Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Så där ja, dags att skaffa Returnal! Äntligen kan du spara mid game!

https://youtu.be/CmBcI_9Bui0

https://blog.playstation.com/2021/10/26/returnal-2-0-update-b...

Returnal will simply create a single use suspend point, and once you resume playing the suspend point is deleted and cannot be used again. Your game will continue directly from the moment you left it, and if you want to suspend the cycle again, your progress will be captured from that new point onwards. There are some limitations in place – for example, players won’t be able to create a suspend point during Boss battles, cinematics, first-person sequences or during intense combat scenarios – as we felt there are certain moments in Returnal that are best experienced unfragmented to preserve the intended challenge and flow.

Låter ju perfekt.
Äntligen kan jag fortsätta spela det!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är snart klar med Ghost of Thushima(Directors cut) vilket är ett fantastiskt spel och har nu börjar snegla på nästa kvällsnöje.
Har egentligen 2 tilltänkta val:
BF 2042: Har inte lirat en shooter sedan BF4-tiden så känner att det skulle vara kul att plocka upp ett nu. Lite rädd då jag inte har några vänner med PS5 så lär mestadels spela solo online men det funkar ju det med antar jag.

GTA-trilogin remaster: Man fullkomligt älskade dessa spel när det begav sig men är lite rädd att Rockstar försöker locka en till köp baserat på nostalgiglasögonen. Är rädd för att dessa spel har åldrats väldigt illa nu när man har GTA V "färskt" i minnet.
Sedan baserat på trailern så ser det ju rätt illa ut, även om det lär flyta på bättre än det gjorde på PS2 ^^

Funderar även lite smått på Last of Us 2, vad jag förstått så har det fått en PS5-uppgradering med 60fps?
Men detta spel är väl rätt billigt nu så det kan man slänga med som en bonus till något av ovanstående alternativ.

Jobbiga beslut i vardagen

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Medlem

Annars kör du Mafia 1 och Mafia 2 om du inte har gjort det, grymma spel.

Skrivet av bardbard:

Är snart klar med Ghost of Thushima(Directors cut) vilket är ett fantastiskt spel och har nu börjar snegla på nästa kvällsnöje.
Har egentligen 2 tilltänkta val:
BF 2042: Har inte lirat en shooter sedan BF4-tiden så känner att det skulle vara kul att plocka upp ett nu. Lite rädd då jag inte har några vänner med PS5 så lär mestadels spela solo online men det funkar ju det med antar jag.

GTA-trilogin remaster: Man fullkomligt älskade dessa spel när det begav sig men är lite rädd att Rockstar försöker locka en till köp baserat på nostalgiglasögonen. Är rädd för att dessa spel har åldrats väldigt illa nu när man har GTA V "färskt" i minnet.
Sedan baserat på trailern så ser det ju rätt illa ut, även om det lär flyta på bättre än det gjorde på PS2 ^^

Funderar även lite smått på Last of Us 2, vad jag förstått så har det fått en PS5-uppgradering med 60fps?
Men detta spel är väl rätt billigt nu så det kan man slänga med som en bonus till något av ovanstående alternativ.

Jobbiga beslut i vardagen

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

En liten heads up: Har köpt spel från amazon.se ett par gånger nu och spelen dom säljer är inga nordiska utgåvor. Har man inget emot att fodralet är på franska eller tyska så är det ju lugnt men blir svårt att sälja vidare om man nu planerar att göra det, trots att det är exakt samma spel.

Dessutom kan man köpa Death Stranding begagnat på PS4 för ca 100 kr och uppgradera det på ps store för ytterligare 100 kr till Director's Cut, vad jag har läst iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

En liten heads up: Har köpt spel från amazon.se ett par gånger nu och spelen dom säljer är inga nordiska utgåvor. Har man inget emot att fodralet är på franska eller tyska så är det ju lugnt men blir svårt att sälja vidare om man nu planerar att göra det, trots att det är exakt samma spel.

Dessutom kan man köpa Death Stranding begagnat på PS4 för ca 100 kr och uppgradera det på ps store för ytterligare 100 kr till Director's Cut, vad jag har läst iaf.

