inbitna fans var riktigt bra.
Trots ett lågt tempo ibland kändes den aldrig tråkig eller seg, utan gav verkligen rättvisa åt Dune.

Så varför så lågt betyg?
Simpelt, den slutade "mitt i" och väljer bolaget att inte godkänna uppföljaren/na så blir resultatet skit. Ungefär som om Lotr skulle ha avslutats med Gandalf i Moira med orden: "Run, fools" och sedan inget mer. MEN.. om de "planerade" filmerna kommer som täcker in andra halvan av första boken, samt bok 2, kommer det totala betyget att höjas rejält. Då är vi mer uppe och nosar på 8/10.

Såg nu att åtminstone film 2 har blivit godkänd med förväntad release i Oktober 2023. Totalbetyget får helt enkelt vänta tills/om detta blir klart. Men som "stand-alone" kan inte filmen få högre betyg än så.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Space Jam: A New Legacy (2021)

Karaktärerna får en ny "modern look" jämfört med Space Jam från 1996. Tyckte att de borde behålla "gamla looken". Somnade i vissa delar där LeBron blir en tecknad figur. Ville bara spola förbi. Rekommenderas kolla en gång men inget mer.

Visa signatur

Laptop 4 - 4680U - 16 GB DDR4 - 256 GB SSD

Permalänk

Hade också svårt för Dune. Väldigt svårt, till och med. Jag gillar Denis Villeneuve annars och hans signum i form av lågt tempo har jag verkligen inget emot, men det är en hel del annat som skaver här. Framför allt fick jag ingen feeling för karaktärerna över huvud taget. Kunde inte bry mig mindre om hur det går för dem. Nu vet jag förvisso redan ungefär hur det går för alla då jag har läst böckerna, men det var så längesen att jag glömt detaljerna. Inte minst då ur den första boken, som ju denna film baseras på (första halvan i alla fall). Sen är det ett stort problem att det är en så pass lång och invecklad bok man adapterar till "vanlig" långfilm. Resultatet gör att filmen blir mer av ett highlight reel än någonting annat där nyckelscener tas med men där en massa annat fattas och intrycket blir därefter. Inget kött på benen, liksom. När jag såg filmen kändes det som Altreides knappt hann landa på planeten innan skiten träffade fläkten.

Tyckte inte skådisarna var särskilt lyckade heller. Stellan Skarsgård verkade mest tänka på lönekuvertet (och jisses vad okarismatiska och Marvel-skurkaktiga Harkonnen-familjen var ö.h.t) och ingen annan imponerade heller även om Jason Momoa förstås hanterar rollen som Duncan utan problem då det är den typen av roller han "alltid" spelar. Timothee Chalamet som actionhjälte däremot? Hah! Han är byggd som kokt spagetti för fasen, med karisma som en krukväxt. Därtill är både hans och Rebecca Fergusons prestationer alldeles för emotionella kontra böckerna, men det kanske beror mer på Villeneuve än skådisarna.

Tyckte att actionscenerna var helt värdelösa, i alla fall de med närstrid. Kass koreografi och märklig logik. Varför zerg rushar soldaterna varann? Josh Brolins karaktär som ska föreställa någon form av gammal elitsoldat rusar in som en vilde tillsammans med sina soldater. Sköldarna har gjort skjutvapen ineffektiva, men att de även har gjort taktik ineffektivt känns långsökt På tal om logik var det inte bara i fightscenerna den var konstig. Vad sägs om den starka solen på planeten? De snackas i början av filmen om hur farligt det är att vistas i den oskyddad, bara för att vi sedan ska se karaktärer göra just det utan att till synes påverkas ö.h.t...

Därtill extremt trött design av såväl sets som kostymer och annat. Är det inte svart eller brunt så finns det inte, tydligen. Ja, jag hårdrar det lite, men ändå. Satan vilken trist visuell upplevelse. Hade ingen aning om att geniet Roger Deakins inte ansvarade för fotot denna gång (han har stått för fotot i alla Villeneuves föregående hollywoodfilmer) så om jag visste om det på förhand hade jag kanske inte blivit lika besviken, men men.

Aja, ett plus ska jag i alla fall ge filmen; porträttet av Bene Gesserit är mycket bättre här än i någon tidigare adaption, inklusive den David Lynch gjorde, och Villeneuve gör ett betydligt bättre jobb än Lynch att etablera dem i storyn.

Skulle jag sätta betyg blir det väl typ 1/5. Villeneuves sämsta film, med råge. Fan, jag tyckte till och med Arrival var helt ok trots att jag hade väldigt svårt för förlagan, men detta... Icke godkänt!