Permalänk
Avstängd

Rengöra pcb?

Tjena!

Mitt ljudkort är smutsigt upp på pcb:n.
Damm som sitter fast eller vad man ska säga
(Pcb ska vara svart men är grå).

Kan jag köra med en pensel bara, och ev isoproylalkohol om det skulle behövas?

Edit här är en bild som visar hur det ser ut

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av asus574:

Tjena!

Mitt ljudkort är smutsigt upp på pcb:n.
Damm som sitter fast eller vad man ska säga
(Pcb ska vara svart men är grå).

Kan jag köra med en pensel bara, och ev isoproylalkohol om det skulle behövas?

Edit här är en bild som visar hur det ser ut
https://i.ibb.co/NnYJNLJ/Screenshot-20211024-193641-Gallery.jpg

Ser ut som du bör rengöra datorn generellt, tryckluft brukar räcka

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Ja, tryckluft är väl första steget. Om du behöver ta till en borste så se till att den är ESD-säker, t.ex. en sån här.

Eller så kan du göra som der8auer och köra det i diskmaskinen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andra94:

Ser ut som du bör rengöra datorn generellt, tryckluft brukar räcka

Vart ser det smutsigt ut?
Gillar inte tryckluft på komponenter då det kommer vätska från det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av perost:

Ja, tryckluft är väl första steget. Om du behöver ta till en borste så se till att den är ESD-säker, t.ex. en sån här.

Eller så kan du göra som der8auer och köra det i diskmaskinen

Tack för tipset blir att köpa

Permalänk
Medlem

Elektronikrengöring eller ren isopropanol om det är svåra fall.

Permalänk
Medlem

Tryckluft räcker långt för damm. Antingen på burk eller slå på stort och köp en liten kompressor om du har plats för ännu en "bra att ha pryl".
Om det kommer vätska håller du troligtvis burken fel, den måste vara vertikal och då ska det inte komma ut någon vätska.

Annars som nämnt isopropanol, finns på kjell bland annat. Mycket trevligt till det mesta, ganska skonsamt lösningsmedel som de flesta plaster och annat tål.

Permalänk
Medlem

Isopropyl, mer korrekt benämnt 2-propanol funkar kanon. Se till att den är helt ren >99% så du inte får massa vatten.

Kan också rekommendera en rocket blower som man använder för att blåsa rent objektiv. Du kan blåsa rätt hårt med den, och det är ingen komprimerad luft med fukt som kondenserat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QRikard:

Tryckluft räcker långt för damm. Antingen på burk eller slå på stort och köp en liten kompressor om du har plats för ännu en "bra att ha pryl".
Om det kommer vätska håller du troligtvis burken fel, den måste vara vertikal och då ska det inte komma ut någon vätska.

Annars som nämnt isopropanol, finns på kjell bland annat. Mycket trevligt till det mesta, ganska skonsamt lösningsmedel som de flesta plaster och annat tål.

Har tryckluft på burk, håller rakt men ganska ofta kommer det ändå vätska.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av QRikard:

Tryckluft räcker långt för damm. Antingen på burk eller slå på stort och köp en liten kompressor om du har plats för ännu en "bra att ha pryl".
Om det kommer vätska håller du troligtvis burken fel, den måste vara vertikal och då ska det inte komma ut någon vätska.

Annars som nämnt isopropanol, finns på kjell bland annat. Mycket trevligt till det mesta, ganska skonsamt lösningsmedel som de flesta plaster och annat tål.

Har tryckluft på burk, håller rakt men ganska ofta kommer det ändå vätska.
Har även denna som jag använder när jag byter kylpasta
https://www.apotekhjartat.se/produkt/isopropylalkohol-100-ml-...
Den är väl ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av asus574:

Har tryckluft på burk, håller rakt men ganska ofta kommer det ändå vätska.
Har även denna som jag använder när jag byter kylpasta
https://www.apotekhjartat.se/produkt/isopropylalkohol-100-ml-...
Den är väl ok?

Om wikipedia inte har fel så är Isopropylalkohol och Isopropanol samma sak. Alltså bra rengöringsmedel. Däremot rekommenderar jag att köpa det på kjell nästa gång och spara lite pengar. Tyvärr så har kjell höjt priset rätt rejält sen pandemin så finns säkert bättre ställen att köpa det på också.

Då är nog en kompressor en bra investering annars. Datorn blåses endast rent, men ska några andra rester bort är isopropanolen bra.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av asus574:

Har tryckluft på burk, håller rakt men ganska ofta kommer det ändå vätska.

Om det är drivgasen borde den dunsta tämligen snabbt men det kan även bli kondens pga tryckfallet som sänker tempen så att den lokalt hamnar under daggpunkten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Om det är drivgasen borde den dunsta tämligen snabbt men det kan även bli kondens pga tryckfallet som sänker tempen så att den lokalt hamnar under daggpunkten.

Ok.
Hittade denna, skulle den fungera?
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/tryckluft/ko...

Permalänk
Medlem

Tryckluft men ibland så får man köra med tops, för sånt där "klisterdamm" som sitter som berget.

Permalänk
Medlem

Liten kul story bara; ca 2007 jobbade jag som sanerare och fick städa upp efter bränder, mögel, vattenskador osv.

På den tiden var stora platt-TV väldigt dyra och försäkringsbolagen ville alltid att vi skulle försöka rädda en TV som blivit utsatt för sot, brandsläckarmedie och brandkårens vatten.

Så vi monterade isär apparaten, och tvättade alla kretskort under rinnande vatten med vanligt YES diskmedel.
Sedan lades kretskorten in i ett ozon-rum i ett par dygn (rummet höll en temp på ca 35-40 grader) så att verkligen ALL fukt hade dunstat. Därefter fick sig kretskorten en tunn film av en speciell elektronikspray (fick det förklarat att det är som en typ av klarlack) för att förhindra framtida korrision.

8 av 10 apparater gick att rädda.
Vi gjorde likadant för all elektronik som f-bolaget ville vi skulle försöka rädda. Ibland medicinsk utrustning osv.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Liten kul story bara; ca 2007 jobbade jag som sanerare och fick städa upp efter bränder, mögel, vattenskador osv.

På den tiden var stora platt-TV väldigt dyra och försäkringsbolagen ville alltid att vi skulle försöka rädda en TV som blivit utsatt för sot, brandsläckarmedie och brandkårens vatten.

Så vi monterade isär apparaten, och tvättade alla kretskort under rinnande vatten med vanligt YES diskmedel.
Sedan lades kretskorten in i ett ozon-rum i ett par dygn (rummet höll en temp på ca 35-40 grader) så att verkligen ALL fukt hade dunstat. Därefter fick sig kretskorten en tunn film av en speciell elektronikspray (fick det förklarat att det är som en typ av klarlack) för att förhindra framtida korrision.

8 av 10 apparater gick att rädda.
Vi gjorde likadant för all elektronik som f-bolaget ville vi skulle försöka rädda. Ibland medicinsk utrustning osv.

Galet ändå, för det är väl en kortslutning som brickar korten?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av asus574:

Ja men de brukar låta mycket och funkar inte till så många verktyg så även en modell med en liten tank är mer användbar om du inte bara vill blåsa lite eller pumpa bildäck.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Om wikipedia inte har fel så är Isopropylalkohol och Isopropanol samma sak. Alltså bra rengöringsmedel. Däremot rekommenderar jag att köpa det på kjell nästa gång och spara lite pengar. Tyvärr så har kjell höjt priset rätt rejält sen pandemin så finns säkert bättre ställen att köpa det på också.

Billigaste för hobbybruk är nog att handla Biltemas karburatorskydd (50:-/500ml), det är nästan ren isopropanol. SDS säger att det är 60-100% isopropanol och inga andra ingredienser listas, så ev kan det finnas lite vatten i den. När jag mätte (grovt) vill jag minnas att jag fick det till typ 98% isopropanol.

OBS! Handla inte K-sprit, det är helt annat innehåll!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Galet ändå, för det är väl en kortslutning som brickar korten?