Har fått nordiska utgåvor så länge det inte står under rubriken: "Engelska utgåvan" "Franska utgåvan"

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Har fått nordiska utgåvor så länge det inte står under rubriken: "Engelska utgåvan" "Franska utgåvan"

När jag köpte spel stod det ingenting om sånt med det stod i beskrivningen:

Ursprungsland: Österrike, Tyskland, Frankrike osv.

Vilket det gör på Death Stranding länkad ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

När jag köpte spel stod det ingenting om sånt med det stod i beskrivningen:

Ursprungsland: Österrike, Tyskland, Frankrike osv.

Vilket det gör på Death Stranding länkad ovan.

Det är för att skivorna pressas i Österrike.
Du får jämföra artikelnummer:
9722090 är samma som säljs av t.ex. Inet mfl.

Permalänk
Skrivet av bardbard:

Är snart klar med Ghost of Thushima(Directors cut) vilket är ett fantastiskt spel och har nu börjar snegla på nästa kvällsnöje.
Har egentligen 2 tilltänkta val:
BF 2042: Har inte lirat en shooter sedan BF4-tiden så känner att det skulle vara kul att plocka upp ett nu. Lite rädd då jag inte har några vänner med PS5 så lär mestadels spela solo online men det funkar ju det med antar jag.

GTA-trilogin remaster: Man fullkomligt älskade dessa spel när det begav sig men är lite rädd att Rockstar försöker locka en till köp baserat på nostalgiglasögonen. Är rädd för att dessa spel har åldrats väldigt illa nu när man har GTA V "färskt" i minnet.
Sedan baserat på trailern så ser det ju rätt illa ut, även om det lär flyta på bättre än det gjorde på PS2 ^^

Funderar även lite smått på Last of Us 2, vad jag förstått så har det fått en PS5-uppgradering med 60fps?
Men detta spel är väl rätt billigt nu så det kan man slänga med som en bonus till något av ovanstående alternativ.

Jobbiga beslut i vardagen

Ta en PS Now prenumeration. 7 December kommer GTA 3 remastern dit och Last of Us 2 finns där redan. Tillsammans med ca 800 andra spel. 55 kronor i månaden om du signar för ett helt år. Tror inte man kan få mer bang for the buck än så.

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Ta en PS Now prenumeration. 7 December kommer GTA 3 remastern dit och Last of Us 2 finns där redan. Tillsammans med ca 800 andra spel. 55 kronor i månaden om du signar för ett helt år. Tror inte man kan få mer bang for the buck än så.

https://store.playstation.com/en-se/product/IP9102-NPIA90011_...
Halva priset nu.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Ta en PS Now prenumeration. 7 December kommer GTA 3 remastern dit och Last of Us 2 finns där redan. Tillsammans med ca 800 andra spel. 55 kronor i månaden om du signar för ett helt år. Tror inte man kan få mer bang for the buck än så.

Hmmm den har jag inte tänkt på!
Bra tips som jag definitivt skall undersöka!

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk
Skrivet av bardbard:

Hmmm den har jag inte tänkt på!
Bra tips som jag definitivt skall undersöka!

Det är ju bara ps3 spelen som måste streamas. Alla andra kan man spela lokalt på en playstation.

Man behöver inte heller ha ps plus för att kunna spela PS now spelen online

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Det är för att skivorna pressas i Österrike.
Du får jämföra artikelnummer:
9722090 är samma som säljs av t.ex. Inet mfl.

Tack. Jag försöker lista ut vilken utgåva detta är.. men hittar ingen info alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av coolwine:

Tack. Jag försöker lista ut vilken utgåva detta är.. men hittar ingen info alls.

Du kan köpa den på elgiganten eller power för 499kr istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

Du kan köpa den på elgiganten eller power för 499kr istället

Jo jag vet men har courtesy credit så skulle kunna få det för 400 kr hos amazon.

Permalänk
Skrivet av bardbard:

Är snart klar med Ghost of Thushima(Directors cut) vilket är ett fantastiskt spel och har nu börjar snegla på nästa kvällsnöje.
Har egentligen 2 tilltänkta val:
BF 2042: Har inte lirat en shooter sedan BF4-tiden så känner att det skulle vara kul att plocka upp ett nu. Lite rädd då jag inte har några vänner med PS5 så lär mestadels spela solo online men det funkar ju det med antar jag.

