Hur noga brukar parkeringstider vara där du bor?

Permalänk

Hur noga brukar parkeringstider vara där du bor?

Hej idag åkte man på sin första parkeringsavgift. Nu har småstäder börjat bli som storstäder angående parkering och tider. Man får stå 2 timmar stå det på skylten och tidigare har det aldrig hänt att man fått någon parkeringsavgift men idag fick jag en fin avgift på 500 kr av Europark. Så kan det gå om man är fattig student och dumsnål med att inte skynda sig och flytta bilen i tid. Parkeringen kontrollen gjordes 14.50 till 17.00 Och jag var där och parkerade vid 14.00 och var tillbaka lite efter 17.00. Trodde inte att det va så noga med att man ska behöva flytta och parkera om bilen när man är och går i affärer men tydligen så måste man vara på hugget och hålla koll. Finns det ens gratis parkeringar nuförtiden i städer eller är alla tidsbegränsade? 24h gratis parkeringar verkar ju vara totalt borta nuförtiden. Kom att tänka på detta av ren nyfikenhet. Så nu blir det att försöka få ihop 500 kr innan 8 dagar men nog har man lärt sig något av detta att man nu måste starta och flytta på bilen och sen parkera igen trots att det finns massor va parkeringar lediga.

Permalänk
Medlem

Jag kör med Parkster-appen här i Norrtälje. 2h gratis, sen 15kr per timme, mellan 7-18 eller nåt tror jag. Är alltid noga med tiden.
Det finns många gratisparkeringar här med, men centralt brukar det vara 2h som gäller.

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför du av någon anledning tycker att du ska få stå i fler timmar än två? Samhället är ju uppbyggt på att följa reglerna, givetvis så kommer det bli mer kontroller om människor inte följer regler i större utsträckning (Nu är ju detta bara en skitgrej men överlag).

Finns ju ett kollektivt ansvar i samhället, går inte om vi alla är individualister och tror att vi är några utländska ambassadörer som kan följa våra egna lagar ; ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av plajton:

Förstår inte varför du av någon anledning tycker att du ska få stå i fler timmar än två? Samhället är ju uppbyggt på att följa reglerna, givetvis så kommer det bli mer kontroller om människor inte följer regler i större utsträckning (Nu är ju detta bara en skitgrej men överlag).

Finns ju ett kollektivt ansvar i samhället, går inte om vi alla är individualister och tror att vi är några utländska ambassadörer som kan följa våra egna lagar ; ]

Ibland blir man dock lite trött. De senaste 1-2 åren har jag fått två stycken felparkeringsavgifter på 1100 kr för att jag stått på städnätter och en på 900 kr för att jag glömde sätta parkeringsappen kvällen innan. Jag kom på det vid 10-någonting, men avgiftstiden börjar redan kl 7 numera och de hade varit där och lappat runt kl 9. Bara att tugga i sig, men det jag blir så trött på är alla dessa städnätter där inget görs eller de bara åker runt och vispar upp damm. Just när jag fick en 1100-kronors i våras var det väldigt tydligt att de inte hade gjort något alls, utom att lappa bilar, eftersom det var under sandupptagningssäsongen. Allt grus låg kvar. Likadant var det på en annan plats jag iakttog (men inte stod på natten) när det var snö. All j*vla snö låg kvar så att folk fortsatte att köra fast, fick stå halvvägs ut i gatan osv, även efter den s.k. servicenatten/städnatten. Men jag lovar att de säkert hade hittat några bilar att lappa.

Nu är ju ovanstående kommunal mark, men jag kan ta ett annat exempel för ganska många år sedan. Jag glömde att sätta upp p-skivan i ett köpcentrumgarage (nu har de annat system) då jag sprang in snabbt i en butik. Jag var inne i en kvart, på en lördag, och då hade de lappat bilen. Det är så man fixar nöjda kunder. Men visst, kontrollavgiften var rätt i sak.

