Permalänk
Medlem

Program för bildhantering

Har av och till provat livet som hobbyfotograf och har nu runt 100k bilder. En gång tiden använde jag Lightroom och vill minnas att det var relativt lätt att peka ut en katalog på t.ex. NAS där ja ville ha mina bilder och så kunde man peka ut en källkatalog som man ville importera från. Lightroom gjorde då en rudimentär dublettkontroll innan man kopierade bilderna till NAS-katalogen.

Jag tror det var Lightroom 3 eller 4 jag använde då så jag skulle nu vilja hitta något mer uppdaterat. Men jag har svårt att hitta något. Antingen verkar det bryta ihop efter ett par tusen bilder och bli otroligt långsamt. Eller så låter det mig inte skapa något bildbibliotek utan vill att jag pekar ut en katalog där jag redan har bilderna.

Jag har en del bilder på externa diskar vilket inte känns bra så jag skulle vilja styra upp och t.ex kunna peka ut en USB-disk som källa och så suger det i sig alla bilder och kopierar dem till NAS.

Bruka använda Affinity Photo för editeringar, så jag behöver inte Photoshop eller något redigeringsprogram utan mest lagring/indexering. Känner inte heller för att hyra från Adobe för något jag inte använder dagligen eller i alla fall veckovis. Dessutom är en hel del av bilderna i RAW-format så jag vet inte hur långt 1TB räcker. Men vad finns annars för alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Har av och till provat livet som hobbyfotograf och har nu runt 100k bilder. En gång tiden använde jag Lightroom och vill minnas att det var relativt lätt att peka ut en katalog på t.ex. NAS där ja ville ha mina bilder och så kunde man peka ut en källkatalog som man ville importera från. Lightroom gjorde då en rudimentär dublettkontroll innan man kopierade bilderna till NAS-katalogen.

Jag tror det var Lightroom 3 eller 4 jag använde då så jag skulle nu vilja hitta något mer uppdaterat. Men jag har svårt att hitta något. Antingen verkar det bryta ihop efter ett par tusen bilder och bli otroligt långsamt. Eller så låter det mig inte skapa något bildbibliotek utan vill att jag pekar ut en katalog där jag redan har bilderna.

Jag har en del bilder på externa diskar vilket inte känns bra så jag skulle vilja styra upp och t.ex kunna peka ut en USB-disk som källa och så suger det i sig alla bilder och kopierar dem till NAS.

Bruka använda Affinity Photo för editeringar, så jag behöver inte Photoshop eller något redigeringsprogram utan mest lagring/indexering. Känner inte heller för att hyra från Adobe för något jag inte använder dagligen eller i alla fall veckovis. Dessutom är en hel del av bilderna i RAW-format så jag vet inte hur långt 1TB räcker. Men vad finns annars för alternativ?

Jag har +80.000 bilder katalogiserade i just Lightroom (använder inte LR så mycket själv dock) men det snurrar på fint utan issues.
MacOS Big Sur på en Mac mini M1.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Jag har +80.000 bilder katalogiserade i just Lightroom (använder inte LR så mycket själv dock) men det snurrar på fint utan issues.
MacOS Big Sur på en Mac mini M1.

Hade gärna fortsatt med LR, men version 3/4 känns lite utdaterat nu och Adobe har tyvärr slutat sälja 5/6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Hade gärna fortsatt med LR, men version 3/4 känns lite utdaterat nu och Adobe har tyvärr slutat sälja 5/6.

Ingen aning vilken version jag har, den ingår i någon prenumeration tror jag

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Är det Lightroom Classic du söker?

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Capture One går fortfarande att köpa, även om det nog mest är en tidsfråga innan även de helt går över till SaaS. Går att hitta för halvrimliga pengar när de kör kampanjer, och det går att med halvok resultat importera från Lightroom. Men egentligen nej, jag hittar inget bra alternativ till Lightroom, men vill inte heller betala 120 kronor i månaden för något jag använder så oregelbundenhet.

Permalänk
Medlem

Testa Skylum Luminar, fritt i 7 dagar och inte så fasligt dyrt. Kan importera från en annan katalog till den du väljer som mål. Har en del smidiga funktioner för att redigera bilderna och i likhet med LR så är det ickeförstörande redigering, du jobbar med "filter" ovanpå originalet och vill du skicka den redigerade bilden så exporterar/framkallar den.
Blir nog ersättaren till LR6 som inte längre utvecklas, och jag har ingen lust att prenumerera på något som jag använder så lite, däremot har jag inga problem att betala för en licens om priset är rätt för mig.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Är det Lightroom Classic du söker?