GTA-trilogin remaster: Man fullkomligt älskade dessa spel när det begav sig men är lite rädd att Rockstar försöker locka en till köp baserat på nostalgiglasögonen. Är rädd för att dessa spel har åldrats väldigt illa nu när man har GTA V "färskt" i minnet.
Sedan baserat på trailern så ser det ju rätt illa ut, även om det lär flyta på bättre än det gjorde på PS2 ^^

Funderar även lite smått på Last of Us 2, vad jag förstått så har det fått en PS5-uppgradering med 60fps?
Men detta spel är väl rätt billigt nu så det kan man slänga med som en bonus till något av ovanstående alternativ.

Jobbiga beslut i vardagen

Rekommenderar definitivt Last of us 2. För dom 200-300 det kostar nu är det ju galet prisvärt. Nog det spelet tillsammans med Detroit: Become Human som gjorde mig mest berörd, på ett positivt sätt förra generationen och förmodligen totalt också. LOU2 är galet välgjort. Märks inte ett dugg att det är en ps4-version, särskilt inte nu med 60fps.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Så där ja, dags att skaffa Returnal! Äntligen kan du spara mid game!

Spara görs det ju efter halva spelet ändå.
Men ja, bra att man nu kan quita.

Permalänk
Medlem

Inofficiellt men läckt av samma person som korrekt läckte föregående två månader.
https://www.videogameschronicle.com/news/novembers-playstatio...
”According to user Billbill-Kun on Dealabs – who correctly leaked the PS Plus line-ups for September and October – November’s free titles will be:

Knockout City (PS5 / PS4)
The Walking Dead: Saints and Sinners (PSVR)
First Class Trouble (PS5 / PS4)
Kingdom of Amalur: Re-Reckoning (PS4)”
Plus två till VR-titlar.

Ännu en tråkig månad, IMO.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem

Vi får verkligen hoppas att det inte stämmer. Riktigt (för mig) ointressanta titlar.

Permalänk

Vi får hoppas dom annonserar nått kul på kvällens State of Play. Verkar som dom mer o mer satsar på PSNow istället för att släppa större titlar på Ps+ för att få in mer abonnemang och konkurrera med GP.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem

Får hoppas Sony får tummen ur och fixar det buggiga rest mode på konsollen. Rätt illa att ett år efter release att det ska vara så buggigt. Råkade klicka plattan på kontrollen just och systemet vaknar upp ur rest mode där konsolen börjar andas det blåa ljuset för att ganska promt stängas av. Försöker starta med kontrollen igen, dosan blinkar men inget försök från konsollen att starta. Knappen på konsollen piper men övrigt händer noll. Fick rycka sladden och direkt möts man av arga meddelanden att man minsann inte får bryta strömmen i rest mode 😁 dock startade det fint efter lite repairs.
Händer inte super ofta men jag kommer troligen stänga av helt från och med nu. Jaja rant over.
Grymt nöjd förövrigt, helt klart bästa Playstation hitintills. Problemet är ens episka backlogg, lyxproblem antar jag.

Permalänk

Galet trött State of Play. Sånna här spel kan det räcka med en Blogpost med videosen i. Skapar bara förväntningar som folk blir rasande av när dom inte uppfylls. Star Ocean var väl det enda som va lite intressant för min del. Death door är ju coolt men finns ju redan på Xbox.

Visa signatur

CPU: i9 12900K Corsair H170i Elite Capellix Push/Pull 140x6 MODERKORT: Gigabyte Z690 Aorus Master
GPU: MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM LIQUID X RAM: 32Gb DDR5 Corsair Dominator RGB @6200Mhz CL36
MONITOR 1: Samsung 32" Odyssey Neo G8 4K 240Hz "MONITOR 2": 4K 60" Samsung TV
PSU: Asus ROG Strix 1000W HDD: 2st WD Black SN850 M.2 1tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av siefer:

