Permalänk

Välja CPU / Grafik

Jag sitter och funderar, Jag har två datorer, i3 m. 16 MB ram tänkte byta CPU'er, i5 eller i7?
Det är ju bara några få som passar.(Socket 1155 & 1156)
Frågan är , inbyggd grafik eller extra grafikkort? Jag vill ha bra CPU, men inte för spel.
Kör Linux på den ena, win10 på den andra, VirtualBox på båda. Enklare videoredigering, enkel DTP, så de sliter inte
hårt. Men jag vill inte att de går onödingt tungt.(vem vill väl det)

Kan köpa i5 / i7 med grafik,men lika väl extra graf.kort.

Så, vinner jag mycket med sep. grafik,eller Inbyggd?

//Leif

Permalänk
Hjälpsam

Kolla moderkortets tillverkare och se exakt vilka modeller som fungerar med ditt moderkort. Det finns inte några nya processorer till det moderkortet utan endast begagnade så ta vad du hittar till en OK peng.

Nya grafikkort är inte i närheten värt pengarna, börja med integrerad och se om det löser det för dig, komplettera annars med en GT1030.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Kolla moderkortets tillverkare och se exakt vilka modeller som fungerar med ditt moderkort. Det finns inte några nya processorer till det moderkortet utan endast begagnade så ta vad du hittar till en OK peng.

Nya grafikkort är inte i närheten värt pengarna, börja med integrerad och se om det löser det för dig, komplettera annars med en GT1030.

Tack!
precis vad jag trodde.
Men det finns bara nåra få i7 m.grafik,kan bli att jag köper graf.kort till det ......
Några tankar runt vilken i7 man ska sikta på?

Permalänk
Medlem

Med 1156 måste du ha ett grafikkort, finns inte inbyggt i CPU där, CPU för 1156 är i5 7xx dessa har 4 cores och inte HT, samt i7 8xx 4 cores med HT, ju högre siffra för xx desto bättre.

För 1155 så blir max i7 3770, men kan bero på vilket moderkort, tex kan speciellt om OEM kort vara i7 2600 som max..

I bägge fall så behöver man veta vilka moderkort det är för att säga nått med säkerhet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hjälpsam

Exakt vilket moderkort har du?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Skrivet av Fluf:

Exakt vilket moderkort har du?

Socket Moderkort
1155 Asus P8Z77-M
1156 Zotac H55-ITX Mini-ITX

Vad menar du med att OEM inte kan ha vilket som helst?

//Leif