Kan man hitta ren blåtandssub?

Permalänk

Kan man hitta ren blåtandssub?

Hej har köpt dessa för uterummet.

https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/hogtalare/utomhu...

Ljudet är väl ok för den lilla ytan 4x5 meter men däremot så är basen under all kritik.

Vet nån här om man kan få tag på en renodlad subbas för vettig peng som drivs via blåtand?

Min mobil stödjer dubbla blåtandsanslutningar.

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa en lös mottagare så kan du välja vilken bas du vill och hoppas att latensen inte skilljer mellan bas och topp.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Skaffa en lös mottagare så kan du välja vilken bas du vill och hoppas att latensen inte skilljer mellan bas och topp.

Är lite grön inom ljud och liknande, vad för mottagare ska jag leta efter?

Tackar för svaret

Permalänk
Medlem
Skrivet av devildenied:

Är lite grön inom ljud och liknande, vad för mottagare ska jag leta efter?

Tror aldrig jag sett någon blåtands-mottagare som har en riktig sub-utgång, så du behöver nog i sådana fall en sub som kan ta ett RCA stereopar in med inbyggt lågpassfilter etc. Sedan en mottagare typ åt detta hållet:

https://www.aliexpress.com/item/32777804376.html

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Skulle säga att det inte är värt att prova ens (om man inte redan har prylarna). Kommer garanterat vara en förskjutning av ljudet mellan topp och bas precis som mrqaffe är inne på.

Jag skulle öppna en högtalare och kolla om jag inte kunde hi-jacka ljudsignalen, enklast blir nog hög-nivå precis innan högtalarelementet. Då kommer du behöva en högnivå till lågnivå omvandlare innan du kör in signalen i din aktiva sub.

Detta alternativet kommer ju då generera en sladd från en av högtalarna ner till subben.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Tror aldrig jag sett någon blåtands-mottagare som har en riktig sub-utgång, så du behöver nog i sådana fall en sub som kan ta ett RCA stereopar in med inbyggt lågpassfilter etc. Sedan en mottagare typ åt detta hållet:

https://www.aliexpress.com/item/32777804376.html

Blåtandsmottagaren ska inte ha nått filter i sig, BT länken ersätter en kabel och inget annat och man använder filtret i basmodulen på samma sätt som om man anslutit den med kabel. Det som kan bli ett problem är latensskillnader mellan topp och bas, obs kan bli, inte garanterat blir. Det går att fixa latensskillnader också om man verkligen vill men då behövs det någrat ill prylar och frågan är väl mest hur mycket det får kosta.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Blåtandsmottagaren ska inte ha nått filter i sig, BT länken ersätter en kabel och inget annat och man använder filtret i basmodulen på samma sätt som om man anslutit den med kabel.

Inget av det jag skrev motsäger något av det du skriver. Åtminstone lyckas inte jag se något syftningsfel i hur jag formulerat mig, endast i hur du har tolkat det… Subwoofers modell billigare/enklare inbillar jag mig oftast förlitar sig på att en separat receiver/förstärkare redan slagit ihop kanalerna och kört lågpassfilter, vilket var vad jag ville få fram.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk

Ska nog testa en sån blåtandsgrej iom att jag ändå tänkt skaffa en sån för att få BT till min gamla garagestereo

Permalänk

Släpade även ut blåtandssubben som tillhör min soundbar i vardagsrummet och testade.
Det funkade bra latensmässigt.
Bortsett från att själva soundbaren då fick vara igång samtidigt.
Jävla synd att man inte kan knyta bara själva subben via bt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av devildenied:

Släpade även ut blåtandssubben som tillhör min soundbar i vardagsrummet och testade.
Det funkade bra latensmässigt.
Bortsett från att själva soundbaren då fick vara igång samtidigt.
Jävla synd att man inte kan knyta bara själva subben via bt.

Det borde du kunna om du har en separat BT mottagare.
däremot säger ditt test inget om latensen om du inte använder rätt BT delar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.