Får hoppas Sony får tummen ur och fixar det buggiga rest mode på konsollen. Rätt illa att ett år efter release att det ska vara så buggigt. Råkade klicka plattan på kontrollen just och systemet vaknar upp ur rest mode där konsolen börjar andas det blåa ljuset för att ganska promt stängas av. Försöker starta med kontrollen igen, dosan blinkar men inget försök från konsollen att starta. Knappen på konsollen piper men övrigt händer noll. Fick rycka sladden och direkt möts man av arga meddelanden att man minsann inte får bryta strömmen i rest mode 😁 dock startade det fint efter lite repairs.
Händer inte super ofta men jag kommer troligen stänga av helt från och med nu. Jaja rant over.
Grymt nöjd förövrigt, helt klart bästa Playstation hitintills. Problemet är ens episka backlogg, lyxproblem antar jag.

Hmm, rest mode har varit väldigt stabilt för mig vad jag minns. Använt det sedan jag fick konsollen i December.
Var någon månad som jag inte alls rörde PS5an men sen när jag starta den igen efter den långa vilan så fungerade allt lika bra som vanligt, fick bara en jäkla massa notiser om spel som hade uppdaterats.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av megaman01:

Galet trött State of Play. Sånna här spel kan det räcka med en Blogpost med videosen i. Skapar bara förväntningar som folk blir rasande av när dom inte uppfylls. Star Ocean var väl det enda som va lite intressant för min del. Death door är ju coolt men finns ju redan på Xbox.

Har Playstation någon officiell podcast?
Xbox har ju Xbox Podcast (tidigare major Nelson något) , där de diskuterar spel, både vad de har spelat och nya spel och expansioner m.m. Mycket intervjuer med utvecklare och andra inom branschen.

I min åsikt skulle ju det vara ett ypperligt ställe att berätta om mindre indie spel. Istället för den här soppan som var SOP.

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Permalänk

Vilken intern SSD skulle ni rekommendera? Har inte riktigt koll på vad som behövs.

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Vilken intern SSD skulle ni rekommendera? Har inte riktigt koll på vad som behövs.

För att PS5:an ska acceptera enheten så krävs en NVME Gen 4-enhet.
Populära enheter i tråden har varit WD SN850 eller Samsung 980 Pro.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5586258
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5533976

Väldigt lika enheter sett till prestenda. Amazon brukar ha bra deals på 1TB-varianterna så kan vara värt att kika där också!
Snart Black Week också

Permalänk
Skrivet av edson:

För att PS5:an ska acceptera enheten så krävs en NVME Gen 4-enhet.
Populära enheter i tråden har varit WD SN850 eller Samsung 980 Pro.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5586258
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5533976

Väldigt lika enheter sett till prestenda. Amazon brukar ha bra deals på 1TB-varianterna så kan vara värt att kika där också!
Snart Black Week också

Tusen tack! Behövs det ingen extra heatsink till dessa? Är man ”ready to go” utan extra tillbehör?

Visa signatur

| Retina iMac - 2014 | Intel Core i7 Quad Core - 4,0 GHz | 32GB RAM (Crucial Ballistix Sport 1866 MHz SODIMM) | AMD Radeon R9 M295X 4GB GDDR5 | 1TB SSD | LaCie D2 Thunderbolt 4TB | ASUS BW-12D1S-U (Blu-ray-brännare) | Apple Time Capsule 3TB | Denon DA-300USB (DAC) | Denon AH-D7000 | Logitech Z2300 (2.1) |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sötpotatis:

Tusen tack! Behövs det ingen extra heatsink till dessa? Är man ”ready to go” utan extra tillbehör?

Heatsink är inget krav men rekommenderas då Gen4-enheter blir varma, främst om du skyfflar data mellan den interna PS5-SSDn och extraenheten.

En populär enhet som tyvärr verkar vara slut nästan överallt är be quiet! MC1:
https://www.inet.se/produkt/5323445/be-quiet-mc1

Finns många andra men säkerställ att den inte är för stor så att du kan skruva tillbaka luckan som täcker enheten.

Även denna ska fungera men inte så bra recensioner då den verkar generellt knepigare att montera:
https://www.inet.se/produkt/5320287/ek-m-2-nvme-heatsink-svar...