Apple skalar upp M1-systemkretsen till proffsnivå

Permalänk
Medlem

Har kollat på en del prestandatester rörande videoencoding och det är helt otroligt vad stor skillnad det är mot föregående generation 16” med Intel CPU. Trodde inte det skulle vara så enorm skillnad.

Kolla denna exempelvis: https://youtu.be/DV-zTUANV5w

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:
Skrivet av walkir:

Grabbar jag har kommit på exakt hur de skulle ha gjort!

De skulle ju för fan ha tagit å sålt en webcam vid sidan om som fästs med magneter i toppen med bläck som fixar kontakten, alt. genom wifi, ingen sladd å skit. Lite som Pencil 2 gör mot iPad Pro. Och så är den lika djup som skärmen. Seriöst hade jag hellre sett det. Kanske de till och med hade kunnat ha en bättre kamera i den där webcam-modulen. Apple hade också kunnat sälja den för typ 1000 spänn som de älskar att göra.

Jag får ju för mig att webcams används betydligt mindre än vad standarden med inbyggda kameror på laptops gör det till, även i världsläget nu. Med en modul med magneter utan sladdar är det ju superlätt att gå från ingen webcam till en webcam och tillbaka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Har kollat på en del prestandatester rörande videoencoding och det är helt otroligt vad stor skillnad det är mot föregående generation 16” med Intel CPU. Trodde inte det skulle vara så enorm skillnad.

Kolla denna exempelvis: https://youtu.be/DV-zTUANV5w

Det var majestätisk skillnad även när första M1 kom. Jag hade en 16" 2020 i9 med massa RAM och värsting-grafikkortet och M1 sopade mattan med Intel-MacBooken från dag 1. Det gick knappt att jämföra. Redigera 8K RAW film utan framedrops på M1 och på i9:an krachade programmet eller frös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Har kollat på en del prestandatester rörande videoencoding och det är helt otroligt vad stor skillnad det är mot föregående generation 16” med Intel CPU. Trodde inte det skulle vara så enorm skillnad.

Vi lär bara få se större och större skillnad framöver i takt med att mjukvarorna blir optimerade för M1, M1 Pro och M1 Max

Den 17 november 2020 var dagen då x86-arkitekturen dog för mig. Utan hjälp av en massiv GPU, så har Intel inget att komma med idag (vilket de lär vara medveta om genom sin satsning på just grafikkort).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Har kollat på en del prestandatester rörande videoencoding och det är helt otroligt vad stor skillnad det är mot föregående generation 16” med Intel CPU. Trodde inte det skulle vara så enorm skillnad.

Kolla denna exempelvis: https://youtu.be/DV-zTUANV5w

Den här tabellen är helt galen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Vi lär bara få se större och större skillnad framöver i takt med att mjukvarorna blir optimerade för M1, M1 Pro och M1 Max

Den 17 november 2020 var dagen då x86-arkitekturen dog för mig. Utan hjälp av en massiv GPU, så har Intel inget att komma med idag (vilket de lär vara medveta om genom sin satsning på just grafikkort).

Sant. En rättning av mitt tidigare inlägg. Jag jämförde med Final Cut Pro på båda. Intel och M1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Den här tabellen är helt galen.
https://i.imgur.com/nrsR9Z7.png

Ja, verkligen. Det var lite ramla-av-stolen-känsla när jag såg den

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaXha:

Den här tabellen är helt galen.
https://i.imgur.com/nrsR9Z7.png

Ja det visar på total dominans, dock är det ett use case som verkligen gynnar apple, video, då de kan nyttja gpu och vid prores även dedikerade prores instruktioner.

https://9to5mac.com/2021/10/26/apples-lead-over-intel/

Jag hoppas detta kommer sätta fokus på arm och att vi på sikt kommer se riscv cpuer som kan konkurera.

Permalänk
Medlem

Min macbook pro 16" med M1 Max anlände precis så bara att säga till om ni vill att jag kör någon benchmark eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Min macbook pro 16" med M1 Max anlände precis så bara att säga till om ni vill att jag kör någon benchmark eller liknande.

Hur mycket ram skaffade du ? Jobb eller egen ? kommer du köra VMar/containers etc ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Hur mycket ram skaffade du ? Jobb eller egen ? kommer du köra VMar/containers etc ?

32Gb. Jobb. Inget sådant - kommer mest användas för annat. Har bara en snäll arbetsgivare.

