Permalänk

Problem med SSD

Hej alla datorkunniga!

Köpte nyligt en dator från shark-gaming och den har funkat väldigt bra i spel men har nyligt stött på några problem som jag inte riktigt hittat en lösning på. Vid påstart av datorn ser jag i aktivitetshanteraren att 100% av min disk används, detta pågår tills ungefär 30 minuter efter påstart (om jag startar ett spel direkt så brukar det gå snabbare tills problemet löser sig automatiskt). När jag kollar vilka processer som verkar ta upp detta utrymme ser jag att det är "System" och/eller "Windows Store". Detta tycker jag är väldigt konstigt eftersom dom bara tar upp ungefär 0,2-0,8mb/s tillsammans vilket lett till att jag misstänker att något är fel med min SSD. Kan även tillägga att allt eftersom detta problem blivit värre har jag börjat höra ett knackande ljud från datorn. När jag lyssnar noga så kan jag utesluta att ljudet troligtvis kommer från vattenpumpen. (Har googlat detta problem och är mest troligt bara luftbubblor i vattenledningarna) Frågan är vad problemet kan vara när Windows laggar så mycket och endast 0.2-0.8mb/s diskanvändning tar upp 100% av min SSD.

Edit: Testade nyss att ladda ner "Crystaldiskinfo" och enligt den så är min ssd "hälsostatus" på 87%
https://www.userbenchmark.com/UserRun/47379121

Hårdvara:
SSD: Shark Gaming 1TB SSD 1024,2 GB SATA/600 | SATA/600
Processor: Core i7-10700F 4.8GHz
Grafikkort: Geforce RTX 3070
Ram: Patriot 16gb

Permalänk
Avstängd

Ja hälsostatus på bara 87% på en nästan ny SSD låter märkligt, men eventuellt knackande i burken ska inte vara relaterat till det.

När du använder Crystaldiskinfo, vad är läs- och skrivhastigheten på SSD:n?

Permalänk
Vila i frid

Är din dator kapad av ett kryptobrytande virus?

Permalänk
Medlem

Har du testat att trimma eller optimera disken?

Permalänk
Medlem

Länka en screenshot på crystaldiskinfo för din SSD (förstora så att du får med alla rader!!), helst 2 stycken med en känd tid (timmar eller dag mellan) - just för att se hur många sektorer som skrivits över en viss tid då om du fått chia-miningvirus så skriver det massor på SSD genom att hoka in sig på/byta ut windows 'idle-system' men syns inte i Taskmanagern eller resurs-monitorn då viruset gömmer det rätt väl, har också egenskaper att sluta när man tex. går ur screen-saver, ur låsning av skärm och program som tar mer resurser för att minska risken att bli upptäckt...

Du kan bränna ut en SSD på några veckor till enstaka månad med en sådan virus i din dator om SSD är snabb och inte trottlar själv av fullskriven SLC-cache hela tiden...

Permalänk

Hej allihopa och tack för era snabba svar. Misstänker att det kan vara ett sånt miningvirus som ni pratar om, köpte nyss BitDefender och har startat ett ärende med dom så om vi inte kan lösa det kan förhoppningsvis dom göra det.

Här har ni två prints på CDI som är tagna med ungefär 4-6 timmars mellanrum.
https://snipboard.io/501MvQ.jpg
https://snipboard.io/swkIoZ.jpg

Permalänk

Min disk är inställd så att den trimmar/optimerar en gång per vecka så det borde inte vara problemet.

Permalänk
Medlem

Av skärmskotten att döma så har det skrivits 1153 GB nand-Writes på din disk under dessa 4-6 timmar alltså över 1 TB!!

men samtidigt har du bara skrivit 46 GB till disken - jätteskumt...

Jag skulle inte utesluta chia-virus då de kanske går in och modifierar siffrorna innan du ser dem - läs av värdena under annan OS startad på USB-sticka - på en live-Ubuntu så kan du starta 'disk' då denna har SMART-avläsning

och i terminal (och som root) så kan man skriva 'smartctrl -a /dev/sda' <enter> och du får en lång lista med data att spara någonstans och sedan posta - dels 2 gånger under ubuntu med minst någon timmes mellanrum utan att ha starta windows och dels motsvarande men du har haft windows igång mellan tillfällena i minst ett par timmar.

Detta för att se om det är något internt på din lagring som pågår pga. fel eller annan orsak som gör att det skriver massivt hela tiden, eller om det bara kutar iväg i antal när det körs under windows och då kan anta att viruset där går in där och modifierar din data när det läses av de vanligaste SMART-programmen (för att undvika upptäckt och kanske rentav hugger på lägsta nivåns SATA-kommandon för att ta bort besvärande snabbt ökande värden - i så fall är det nästan hatten av för virusmakaren...).

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Av skärmskotten att döma så har det skrivits 1153 GB nand-vrites på din disk under dessa 4-6 timmar alltså över 1 TB!!

men samtidigt har du bara skrivit 46 GB till disken - jätteskumt...

Hej skriver från telefonen nu ifall att det är ett sånt virus. Vad rekommenderar du att jag gör? Har skickat båda dom skärmklippen på CDI åt deras support och dom skulle kolla bättre på vad dom kan göra. Ska jag undvika att starta datorn tills jag fått svar av dom?

Permalänk
Medlem

Jag editerade lite som du ser... men misstanken om Chia-virus kvarstår

Håll datorn avstängd tills du skall börja scanna och att köra de vanligaste antivirusprogrammen först (uppstartad från sticka tillverkad från en ej smittad dator - sådant kan inte installeras i en befintlig snurrande windows då denna i princip kan köras som i en virtuell maskin som viruset har full koll och gömmer sig för och en i windows uppstartad antivirusprogram kommer inte att se något alls).

Permalänk
Vila i frid

Möjligheten finns att även BitDefender (bootad från USB/CD/PXE) kan missa ett nytt virus. Hade ett fall (jobbrelaterat, kunden hade tid att vänta då hans installation var väldigt komplex) för ett antal år sedan där det tog två veckor tills BitDefender identifierat det nya och släppt uppdaterade signaturer.

Permalänk
Medlem

Man provar inte men en enda AV-leverantör, man provar med flera - just av anledningen att alla kanske inte är uppdaterade med det senaste om det är zero-day virus eller väldigt ny virus.

Permalänk

Om jag köper en ny SSD måste jag även köpa nytt windows då för att bli av med det?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Nej, du måste inte köpa ny produktnyckel. Du kan enkelt byta ut gamla SSD'n mot en ny och installera.
Du behöver inte ens köpa ny SSD men allt på den gamla disken kommer försvinna vid ominstallation.

Du behöver ett USB-minne med Windows installationsfiler på (MEdia creation tool)

Permalänk

Jag försökte göra en omformation här för en vecka sedan ungefär men problemet kvarstod ändå. Denna gång kanske jag ska testa att "rensa enhet" istället för att bara omformatera för att få den fabriksåterställd. Om jag för över dessa windows installationsfiler till ett USB och försöker installera det finns ingen chans att viruset tagit sig in i dom då?

Permalänk

Hej igen, har försökt återställa datorn till farbriksinställningar men när jag trycker på "återställ den här enheten" och sedan "radera allt" så står det "det går inte att hitta återställningsmiljön". Testade då att ladda ner media creation tool på en USB och köra "Setup" men efter ungefär 5 timmar så skickade den tillbaka mig till skrivbordet med ett meddelande "Windows 10 kunde inte installeras". Har verkligen ingen aning vad jag kan göra...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb