Nvidias kraftfullaste kort för brytning av kryptovalutor kostar 40 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Nvidias kraftfullaste kort för brytning av kryptovalutor kostar 40 000 kronor

Det ännu inte tillkännagivna beräkningskortet heter CMP 170HX och levererar dubbel prestanda ställt mot bolagets hittills snabbaste.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Detta företaget är bland dom sista man kan tänka sig ska få köpa ARM.

Visa signatur

Magnus AMD

Permalänk
Avstängd

Jag kan ingenting om mining men för er insatta, hur lång tid tar det för kortet att betala sig om man nu räknar med dagens elpris och dagens värde på bitcoin?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Vansinne...

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

För en hemmaminer är det ingen vidare investering jämfört med vanliga kort.

Ett mycket billigare 3090 måste ändå vara en mycket säkrare investering för mining då de faktiskt går att sälja vid nedgång i lönsamhet.

Blir då inget köp för mig

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan inte denna cryptoindustri bara dö snart.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Skrivet av Stefflo:

Jag kan ingenting om mining men för er insatta, hur lång tid tar det för kortet att betala sig om man nu räknar med dagens elpris och dagens värde på bitcoin?

Bryter du Etherium så tar de ca 1 år beroende på elpris och så.
Du gör en vinnst på ca 3000kr /mån

Profit per day
$ 11.78
DayPool Fee $ 0.1263
Mined/day
Ξ 0.002950
Power cost/Day
$ 0.7200

Profit per week
$ 82.47
WeekPool Fee $ 0.8840
Mined/week
Ξ 0.02065
Power cost/Week
$ 5.04

Profit per month
$ 353.46
MonthPool Fee $ 3.79
Mined/month
Ξ 0.08849
Power cost/Month
$ 21.60

Profit per year
$ 4,300.47
YearPool Fee $ 46.09
Mined/year
Ξ 1.08
Power cost/Year
$ 262.80

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Jag kan ingenting om mining men för er insatta, hur lång tid tar det för kortet att betala sig om man nu räknar med dagens elpris och dagens värde på bitcoin?

Mätt i kronor ger 1mhs ca 60öre/dygn.
164*0,6=98,4kr/dygn
40 000/98,4=406 dygn. Exkl elektricitet.

En hobbyminer brukar försöker ha nått return of investment på under 200 dagar. Orimligt prissatt anser jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Jag kan ingenting om mining men för er insatta, hur lång tid tar det för kortet att betala sig om man nu räknar med dagens elpris och dagens värde på bitcoin?

Ethereum är det man tjänar mest på att mina i dagsläget. 168 MH/s innebär strax över 400 dollar i månaden, alltså tar det ungefär 11 månader att gå break even med detta kortet.

Att jämföra med ett 3080 som vid lansering kostade mellan 7500-9500kr och har en hashrate på 90-100 MH/s och därmed minar ETH till ett värde av ca 200 dollar/månad. Alltså en mycket bättre investering än ett dedikerat minerkort. Jag är dock ingen expert och det lär finnas fler fördelar med minerkortet.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Kan inte denna cryptoindustri bara dö snart.

Varför då? Vi har en genomkorrupt banksektor som lobbyat fram dagens värdelösa FIAT-valutor. Ett ekorrhjul av skuldsättning och inflation som slår hårdast mot vanligt folk.

Kryptovalutor är långt ifrån perfekta men många gånger bättre än den skit vi tvingas leva med idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309736:

Varför då? Vi har en genomkorrupt banksektor som lobbyat fram dagens värdelösa FIAT-valutor. Ett ekorrhjul av skuldsättning och inflation som slår hårdast mot vanligt folk.

Kryptovalutor är långt ifrån perfekta men många gånger bättre än den skit vi tvingas leva med idag.

....om vi vände på det och tvingade folk att mina ex. Banano (du får n antal coins per WL i Folding@Home), där du faktiskt gör någon nytta, istället för att lägga samma elektricietet som vadå, Danmark i att genomföra beräkningar ingen har nytta av?

Jättebra att man är för kryptovalutor, men att säga att det faktiskt gynnar någon annan än sig själv har jag ännu inte riktigt fått ett bra svar på, av den anledningen hade i alla fall jag hellre sett att man bröt något med faktiskt, direkt och reell nytta istället...

Edit*

Och när vi ändå pratar skuldsättning och inflation skulle jag tro att antalet fall från kryptovalutor i lyxfällan lär öka lavinartat framöver

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Skrivet av anon309736:

Varför då? Vi har en genomkorrupt banksektor som lobbyat fram dagens värdelösa FIAT-valutor. Ett ekorrhjul av skuldsättning och inflation som slår hårdast mot vanligt folk.

Kryptovalutor är långt ifrån perfekta men många gånger bättre än den skit vi tvingas leva med idag.

För att brytning av kryptovalutor får negativa effekter för andra som inte håller på med brytning. Kretsbrist, dyrare grafikkort, högre elpriser, negativ miljöpåverkan.

Och gällande dina konspirationsteorier om banksektorn, skuldsättning och inflation så tror jag inte du riktigt förstår vad inflation innebär. Inflation är extremt viktigt just för "vanligt folk", inflation är ett sätt för staten att omfördela resurser från de rikaste till "vanligt folk" genom att minska värdet på stora förmögenheter och omfördela pengarna till andra.

Och att man inte skulle kunna skuldsätta sig hade knappast varit någon fördel för "vanligt folk", tvärt om skulle det göra det ännu svårare för icke-kapitalstarka människor att ex. köpa sin första bostad.

Det är extremt enkelt att kritisera ett system och väldigt lätt att komma med idéer som fungerar i teorin. Kommunism låter också som det skulle fixa många problem - i teorin. Men hittills i historien är det inget annat ekonomiskt system än det kapitalistiska systemet vi har idag som har visat sig fungera, inkl. inflation och skuldsättning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309736:

Varför då? Vi har en genomkorrupt banksektor som lobbyat fram dagens värdelösa FIAT-valutor. Ett ekorrhjul av skuldsättning och inflation som slår hårdast mot vanligt folk.

Kryptovalutor är långt ifrån perfekta men många gånger bättre än den skit vi tvingas leva med idag.

Och som vanligt är det så roligt att alla krypto-förespråkare helt missar att utan den fiat-hegemoni man ifrågasätter så hade krypto aldrig funnits.

Hade inte fiat tryckpressarna gått på högvarv dom senaste 2 (eller ja, 10) åren så hade krypto aldrig lyft.

Skrivet av galenmyra:

Och gällande dina konspirationsteorier om banksektorn, skuldsättning och inflation så tror jag inte du riktigt förstår vad inflation innebär. Inflation är extremt viktigt just för "vanligt folk", inflation är ett sätt för staten att omfördela resurser från de rikaste till "vanligt folk" genom att minska värdet på stora förmögenheter och omfördela pengarna till andra

Det här är såklart minst lika mycket bs. som krypto, men...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Returtony:

Bryter du Etherium så tar de ca 1 år beroende på elpris och så.
Du gör en vinnst på ca 3000kr /mån

Profit per day
$ 11.78
DayPool Fee $ 0.1263
Mined/day
Ξ 0.002950
Power cost/Day
$ 0.7200

Profit per week
$ 82.47
WeekPool Fee $ 0.8840
Mined/week
Ξ 0.02065
Power cost/Week
$ 5.04

Profit per month
$ 353.46
MonthPool Fee $ 3.79
Mined/month
Ξ 0.08849
Power cost/Month
$ 21.60

Profit per year
$ 4,300.47
YearPool Fee $ 46.09
Mined/year
Ξ 1.08
Power cost/Year
$ 262.80

Skrivet av Morax:

Mätt i kronor ger 1mhs ca 60öre/dygn.
164*0,6=98,4kr/dygn
40 000/98,4=406 dygn. Exkl elektricitet.

En hobbyminer brukar försöker ha nått return of investment på under 200 dagar. Orimligt prissatt anser jag.

Skrivet av anon309736:

Ethereum är det man tjänar mest på att mina i dagsläget. 168 MH/s innebär strax över 400 dollar i månaden, alltså tar det ungefär 11 månader att gå break even med detta kortet.

