1 år gammal dator dog plötsligt - inget liv i den, hur felsöka?

Permalänk
Medlem

1 år gammal dator dog plötsligt - inget liv i den, hur felsöka?

Jag köpte en dator för 1 år och 2 veckor sen på Inet och lät dem bygga ihop dem. Har funkat hur bra som helst tills igår. Jag har inte kollat men antar att garantin är 1 år så lite snopet

Satt och kollade på Youtube när den plötsligt dog. Jag drog direkt ur nätsladden och kände att det luktade lite elektronikbränt. När jag försökte lokalisera lukten kändes det mer nära moderkortets håll än mot nätaggets, men samtidigt sitter moderkortet högre upp än nätagget så det skulle kanske kunna vara så att rökpartiklarna stigit uppåt. Så det kanske inte är någon säker indikation.

Felsökning så långt:

  • Plockat ur alla kablar/tillbehör från datorn samt lyft ut grafikkortet. Ingen skillnad - stendöd.

  • Kopplat loss sladdarna från nätagg till moderkort, kortslutit pin 15 och 16 med ett gem enligt https://www.youtube.com/watch?v=4CNsQPFxJdM och då går fläkten på nätagget igång väldigt försiktigt och tyst.

I och med att den verkligen är helt stendöd, inga fläktar spinner upp, inga dioder eller lampor lyser någonstans så tänker jag att det antingen borde vara nätaggregatet eller moderkortet. Rimligt? Jag har tyvärr inga extradelar att testa med som på den gamla goda tiden. Är det värt att försöka mäta upp nätagget på något vis? Tips på lämplig guide i så fall?

Processor: Ryzen 5 3600
Processorkylare: be quiet! Pure Rock
Moderkort: Gigabyte Aorus Pro AX
Minne: 2x8 GB Corsair Vengeance DDR4 3600 MHz
Grafikkort: Powercolor Radeon RX 5700 XT 8 GB
Hårddisk: Kingston A2000 M.2 NVMe 1 TB
Nätaggregat: Seasonnic Focus GX-750
Chassi: Fractal Design Define Nano S

Bild där jag markerat med rött där det luktade som mest bränt:

Permalänk
Medlem

Du har 3 års reklamationsrätt, bara reklamera

Permalänk
Medlem

Inet har två års garanti på själva bygget.
Gör en felanmälan direkt på deras hemsida.

Visa signatur

5950X
3080
X570
64 GB G.Skill
2TB 980 Pro ] 4TB SN850X ] 2TB MX500

Permalänk
Medlem

Ring inet och hör hur du ska göra. reklamation kan nog fungera.

Om det inte går så kan du alltid köpa en "lupp" eller litet förstoringsglas och sakta gå över moderkortet och leta efter något bränt, syna sedan ram minnen och grafik kort. hittar du inget så är det bara öppna nätagget och leta efter brända delar där med.

OBS: Nätagget ska ha varit urkopplat ett rejält tag innan du gör detta och försök att inte röra något. är du osäker får du be någon om hjälp. har själv lagat ett nätagg var på 110-220 knapps tiden. hittade en liknande komponent i en gammal teve och tog den och det fungerade i flera år efter det

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också säga Nätdel eller Moderkort.
Jag kan nämna att jag en gång köpte en fyndvara som var begagnad men komplett, ett moderkort. Efter att monterat vattenblock, fyllt loopen med tjuvkopplat nätagg så fungerade allt, men när jag pluggade in ström till cpu+mobo+gpu så var det stendött, inte en diod som lös. Skickade in moderkortet och fick ett nytt och allt hoppade igång till slut.

Testa gärna ett annat nätagg om du har det, annars är det antagligen moderkortet.

Har du garanti kvar och datorn byggt av inet så skicka in den.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pett-Ture:

Inet har två års garanti på själva bygget.
Gör en felanmälan direkt på deras hemsida.

Jag glömde bort att Inet ofta är as-bäst.

Permalänk
Medlem

Tack alla, det var ju dumt av mig att inte kolla Inet och reklamation först. Man har ju lite "själv är bäste dräng"-mentalitet i onödan ibland kanske...

Permalänk
Medlem

Inet löste biffen!

Ville bara uppdatera med utkomsten av denna historia.

Inet tog in datorn som troligt garantiärende och konstaterade fel på moderkortet som således byttes på garantin. Väldigt proffsig och okomplicerad hantering och bra bemötande så all heder där!