Permalänk
Medlem

Tyvärr verkar M1 Max en besvikelse i spel enligt de första testerna
https://wccftech.com/m1-max-slower-than-laptop-rtx-3080-in-ga...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tyvärr verkar M1 Max en besvikelse i spel enligt de första testerna
https://wccftech.com/m1-max-slower-than-laptop-rtx-3080-in-ga...

Dock är det väl inget av spelen som ens körs native på M1 SoC:en? Vad jag vet är det bara WoW, Baldur's Gate 3 och EVE Online som finns till M1 än så länge (bortsett från iOS-/iPadOS-spel).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Tyvärr verkar M1 Max en besvikelse i spel enligt de första testerna
https://wccftech.com/m1-max-slower-than-laptop-rtx-3080-in-ga...

Ser riktigt bra ut i mina ögon! Hade någon räknat med att den skulle slå 3080? Det är trots allt integrerad grafik vi pratar om, i en laptop som inte alls är designad för spel.
Därtill jämför de en 70 W GPU (3060) med en APU där hela datorn drar strax under 70 W från väggen i spelbenchmark, inkl förluster i konverteringen. Är den 90% effektiv drar den alltså närmare 60 W än 70, för CPU, GPU, RAM, lagring, skärm(!) med mera.

Edit: Plus det nämnt ovan -- är det emulering som gäller så är det ju löjligt imponerande att de i flera tester slår en dator med 3060 i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Ser riktigt bra ut i mina ögon! Hade någon räknat med att den skulle slå 3080? Det är trots allt integrerad grafik vi pratar om, i en laptop som inte alls är designad för spel.
Därtill jämför de en 70 W GPU (3060) med en APU där hela datorn drar strax under 70 W från väggen i spelbenchmark, inkl förluster i konverteringen. Är den 90% effektiv drar den alltså närmare 60 W än 70, för CPU, GPU, RAM, lagring, skärm(!) med mera.

Edit: Plus det nämnt ovan -- är det emulering som gäller så är det ju löjligt imponerande att de i flera tester slår en dator med 3060 i spel.

Fast den jämförs med bärbara versionerna av 3080 och 3060. På pappret motsvarar den en 1080 ti (desktop) vilket är riktigt imponerande. MEN i detta spel visar det sig att den teoretiska prestanda inte är samma som verklig och spelprestanda
https://www.gpucheck.com/compare-game-gpu/shadow-of-the-tomb-...
127fps med en svag CPU. Det är dåligt i testet att de inte säger hur mycket 32 och 14 core versionen drar i effekt.

Missförstå mig rätt. Jag är jätteimponerad av M1 och M1 Max och varit nära att skaffa en Macbook.
Men allt är inte guld och gröna skogar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Fast den jämförs med bärbara versionerna av 3080 och 3060. På pappret motsvarar den en 1080 ti (desktop) vilket är riktigt imponerande. MEN i detta spel visar det sig att den teoretiska prestanda inte är samma som verklig och spelprestanda
https://www.gpucheck.com/compare-game-gpu/shadow-of-the-tomb-...
127fps med en svag CPU. Det är dåligt i testet att de inte säger hur mycket 32 och 14 core versionen drar i effekt.

Missförstå mig rätt. Jag är jätteimponerad av M1 och M1 Max och varit nära att skaffa en Macbook.
Men allt är inte guld och gröna skogar.

Mycket kan ju sitta i drivrutiner eller ramverk.
Man kanske inte ens har byggt stöd för många av instruktionerna till exempel som är vitala för de vanliga spelmotorerna. Det är allt för nya typer av grafikkort för att dra slutsatser tror jag, utan att förstå i exakt vad som är flaskhalsarna. Tex skulle ju det kunna vara så att för att ens kunna starta dessa spel behöver instruktionerna översättas i något mellanlager.

Tvivlar på att Apple öht lagt fokus på bidra till spelutveckling för "PC-spel".
De funktionerna/instruktionerna som finns för grafikkretsarna som kan användas för spel är säkerligen det som kommer från mobilsidan.

Så för spel är det nog inte lämpligt än på ett tag. Och kanske aldrig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

MEN i detta spel visar det sig att den teoretiska prestanda inte är samma som verklig och spelprestanda

Du är medveten om att Tomb Raider körs genom Rosetta2, vilket i sig är mer CPU-krävande?