Att jämföra med ett 3080 som vid lansering kostade mellan 7500-9500kr och har en hashrate på 90-100 MH/s och därmed minar ETH till ett värde av ca 200 dollar/månad. Alltså en mycket bättre investering än ett dedikerat minerkort. Jag är dock ingen expert och det lär finnas fler fördelar med minerkortet.

Tack så mycket för all info. Inget jag kommer hoppa på men alltid kul att veta hur det egentligen funkar och vilka vinster det finns att vinna. Sen vet man aldrig hur priset på olika krypto håller sig. Kan gå både snabbt upp och snabbt ner.

Krypto är absolut här för att stanna men frågan är hur många av dessa valutor som finns kvar om tio år.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SuperSverker:

....om vi vände på det och tvingade folk att mina ex. Banano (du får n antal coins per WL i Folding@Home), där du faktiskt gör någon nytta, istället för att lägga samma elektricietet som vadå, Danmark i att genomföra beräkningar ingen har nytta av?

Jättebra att man är för kryptovalutor, men att säga att det faktiskt gynnar någon annan än sig själv har jag ännu inte riktigt fått ett bra svar på, av den anledningen hade i alla fall jag hellre sett att man bröt något med faktiskt, direkt och reell nytta istället...

Edit*

Och när vi ändå pratar skuldsättning och inflation skulle jag tro att antalet fall från kryptovalutor i lyxfällan lär öka lavinartat framöver

Den reella nyttan ligger i att ha monetärt system som är öppet och transparent till skillnad från vad vi har idag. Det är hela syftet med Proof of work.

Blockchain idag är i samma läge som internet var i mitten av 90-talet. Folk börjar mer och mer förstå att det här är framtiden och nya aktörer poppar upp hela tiden. Det mesta är skit och kommer inte klara sig i det långa loppet. Men i slutändan kommer det mesta i vår vardag att byggas på blockchain så som internet blivit en naturlig del idag (samt så som internet of things kommer att vara de kommande åren).

Som de flesta vet har mellan 30-40% av alla dollar som finns i omlopp kommit till sen mars förra året. Det kommer att bli tydligt under de kommande åren när priserna på allting ökar samtidigt som lönerna ligger stilla. Då kommer även gemene man förstå nyttan av att kasta FIAT-valutorna åt helvete.

Permalänk
Skrivet av SuperSverker:

Jättebra att man är för kryptovalutor, men att säga att det faktiskt gynnar någon annan än sig själv har jag ännu inte riktigt fått ett bra svar på, av den anledningen hade i alla fall jag hellre sett att man bröt något med faktiskt, direkt och reell nytta istället...

Ute i den verkliga världen, utanför säkra lilla Sverige, finns det milliarder banklösa människor, för det mesta ofrivilligt (och ja, det finns i Sverige också, men här verkar det nästan vara en rättighet att ha ett konto - i andra, europeiska länder tom, måste man kunna bevisa en fast intäkt innan man ens får öppna ett konto).

Det är helt okay att inte förstå sig på kryptovalutor, men då bör man heller inte uttala sig generellt om dem. I mina chattar har jag massor av, det som I folkmun tyvärr kallas terrorister eller liknande, och de har alt de äger av pengar i krypto just för att de inte får öppna ett bankkonto. Med krypto behöver de inget, deras familjemedlemmar kan skicka dem BUSD eller DOGE etc runt halva jorden till närapå ingen kostnad på någon minut och de kan sedan använda detta för att köpa förnödenheter på närmaste butik. Detta att jämföra med exempelvis Western Union eller Moneygram där det finns massor av avgifter, det tar längre tid och man måste gå och hämta pengarna i butik.

Delar borttagna /Mod
Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Xeonist:

Och som vanligt är det så roligt att alla krypto-förespråkare helt missar att utan den fiat-hegemoni man ifrågasätter så hade krypto aldrig funnits.

Hade inte fiat tryckpressarna gått på högvarv dom senaste 2 (eller ja, 10) åren så hade krypto aldrig lyft.

Det här är såklart minst lika mycket bs. som krypto, men...

Vad menar du nu? Det är ju just av de anledningarna du nämner som folk förespråkar krypto. Regeringarna världen över kan spendera som om att det inte finns någon morgondag, när pengarna är slut hör man av sig till Federal Reserve Bank och får ett nytt lån på ett par triljoner dollar. Har man någorlunda klipp i klockan fattar man att det förr eller senare smäller rejält. Och de som blir hårdast drabbade är de svaga i samhället. Inte politikerna/banktjänstemännen som är ansvariga.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Stefflo:

Tack så mycket för all info. Inget jag kommer hoppa på men alltid kul att veta hur det egentligen funkar och vilka vinster det finns att vinna. Sen vet man aldrig hur priset på olika krypto håller sig. Kan gå både snabbt upp och snabbt ner.

Krypto är absolut här för att stanna men frågan är hur många av dessa valutor som finns kvar om tio år.

Det mesta är skit och kommer inte att klara sig. Precis som för startups inom andra områden är det bara runt 5-10% som klarar sig över tid, ser absolut ingen anledning till att det skulle vara annorlunda inom krypto.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av anon309736:

Den reella nyttan ligger i att ha monetärt system som är öppet och transparent till skillnad från vad vi har idag. Det är hela syftet med Proof of work.

Vem bestämmer hur många bananer eller liter bensin man kan köpa för ett BitCoin - eller ska det kosta olika mycket beroende på var någonstans i världen man bor? Ska Nalle Puh, Xi Jinping eller någon annan snällare björn bestämma det?

Permalänk
Skrivet av anon309736:

när pengarna är slut hör man av sig till Federal Reserve Bank och får ett nytt lån på ett par triljoner dollar.

Jag är överbevisad om att i dagsläget är det inte priset på BTC et al som går upp, det är helt enkelt fiat som förlorar värde.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av hasenfrasen:

Vem bestämmer hur många bananer eller liter bensin man kan köpa för ett BitCoin - eller ska det kosta olika mycket beroende på var någonstans i världen man bor? Ska Nalle Puh, Xi Jinping eller någon annan snällare björn bestämma det?

Vem bestämmer hur saker och ting prissätts idag? Tillgång och efterfrågan såklart.
Det blir inte annorlunda bara för att man använder sig av en annan valuta.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emigrating12:

Jag är överbevisad om att i dagsläget är det inte priset på BTC et al som går upp, det är helt enkelt fiat som förlorar värde.

Så kan det mycket väl vara. Desto större anledning att försöka hitta en annan lösning än att hålla fast vid valutor som man kan trycka i all oändlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309736:

Regeringarna världen över kan spendera som om att det inte finns någon morgondag, när pengarna är slut hör man av sig till Federal Reserve Bank och får ett nytt lån på ett par triljoner dollar.

Självklart. Självklart ska och måste en stat kunna tillhandahålla valuta till sin befolkning utan hinder. Allt annat vore otänkbart.

Problemet är ju inte det, problemet är hur man distribuerar (fördelar) dom pengar som skapas.

Skrivet av anon309736:

Har man någorlunda klipp i klockan fattar man att det förr eller senare smäller rejält. Och de som blir hårdast drabbade är de svaga i samhället. Inte politikerna/banktjänstemännen som är ansvariga
.

Och hur många av dom där fattiga och utsatta du säger dig värna tror du har kryptovaluta?

I ditt system, hur ska dom få pengar? Det löser sig automagiskt med krypto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309736:

Varför då? Vi har en genomkorrupt banksektor som lobbyat fram dagens värdelösa FIAT-valutor. Ett ekorrhjul av skuldsättning och inflation som slår hårdast mot vanligt folk.

Kryptovalutor är långt ifrån perfekta men många gånger bättre än den skit vi tvingas leva med idag.

Det gör ingen nytta, det är slöseri på energi borde förbjudas.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Om man faktiskt köper kortet för att tjäna pengar så är nog den investeringen snabbt intjänad. Det brukar ju vara så att produkter som folk skaffar för att tjäna pengar med är dyrare än de som är till för rent nöje.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Det gör ingen nytta, det är slöseri på energi borde förbjudas.

Oh shit, vi borde frågat Molotov innan vi började. Nu är det väl bara att kassera maskinerna antar jag.
Vadå "Det gör ingen nytta"? Du låter extremt konservativ och illa påläst. Det finns väldigt mycket nytta i kryptovalutor och blockkedjeteknik. Du kan t.ex skicka pengar världen över direkt, oavsett vilken tid på dygnet eller veckan till en bråkdel av kostnaden och utan hjälp av någon. Du kan använda blockkedjeteknik för att styrka integriteten i skolbetyg, valomröstningar etc. Herregud människa spyr du ut illa backade påståenden sådär hela tiden? Tygla dig själv.

Visa signatur

[5600x @4.6ghz + Arctic freezer 34] [B550 Gaming x v2] [Ripjaws 2x8gb @3200mhz cl14] [3060 Ti] [Cooler master V850]

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers#sp...

Permalänk
Skrivet av Xeonist:

Och hur många av dom där fattiga och utsatta du säger dig värna tror du har kryptovaluta?

I ditt system, hur ska dom få pengar? Det löser sig automagiskt med krypto?

Om man tänker på de riktigt utsatta, dvs inte arbetsallergiker I västvärlden, så är det otroligt många afrikaner, kineser, indier, afghaner osv som har krypto OCH använder det för "sitt dagliga bröd".

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av galenmyra:

För att brytning av kryptovalutor får negativa effekter för andra som inte håller på med brytning. Kretsbrist, dyrare grafikkort, högre elpriser, negativ miljöpåverkan.

Och gällande dina konspirationsteorier om banksektorn, skuldsättning och inflation så tror jag inte du riktigt förstår vad inflation innebär. Inflation är extremt viktigt just för "vanligt folk", inflation är ett sätt för staten att omfördela resurser från de rikaste till "vanligt folk" genom att minska värdet på stora förmögenheter och omfördela pengarna till andra.

Och att man inte skulle kunna skuldsätta sig hade knappast varit någon fördel för "vanligt folk", tvärt om skulle det göra det ännu svårare för icke-kapitalstarka människor att ex. köpa sin första bostad.

Det är extremt enkelt att kritisera ett system och väldigt lätt att komma med idéer som fungerar i teorin. Kommunism låter också som det skulle fixa många problem - i teorin. Men hittills i historien är det inget annat ekonomiskt system än det kapitalistiska systemet vi har idag som har visat sig fungera, inkl. inflation och skuldsättning.

Kommunistiska styren som fungerat har oftast störtats, som t.ex Chile med stöd från väst. Så de har egentligen inte fått en chans. Sen är inte mining boven bakom halvledarbristen, samma som att privatpersoners bilkörning inte ligger bakom klimatförändringar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon309736:

Det mesta är skit och kommer inte att klara sig. Precis som för startups inom andra områden är det bara runt 5-10% som klarar sig över tid, ser absolut ingen anledning till att det skulle vara annorlunda inom krypto.

Jo, jag kan nog inte annat än att hålla med. Många som tagit tillfället i akt och startat en egen krypto för att helt enkelt locka människor på tåget med tron att vi ska se samma uppgångar som i Bitcoin. Rätt vad det är så försvinner skaparna och säljer av deras krypto och sen låter man skiten självdö.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Returtony:

Bryter du Etherium så tar de ca 1 år beroende på elpris och så.
Du gör en vinnst på ca 3000kr /mån

Profit per day
$ 11.78
DayPool Fee $ 0.1263
Mined/day
Ξ 0.002950
Power cost/Day
$ 0.7200

Profit per week
$ 82.47
WeekPool Fee $ 0.8840
Mined/week
Ξ 0.02065
Power cost/Week
$ 5.04

Profit per month
$ 353.46
MonthPool Fee $ 3.79
Mined/month
Ξ 0.08849
Power cost/Month
$ 21.60

Profit per year
$ 4,300.47
YearPool Fee $ 46.09
Mined/year
Ξ 1.08
Power cost/Year
$ 262.80

Var fick du de siffrorna ifrån?

Tänk också på att Ethereum inte kommer gå att minea efter nyår, så hur ser det ut med andra valutor?