Det skulle nog fungera om det gick att ha en egen kopia. Tyvärr verkar det bara ingå i CC som prenumeration så då går den bort.

Skrivet av jaqob:

Capture One går fortfarande att köpa, även om det nog mest är en tidsfråga innan även de helt går över till SaaS. Går att hitta för halvrimliga pengar när de kör kampanjer, och det går att med halvok resultat importera från Lightroom. Men egentligen nej, jag hittar inget bra alternativ till Lightroom, men vill inte heller betala 120 kronor i månaden för något jag använder så oregelbundenhet.

Lite dyrt, men det verkar finnas en testversion som jag ska prova.

Skrivet av whisky:

Testa Skylum Luminar, fritt i 7 dagar och inte så fasligt dyrt. Kan importera från en annan katalog till den du väljer som mål. Har en del smidiga funktioner för att redigera bilderna och i likhet med LR så är det ickeförstörande redigering, du jobbar med "filter" ovanpå originalet och vill du skicka den redigerade bilden så exporterar/framkallar den.
Blir nog ersättaren till LR6 som inte längre utvecklas, och jag har ingen lust att prenumerera på något som jag använder så lite, däremot har jag inga problem att betala för en licens om priset är rätt för mig.

Tack, men jag får problem med att den inte känner igen dubbletter. Har tyvärr ett par bilder som ligger på flera backup-diskar, men jag vill bara importera en kopia.
De verkar ha haft problem med duplikat ett tag. Hittade t.ex.:

https://community.skylum.com/hc/en-us/community/posts/3600483...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Lite dyrt, men det verkar finnas en testversion som jag ska prova.

Ja, det (Capture One) är för dyrt. Det gäller nästan att man har Nikon, Sony eller Fujifilm, så att man kan köpa de billigare versionerna, och sen försöka kombinera det med när de kör någon av sina kampanjer. Men nej, det är ingen lysande lösning. Det är så synd att Adobe inte bara kan sälja en normal version av Lightroom Classic. Jag har en lite äldre kamera, så jag behöver egentligen inte särskilt mycket uppdateringar, och fotograferar sporadiskt, så vill inte betala en månadskostnad. Men helst vill jag inte gå ifrån Lightroom, för att slippa förlora alla redigeringar jag redan har gjort (men inte exporterat).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aene:

Har av och till provat livet som hobbyfotograf och har nu runt 100k bilder. En gång tiden använde jag Lightroom och vill minnas att det var relativt lätt att peka ut en katalog på t.ex. NAS där ja ville ha mina bilder och så kunde man peka ut en källkatalog som man ville importera från. Lightroom gjorde då en rudimentär dublettkontroll innan man kopierade bilderna till NAS-katalogen.

Jag tror det var Lightroom 3 eller 4 jag använde då så jag skulle nu vilja hitta något mer uppdaterat. Men jag har svårt att hitta något. Antingen verkar det bryta ihop efter ett par tusen bilder och bli otroligt långsamt. Eller så låter det mig inte skapa något bildbibliotek utan vill att jag pekar ut en katalog där jag redan har bilderna.

Jag har en del bilder på externa diskar vilket inte känns bra så jag skulle vilja styra upp och t.ex kunna peka ut en USB-disk som källa och så suger det i sig alla bilder och kopierar dem till NAS.

Bruka använda Affinity Photo för editeringar, så jag behöver inte Photoshop eller något redigeringsprogram utan mest lagring/indexering. Känner inte heller för att hyra från Adobe för något jag inte använder dagligen eller i alla fall veckovis. Dessutom är en hel del av bilderna i RAW-format så jag vet inte hur långt 1TB räcker. Men vad finns annars för alternativ?

Är du medlem hos moderskeppet så kan man få både LR och PS. De har en hel del instruktionsfilmer inom både foto och programvarorna så ska tydligen vara rätt bra. Min sambo kör på detta då hon också leker fotograf ibland

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vad gäller open source så verkar generellt darktable rekommenderas som ersättare för Lightroom i kombination med digiKam för hanteringen av bilderna.

Men precis som med GIMP så påminner programmen tillräckligt om varandra men är inte exakt lika i placering av val i menyer etc. vilket gärna leder till lite förvirring i början.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Skrivet av Aene:

Det skulle nog fungera om det gick att ha en egen kopia. Tyvärr verkar det bara ingå i CC som prenumeration så då går den bort.

Lite dyrt, men det verkar finnas en testversion som jag ska prova.

Tack, men jag får problem med att den inte känner igen dubbletter. Har tyvärr ett par bilder som ligger på flera backup-diskar, men jag vill bara importera en kopia.
De verkar ha haft problem med duplikat ett tag. Hittade t.ex.:

https://community.skylum.com/hc/en-us/community/posts/3600483...

