Bygga nytt - och skattjakt! En tråd som kommer att dra ut på tiden

Permalänk
Medlem

Bygga nytt - och skattjakt! En tråd som kommer att dra ut på tiden

Efter ett år föräldraledigt, fem på universitetet och kommit igång med jobb igen så växte lusten till att spela lite igen!
Min gamla rigg (fantastiskt köp från INET, bara uppgraderat GPU till 970 på närmare 10 år) börjar bli till åren...

MEN: Har blivit lite snål samtidigt som jag vill förstå mer vad jag sysslar med. Därför vill jag bolla idéer och leta delar till fyndpris och sätta ihop själv.

Målsättning datorn: Speldator, ska vara skapligt framtidssäker (vore skönt att slippa byta moderkort om två år). Tyst och subtil i utseendet (RGB och låda som ser ut att vilja äta upp mig eller köra Nürburgring på rekordtid faller bort). Ska inte överklockas, vattenkylas eller liknande (än, jag kanske blir taggad en vacker dag). Och delar från tillverkare som är erkänt "strulfria".

Målsättning med tråden: Spårbarhet för mig (och om någon annan skulle vara intresserad) för råd, hur/när/var avseende delar som köps och resonemang bakom.

Frågor:
Har en gammal låda från Fractal design, sitter ATX-bräda i den nu. Har nog någon gammal instruktion kvar om exakt modell och fläktplatser/mått. Är den användbar fortfarande? Eller finns det nyheter om t ex USB-dragning som gör att den behöver förnyas?

Sugen på att köra processor från AMD, typ 5600X. Kommer moderkorten från 550-serien att hålla ett tag till?
Tänker att DDR-5 på minnen inte blir aktuellt på ett tag för min del. (Wi-Fi klart i moderkortet hade uppskattats).

Sett en del om kasst tillverkade PSU-er, så ska vara noggrann i valet där. Är 750w med 80+ platinum skapligt framtidssäkert för ca 5-7 år om man får gissa? Sen undrar jag hur fasen jag tar reda på om den passar i min låda?

Sen till GPU-gisslet: Skulle vara önskvärt att det kan driva en "cinematisk" upplevelse på en schysst 1440x2560 och gärna upp till 1440x3440. Tänker i dagsläget på minst ett 3060-ti, räcker det?

Typ där det står i dagsläget! Målsättningen är att fynda delar utifrån fyndjakt här i forumet samt en del eget sökande. Lägger det som ett projekt med målsnöre/byggnation i slutet av januari.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Din fractal-låda håller måttet, det är inga problem. Du kanske saknar USB3.0 om den är väldans gammal dock. Min R4 har usb3 i fronten dock.

Det är väl Intels 10e eller 11e generation som gäller nu om du vill ha 100% strulfritt. AMD är snabbare, men det är nyheter titt som tätt med strul så man får ladda ner patchar för att laga prestandaproblem i t.ex. W11.

Intels 12e generation kommer 5e November, och då kommer DDR5 vara kravet.

GPU blir ju vad du får tag på, men 3070 och nedåt brukar finnas i lager, så det är tryggt köp. 2560x1440 duger gott att driva med 3060 (eller TI).

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Stort tack för tips!

Då är det en bräda med LGA 1200 som jag ska hålla utkik efter... Har ju varit sjukt nöjd med mina gamla i5-2500K om jag minns rätt så intel känns ju helt OK.

Här fattar jag själv att jag kanske får ta ett budgetmedvetet beslut kontra framtidssäkert, för om jag fattat rätt går nästa generation av intel på ny sockel? Men en i5-11600K kanske håller några år ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Din fractal-låda håller måttet, det är inga problem. Du kanske saknar USB3.0 om den är väldans gammal dock. Min R4 har usb3 i fronten dock.

Det är väl Intels 10e eller 11e generation som gäller nu om du vill ha 100% strulfritt. AMD är snabbare, men det är nyheter titt som tätt med strul så man får ladda ner patchar för att laga prestandaproblem i t.ex. W11.

Intels 12e generation kommer 5e November, och då kommer DDR5 vara kravet.

GPU blir ju vad du får tag på, men 3070 och nedåt brukar finnas i lager, så det är tryggt köp. 2560x1440 duger gott att driva med 3060 (eller TI).

Nja, jag skulle inte anklaga AMD för vad Microsoft krånglar med i Win11, det enda som kan vara lite knåp med AMD är RAM-hastigheter, men det är ju inte så konstigt när XMP är anpassat för Intel i första hand.
Intels 12e gen kommer ha stöd för både DDR4 & DDR5, förhoppningsvis kommer det moderkort som stödjer bägge.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Huruvida det går att bygga "framtidssäkert" finns det många åsikter om. En del föredrar att uppgradera frekvent, andra helst mer sällan.
Det går ju inte att veta helt säkert oavsett, det är alltid en chansning. T ex visste ju inte de som köpte 7:e gen Intel för några år sen att deras CPU inte skulle stödjas för W11 (även om det går att installera ändå).

Om du däremot siktar på att ha något som har en hyfsad chans att fortfarande vara någorlunda acceptabelt om några år, så bör du ligga i framkant.
Räkna sen även med att du får kompromissa någonstans, lämpligtvis när det gäller budgeten. Satsa hellre lite mer för att då ha lite mer marginal framöver. Slår du ut kostnaden för datorn över antalet år du har den så blir det inte dyrt oavsett. Ett av misstagen många gör är att snåla lite för mycket och sen i slutänden istället få betala mer.

Även vad gäller nivån på prylarna så bör du höja dig en bit över de lägre nivåerna, t ex kan (men måste inte nödvändigtvis) ett mk med bättre strömförsörjning även vara något mer stabilt och hållbart än de billigaste.

En bra grund med en plattform i framkant, CPU-moderkort-minne, samt kvalitativt nätagg av senaste standard med lite effektmarginal. Det ger dig något att växa med och du kan då enkelt uppgradera t ex grafik senare utan att behöva byta ut det mesta.

Att senare bara byta CPU utan att byta något annat kan du inte räkna med, sällan det varit möjligt med något större steg så.
Bara byta mk utan att byta resten ger knappast något.
Byta/uppgradera minne kan du göra ja, svårt att veta hur mycket som kan nyttjas om några år. Här kan ju t ex 2x8GB räcka ett tag nu (för spel) , men 2x16GB vara aktuellt betydligt längre. Dock kan du ju kanske inte bara uppgradera med mer utan måste ex byta ut befintligt, inte minst om du även ska ha snabbare.

Hur mycket kan du då spara genom att köpa delar över tid och pricka in bra priser?
Knappast enorma mängder nej, men ett antal hundra el någon tusing ev ja. Är man tålmodig finns det en del att spara så.
Men tänk dock på att det inte är de senaste prylarna som oftast prissänks, snarare sådana som är utgående.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Fenrisulvfan:

Nja, jag skulle inte anklaga AMD för vad Microsoft krånglar med i Win11, det enda som kan vara lite knåp med AMD är RAM-hastigheter, men det är ju inte så konstigt när XMP är anpassat för Intel i första hand.
Intels 12e gen kommer ha stöd för både DDR4 & DDR5, förhoppningsvis kommer det moderkort som stödjer bägge.

Det spelar väl ingen roll vems felet är, huvudproblemet är ju att AMD-processorer har problem som inte Intels platform har.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Det spelar väl ingen roll vems felet är, huvudproblemet är ju att AMD-processorer har problem som inte Intels platform har.

Jo, när det handlar om vad man ska välja för hårdvara så spelar det ganska stor roll om det är hårdvaran eller mjukvaran som är problemet.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jo, när det handlar om vad man ska välja för hårdvara så spelar det ganska stor roll om det är hårdvaran eller mjukvaran som är problemet.

Nej. Om man kan välja mellan en processor där man kommer stöta på problem med mjukvaran, och en där man inte kommer det, så blir ju valet enkelt.

Slutmålet är att få en problemfri upplevelse, och det får man inte alltid med AMD, det spelar ingen roll vems felet är.

Nu har ju AMD gått ut hårt och lovat att alla prestandaproblem med W11 är lösta, men faktum kvarstår att en processortillverkare har problem med nyaste versionen av världens mest populära operativsystem.

Men det spelar ingen roll vems fel det är, för slutkunden kommer ändå uppleva frustration med det ena valet.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Nej. Om man kan välja mellan en processor där man kommer stöta på problem med mjukvaran, och en där man inte kommer det, så blir ju valet enkelt.

Slutmålet är att få en problemfri upplevelse, och det får man inte alltid med AMD, det spelar ingen roll vems felet är.

Nu har ju AMD gått ut hårt och lovat att alla prestandaproblem med W11 är lösta, men faktum kvarstår att en processortillverkare har problem med nyaste versionen av världens mest populära operativsystem.

Men det spelar ingen roll vems fel det är, för slutkunden kommer ändå uppleva frustration med det ena valet.

Jag tycker det är bättre att välja mjukvara efter hårdvara, inte tvärtom.
Windows 11 är ju knappast ett måste och ska man inte bygga exakt just nu så kommer problemen mellan AMD & Windows 11 vara lösta.
Windows 10 fungerar kanon just nu och säkerligen längre än vad eventuella barnsjukdomar för Windows 11 kommer att härja.
Intels 12k-serie ska dock bli intressant att se oberoende recensioner av om en dryg vecka.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst vad ni skrivit och kollat runt rätt friskt själv så ser planerna JUST NU ut enligt följande:

MB: GB B550 Aorus Elite AX V2 (Behöver wifi, verkar minst sagt prisvärd).

CPU: Ryzen 5600X

RAM: G. Skill Trident Neo Z, ska enligt oklara internetuppgifter matcha bra med Ryzen. 16 eller 32 GB? Tänker att 16 BORDE räcka för gejming några år (2-4) till.

Nätagg: Vet inte! Måste kolla mera.

Grafikkort: Beror på pris.

Resonemang bakom: Efter att hela DDR-5/Intel 12-serien/PCIe 5.0 etc är det för mig solklart att: Jag prioriterar inte ekonomiskt att hålla mig på mesta framkant. Moderkortet har jag sett dyker upp till bra pris med jämna mellanrum samtidigt som jag hoppas på en liten prisdipp för CPU (snålvarg - kylare följde ju tydligen med). Kommit på att jag behöver ju ny skärm också...

Därmed håller jag mig till budget och "good-enough" för lite fritidsgejmande, och hoppas på att kunna spela i några år på detta (fattar att grafikkortet blir viktigt). Jag eftersträvar alltså inte 4K ultra-allt-240fps på något kommande cinematografiskt mastodontspel. Om kanske 2-4 år tänker jag att jag uppgraderar igen beroende på hur läget ligger då med standarder och pris/prestanda. Eller så får dottern datorn, hon är runt 10 då...

Så frågorna blir: Verkar beslutet rimligt avseende budget/kvalitet för en horisont på ca 2-4 år?! Har ju en helt SJUK backlogg på steam att jobba mig igenom också.

MVh, HP