Permalänk
Medlem

Det största felet är att inte all parkering är offentligt styrd. Om man upplåter privat mark (nu pratar jag inte om privata parkeringshus eller andra inhägnade områden, utan parkeringsytor med fritt tillträde och som har gatukaraktär, dvs öppna, plana och ungefär i markplan) för parkering ska det vara kommunala parkeringsvakter även där. Då finns det EN enda uppsättning regler, och en "huvudman", så att säga.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Rekordmedlem

Vi har inga parkeringsvakter i kommunen och polisen är inte lättiriterade de heller och bönderna bryr sig inte för de har så stora traktorer att de inte hindras av en bil (om de ens ser den) De behöver söka bygglov när de ska parkera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Hej idag åkte man på sin första parkeringsavgift. Nu har småstäder börjat bli som storstäder angående parkering och tider. Man får stå 2 timmar stå det på skylten och tidigare har det aldrig hänt att man fått någon parkeringsavgift men idag fick jag en fin avgift på 500 kr av Europark. Så kan det gå om man är fattig student och dumsnål med att inte skynda sig och flytta bilen i tid. Parkeringen kontrollen gjordes 14.50 till 17.00 Och jag var där och parkerade vid 14.00 och var tillbaka lite efter 17.00. Trodde inte att det va så noga med att man ska behöva flytta och parkera om bilen när man är och går i affärer men tydligen så måste man vara på hugget och hålla koll. Finns det ens gratis parkeringar nuförtiden i städer eller är alla tidsbegränsade? 24h gratis parkeringar verkar ju vara totalt borta nuförtiden. Kom att tänka på detta av ren nyfikenhet. Så nu blir det att försöka få ihop 500 kr innan 8 dagar men nog har man lärt sig något av detta att man nu måste starta och flytta på bilen och sen parkera igen trots att det finns massor va parkeringar lediga.

500kr? Här är det 1000kr i helsingborg nu. Folk parkerar alltid som vilda västern här bakom parkeringsskyltar så sopbilar knappt kommer fram och parkeringsbolagen bryr sig inte ett smack. Sålänge det inte är städdag så bryr de sig knappast om det är gatuparkering.

Sedan rev de typ upp 4-6 kvarter här så säkert minst 100 parkeringsplatser försvann för det blev parkeringsförbud överallt, då var det satan mig kontroller här kan ni tänka er på då få platser som exsisterade. Jag ringde till och med upp till de som sköter bevakningen att det är jävligt genomskinligt och förjävligt vad de höll på med, tjejen svarade surt om jag var förbannad för att parkeringsvakterna skötte sitt jobb, jag svarade att de var jävligt duktiga att sköta sitt jobb helt plötsligt när alla parkeringsplatser försvann, men att lappa bilar annars som stod och blockerade eller stod dumt var man intresserad av i över ett halvår.

Har sett samma bilar stå felparkerade i veckor bakom skyltar utan att de får böteslapp, har till och med sett bevakningsbilen snurra utan att bry sig när jag är ute med hunden vid tolv-snåret. Gissa om man blir förbannad när man blir behandlad sen som jag nedanför.

Körde en nyare svart bmw nyligen. Då kvittade det om det var klockan halv 1 lördag natt eller halv 4 på en tisdagsmorgon för man hade jobbat sent. Parkerade jag för nära korsningen som många gör i området nu utan att få en lapp, så fick alltid jag en. Oavsett tid på dygnet, vardag, helg, spelade ingen roll.

Jag har kört och parkerat i centrala Uppsala och Stockholm också, det är inte en angenäm upplevelse i sig heller.

Kommuner tjänar fett med stålar på det här. Solna beskrev väl att de hade tävlingar och "ackord" på hur mycket de skulle lappa? Det är hundratals miljoner vi snackar om.

Med upplevelserna som jag har ovanför så tycker jag inte det är helt obefogat att man vill skrika ett och annat när jag ser parkeringsvakter. Jag hade hellre gått på bidrag än att trä på mig den där uniformen.

Permalänk
Hedersmedlem

Konstigt att de som är mest högljudda i såna här trådar nästan alltid är de som "bara" gjort si eller "bara" gjort så. Nej, det finns absolut ingen anledning till att ni ska få göra fel, men "bara lite". Hade alla gjort "bara" lite fel så hade det varit total anarki. Gör er av med bilen eller parkera ordentligt, så svårt är det inte. Tycker du det så ska du inte ha körkort för det är bland de mest grundläggande kunskaperna du ska ha. Heder åt de som orkar utföra det här arbetet. Blir så grymt less på att höra alla som klagar hela tiden på andra som gör sitt jobb. Annars får man bara höra klagomål på de som inte upplevs göra sitt jobb ordentligt.

Skrivet av SvenskGaming:

Hej idag åkte man på sin första parkeringsavgift. Nu har småstäder börjat bli som storstäder angående parkering och tider. Man får stå 2 timmar stå det på skylten och tidigare har det aldrig hänt att man fått någon parkeringsavgift men idag fick jag en fin avgift på 500 kr av Europark. Så kan det gå om man är fattig student och dumsnål med att inte skynda sig och flytta bilen i tid. Parkeringen kontrollen gjordes 14.50 till 17.00 Och jag var där och parkerade vid 14.00 och var tillbaka lite efter 17.00. Trodde inte att det va så noga med att man ska behöva flytta och parkera om bilen när man är och går i affärer men tydligen så måste man vara på hugget och hålla koll. Finns det ens gratis parkeringar nuförtiden i städer eller är alla tidsbegränsade? 24h gratis parkeringar verkar ju vara totalt borta nuförtiden. Kom att tänka på detta av ren nyfikenhet. Så nu blir det att försöka få ihop 500 kr innan 8 dagar men nog har man lärt sig något av detta att man nu måste starta och flytta på bilen och sen parkera igen trots att det finns massor va parkeringar lediga.

Du har råd att ta bilen för att kolla i affärer i flera timmar men 500kr i parkeringsavgift tar sönder ekonomin? Då måste jag undra hur dina prioriteringar ser ut. Självklart ska du ha koll på bilen, speciellt om du är så mån om att inte åka på nån avgift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qubeista:

500kr? Här är det 1000kr i helsingborg nu. Folk parkerar alltid som vilda västern här bakom parkeringsskyltar så sopbilar knappt kommer fram och parkeringsbolagen bryr sig inte ett smack. Sålänge det inte är städdag så bryr de sig knappast om det är gatuparkering.

Sedan rev de typ upp 4-6 kvarter här så säkert minst 100 parkeringsplatser försvann för det blev parkeringsförbud överallt, då var det satan mig kontroller här kan ni tänka er på då få platser som exsisterade. Jag ringde till och med upp till de som sköter bevakningen att det är jävligt genomskinligt och förjävligt vad de höll på med, tjejen svarade surt om jag var förbannad för att parkeringsvakterna skötte sitt jobb, jag svarade att de var jävligt duktiga att sköta sitt jobb helt plötsligt när alla parkeringsplatser försvann, men att lappa bilar annars som stod och blockerade eller stod dumt var man intresserad av i över ett halvår.

Eftersom en av anledningarna med parkeringsavgifter är att se till att det faktiskt finns parkeringsplatser tillgängliga så blir det ju uppenbart extra viktigt att lappa snabbt när det är massa avstängda platser i närheten, det är ju helt rätt, och gör de fler kontroller på området kommer de ju också lappa fler av de som står dumt under den perioden.

Jag gatuparkerar i innerstaden och har också fått några böter; en missad städdag och en gång stog jag för nära en t-korsning. Man får se det som en donation till kommunen och göra rätt nästa gång helt enkelt, win-win.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Vila i frid

Här ute i busken tillåter allmännyttan gratis parkering i 72 timmar för oss som lär använda pendlarbilar. Vill man t.ex. ställa av bilen över vintern lär man hyra specifik motorvärmarplats eller specifikt garage.

I min kommun Gävle kommer de inom de tre "innerstadszonerna" att behöva leka "hela havet stomar" då bilen lär ha flyttats runt inom 24 timmar på allmännyttans parkeringar, alla platser blir betalningspliktiga. Förevändingen var "vi måste få in mer $tålars" samt få bort skrotbilar.

Under pandemin och jobba-hemifrån-tider var man extra alert på "skrotbilar" och då fick även min byns-snyggaste-bil (Pontiac Firebird) en lapp "flytta bilen eller vi flyttar den åt dig". Tog lappen från vindrutan, gick in och betalade och 10 minuter senare hade den fått en till lapp när jag gick ut för att flytta den. Det är lätt att tjäna pengar på laglydiga.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SvenskGaming:

Parkeringen kontrollen gjordes 14.50 till 17.00 Och jag var där och parkerade vid 14.00 och var tillbaka lite efter 17.00. Trodde inte att det va så noga med att man ska behöva flytta och parkera om bilen när man är och går i affärer men tydligen så måste man vara på hugget och hålla koll.

Varför trodde du inte det?

Varför är det dåligt att parkeringsvakterna gör sitt jobb?

