AMD slår nya rekord tredje kvartalet 2021

Permalänk
Melding Plague

AMD slår nya rekord tredje kvartalet 2021

Rekordkvartalen avlöser varandra för AMD, som under perioden juli–september räknar hem en vinst på närmare en miljard dollar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stadiga siffror!
Hoppas vi kan få se mer kapital i RnD så de fortsätter hålla press på branschen över lag.

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem

Kul pengar som behövs för att inte Intel ska bli för bekväma igen, särskilt med tanke på att Alder Lake verkar bli riktigt bra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Zen 5 är tydligen det som skall bli något i hästväg, enligt AMD själva, Zen 4 är bara stopgap.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Hoppas dom klarar av att strida mot Intel på cpu sidan
Gött att dom får in i kassan

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk

Det är bra. Men som sagt Intel lär snart lansera en rejält förbättrad cpu

Permalänk
Medlem

Jävlar!

Bolaget har ju typ dubblerats på ett år?!

Hoppas de kan åtminstone hålla i denna nivån framöver, känns tveksamt att de kommer fortsätta växa i den här takten i alla fall.

Bättre för alla med ett starkt AMD, framförallt med Intels GPU-satsning. Tänk om vi får behålla tre starka aktörer på den marknaden ett tag

Permalänk
Inaktiv

800% up på stonksen jag köpt. I aint selling yet

Permalänk
Medlem

Sell the news

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

800% up på stonksen jag köpt. I aint selling yet

Det gör ont i själen att jag sålde 350st à 12,85 dollar 2017.

Men, drygt 700% upp på de 110 jag återköpte så alltid något.

Permalänk

Med tanken av de priser vi har nu så skulle jag vara förvånad om något teknik företag går back.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det gör ont i själen att jag sålde 350st à 12,85 dollar 2017.

Men, drygt 700% upp på de 110 jag återköpte så alltid något.

Jag sålde 1200 aktier på 3,45 USD i april 2016. Då hade dom gått upp en del ganska snabbt. Hoppades på rekyl ner och tänkte köpt tillbaka då men så blev det inte.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Kul pengar som behövs för att inte Intel ska bli för bekväma igen, särskilt med tanke på att Alder Lake verkar bli riktigt bra.

Prestandamonster och energislukare, inget skoj att ha i Sverige dessa tider tanke på elpriserna

Permalänk
Moderator
Testpilot

Som VD måste det kännas rätt bra att tagit det sjunkande skeppet AMD till ett väldigt hälsosamt bolag 2021. Ett antal strategiskt korrekta beslut har onekligen tagits för rätt många år sedan.

Grafik-divisionen verkar ju också komma på rätt köl även om CPU-divisionen är den mest framgångsrika just nu.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

800% up på stonksen jag köpt. I aint selling yet

Tror jag behåller mina till q1 rapporten, sen blir det nog en switch till intel som ändå borde mysa till lite tillväxt med alder lake och nya gpu.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Prestandamonster och energislukare, inget skoj att ha i Sverige dessa tider tanke på elpriserna

På senare år är det väl mest Intel som är energitörstiga Så då är det väl bra att AMD fått in lite cash så att de kan fortsätta utveckla alternativ för oss som inte tycker att en processor ska behöva sticka iväg uppåt 170W i stock

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Det gör ont i själen att jag sålde 350st à 12,85 dollar 2017.

Men, drygt 700% upp på de 110 jag återköpte så alltid något.

Sell low, buy high!

Permalänk
Vila i frid

Jag vill byta ut min i7-3770T i min vm-host i privatlabbet, snälla AMD... släpp något roligare än 5600G som inte värmer upp lägenheten så himla mycket men som iaf presterar lite roliga siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Jag vill byta ut min i7-3770T i min vm-host i privatlabbet, snälla AMD... släpp något roligare än 5600G som inte värmer upp lägenheten så himla mycket men som iaf presterar lite roliga siffror.

Ryktas ju om att 6/7000-serien kommer få 16 kärnor+rdna2. Så det vågar man nog hoppas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Som VD måste det kännas rätt bra att tagit det sjunkande skeppet AMD till ett väldigt hälsosamt bolag 2021. Ett antal strategiskt korrekta beslut har onekligen tagits för rätt många år sedan.

Grafik-divisionen verkar ju också komma på rätt köl även om CPU-divisionen är den mest framgångsrika just nu.

Rory Read fattade ett gäng väldigt tuffa beslut som VD 2012-2014, som med facit i hand varit helt avgörande för AMD:s nuvarande situation. Tyvärr verkar Lisa Su få all cred. Visserligen var Lisa med i ledarskiktet även då och hon har fattat några riktigt bra beslut också, men jag hade gärna sett att Rory fått lite kärlek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Sell the news

AMD är lätt HODL.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Skrivet av fredrik831:

Rory Read fattade ett gäng väldigt tuffa beslut som VD 2012-2014, som med facit i hand varit helt avgörande för AMD:s nuvarande situation. Tyvärr verkar Lisa Su få all cred. Visserligen var Lisa med i ledarskiktet även då och hon har fattat några riktigt bra beslut också, men jag hade gärna sett att Rory fått lite kärlek

Äh, han klarar sig

Visa signatur

#nul

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Med tanken av de priser vi har nu så skulle jag vara förvånad om något teknik företag går back.

Lägre volym, högre priser = X vinst.

Hög volym, lägre priser = X vinst.

De är helt enkelt tvugna att sälja dyrare för att kunna gå med "normal" vinst vid dessa låga volymer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Lägre volym, högre priser = X vinst.
Hög volym, lägre priser = X vinst.
De är helt enkelt tvungna att sälja dyrare för att kunna gå med "normal" vinst vid dessa låga volymer.

Nja. Man tittar inte bara på bruttovinst, utan även på vinstmarginal.
Det anses generellt bättre att sälja få produkter med stor vinst på varje än många med liten vinstmarginal.

Största problemet i dagsläget är när tredje part bidrar till flaskhalsar så att vissa företag hindras från att producera lika mycket som vanligt, trots att efterfrågan på deras produkter är mycket större. Då blir de tvungna att välja mellan att behålla överkapacitet, vilket kostar pengar löpande, eller dra ner på kapaciteten med risk för stora kostnader när "proppen" släpper.

Permalänk

Jag säger bara GRATTIS till AMD japp jag har haft AMD sen mitt första datorbygge: år 2000: amd duron 650mhz.... - trogen AMD kund

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå rörelsevinsten som stigit med 111% och inte omsättningen.

Visa signatur

R7 5700x | GIGABYTE X470 Aorus Gaming 5 wifi | HyperX Predator 48GB @ 3200mhz |
GIGABYTE RTX 4070 Super | EVGA SuperNOVA 850 GA 80+ Gold 850W | FD Define R5 Black |

Permalänk
Skrivet av Skalaus:

Det är väl ändå rörelsevinsten som stigit med 111% och inte omsättningen.

Och rörelsevinsten är för att de har högre pris på sina Ryzen 5000 modeller?

Permalänk
Inaktiv

Jättekul att de går med vinst i inflationsmarknaden. Verkligen. Det säger mycket i dessa tider. Riktigt glad över att man äntligen kan köpa ett kort med rekommenderat pris 6000:- för 12000:-.