Starka prestandasiffror när Intel "Alder Lake" för bärbara testas

Permalänk
Melding Plague

Starka prestandasiffror när Intel "Alder Lake" för bärbara testas

Intel sopar mattan med aktuella Intel- och AMD-modeller för högpresterande bärbara datorer, medan även de tidiga M1 Max-testerna besegras.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul att man kan heja på Intel som en underdog nu.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Blir nog ett köp sen!

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Kul att se. Även kul att se att M1 har potential. Visade trots allt 14 kärnor 13.2k vs 10 kärnor 11.5k. Blir spännande med framtida test där lika många kärnor ställs mot varandra

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Kul med rykten, och ser bra ut!
Men sånt här kräver effektmätning (viktig parameter på ett laptop-chip…) och annat än mikro-benchmarks.

Permalänk
Medlem

Känns som att detta är Intels ”45”W

Skulle tro att den peakar uppåt 120W eller kanske ännu mer till tau slår in

Permalänk
Medlem

HAr bärbart på jobbet har ej användning av bärbart fjoll provat ser ej vitsen med det har en stor låda hemma där jag kan bygga efter behov & ej behöva slänga bort allt efter nåt år som man får göra med bärbart telefonen fyller behovet av data när jag ej är hemma eller bärbar dator på jobbet eftersom jag behöver den lite överallt vid installation av maskiner så kort svar NEJ kan ej tänka mig bärbart privat MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Nu ska de bara få integrerad grafik som kan konkurrera med m1 max.

Har gott om plats för en stationär hemma så prispåslaget blir lite för saftigt för att motivera en laptop privat.

En Mac Mini med M1 Max hade dock kunnat bli riktigt intressant för min del.

Permalänk
Inaktiv

Det var mest en massa förvirrande siffror i en stor smet. Vad är det för TDP? Står allt möjligt. Vilka tester är gjorda med vilket TDP? Man får ju hoppas att 65W inte är vad som används…till bärbar. 😂

Permalänk

Samtidigt så föll Intels aktie över 10% i Fredags. Man undrar hur det är ställt med företaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

HAr bärbart på jobbet har ej användning av bärbart fjoll provat ser ej vitsen med det har en stor låda hemma där jag kan bygga efter behov & ej behöva slänga bort allt efter nåt år som man får göra med bärbart telefonen fyller behovet av data när jag ej är hemma eller bärbar dator på jobbet eftersom jag behöver den lite överallt vid installation av maskiner så kort svar NEJ kan ej tänka mig bärbart privat MVH Arne

Du har ingen användning av . heller?

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk

All denna datakraft vad tusan ska vi med denna till, varför inte lägga energin på att uppfinna något vettigt istället?
*edit* Vops jag skrev fel forum jag trodde det var ett annat forum än sweclockers.

Nå coolt, men jag invaktar mer tester innan man kan dra för stora slutsatser kring vem som ligger först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

All denna datakraft vad tusan ska vi med denna till, varför inte lägga energin på att uppfinna något vettigt istället?
*edit* Vops jag skrev fel forum jag trodde det var ett annat forum än sweclockers.

Nå coolt, men jag invaktar mer tester innan man kan dra för stora slutsatser kring vem som ligger först.

Det mesta brukar gå till att utvecklare inte bryr sig om att optimera så mycket... Att man skriver tunga system i javascript istället för C++ osv

Att vi har "enklare" utvecklingsspråk idag, tolkade språk med ok prestanda osv är bra. Det öppnar dörren för många fler att koda och gör det snabbt och enkelt att prova idéer. Men vi slösar rätt bra med klockcykler idag på att vi inte skriver mer saker i kompilerade högprestandaspråk.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Skrivet av inquam:

Det mesta brukar gå till att utvecklare inte bryr sig om att optimera så mycket... Att man skriver tunga system i javascript istället för C++ osv

Att vi har "enklare" utvecklingsspråk idag, tolkade språk med ok prestanda osv är bra. Det öppnar dörren för många fler att koda och gör det snabbt och enkelt att prova idéer. Men vi slösar rätt bra med klockcykler idag på att vi inte skriver mer saker i kompilerade högprestandaspråk.

Jag jobbar själv med lite större system och de är extremt dåligt optimerade av den enkla anledningen att det är så mycket data som ska bearbetas, där denna data hela tiden förändras. Och man har då ett val. Gör en dålig optimerad lösning låt få utvecklare göra jobbet eller anställd tio kanske hundratusentals systemutvecklare som gör samma uppgift. Men att systemet då går köra på en extremt mycket enklare dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag jobbar själv med lite större system och de är extremt dåligt optimerade av den enkla anledningen att det är så mycket data som ska bearbetas, där denna data hela tiden förändras. Och man har då ett val. Gör en dålig optimerad lösning låt få utvecklare göra jobbet eller anställd tio kanske hundratusentals systemutvecklare som gör samma uppgift. Men att systemet då går köra på en extremt mycket enklare dator.

