Dator för musik- och videoredigering - Passar delarna?

Permalänk
Medlem

Dator för musik- och videoredigering - Passar delarna?

Ska sätta ihop en ny dator och tänkte dubbelkolla med er så att jag inte missat någon detalj. Är alla delar kompatibla? Den kommer att användas till musik- och videoredigering.

Kundvagn: https://www.inet.se/kundvagn/visa/lsjwAN4hs8nsGqJHsPPp2qgvTxs...

Chassi: Fractal Design Focus G Mini Svart (mATX)
Moderkort: Gigabyte B550M AORUS PRO-P (AMD AM4-socket, DDR4/3200 MHz, PCIe 3.0)
CPU: AMD Ryzen 9 5900X 3.7 GHz 70MB (AMD AM4, TDP 105 W)
CPU-kylare: be quiet! Pure Rock Slim 2 (Kylkapacitet 130 W)
RAM: Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX
SSD (M.2): WD Blue SN550 1TB (PCIe Gen3 x4)
Mekanisk HD: WD Gold 8TB 7200rpm 256MB
PSU: Phanteks Revolt Pro 850W (Modulärt)
Fläktar: Arctic Cooling P14 PWM Svart 5-Pack (120 mm)

Jag vill bygga i ett mATX-chassi för att jag har datorn är placerad i ett skåp. Ett ATX får inte plats.

Kommer troligtvis att ta över grabbens grafikkort när han köper nytt. Minns inte exakt modell men det är ett ASUS GTX 1070. Ser att ett liknande kort kräver runt 500W. Räcker PSUn till? Tänker på processor och annat som också drar.

Kommer även att sätta i min gamla blu-ray-brännare, därav behöver jag en 5.25"-plats i chassit.

Permalänk
Inaktiv

Länken till kundvagnen funkar inte, men tips; Kolla att det finns CPU-kylarhöjd i chassit för den givna kylaren. I övrigt ser det ut att passa vid snabb genomblick (har dock inte kollat upp mått eller annan info). Skulle också överväga SATA SSD-lagring, då den blivit såpass billig jämfört med hårddisk, och bra mycket snabbare (vilket definitivt uppskattas vid videoredigering).

Skrivet av ctm:

Jag vill bygga i ett mATX-chassi för att jag har datorn är placerad i ett skåp. Ett ATX får inte plats.

Ska du ha datorn i ett stängt skåp så behöver du luftflöde/ventilation/kylning för skåpet också. Gjorde detta misstag med en media-PC en gång för längesedan, och tryckte in datorn i en tvbänk med "skåpsluckor". Slutade med >100 grader CPU väldigt snabbt och fick borra upp ett hål på baksidan samt installera en fläkt.

Skrivet av ctm:

Kommer troligtvis att ta över grabbens grafikkort när han köper nytt. Minns inte exakt modell men det är ett ASUS GTX 1070. Ser att ett liknande kort kräver runt 500W. Räcker PSUn till? Tänker på processor och annat som också drar.

800W PSU funkar galant för din setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Kolla att det finns CPU-kylarhöjd i chassit för den givna kylaren.Skulle också överväga SATA SSD-lagring, då den blivit såpass billig jämfört med hårddisk, och bra mycket snabbare (vilket definitivt uppskattas vid videoredigering).

Kylarhöjden ska funka enligt spec. Tänkte testa SSD som M.2. Har aldrig gjort det tidigare men enligt spec är det betydligt snabbare än SATA.

Skrivet av anon334363:

Ska du ha datorn i ett stängt skåp så behöver du luftflöde/ventilation/kylning för skåpet också.

Jajemen. Den dator jag nu har som ska bytas ut har stått i samma skåp.

Tack för svar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ctm:

Tänkte testa SSD som M.2. Har aldrig gjort det tidigare men enligt spec är det betydligt snabbare än SATA.

Absolut, syftade istället för HDD lagring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon334363:

Absolut, syftade istället för HDD lagring.

Jaha. Du tänker så. Läste för några år sedan att de inte håller länge för lagring. Det var något med att "celler" endast kan användas ett visst antal gånger innan de dör. Tekniken går ju givetvis framåt, även erfarenheter. Ska definitivt överväga detta.

Länken till kundkorgen är uppdaterad och fungerar förhoppningsvis nu.

Permalänk
Gigabyte Aorus

Apologies if this is unsollicited advice but as I'm doing quite a bit of video editing I may have some good suggestions.
Build looks really good, PSU is definitely enough, even if you are able to upgrade to a RTX30 in the future.

Ryzen 5900X can get a little bit hot and I would usually tell my friends to go for a Dark Pro 4 instead. Same height but they may block the memory slots on some mainboards due to its width.
Small note that this mainboard has a PCI-E 4.0 m.2 slot and you're sticking it with a PCI-E 3.0 NVME.
PCI-E 4.0 are about 2x faster which can be a major speed boost (from 2GB/s to 4.5 GB/s).

If you're gonna do voice recording you don't want to record straight through the Mic/line-in from this mainboard.
Either go got a discrete sound card (means you will need an additional PCI-E slot and mATX may not fit both a GPU and sound card or go for an external USB audio interface (best option imo).

Alright, enough geek disctraction, let's get back to work

Permalänk
Medlem

Ryzen 9 5900X är en utmärkt processor för videoredigering, men med tanke på lådans storlek och att du ska ha den i ett skåp är jag lite tveksam till att det är det bästa alternativet för dig.
Min första tanke är nog att datorn kommer bli varm och klocka ner sig när du väl börjar rendera.
Jag skulle nog rekommendera dig att titta på en Ryzen 7 5800X och en väl tilltagen AIO för kylningen i stället.

En eller ett par SSD:er till skulle också göra skillnad, en lite mindre för redigeringsprogrammens temp-filer och en som renderingsdisk, originalfilerna och det du renderat klart fungerar utmärkt att ha på en HDD.
Som @AORUS är inne på kommer ett ljudkort göra stor skillnad om du ska lägga in ljud från en analog källa.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE