Permalänk

Argon eller Phillips?

Hej!

Jag behöver råd. Jag ska köpa ljud till vardagsrummet som är ca 4x3,5 meter. Dock är ena sidan av rummet öppet mot köket så det är lite öppen planlösning med en TV-hörna. Har en Samsung The Frame. Har kollat på dessa:

Ljudlimpa - fått mycket skryt om dess dynamik och funktionalitet med filmtittande.
https://www.netonnet.se/art/ljud/hogtalare/soundbar/philips-t...
Va gör / ger Dolby Audio? Är det viktigt med HDMI ARC?

2.1 - bara läst bra om dessa oxå men är osäker om de kommer funka sämre med film än Phillips.
https://www.hifiklubben.se/argon-alto4-act.--bas-8_1/
Funkar Optisk utgång lika bra som HDMI ARC?

Tidigare har jag haft mina studiomonitorer, Rokit modell större men tyckt ljudet blivit lite platt.

Ska framförallt se på film och TV men även lyssna på musik och poppa bas när andan fallet på.

TACKSAM FÖR HJÄLP!

Tagit bort rop på hjälp i rubrik /Andreaz1, mod
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av filmarbetarn:

Hej!

Jag behöver råd. Jag ska köpa ljud till vardagsrummet som är ca 4x3,5 meter. Dock är ena sidan av rummet öppet mot köket så det är lite öppen planlösning med en TV-hörna. Har en Samsung The Frame. Har kollat på dessa:

Ljudlimpa - fått mycket skryt om dess dynamik och funktionalitet med filmtittande.
https://www.netonnet.se/art/ljud/hogtalare/soundbar/philips-t...
Va gör / ger Dolby Audio? Är det viktigt med HDMI ARC?

2.1 - bara läst bra om dessa oxå men är osäker om de kommer funka sämre med film än Phillips.
https://www.hifiklubben.se/argon-alto4-act.--bas-8_1/
Funkar Optisk utgång lika bra som HDMI ARC?

Tidigare har jag haft mina studiomonitorer, Rokit modell större men tyckt ljudet blivit lite platt.

Ska framförallt se på film och TV men även lyssna på musik och poppa bas när andan fallet på.

TACKSAM FÖR HJÄLP!

Inget av dem ? Bygg seriöst (surround och med vettigt stora högtalare) om det går så blir det roligare, det mist dåliga sytemet av de 2 du länkar är Argon för det går i vart fall natt bygga vidare med utan att man tvingas byta allt.
Hade jag varit som dig hade jag byggt vidare med Rokithögtalarna, börjat med en surrondreceiver och ett eller två par högtalare till så att det går att bygga riktigt surround, efter det så börjat fundera på basmoduler och center.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Inget av dem ? Bygg seriöst (surround och med vettigt stora högtalare) om det går så blir det roligare, det mist dåliga sytemet av de 2 du länkar är Argon för det går i vart fall natt bygga vidare med utan att man tvingas byta allt.
Hade jag varit som dig hade jag byggt vidare med Rokithögtalarna, börjat med en surrondreceiver och ett eller två par högtalare till så att det går att bygga riktigt surround, efter det så börjat fundera på basmoduler och center.

Begränsningen blir att jag inte vill att det ska vara många kablar och att högtalarna ska vara relativt små. Sen vill jag kunna spela både musik och se film. Så det får bli ett 2.1 system och då är Argon bra alternativ. och de är kompatibla med vinylspelare vilket är ett stort trevligt plus.

Permalänk
Samsung Sverige

Mitt tips skulle vara att köra Argon Forte-serien istället. Dom högtalarna låter klart mycket bättre än de du har länkat. Argon suben fungerar bra för de pengarna, men lägg lite extra på högtalarna.

Dolby Audio är framtaget för att man ska kunna fejka ett surroundljud när man har mindre än ett 5.1 system.

HDMI-ARC är egentligen en plug and play lösning, som gör att du kan styra högtalarnas volym med tv-kontrollen. Argon högtalarna använder (precis som du säger) optisk-uttag istället. I detta fall ska detta inte vara ett problem, då Argon brukar kunna plocka upp signalen ifrån Samsung tvs och du där med kan styra volymen med tv-kontrollen.

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Samsung-Daniel:

HDMI-ARC är egentligen en plug and play lösning, som gör att du kan styra högtalarnas volym med tv-kontrollen.

Det kräves HDMI-CEC för att överföra styrsignaler via hdmikablage.
ARC är för att överföra audio från tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Tror det blir svårt att få bas du är nöjd med om du kör ljud-limpor. De kan låta hyfsat men Bas har jag aldrig hört ;).

Kör ett 2.1 system istället. En aktiv sub gör enormt mycket för ljudet eftersom de flesta mindre högtalare inte är särskilt bra under 80Hz.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av mrqaffe:

Det kräves HDMI-CEC för att överföra styrsignaler via hdmikablage.
ARC är för att överföra audio från tvn.

Det stämmer bra. Däremot stödjer mer eller mindre alla produkter med HDMI-ARC även HDMI-CEC

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem

Du kommer med 100% säkerhet få bättre ljud med argon-systemet än ljudlimpan. Det enda som eventuellt kommer skapa viss irritation är att du med ljud över optisk kabel inte har automatisk sync mellan ljud och bild, du kan vara tvungen att fippla med fördröjningsfunktionen i teven.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Krippa75:

Du kommer med 100% säkerhet få bättre ljud med argon-systemet än ljudlimpan. Det enda som eventuellt kommer skapa viss irritation är att du med ljud över optisk kabel inte har automatisk sync mellan ljud och bild, du kan vara tvungen att fippla med fördröjningsfunktionen i teven.

Läppsynkronisering har inte med det att göra, det beror på om prylarna har autokalibrering eller inte och det är inget tvång på nått oavsett hur signalen överförs.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

tack för bra svar!
Tror det blir The Frame med ett 2.1 system och då är Argon med 8" ett bra alternativ (och de är kompatibla med vinylspelare vilket är ett stort trevligt plus) med en DAC mellan TV och högtalare.

Går jag fel?

Landar på ca 11 k med DAC och vinylspelaren.

Permalänk
Medlem

Vad ska du göra med DAC mellan TV och högtalare? Är den inbyggda i högtalarna erkänt dålig?

Permalänk
Skrivet av keyser:

Vad ska du göra med DAC mellan TV och högtalare? Är den inbyggda i högtalarna erkänt dålig?

Det var en rekommendation jag fick. Att TVapparater ofta har kass inbyggd sådan och därför blir ljudet till högtalarna begränsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filmarbetarn:

Det var en rekommendation jag fick. Att TVapparater ofta har kass inbyggd sådan och därför blir ljudet till högtalarna begränsat.

Ok, men där fanns väl optisk ut på TVn? Då kan du ju skicka en digital signal direkt till högtalarna.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av filmarbetarn:

Det var en rekommendation jag fick. Att TVapparater ofta har kass inbyggd sådan och därför blir ljudet till högtalarna begränsat.

Skrivet av keyser:

Ok, men där fanns väl optisk ut på TVn? Då kan du ju skicka en digital signal direkt till högtalarna.

Jag hade skickat optisk då det gör att du använder dacen i högtalarna iställer för tvn

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Skrivet av Samsung-Daniel:

Jag hade skickat optisk då det gör att du använder dacen i högtalarna iställer för tvn

//Daniel

Tack hörrni! Skönt att fråga nån som vet.
Läser Optisk digital ljudutgång i speccen på The Frame. Då äre ba plugga in i Argon Alto eller Forte tror jag.

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av filmarbetarn:

Tack hörrni! Skönt att fråga nån som vet.
Läser Optisk digital ljudutgång i speccen på The Frame. Då äre ba plugga in i Argon Alto eller Forte tror jag.

Ett tips är att åka till Hifiklubben och lyssna på skillnaden mellan Alto och Forte. Då vet du sen vilken som passar dig bäst, rent ljudmässigt

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel