Novis frågar om fläktbyte i chassi, svårt? (Nyfiken)

Permalänk
Medlem

Novis frågar om fläktbyte i chassi, svårt? (Nyfiken)

Min spelburk har börjat med "Fläktens klagan". Ganska juste låt om det inte vore för att den är otroligt enerverande efter ett tag.

Efter ett tag tystnar den. Nästan så jag saknar skorrandet då. Men, nu till frågan.

Kan nada, niente och inte ett smack om datorer så egentligen dumt att fråga men är nyfiken. Förklara för mig som den treåring jag är med dessa saker. Hur byter man chassifläkt? Mycket att "pickla" med?

Ringde lokala datorfirman och de skulle ha 500kr för att byta, "Om det nu är en chassifläkt. Är det fläkt på grafikkortet, då är det kört!".

Tyckte 500kr lät lite mycket. Därav fråga här. Kommer på nu medans jag skriver att fläktarna i sig kanske är svindyra att köpa!?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Är datorn byggd av lösa delar eller är det en prebuilt (typ Dell, HP)? Så länge den är byggd av lösa delar är byte av chassifläkt mycket enkelt. Du behöver dock öppna datorn och ta reda på vilken fläkt som låter. En ny chassifläkt av hög kvalitet går på runt en hundralapp.

Permalänk
Medlem

Mät hur stor fläkt det är du ska byta (troligtvis 120mm) och köp en i samma storlek (en Arctic Cooling P12 t.ex. kostar en dryg hundring och är helt okej).
För själva bytet är det i princip att följa sladden från fläkten till moderkortet, lite försiktigt vippla/dra upp kontakten, och sen skruva bort fläkten från chassit. Sedan tvärtom för att sätta dit den nya.
För en novis som är väldigt försiktig skulle jag säga att det tar max en timme från urkoppling av datorn till att den är igång igen.

Innan du köper så kan det vara värt att kolla hur många pins den gamla fläkten har för att köpa en med samma antal. Vanligaste är 3 eller 4-pin. Kolla på själva kontakten hur många hål som är i den, eller ännu enklare, räkna antalet "kardeler" i sladden från fläkten.

Permalänk
Medlem

Har du inget märkligt moderkort är det bara att:

Lossa nuvarande fläkt från chassit, antagligen skruv, och dra ur headern från moderkortet.

Montera ny fläkt, skruv eller gummimojäng, och koppla in i moderkortet.

Klart.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror på skulle jag säga.

Fläkten brukar vara upphängd med hjälp av 4 skruvar, eller av gummipluggar (som man bara drar ut fläkten från). Fästa/ta loss fläktar är inte nå vidare svårt. Det kräver kanske en skruvmejsel.

Det som kan försvåra det hela är om man inte kommer åt att ta ut fläkten eller komerfläktkontakten för att andra komponenter sitter i vägen. Det här skiljer sig jättemycket mellan olika byggen. Så det kan vara allt ifrån väldigt lätt, till ganska meckigt om man måste riva ut alla komponenter för att komma åt.

Fläktar kan vara inkoppade med sladd till nätaggregatet. Direkt molex som kontakttyp, eller molex till 3pin-adapter. Eller via nån fläktkontroller. Generellt är det lättare att byta dessa.
Men det är också väldigt vanligt att chassifläktarna är inkopplade till moderkortet. Det ökar risken att man behöver plocka ut exempelvis grafikkortskylare eller grafikkort för att komma åt dessa. Men det är inte säkert det heller.

Det jag tycker du ska göra är att försäkra dig om att du vet vilken fläkt det är som låter (spar en del frustration så man inte byter fel fläkt ). Så öppna upp datorn. Följ sedan var fläkten får sin ström. Är den inkopplad på moderkort eller till nätaggregat? Är det lätt att komma åt? Kommer du åt att få loss själva fläkten?
Om du är osäker, ta bilder och lägg upp.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Är datorn byggd av lösa delar eller är det en prebuilt (typ Dell, HP)? Så länge den är byggd av lösa delar är byte av chassifläkt mycket enkelt. Du behöver dock öppna datorn och ta reda på vilken fläkt som låter. En ny chassifläkt av hög kvalitet går på runt en hundralapp.

Skulle sagt det. Monterad av lokala datorfirman. Tack för uppslag. Om jag inte vore den novis jag är så. Skulle nog våga mig på att lista ut vilken fläkt det är men f-nstyget låter inte hela tiden.

Skrivet av cadiremar:

Mät hur stor fläkt det är du ska byta (troligtvis 120mm) och köp en i samma storlek (en Arctic Cooling P12 t.ex. kostar en dryg hundring och är helt okej).
För själva bytet är det i princip att följa sladden från fläkten till moderkortet, lite försiktigt vippla/dra upp kontakten, och sen skruva bort fläkten från chassit. Sedan tvärtom för att sätta dit den nya.
För en novis som är väldigt försiktig skulle jag säga att det tar max en timme från urkoppling av datorn till att den är igång igen.

Innan du köper så kan det vara värt att kolla hur många pins den gamla fläkten har för att köpa en med samma antal. Vanligaste är 3 eller 4-pin. Kolla på själva kontakten hur många hål som är i den, eller ännu enklare, räkna antalet "kardeler" i sladden från fläkten.

Tack för svar men jag "försvann" på en gång. Extrem novis som sagt. Öppnat sidan någon gång och tänkt "nope" när jag sett insidan. Men förstår på ditt svar att det är en hel del "småpickel". :/

Skrivet av frong:

Har du inget märkligt moderkort är det bara att:

Lossa nuvarande fläkt från chassit, antagligen skruv, och dra ur headern från moderkortet.

Montera ny fläkt, skruv eller gummimojäng, och koppla in i moderkortet.

Klart.

Tack även här. Låter lätt när ni förklarar men som den novis jag är så känns det som ett "Sisyfos"arbete.

Som jag sa ovan, fläkten låter inte hela tiden. Börjar den låta hela tiden så får jag kavla upp ärmarna, öppna sidan och glo barskt på fläktarna i datorn eller så blir jag inlagd på psyket.

(Om någon skriver medans jag svarar på dessa så ursäkta. Ska svara sen i så fall. Är i tidsnöd och ska iväg för fem minuter sen.....)

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna öppna upp och ta lite bilder på insidan så kan vi ju kika lite hur svårt det kan tänkas vara att byta dom olika fläktarna

Visa signatur

Main: Strix B550-F | R9 5950X | 32GB@3600MHz | ASUS 3080 TUF | KC3000 | RM850 | LG 48CX
Server: Strix B450-I | R7 2700X | 64GB | 2x1TB 970 EVO Raid | 2TB BX500 | SF450

Permalänk
Medlem

@Beginner: Första steget är som sagt att identifiera vilken fläkt det handlar om, men det är inte alltid så lätt att avgöra genom att bara lyssna. Att lyssna genom en papprulle, t.ex. från en rulle hushållspapper eller bara ett hopprullat papper, kan hjälpa till att isolera ljudet.

Om det behövs så kan du även stoppa en fläkt i taget genom att varsamt trycka på mitten av en fläkt tills den stannar av friktionen från fingret. Att stoppa en fläkt i några sekunder på det sättet är inte farligt, se bara till att den börjar snurra igen när du tar bort fingret (långsamma fläktar kan ibland behöva en knuff för att komma igång igen).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Skulle sagt det. Monterad av lokala datorfirman. Tack för uppslag. Om jag inte vore den novis jag är så. Skulle nog våga mig på att lista ut vilken fläkt det är men f-nstyget låter inte hela tiden.

Tack för svar men jag "försvann" på en gång. Extrem novis som sagt. Öppnat sidan någon gång och tänkt "nope" när jag sett insidan. Men förstår på ditt svar att det är en hel del "småpickel". :/

Tack även här. Låter lätt när ni förklarar men som den novis jag är så känns det som ett "Sisyfos"arbete.

Som jag sa ovan, fläkten låter inte hela tiden. Börjar den låta hela tiden så får jag kavla upp ärmarna, öppna sidan och glo barskt på fläktarna i datorn eller så blir jag inlagd på psyket.

(Om någon skriver medans jag svarar på dessa så ursäkta. Ska svara sen i så fall. Är i tidsnöd och ska iväg för fem minuter sen.....)

Du kan ta reda på vilken fläkt det är som bråkar med hjälp av t.ex. Argus Monitor där du kan få kontroll över fläktarna och höja/sänka som du vill.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av macmann1:

Du skulle kunna öppna upp och ta lite bilder på insidan så kan vi ju kika lite hur svårt det kan tänkas vara att byta dom olika fläktarna

Tack. Ska försöka mickla upp sidan om några dagar och se om jag får till hyfsade bilder. Som sagt, har till och med svårt att få bort sidan på datorn.

Skrivet av perost:

@Beginner: Första steget är som sagt att identifiera vilken fläkt det handlar om, men det är inte alltid så lätt att avgöra genom att bara lyssna. Att lyssna genom en papprulle, t.ex. från en rulle hushållspapper eller bara ett hopprullat papper, kan hjälpa till att isolera ljudet.

Om det behövs så kan du även stoppa en fläkt i taget genom att varsamt trycka på mitten av en fläkt tills den stannar av friktionen från fingret. Att stoppa en fläkt i några sekunder på det sättet är inte farligt, se bara till att den börjar snurra igen när du tar bort fingret (långsamma fläktar kan ibland behöva en knuff för att komma igång igen).

Tack. Ska testa detta vid tillfälle. Fläkten tystnar efter ett tag så vill till att skynda mig med att prova att stoppa dem. Lär ta av sidan. Bara det kommer ge mig ångest.

Skrivet av frong:

Du kan ta reda på vilken fläkt det är som bråkar med hjälp av t.ex. Argus Monitor där du kan få kontroll över fläktarna och höja/sänka som du vill.

Tack. Krångligt program?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack. Ska testa detta vid tillfälle. Fläkten tystnar efter ett tag så vill till att skynda mig med att prova att stoppa dem. Lär ta av sidan. Bara det kommer ge mig ångest.

Om det hjälper så övertalade jag min kusin utan någon erfarenhet av att mixtra med datorer att byta grafikkort från ett GTX 970 till ett RTX 3080 på egen hand.
Så länge du tar dig tid och inte använder våld så är dom flesta manövrar i datorbyggande ganska simpla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cadiremar:

Om det hjälper så övertalade jag min kusin utan någon erfarenhet av att mixtra med datorer att byta grafikkort från ett GTX 970 till ett RTX 3080 på egen hand.
Så länge du tar dig tid och inte använder våld så är dom flesta manövrar i datorbyggande ganska simpla.

Om man inte som jag får drypande handsvett av bara tanken på att pillra i en dator.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack. Krångligt program?

Niet

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Tack. Glömde fråga. Programmet "hittar" alla fläktar i datorn själv? Sa jag att jag är amatör?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Kolla om någon på denna listan bor nära, som kan hjälpa/guida dig i bytet: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-v...

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av urban22:

En ny chassifläkt av hög kvalitet går på runt en hundralapp.

Högkvalité runt 300 kronor.
Okej fläktar börjar runt hundralappen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Tack. Glömde fråga. Programmet "hittar" alla fläktar i datorn själv? Sa jag att jag är amatör?

Om du inte har något märkligt system skall det funka automagiskt

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA