Corsair Dominator i DDR5-utförande får specifikationer

Permalänk
Melding Plague

Corsair Dominator i DDR5-utförande får specifikationer

Intel "Alder Lake" närmar sig med stormsteg och så gör även nästa generations DDR5-minne från Corsair.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Har Dominator Platinum i nuvarande rigg och väljer det gärna i kommande med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Har Dominator Platinum i nuvarande rigg och väljer det gärna i kommande med.

Samma här, men kommer nog vänta något år med DDR5

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem

Tycker tyvärr Dominator Platinum helt tappat sin stil. DDR4 varianterna med RGB såg hemska ut och det gör även dessa enligt mig. DDR3 varianten hade en mycket snyggare design. Den enda trevliga designen sedan DDR4 kom tycker jag var "case hardened" special edition.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Hedersmedlem

Oj oj, ganska galna timings för att vara prestandaminnen. Återstår dock att se hur pass man kan jämföra timings mellan DDR4 och DDR5 iom att de har väldigt olika design.
2.7x högre latency (i klockcykler) än bra DDR4 men bara c:a 1.5 ggr högre klockfrekvens låter ju dock som att slutgiltig latency kommer bli rätt dålig till en början, som vanligt vid ny DDR-generation.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Tycker tyvärr Dominator Platinum helt tappat sin stil. DDR4 varianterna med RGB såg hemska ut och det gör även dessa enligt mig. DDR3 varianten hade en mycket snyggare design. Den enda trevliga designen sedan DDR4 kom tycker jag var "case hardened" special edition.

Håller med, tycker till skillnad mot ex G.Skills Trident serie ex så ser dom...billiga ut...
Så klart inget fel på funktionen, och designen bör inte gå före när man väljer minne direkt. Men tyckte mer om de äldre DDR3 minnena från Dominator serien.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Varför är de så höga? Kretskortet är väl inte ens halva värmespridaren?

Permalänk
Medlem

Kommer detta hålla för gaming?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför är de så höga? Kretskortet är väl inte ens halva värmespridaren?

För att få plats med den där fancy-pancy RGB... och ändå kunna ha någorlunda kylning

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Varför är inte minnen lutade som i bärbara egentligen 🤔
Alla problem med kylare skulle försvinna.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Den där såg ju obehagligt stor ut. Är hela den där delen på toppen med LEDs bara till belysningen?

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem

Avtäckandet av 12000-serien sker ju imorgon - och säljstart den 4:e November. Vilket är om en vecka.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av icogniito:

Tycker tyvärr Dominator Platinum helt tappat sin stil. DDR4 varianterna med RGB såg hemska ut och det gör även dessa enligt mig. DDR3 varianten hade en mycket snyggare design. Den enda trevliga designen sedan DDR4 kom tycker jag var "case hardened" special edition.

Tycker mina Dominator Platinum ser rätt trevliga ut.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Frågan är ju dock om det kommer att funka med vattenkylning på dessa? https://www.inet.se/produkt/5320177/ek-ram-monarch-x4-nickel ska ju funka till Corsair Dominator men det känns som man behöver riktiga vattenblock där du måste skriva bort den nuvarande passiva kylaren för att få bättre kylning. Men vad vet jag, jag har ju inte ens vattenkylning i min dator.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Galet spännande med allt nytt!

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Mörksuggan:

Frågan är ju dock om det kommer att funka med vattenkylning på dessa? https://www.inet.se/produkt/5320177/ek-ram-monarch-x4-nickel ska ju funka till Corsair Dominator men det känns som man behöver riktiga vattenblock där du måste skriva bort den nuvarande passiva kylaren för att få bättre kylning. Men vad vet jag, jag har ju inte ens vattenkylning i min dator.

Tveksamt sålänge in Vcore på ramet är i taket.
DDR4 B-DIE går köra 1.9V på luft utan problem med riktiga heatsinks.

DDR5 vet jag inte såklart men vi får se.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Tycker mina Dominator Platinum ser rätt trevliga ut.
https://i.imgur.com/916UQXF.jpeg

Visste faktiskt inte att de hade den gamla designen på DDR4. Finns de med bra hastigheter och timings?
Specifikt är det de nyare RGB belysta varianterna som jag inte tycker om.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

För att få plats med den där fancy-pancy RGB... och ändå kunna ha någorlunda kylning

Undrar om inte RGB drar mer än minneskretsarna nästan... borde ju göra att de går märkbart varmare i alla fall?

Permalänk
Medlem

ingen vidare look, man får hoppas att de kommer ut i fler utgåvor

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levandebild:

Avtäckandet av 12000-serien sker ju imorgon - och säljstart den 2:a November. Vilket är om en vecka.

Är det inte säljstart 4:e?

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Varför är de så höga? Kretskortet är väl inte ens halva värmespridaren?

Voltregleringen har flyttat från mobo till simm.

Permalänk
Avstängd

Varför envisas ni med det förkastliga uttrycket "effektiv klockfrekvens"? Klockfrekvens är något som är absolut och saknar enligt mig möjligheter för feltolkning.
Klockfrekvens kommer från en oscilator av något slag och den är vad den är. Punkt.
Måste ni dumma ner era texter så skriv åtminstone "effektiv överföringsfrekvens" eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Är det inte säljstart 4:e?

Mycket riktigt! Var så inställd på att det skulle vara om en vecka så när jag kollade i kalendern så blev det andra. Men fjärde stämmer bra, nästa torsdag alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

ingen vidare look, man får hoppas att de kommer ut i fler utgåvor

Jag gillar den! Har alltid kört med Dominators och gillar utseendet

Visa signatur

TV: LGOLED65B1
PC:
Corsair Crystal 570X - ASUS ROG Strix B560-A GAMING - i9 11900K - ZOTAC 3080Ti AMP EXTREME HOLO - SAMSUNG 960 EVO 250GB - WD Blue SSD 1,5tb RAID - Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz 32GB - Corsair RM1000i - ASUS VG27BQ - Steel Series Apex Pro - Steel Series Rival 5.
Mobil: OnePlus 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Varför envisas ni med det förkastliga uttrycket "effektiv klockfrekvens"? Klockfrekvens är något som är absolut och saknar enligt mig möjligheter för feltolkning.
Klockfrekvens kommer från en oscilator av något slag och den är vad den är. Punkt.
Måste ni dumma ner era texter så skriv åtminstone "effektiv överföringsfrekvens" eller liknande.

Varför är det förkastligt?

Alla som bryr sig förstår vad som menas och för övriga följer det minnestillverkarnas marknadsföring och skapar inga missförstånd.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maximo:

Varför är det förkastligt?

Alla som bryr sig förstår vad som menas och för övriga följer det minnestillverkarnas marknadsföring och skapar inga missförstånd.

Bortsett från att det inte är en klockfrekvens alls.
Skulle lika gärna kunna kalla det för "effektiv ärtsoppa" - det är lika fel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BMac:

Bortsett från att det inte är en klockfrekvens alls.
Skulle lika gärna kunna kalla det för "effektiv ärtsoppa" - det är lika fel

Känns väl lite pedantiskt i min åsikt. Om klockfrekvensen vore 5200 MHz så skulle det ge samma prestanda som detta med en överföring/klock -- därav "effektiv" klockfrekvens.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Bortsett från att det inte är en klockfrekvens alls.
Skulle lika gärna kunna kalla det för "effektiv ärtsoppa" - det är lika fel

Förutom att det känns aningen konstigt att mäta ärtsoppa i Mhz. Det är ingen fackskrift det här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Känns väl lite pedantiskt i min åsikt. Om klockfrekvensen vore 5200 MHz så skulle det ge samma prestanda som detta med en överföring/klock -- därav "effektiv" klockfrekvens.

Om klockfrekvensen vore 5000 MHz så skulle minnet inte fungera, men jag tackar dig för att du skriver enheten rätt Det är inte många här som lyckas med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BMac:

Om klockfrekvensen vore 5000 MHz så skulle minnet inte fungera, men jag tackar dig för att du skriver enheten rätt Det är inte många här som lyckas med det.

Minnestillverkarna själva använder Mbps

https://www.samsung.com/semiconductor/dram/ddr5/

Själv tycker jag det är ganska konstigt eftersom bussen aldrig är en bit bred, men bäst att följa industristandard och inte köra frekvens alls