Om jag förstår dig rätt behöver du inte själva framkallningsmodulen då du har annat program för det?
Då fungerar Lightroom Classic alldeles utmärkt.
Som ej betalande är det enbart själva framkallningsmodulen som är inaktiverad.
Library och import, metadata, smart previews, allt annat fungerar. Även de klart sparsamma redeigerngsspakarna som finns högst upp i librarymodulen och dina gamla presets.

Smart previews gör även du inte behöver ha diskarna inkopplade för att se och jobba med bilderna, t.ex när man reser eller inte orkar koppla på.

Så mitt tips blir att köra in testversionen för Classic, eller blir väl "Fotografplanen" och sen bara köra vidare efteråt.
Version 11 från igår blev även klart rappare än tidigare versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av whisky:

Testa Skylum Luminar, fritt i 7 dagar och inte så fasligt dyrt. Kan importera från en annan katalog till den du väljer som mål. Har en del smidiga funktioner för att redigera bilderna och i likhet med LR så är det ickeförstörande redigering, du jobbar med "filter" ovanpå originalet och vill du skicka den redigerade bilden så exporterar/framkallar den.
Blir nog ersättaren till LR6 som inte längre utvecklas, och jag har ingen lust att prenumerera på något som jag använder så lite, däremot har jag inga problem att betala för en licens om priset är rätt för mig.

Har sett Skylum Luminar nämnas förr, men aldrig brytt mig om att läsa mer. Men det verkar ju som ett intressant program, även om det kanske verkar vara väl mycket fokus på att "fuska", så som att byta ut himlar, ta bort objekt och liknande. Har du testat? Om så, hur bra fungerar "resten"? Nu när man har barn och tiden man kan lägga på bildbehandling sjunkit dramatiskt är det frestande med "AI-funktioner" som hjälper till och ger en bra grund att börja från. Den som fanns i Lightroom innan jag avslutade min prenumeration för kanske ett år sedan började bli riktigt bra...

Permalänk
Medlem

Kör främst med Nikon och Sony nu så jag provade Capture One trots prislappen. Försökte importera ett hundratal bilder från en USB-disk. Valde bort ett par stycket och klickade Importera. Då kraschade programmet. Kan vara en tillfällighet, men det kändes inte riktigt övertygande.

Skrivet av Stefflo:

Är du medlem hos moderskeppet så kan man få både LR och PS. De har en hel del instruktionsfilmer inom både foto och programvarorna så ska tydligen vara rätt bra. Min sambo kör på detta då hon också leker fotograf ibland

Tyvärr inte. Men jag hittar inte information om att få Lr/Ps därifrån utan de verkar hänvisa till Adobe?

https://moderskeppet.se/resurs/abonnera-pa-photoshop-lightroo...

Skrivet av tuomi:

Vad gäller open source så verkar generellt darktable rekommenderas som ersättare för Lightroom i kombination med digiKam för hanteringen av bilderna.

Men precis som med GIMP så påminner programmen tillräckligt om varandra men är inte exakt lika i placering av val i menyer etc. vilket gärna leder till lite förvirring i början.

Darktable verkar helt klart intressant, men från vad jag läst verkar det få problem när man börjar komma upp i 20-40k bilder. men det kanske blivit bättre.

Skrivet av Vealgarden:

Om jag förstår dig rätt behöver du inte själva framkallningsmodulen då du har annat program för det?
Då fungerar Lightroom Classic alldeles utmärkt.
Som ej betalande är det enbart själva framkallningsmodulen som är inaktiverad.
Library och import, metadata, smart previews, allt annat fungerar. Även de klart sparsamma redeigerngsspakarna som finns högst upp i librarymodulen och dina gamla presets.

Smart previews gör även du inte behöver ha diskarna inkopplade för att se och jobba med bilderna, t.ex när man reser eller inte orkar koppla på.

Så mitt tips blir att köra in testversionen för Classic, eller blir väl "Fotografplanen" och sen bara köra vidare efteråt.
Version 11 från igår blev även klart rappare än tidigare versioner.

Intressant, jag får läsa på lite. Just nu använder jag Affinity för editeringar så det jag prioriterar är en stabil biblioteksfunktion för att förbättra hantering och backup.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aene:

Tyvärr inte. Men jag hittar inte information om att få Lr/Ps därifrån utan de verkar hänvisa till Adobe?

https://moderskeppet.se/resurs/abonnera-pa-photoshop-lightroo...

Konstigt, fick för mig att de ingick i abonnemanget. Sambon har iallafall programmen men kanske är det jag som fixat en fullösning😀
Går inte att hålla koll på allt man löser vid sidan av.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10