Dessa tio till hundra finns väl ändå inte att anställa heller, och man har alltid legacy att ta hand om. Skulle tro att försöka göra det med 100 skulle mest göra projektet segare och med tungrott i slutänden

Permalänk
Medlem

På den bärbara sidan tror jag att Intels Alder Lake i kombination med deras nya GPU kan bli något riktigt konkurrenskraftigt.
"Traditionell" sett har Intel varit starta på CPU-delen och svaga på GPU-delen i sina bärbara
Och AMD tvärtom
Med sin nya GPU och sin stor&liten-setup tror jag Intel blir en allvarlig konkurrent till AMDs Ryzen+RDNA2
Jag tycker AMD gjorde ett misstag som inte började använda RDNA2 i et bärbara segmentet tidigare
Då hade de kunnat plocka marknadsandelar.

Hade jag fått välja CPU/GPU i min jobbdator hade jag gått på AMD, mest för att vilja prova något nytt
Alla mina jobbdatorer (HPs) har varit Intel, vi byter ung- var 3de år

Permalänk
Datavetare

Högre prestanda per kärna är och lär förbli kung, så om nu Intels tar ett så pass stort kliv i prestanda per kärna har man i någon mån fått tillbaka ledartröjan.

Jämförelsen mot M1 blir dock ändå lite svajig. Intel lär få högre peak single-thread prestanda och det är en gigantisk seger då väldigt mycket som är latenskänsligt handlar om "race-to-sleep", där räcker det om man kan hålla en hög frekvens under väldigt begränsad tid.

Men finns också saker som använder en handfull kärnor samt en hel del saker använder en/två kärnor under mer än enstaka sekunder. Där lär Apple behålla ledartröjan då deras kretsar har så brutalt mycket högre perf/W att de faktiskt håller sin peak-prestanda även över tid.

Får se om samma gäller M1 Pro/Max: M1 håller ju sin peak-prestanda även när alla CPU-trådar är lastade vilket inte på långa vägar gäller Intel/AMD mobil CPUer (det gäller ju inte ens på deras desktop CPUer men de klockar inte ned sig alls lika brutal som vissa mobilmodeller gör).

Intel/AMDs låg TDP-modeller fixar inte ens att hålla sin peak-prestanda i enkeltrådade fall, de modellerna drar långt över sin TDP när en kärna går på maxfrekvens (som i.o.f.s är imponerande för en 15-20 W CPU då det ligger i 4,5-5,0 GHz spannet).

Skrivet av inquam:

Det mesta brukar gå till att utvecklare inte bryr sig om att optimera så mycket... Att man skriver tunga system i javascript istället för C++ osv

Att vi har "enklare" utvecklingsspråk idag, tolkade språk med ok prestanda osv är bra. Det öppnar dörren för många fler att koda och gör det snabbt och enkelt att prova idéer. Men vi slösar rätt bra med klockcykler idag på att vi inte skriver mer saker i kompilerade högprestandaspråk.

M.a.o. Wirths lag är tyvärr fortfarande högst aktuell...

En sak som ändå hände lite granna under tiden när CPU-utvecklingen rätt mycket stod still vara ett nyfunnet intresse för skriva högpresterande kod. Insikten var ju att om man inte gjorde det så blev det ingen direkt utveckling.

Om vi nu trots allt ser lite utvecklingen igen, framförallt i form av ökad prestanda per kärna (massor med kärnor i alla ära, men mer prestanda per kärna är långt mer användbart) kan man gå tillbaka till

"Software is getting slower more rapidly than hardware is becoming faster."

Det som trots allt ändå agerar broms är molnet: detta då vissa tjänster där har i praktiken en prismodell där man betalar för antalet förbrukade CPU-cykler -> mer effektiv programvara skriver man i någon mening en gång, men vinsterna i form av lägre driftskostnad skördar man sedan resten av tiden.

Skrivet av medbor:

Dessa tio till hundra finns väl ändå inte att anställa heller, och man har alltid legacy att ta hand om. Skulle tro att försöka göra det med 100 skulle mest göra projektet segare och med tungrott i slutänden

Trevligt också kunna belysa en form av Brooks lag

"Adding manpower to a late software project makes it later"

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Testpilot

Nyfiken på hur högt Alder Lake respektive M1 Pro/Max kan gå om de skulle få tillgång till mer kräm.

