Radeon Software Adrenalin 21.10.3 Optional

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Radeon Software Adrenalin 21.10.3 Optional

https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-21...

Radeon™ Software Adrenalin 21.10.3 Highlights

Support For
Marvel’s Guardians of the Galaxy™

  • Up to 21% increase in performance in Marvel’s Guardians of the Galaxy™ @ 4K Ultra Settings, using Radeon™ Software Adrenalin 21.10.3 on the 16 GB Radeon™ RX 6900 XT graphics card, versus the previous software driver version 21.10.2.RS-423

Riders Republic™

Age of Empires™ IV

  • Up to 45% increase in performance in Age of Empires™ IV @ 4K Max Settings, using Radeon™ Software Adrenalin 21.10.3 on the 16 GB Radeon™ RX 6800 XT graphics card, versus the previous software driver version 21.10.2.RS-425

Doom® Eternal: Update 6.66

Fixed Issues

  • In Radeon™ Software, the CPU Tuning feature may be missing for some users with AMD Processors such as Ryzen™ 9 5950X Processor.

  • Some users may experience elevated disk space consumption by the Multimedia Athena Dumps folder.

  • While playing a game, some users may experience a black screen flicker if they have multiple displays connected and they attempt to switch between open windows (via Alt + Tab shortcut).

  • Battlefield™ V may crash during gameplay on some AMD Graphics products such as Radeon™ RX 6600 Graphics.

  • Image corruption may be observed on some characters when Radeon™ Boost is enabled while playing Cyberpunk 2077® on some AMD Graphics products such as Radeon™ RX 6700 XT Graphics.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Visste inte ens om AoE4 hade släppts, känns som att jag har en del saker att ta mig an...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Visste inte ens om AoE4 hade släppts, känns som att jag har en del saker att ta mig an...

Inte så konstigt, för det har det inte ännu.
28/10

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Oj 45% var inte lite. Det skulle vara intressant att veta vad de gjort. Förbättrat utnyttjande i GPU eller optimerat/fixat saker i interfacet mot spelmotorn?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Vill spela det, men tycker priset är rätt saftigt för den här typen av spel. Det är inte ett dyrt AAA-spel och borde kosta runt €30. Väntar på rea helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Allt för att försöka få mig att upgradera från mina R9 290 och 290X som antagligen rent tekniskt med lätthet skullle kunna driva detta spel som påminner om en 20 år gammal polerad bajskorv? Jag hade tänkt börja lira med farsan men nu när det är slut på optimerade drivrutiner så är frågan hur väl det kommer fungera?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Herr Kantarell:

Oj 45% var inte lite. Det skulle vara intressant att veta vad de gjort. Förbättrat utnyttjande i GPU eller optimerat/fixat saker i interfacet mot spelmotorn?

4K brukar vara ganska begränsat av bandbredd och fillrate. Dvs ganska hårda begränsningar som i regel inte går att fixa med en drivrutin.

Så det låter mer som ”Löste en bugg” snarare än ”Optimerade prestandan” i mina öron.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Oj 45% var inte lite. Det skulle vara intressant att veta vad de gjort. Förbättrat utnyttjande i GPU eller optimerat/fixat saker i interfacet mot spelmotorn?

Spelet har stora problem med AMD GPU:er och speciellt RDNA2. Vettefasen vad utvecklaren har lyckats med men de vet om problemet och "det ska fixas post-release".
Även med denna drivrutin är AMD korten långt ifrån den nivån de normalt ligger på, tror inte det är så mycket mer AMD kan göra här, utvecklaren har nog ställt till det på nåt sätt.

https://www.computerbase.de/2021-10/age-of-empires-aoe-4-benc...

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

https://www.amd.com/en/support/kb/release-notes/rn-rad-win-21...

Radeon™ Software Adrenalin 21.10.3 Highlights

Support For
Marvel’s Guardians of the Galaxy™

  • Up to 21% increase in performance in Marvel’s Guardians of the Galaxy™ @ 4K Ultra Settings, using Radeon™ Software Adrenalin 21.10.3 on the 16 GB Radeon™ RX 6900 XT graphics card, versus the previous software driver version 21.10.2.RS-423

Riders Republic™

Age of Empires™ IV

  • Up to 45% increase in performance in Age of Empires™ IV @ 4K Max Settings, using Radeon™ Software Adrenalin 21.10.3 on the 16 GB Radeon™ RX 6800 XT graphics card, versus the previous software driver version 21.10.2.RS-425

Doom® Eternal: Update 6.66

Fixed Issues

  • In Radeon™ Software, the CPU Tuning feature may be missing for some users with AMD Processors such as Ryzen™ 9 5950X Processor.

  • Some users may experience elevated disk space consumption by the Multimedia Athena Dumps folder.

  • While playing a game, some users may experience a black screen flicker if they have multiple displays connected and they attempt to switch between open windows (via Alt + Tab shortcut).

  • Battlefield™ V may crash during gameplay on some AMD Graphics products such as Radeon™ RX 6600 Graphics.

  • Image corruption may be observed on some characters when Radeon™ Boost is enabled while playing Cyberpunk 2077® on some AMD Graphics products such as Radeon™ RX 6700 XT Graphics.

Kanske delvis off topic, men när DX12 mm kom för en del år sedan talades det om att det därefter skulle bli svårt eller omöjligt att öka prestandan i spel genom nya drivrutiner. Detta p.g.a. att spelutvecklare då arbetade nära hårdvaran.

Någon som vet hur det blev med detta generellt?

Att det fortfarande går till DX11 förstår jag, men hur är det mot de nya APIerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Visste inte ens om AoE4 hade släppts, känns som att jag har en del saker att ta mig an...

Skrivet av griid:

Inte så konstigt, för det har det inte ännu.
28/10

Efter att sett lite bilder och komentarer om det försökte jag ladda ner det. Bara för att se att jag kollat på det som inte var släppt. Blir inget dag 1 köp men ser fram emot det. Sedan gillade jag inte 3an så mycket. 2an var kung. Hoppas på något liknande.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Oj 45% var inte lite. Det skulle vara intressant att veta vad de gjort. Förbättrat utnyttjande i GPU eller optimerat/fixat saker i interfacet mot spelmotorn?

Ja...
Borde vara något med minnet då det är AMD största problem då det kommer till 4K, hastigheten på minnet, inte mängden. Cachen som finns som lösning på det hela verkar vara mer anpassad för 1440p bandbredd och inte 4k.

Skulle även vara intressant att se om smart access memory spelar stor roll i den titeln.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av dannesthlm:

Kanske delvis off topic, men när DX12 mm kom för en del år sedan talades det om att det därefter skulle bli svårt eller omöjligt att öka prestandan i spel genom nya drivrutiner. Detta p.g.a. att spelutvecklare då arbetade nära hårdvaran.

Någon som vet hur det blev med detta generellt?

Att det fortfarande går till DX11 förstår jag, men hur är det mot de nya APIerna?

Uvtecklare kan ju fortfarande göra fel, skriva dåligt optimerad kod eller kod som är optimerad för en arkitektur men inte en annan.
Så drivrutinerna spelar fortfarande roll i allra högsta grad.

Hobbyanalytikerhatten på:
Dock på senare år har ju landskapet av spelmotorer blivit mer och mer homogent så att säga. Så det finns ju motorer och annan middleware som Nvidia och AMD kan optimera mot som får konsekvenser för många spel. Snarare än att de alltid måste optimera för varje enskilt spel vilket var vanligare förr.

Nvidia och AMD har också med tiden blivit mycket bättre på att vara proaktiva och jobba jämsides spelutvecklarna. Så att drivrutinerna är ofta inte i lika stort behov av akuta lösningar i efterhand (som den vi ser här i AOE).

