Intel Core 12000-serien "Alder Lake" är här – hybrid med 16 kärnor

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

tack

Permalänk
Medlem

Tycker i5 ser intressant ut 16 trådar bör räcka tror tvspels maskinerna har samma nu mer . får se vad moderkort med ddr 4 kostar inte lust och lägga 5 k på ett moderkort .

Visa signatur

Dator 1 5800x 32 GB ram B550 plus TUF Kingston 3000 2048 GB EVO 870 QVO 4TB ASUS 370 ti TUF RM 750 X Corsair 4000D Airflow Noctua NH-D15S WIN 11 ASUS PG279Q skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

En sketen 212 evo, tänker definitivt köpa ny fast AIO haha

Vet att corsair kommer lansera några som är kompatibla iaf. Resten borde göra det också:
https://www.inet.se/produkt/5323684/corsair-icue-h150i-elite-...
https://www.inet.se/produkt/5323683/corsair-icue-h100i-elite-...

Permalänk
Datavetare

Den här bilden illustrera rätt bra vad som hänt it x86 världen senaste åren när Intel och AMD gör allt för att hamna i toppen i primärt de saker som inte skalar perfekt med kärnor (skalar det perfekt är det mer optimalt att slänga in fler kärnor och dra ner frekvens).

Tycker det finns lite som talar emot att bilden ovan inte beskriver sanningen. De sista 100-tals MHz som Intel/AMD pushar sina CPUer för att få maximal prestanda i enkeltrådade fall leder till bedrövlig perf/W. TechPowerUp mäter effekt även i enkeltrådade fall.

Klicka för mer information
Visa mer

Vad Intels bild visar ovan är att perf/W har nog ändå ökat rätt ordentligt för Alder Lake, 50 % högre än Rocket Lake enligt bilden. Men det som är mer talande är att om man i stället kör Alder Lake så den presterar lika med Rocket Lake har Alder Lake helt plötsligt 3,8 gånger bättre perf/W än Rocket Lake.

Det här är huvudorsaken till varför Apple kan krossa Intel/AMD så totalt sett till perf/W. De har helt enkelt fokuserat på att göra en design som presterar lika bra som Intel/AMD i absolut tal, fast vid en långt lägre frekvens. Verkar som oavsett vilken som tillverkar kretsen och rätt mycket oavsett hur kretsen är designad får man optimal perf/W vid väl under 4 GHz. När man passerar 4 GHz droppar perf/W snabbt, när man passerar 5 GHz droppar perf/W-grafen rejält för varje extra MHz man pressar ut!

Nu får vi se hur det ser ut när testerna kommer ut, men stämmer "Turbo Power" siffran för alla modeller (om den verkligen är PL2 så borde den stämma) så ser ju 12600K faktiskt ut att kunna få riktigt bra perf/W också givet att den "bara" har en "Turbo Power" på 150 W mot hela 241 W för 12900K.

Skrivet av ottoblom:

Tycker i5 ser intressant ut 16 trådar bör räcka tror tvspels maskinerna har samma nu mer . får se vad moderkort med ddr 4 kostar inte lust och lägga 5 k på ett moderkort .

XBox:en klockar sig lite högre om man stänger av SMT. Microsoft har nämnt att de förväntar sig att en relativt stor andel spel, i alla fall initialt, kommer att välja det läget då det i praktiken ger bättre prestanda.

PS5 har vad jag vet inget motsvarande läge, men givet att den verkar styra frekvensen mer efter effektutveckling så borde man även där få lite högre frekvens om man stänger av SMT.

Om spel faktiskt väljer den konfigurationen skrivs de mot 8C/8T.

Sen måste man komma ihåg att PS5/XSX "bara" kör Zen2 och är relativt lågt klockade, runt 3,5 GHz. Det betyder att en 5600X/11600K är klart snabbare per CPU-tråd men även snabbare totalt sett, så att de råkar ha färre kärnor spelar ingen större roll!

Den optimala spel CPUn vore en single core som gick att klocka en bra bit förbi 20-30 GHz med den IPC vi idag har. Men en sådan går inte att tillverka och vore det möjligt skulle man få sitta bredvid Forsmark 3 för att kunna driva den...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av aker:

Oj vilka sjuka priser, hoppas verkligen det kommer något annat alternativ som du säger, får väl vänta och se om några dagar. Tack för länkarna iallafall

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem

En tanke slog mig. Dessa jämförelsetester är gjorda i Windows 11 Pro, och jag antar att man gjort testerna innan Ryzens prestandaförluster i Windows 11 blev åtgärdade?

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Oj vilka sjuka priser, hoppas verkligen det kommer något annat alternativ som du säger, får väl vänta och se om några dagar. Tack för länkarna iallafall

Tror de där kommer med en inbyggd lcd på cpu där du kan visa info från datorn eller ladda upp gif bilder för visning. Det kommer billigare.

Permalänk
Medlem

Vilket Asus moderkort är det mest påkostade med stöd för DDR4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ibland:

Jag är osäker på om jag ska uppgradera till en DDR4 bräda eller DDR5, ser fram emot recensioner med jämförelser.

haha samma här, så jag beställde båda xD Men DDR5 känns jävligt dyrt.
Kör ett medelbilligt moderkort och några av de få minnen som fanns - totalpris på ca 9500 med billigaste prollen....

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Hade tänkte förboka, men eftersom det bara finns 16GB moduler upplagada så blir det till att vänta.

Kommer tyvärr aldrig bli mindre än 16 gb moduler, det är minsta i DDR5 :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qziny:

Var det inte tvärtom han menade? Att 16 är för litet?

Permalänk
Medlem

Alder Lake känns lite som Åder Låtning för plånboken 😉

Permalänk
Medlem

Kanske en jättedum fråga men det är inga problem att köra RTX 3080 med dessa nu när de får PCIe 5.0? (Går väl iofs att lösa då genom att sätta i PCIe 4.0 porten..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av cbxb:

Kanske en jättedum fråga men det är inga problem att köra RTX 3080 med dessa nu när de får PCIe 5.0? (Går väl iofs att lösa då genom att sätta i PCIe 4.0 porten..)

PCIe brukar alltid vara bakåt kompatibel så det ska inte vara något problem.

Permalänk
Skrivet av dakke:

spontan köp, hoppas grejerna är bra

1x ASUS ROG MAXIMUS Z690 EXTREME
1x Intel Core i9-12900K Alder Lake CPU
2x G.Skill TridentZ Z5 RGB DDR5-5600 BK C36 DC - 32GB

12000kr för ett moderkort ett icke HDET moderkort dessutom?

Skrivet av emilakered:

Lanseringen och tillgänglighet
Den som ser fram emot Intels Core 12000-serie och Alder Lake får ha is i magen ytterligare ett tag. Den faktiska lanseringen med recensioner och inte minst säljstarten äger rum först den 4 november klockan 15:00.

Jag minns Fredagspanelerna du och Jonas körde när ni pratade om prestandan på Intels nysläppta processorer åren efter Bulldozer lanseringen, vi snackade om 5-10% ips ökningar för varje lanseringen vid samma frekvens om ens det.

Det var ingen rolig tid om man vill ha lite konkurrens på processormarknaden tack vare AMDs tabbe. Nu är vi här med tre stora aktörer AMD, Intel och Apple som krigar loss.

Nog för att de andra redaktionen gör ett väldigt jobb i panelerna men saknar er båda samtidigt i kameran!

Permalänk
Medlem
Skrivet av thomson:

PCIe brukar alltid vara bakåt kompatibel så det ska inte vara något problem.

Tack! Misstänkte det men hade varit snopet har inte haft en stationär sedan början av 2000-talet, så är ganska lost. Men köpt på mig ett 3080, en 850w psu och ett chassi, så nu ska jag bara hitta lämpligt moderkort, cpu och ram för att kunna köra VR. Lutar åt en i7 alder lake ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

En sketen 212 evo, tänker definitivt köpa ny fast AIO haha

Kollar du på bilderna från Asus hemsida (Asus Z690 PLUS D4) så ser du att de är dubbla hål för kylare. Om jag inte minns helt fel så kommer en hel drös moderkort ha stöd för LGA 115x-LGA1200 kylare även fast det är LGA 1700 socket. Med andra ord kommer din Evo 212 fungera bra till att börja med iallafall!

Visa signatur

5900x | Asus B550-E | Corsair Vengeance 32GB 3667Mhz | Asus 3080 TUF OC | Fractal 860W Ion+ | Fractal Define 7 Compact | Corsair MP600 1TB | Corsair MP510 2TB | Asus ROG Swift PG279Q |

Permalänk

Kanske äntligen är dags att pensionera min 2500K 😄

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheXane:

Kollar du på bilderna från Asus hemsida (Asus Z690 PLUS D4) så ser du att de är dubbla hål för kylare. Om jag inte minns helt fel så kommer en hel drös moderkort ha stöd för LGA 115x-LGA1200 kylare även fast det är LGA 1700 socket. Med andra ord kommer din Evo 212 fungera bra till att börja med iallafall!