I senaste testet jag gjorde med en Ryzen 5900HX tilläts den processorn att dra upp emot 105W och hade säkert klivit högre ändå om kylningsförmågan- och strömadaptern hade räckt till för mer.

Såklart spelar detta mer eller mindre roll beroende på användningsområde, det vill säga om vi pratar exempelvis Ultrabooks eller mer högpresterande maskiner. Men det vore ändå intressant för egen del att veta om Intel faktiskt kan tävla mot AMD i de högre segmenten också, eller om det bara handlar om "lättvikts-klassen" i slutändan.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av inquam:

Det mesta brukar gå till att utvecklare inte bryr sig om att optimera så mycket... Att man skriver tunga system i javascript istället för C++ osv

Att vi har "enklare" utvecklingsspråk idag, tolkade språk med ok prestanda osv är bra. Det öppnar dörren för många fler att koda och gör det snabbt och enkelt att prova idéer. Men vi slösar rätt bra med klockcykler idag på att vi inte skriver mer saker i kompilerade högprestandaspråk.

"What Andy giveth, Bill taketh away"
https://en.wikipedia.org/wiki/Andy_and_Bill%27s_law

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johanandersson:

Kul att man kan heja på Intel som en underdog nu.

Fast knappast finansiellt

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

Det var mest en massa förvirrande siffror i en stor smet. Vad är det för TDP? Står allt möjligt. Vilka tester är gjorda med vilket TDP? Man får ju hoppas att 65W inte är vad som används…till bärbar. 😂

Nä vi får hoppas en boostar mycket mer om det ska gå att använda som arbetsmaskin.

Permalänk
Medlem

när det kommer til bärbara är ju tdp sjukt viktigt och vilken kylning testet gjordes under, finns massor av bärbara som på pappret ska prestera mer men blir omblåsta av lillebror cpun som inte throttlar konstant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

Nä vi får hoppas en boostar mycket mer om det ska gå att använda som arbetsmaskin.

…i en bärbar? Nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Trevligt också kunna belysa en form av Brooks lag

"Adding manpower to a late software project makes it later"

OffT:
Gick en kurs i Microsoft Planner för snart 20 år sedan, vi skrattade gått åt att man kunde lösa de flesta deadlines genom att lägga fler folk på samma arbetsuppgift.
Minns inte om vi tog upp det då men en klassiker var att om man anställde flera målare att måla samma planka på ett staket. Som om färgen torkade snabbare för att fler stod och tittade på.

Edit:
Microsoft Project var det visst.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Jag behöver ingen bärbar som sopar mattan, den jag har sopar redan mattan med mig. Vi måste nog lära oss att vara nöjda med det vi redan har, kan inte hela tiden jaga lite snabbare, när vi själva är det trögaste i kedjan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

OffT:
Gick en kurs i Microsoft Planner för snart 20 år sedan, vi skrattade gått åt att man kunde lösa de flesta deadlines genom att lägga fler folk på samma arbetsuppgift.
Minns inte om vi tog upp det då men en klassiker var att om man anställde flera målare att måla samma planka på ett staket. Som om färgen torkade snabbare för att fler stod och tittade på.

Microsoft Planner - 20 år sedan? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Microsoft Planner - 20 år sedan? 🤔

Ja det är sant. Det var Microsoft Project hette det visst. Gick kursen på Nackademin 2001 eller 2002.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

…i en bärbar? Nej tack.

Ska den kunna ersätta min nuvarande med 10980hk lär den behöva det. https://wccftech.com/intel-core-i9-10980hk-8-core-10th-gen-cp...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Chibariku:

Ska den kunna ersätta min nuvarande med 10980hk lär den behöva det. https://wccftech.com/intel-core-i9-10980hk-8-core-10th-gen-cp...

135W i en bärbar och den får storstryk av Apple's M1 i princip alla tester. Tänk om Apple's M1 låg på högre än....14W. Jag tror du missförstått poängen med en bärbar. Hur länge kan du ha den igång när den ligger på sin gräns? En kvart?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

135W i en bärbar och den får storstryk av Apple's M1 i princip alla tester. Tänk om Apple's M1 låg på högre än....14W. Jag tror du missförstått poängen med en bärbar. Hur länge kan du ha den igång när den ligger på sin gräns? En kvart?

Eller så har jag ett annat användningsområde? Är tyvärr fast med bärbar och Windows pga att jag behöver resa med den och de programvaror jag använder.

Och innan någon ropar remote desktop så är el mycket lättare att hitta än pålitligt internet på många av de ställen jag besöker.

Men med det sagt hade jag älskat att köra allt på den nya MacBook pro med M1 Max.