Men ja, tiderna på tidigt 2000-tal när de kunde släppa en drivrutin som förbättrade prestandan i majoriteten av spel across the board är ju mer eller mindre över.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Kanske delvis off topic, men när DX12 mm kom för en del år sedan talades det om att det därefter skulle bli svårt eller omöjligt att öka prestandan i spel genom nya drivrutiner. Detta p.g.a. att spelutvecklare då arbetade nära hårdvaran.

Någon som vet hur det blev med detta generellt?

Att det fortfarande går till DX11 förstår jag, men hur är det mot de nya APIerna?

@Yoshman har gjort några bra inlägg om det. Borde kanske sammanställas till en Söndagskrönika @UndaC

Om jag minns rätt så är det fortfarande så att man kan välja att använda mer "Close to Metal" då man programmerar eller att använd en kod del i DirectX 12 som är mer lik DX 11.3. Dvs använda APIn mer generellt och likt tidigare DX varianter utan att behöva pilla på alla delar. Det blir även mer framtids/bakot säkert om en GPU som inte känns igen används. Men förlust i prestanda, jämfört med att prata mer direkt med hårdvaran.

Så ja det går att ha liknande drivrutins optimeringar som i DX11 med DX12. Men det beror på hur utvecklaren valt att implementerar DX12.

https://docs.microsoft.com/en-us/windows/win32/direct3d11/dir...
"The following sections describe the functionality has been added in Direct3D 11.3. These features are also available in Direct3D 12."

Edit:
MS länken tog nämnde inte vad DX12's läge heter då man programmera mot API't någon annan får gärna fylla i då jag inte hittade det korrekta namnet att söka på.

En annan sak är att de AMD Nvidia och snart Intel om de går den vägen (tidiga bechmark såg lite konstiga ut) behöver trolligen lägga in en drivrutins optimering per DX nivå. Så en för 11 och en för 12, även om de skulle nästan vara identiska så ser man ofta i benchmarks att det ända kan diffa en del fast det inte "borde" det.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av hg:

Spelet har stora problem med AMD GPU:er och speciellt RDNA2. Vettefasen vad utvecklaren har lyckats med men de vet om problemet och "det ska fixas post-release".
Även med denna drivrutin är AMD korten långt ifrån den nivån de normalt ligger på, tror inte det är så mycket mer AMD kan göra här, utvecklaren har nog ställt till det på nåt sätt.

https://www.computerbase.de/2021-10/age-of-empires-aoe-4-benc...

Inte alls!
Det är helt enkelt "The way it's meant to be played".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Allt för att försöka få mig att upgradera från mina R9 290 och 290X som antagligen rent tekniskt med lätthet skullle kunna driva detta spel som påminner om en 20 år gammal polerad bajskorv? Jag hade tänkt börja lira med farsan men nu när det är slut på optimerade drivrutiner så är frågan hur väl det kommer fungera?!

Skrivet av hg:

Spelet har stora problem med AMD GPU:er och speciellt RDNA2. Vettefasen vad utvecklaren har lyckats med men de vet om problemet och "det ska fixas post-release".
Även med denna drivrutin är AMD korten långt ifrån den nivån de normalt ligger på, tror inte det är så mycket mer AMD kan göra här, utvecklaren har nog ställt till det på nåt sätt.

https://www.computerbase.de/2021-10/age-of-empires-aoe-4-benc...

Intressant att AMD presterar generellt sämre (även med uppgraderade drivrutiner)

Håller med om Chris besvikelse. Ser man i testet så har inte GTX 1060 och RX 580 över 60 fps på 1080p.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Oj 45% var inte lite. Det skulle vara intressant att veta vad de gjort. Förbättrat utnyttjande i GPU eller optimerat/fixat saker i interfacet mot spelmotorn?

Du ska nog se att det har varit specifika kort som underpresterat ganska rejält =p och inte att dom fått en ren boost på 45%

Visa signatur

here we go!