När jag spelade på Mac "back in the days", så låg spel som Diablo III och StarCraft II i MacOS X konstant 10-15% under värdena jag fick i Windows 10 på samma hårdvara (iMac). Sedan tar Rosetta2 konverteringen i sin tur kanske 10-15% av prestandan.

Enda skälet till att benchmarka med Tomb Raider är att se hur väl spelet lirar i Rosetta2 jfm native på en Intel-Mac i macOS.

Lägg till moms på siffrorna i Tomb Raider, så kommer vi nog närmare vad kretsen faktiskt klarar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sidde:

Mycket kan ju sitta i drivrutiner eller ramverk.
Man kanske inte ens har byggt stöd för många av instruktionerna till exempel som är vitala för de vanliga spelmotorerna. Det är allt för nya typer av grafikkort för att dra slutsatser tror jag, utan att förstå i exakt vad som är flaskhalsarna. Tex skulle ju det kunna vara så att för att ens kunna starta dessa spel behöver instruktionerna översättas i något mellanlager.

Tvivlar på att Apple öht lagt fokus på bidra till spelutveckling för "PC-spel".
De funktionerna/instruktionerna som finns för grafikkretsarna som kan användas för spel är säkerligen det som kommer från mobilsidan.

Så för spel är det nog inte lämpligt än på ett tag. Och kanske aldrig?

Skrivet av walkir:

Du är medveten om att Tomb Raider körs genom Rosetta2, vilket i sig är mer CPU-krävande?

När jag spelade på Mac "back in the days", så låg spel som Diablo III och StarCraft II i MacOS X konstant 10-15% under värdena jag fick i Windows 10 på samma hårdvara (iMac).

Enda skälet till att benchmarka med Tomb Raider är att se hur väl spelet lirar i Rosetta2 jfm native på en Intel-Mac i macOS.

Sedan tar Rosetta2 konverteringen i sin tur kanske 10-15% av prestandan.

Lätt till moms på siffrorna i Tomb Raider, så kommer vi nog närmare vad kretsen faktiskt klarar.

Jo även om Apple säger att Rosetta nästan ger 100% prestanda så är det inte en riktigt rättvis jämförelse.

Drivrutiner kan vara en sak, man ser ju även att GPU tillverkarna gör tweaks för specifika spel. Kanske Apple också kan göra det.

Sen behöver moderna grafikkort vara bra på många saker: beräkningskraft (det som vi jämfört hittills), pixel- , texture-fillrate, RT-prestanda. Finns säkert mycket fler parametrar men vet inte så mycket om spelgrafik som jag skulle vilja.
Man skiljer också på vilken typ av värden (half, single, double) som ska beräknas (och där kan det skilja mycket i prestanda)
Apple själva har inte gått ut med några uppgifter om pixel och texture fillrates. RT skulle de nog sagt om det haft.

Här finns även några native exempel (WoW och D3) går väl att hitta värden för hur ett 1080 ti presterar i dessa om man letar.
https://www.icy-veins.com/forums/topic/61620-how-well-does-wo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Jo även om Apple säger att Rosetta nästan ger 100% prestanda så är det inte en riktigt rättvis jämförelse.
...
Här finns även några native exempel (WoW och D3) går väl att hitta värden för hur ett 1080 ti presterar i dessa om man letar.
https://www.icy-veins.com/forums/topic/61620-how-well-does-wo...

D3 finns väl inte som native till M1? Däremot är det trevligt med stöd för Metal

Att Apple säger att Rosetta 2 ger nära 100% prestanda lär bero på typ av program. Vi vet att exempelvis Adobe Lightroom (aka "mobilversionen") i Rosetta 2 presterar likvärdigt med en Intel-maskin. Native-versionen för M1 imponerar knappast.

https://petapixel.com/2020/12/08/benchmarking-performance-lig...

Däremot ser resultatet i Adobe Lightroom Classic annorlunda ut, med klar ledning för M1:an:
https://petapixel.com/2021/06/08/adobe-launches-native-apple-...

Det är detta prestandalyftet jag vill komma åt!

Edit:
För skojs skull testade jag Torchlight 2 från GOG.com på mina maskiner här, dvs min MacBook Air M1 jfm min Dell XPS 13 (i7-8565U).

M1: ~100 FPS (~80 med VSync)
XPS: ~60 FPS (<50 med VSync)

Hade faktiskt trott att XPS:en skulle prestera bättre här, men Intels iGPU:er har aldrig varit något att hurra för.