Ja, men bara om det är ström i kretskorten. Sen så orsakar pulvret i pulverbrandsläckare korrision, likaså olika syror som bildas när plast brinner. Denna korrision kan ju sabba chip, kontakter osv.

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bebben:

Liten kul story bara; ca 2007 jobbade jag som sanerare och fick städa upp efter bränder, mögel, vattenskador osv.

På den tiden var stora platt-TV väldigt dyra och försäkringsbolagen ville alltid att vi skulle försöka rädda en TV som blivit utsatt för sot, brandsläckarmedie och brandkårens vatten.

Så vi monterade isär apparaten, och tvättade alla kretskort under rinnande vatten med vanligt YES diskmedel.
Sedan lades kretskorten in i ett ozon-rum i ett par dygn (rummet höll en temp på ca 35-40 grader) så att verkligen ALL fukt hade dunstat. Därefter fick sig kretskorten en tunn film av en speciell elektronikspray (fick det förklarat att det är som en typ av klarlack) för att förhindra framtida korrision.

8 av 10 apparater gick att rädda.
Vi gjorde likadant för all elektronik som f-bolaget ville vi skulle försöka rädda. Ibland medicinsk utrustning osv.

Serviceavdelningen hos oss som lagade saker som suttit ute i industrin och var rejält smutsiga körde alltid alla korten i vanlig hushålls-diskmaskin först. Efter torkning så började man felsöka. På den tiden var det mest hålmonterade kretsar så de torkade rätt fort jämfört med moderna BGA:er etc.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chromatic:

Galet ändå, för det är väl en kortslutning som brickar korten?

Inte galet alls, du kan göra nästan vad du vill för att rengöra korten. Utan ström ingen kortslutning. Det viktiga är att de blir helt torra innan du sätter ihop och kör igång dem igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Galet ändå, för det är väl en kortslutning som brickar korten?

Kretskort tål hur mycket vatten som helst bara det är ordentligt tort innan man använder det igen. Det är kombinationen ström+vatten som kortsluter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Kretskort tål hur mycket vatten som helst bara det är ordentligt tort innan man använder det igen. Det är kombinationen ström+vatten som kortsluter.

Skrivet av Andreaz1:

Inte galet alls, du kan göra nästan vad du vill för att rengöra korten. Utan ström ingen kortslutning. Det viktiga är att de blir helt torra innan du sätter ihop och kör igång dem igen.

Aha, jag trodde det räckte med att TVn var inkopplad (även om den inte var "på") för att kortsluta skiten xD Dagens utrustning verkar ju aldrig stänga av sig helt...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chromatic:

Aha, jag trodde det räckte med att TVn var inkopplad (även om den inte var "på") för att kortsluta skiten xD Dagens utrustning verkar ju aldrig stänga av sig helt...

Nej inkopplad ska den definitivt inte vara, ut med sladden och så gott man kan ladda ur alla kondensatorer är det som gäller.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Ja men de brukar låta mycket och funkar inte till så många verktyg så även en modell med en liten tank är mer användbar om du inte bara vill blåsa lite eller pumpa bildäck.

Nice. Är det risk att det kommer vätska när jag kör med denne?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av asus574:

Nice. Är det risk att det kommer vätska när jag kör med denne?

Du kan få kondens vid alla tryckfall, det beror på hur fuktig luften är och det är en fysikalisk egenskap, det bildas dagg om en yta är kallare än omgivande luft om det finns fukt i luften. Det har alltså inte bara med kompressorn eller tryckluftsburken i sig att göra för luften de blåser ut kan vara helt torr och ändå blir det kondens från fukten i luften i rummet. På industriella kompressorer har man ofta avfuktare som gör att tryckluften i vart fall är torr men det kan ändå bli kondens pga temperaturfallet som uppstår när lufttrycket sjunker till atmosfärtryck.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Nej inkopplad ska den definitivt inte vara, ut med sladden och så gott man kan ladda ur alla kondensatorer är det som gäller.

Nej jag menade att när man spolar med vatten för att släcka en brand så brukar ju TVn fortfarande vara inkopplad, det var därför jag blev imponerad att han kunde tvätta av kretskorten och få TVn att fungera igen xD