Jo har hört detta innan, blir bara lite osäker eftersom storleken på processorn är ju större nu, så undrar mer om den kommer täckas tillräckligt

Visa signatur

Corsair iCUE 5000X | Corsair RM850x Vit | ASUS TUF GAMING Z690-PLUS | Intel i5-12600k
Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC | Team Group 32GB 3200MHz CL16

Permalänk
Medlem
Skrivet av shenaswift:

Jo har hört detta innan, blir bara lite osäker eftersom storleken på processorn är ju större nu, så undrar mer om den kommer täckas tillräckligt

Tror inte det borde vara något problem men är väl bara vänta och se vad folk testar med när alla reviews kommer upp!

Visa signatur

5900x | Asus B550-E | Corsair Vengeance 32GB 3667Mhz | Asus 3080 TUF OC | Fractal 860W Ion+ | Fractal Define 7 Compact | Corsair MP600 1TB | Corsair MP510 2TB | Asus ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

~240w TDP, intel är nya gamla AMD.. Kommer pissa värme och äta ström.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Spel Prestandan blir väl sådar imponerande om de har testat med W11 PRO på både Aldor och RYzen.......

Och när Intel precis fixat en hydsat funktionell förklaring till hur de mäter TDP som även dödloga kan förstå.-...

Visa signatur

En Planka med Ryzen 5950X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att recensionerna kommer att inkludera ett jämförande test med prestanda i både W10 och W11. Jag är helt klart sugen på att köra blått nästa år, men eftersom jag också tänker stanna kvar på W10, är det inte så kul om prestandan är stympad i W10.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Jag hoppas att recensionerna kommer att inkludera ett jämförande test med prestanda i både W10 och W11. Jag är helt klart sugen på att köra blått nästa år, men eftersom jag också tänker stanna kvar på W10, är det inte så kul om prestandan är stympad i W10.

Har vi sett nån info om det helt enkelt går att stänga av E-cores på något enkelt sätt i bios? Känns som att i närtid så kommer de ändå att vara rätt meningslösa för just spelprestanda. Vill man då sitta kvar med W10 hade man kunnat stänga av dom och haft en 6 eller 8 kärnig CPU tills det att problemen blir fixade (om de finns) eller att det blir dags att köra W11.

Permalänk
Medlem

Beställde en 12900K incase skiten tar slut som amds lansering gjorde. Lär inte öppna förens jag sett bench o så. Man hoppas ju på temps ulder 40 vid surfande iaf.. och inte en varm cpu som ryzen

Permalänk
Inaktiv

Hur tänker ni som beställer före ni ens vet hur de presterar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

~240w TDP, intel är nya gamla AMD.. Kommer pissa värme och äta ström.

Ja det är faktiskt ett rätt extremt effektuttag, kommer kräva grymma kylare. Jag sitter väldigt nöjd med det jag har, men det kommer bli högintressant att följa denna lansering och läsa recensioner/tester

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Det ryktas ju (var det HU som nämnde det?) att dessa test var under Windows 11 där fixarna för AMD ännu inte kommit in. Ska bli spännande när väl de riktiga testerna kommer ut. I vilket fall så är det bra att Intel går ut med TDP i maxboost-läget, mindre bra att den hamnar runt 240w. Minns inte vad det sades om TDP gränserna, boost och multi-core-enhancement, är det riktiga sättet att testa med MCE på nu? (man kan stänga av det om man vill ha "normalt" beteende)

Där tar LTT upp just detta, att det (antagligen) är W11 Pro INNAN uppdateringen till AMD:s rättvisa. Så jag hoppas lite mer oberoende tester än Intels egna kommer nästa vecka när recensionsembargot släpper vid release.

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Qziny:

Skrivet av joakim99:

Var det inte tvärtom han menade? Att 16 är för litet?

Exakt, var nog lite otydligt, vill ha 128GB RAM totalt.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Thinkpad E14 G5 - 16GB RAM - 512GB SSD
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Skrivet av Bizzro:

Har vi sett nån info om det helt enkelt går att stänga av E-cores på något enkelt sätt i bios? Känns som att i närtid så kommer de ändå att vara rätt meningslösa för just spelprestanda. Vill man då sitta kvar med W10 hade man kunnat stänga av dom och haft en 6 eller 8 kärnig CPU tills det att problemen blir fixade (om de finns) eller att det blir dags att köra W11.

Schedulern för Alder lake funkar väl bara med Win 11? Eller har jag missförstått något hahah

Visa signatur

Chassi: Cooler Master Storm Trooper || Moderkort: MSI Z170A Gaming M7 || CPU: Intel Core i7-6700K
|| GPU: ASUS Radeon R9 290X DirectCU II OC 4GB || PSU: Corsair RM850W || RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB 2133MHz || HDD: Caviar Blue 1TB || SSD: Samsung EVO 840 500GB || Windows 7 Home Premium 64bit