Antingen flyttar man bilen eller så riskerar man böter, självklart kan man ha lite otur och bli lappad direkt istället för att klara sig. Men det är fortfarande du som har gjort fel.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

Hej idag åkte man på sin första parkeringsavgift. Nu har småstäder börjat bli som storstäder angående parkering och tider. Man får stå 2 timmar stå det på skylten och tidigare har det aldrig hänt att man fått någon parkeringsavgift men idag fick jag en fin avgift på 500 kr av Europark. Så kan det gå om man är fattig student och dumsnål med att inte skynda sig och flytta bilen i tid. Parkeringen kontrollen gjordes 14.50 till 17.00 Och jag var där och parkerade vid 14.00 och var tillbaka lite efter 17.00. Trodde inte att det va så noga med att man ska behöva flytta och parkera om bilen när man är och går i affärer men tydligen så måste man vara på hugget och hålla koll. Finns det ens gratis parkeringar nuförtiden i städer eller är alla tidsbegränsade? 24h gratis parkeringar verkar ju vara totalt borta nuförtiden. Kom att tänka på detta av ren nyfikenhet. Så nu blir det att försöka få ihop 500 kr innan 8 dagar men nog har man lärt sig något av detta att man nu måste starta och flytta på bilen och sen parkera igen trots att det finns massor va parkeringar lediga.

I det område jag bor i i Stockholm så är det inte avgift för att stå på gatan i villakvarteret som föräldrarna bor i och även i det område jag bor i (vilket är 5-10 minuter från föräldrarna) så det finns områden som har 24 timmars parkering

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Jag höll på att flytta så jag ställde släpet på en parkering i en vecka innan jag skulle åka hem. Det satt 2 gula lappar på draget på släpet, sedan kom det ytterligare 2 krav eftersom några blåst bort.
Det kändes surt men tydligen får man inte parkera släp på en parkering för bilar.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av f@boy:

Jag höll på att flytta så jag ställde släpet på en parkering i en vecka innan jag skulle åka hem. Det satt 2 gula lappar på draget på släpet, sedan kom det ytterligare 2 krav eftersom några blåst bort.
Det kändes surt men tydligen får man inte parkera släp på en parkering för bilar.

Man får aldrig parkera längre än 24 timmar om det inte särskilt anges längre tid på platsen genom skyltning.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

För att svara på frågan parkerar man 3h på en 2h parkering riskerar man böter ja. Vad mer ska vi diskutera?

Permalänk
Medlem

Med dessa parkeringsappar så tycker jag allt har blivit så mycket smidigare, så brukar faktiskt vara noga med tiderna när det handlar om dom små summorna. Parkeringbot kan nog vara det tråkigaste att betala.

Permalänk
Medlem

Här har vi en grusparkering i anslutning till lägenhetshuset där alla boende parkerar. Har aldrig varit några konstigheter. Har sett en och annan som fått en lapp på rutan men då har det varit bilar som varit avställda och som passat bättre på ett skrotupplag. Har haft min bil ståendes där flera dagar i sträck utan problem i 10 års tid.. tills några månader sen när det helt plötsligt satt en gul lapp i rutan på min och flera andra bilar. Parkeringsvakten var fortfarande kvar så frågade såklart varför. "Man får bara stå 24 timmar här, det är kommunens mark". Juste...

Kostade 200kr och med tanke på att man klarat sig från det i 10år var det inte mycket att gnälla över. Verkar som att dom blivit flitigare på att hålla koll på parkeringen nu. Eftersom jag jobbar hemifrån nu och inte har lust att springa ner och flytta bilen varje dag valde jag att från den dagen betala 150kr i månaden för att stå på betalparkeringen utanför porten istället. Mycket smidigare och det finns alltid platser lediga, vilket man inte kan säga om den andra parkeringen.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Fått en bot i mitt liv och det var när jag parkerade på en 2h parkering men missade att det var p-skiva. Stod där ca 1h och kom ut XX:43 och fått boten vid XX:40 så det sög. Men trots det så var jag som hade gjort fel och tycker nog som de flesta andra här att står det 2h så är det 2h som gäller.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av wurpan:

Eftersom jag jobbar hemifrån nu och inte har lust att springa ner och flytta bilen varje dag valde jag att från den dagen betala 150kr i månaden för att stå på betalparkeringen utanför porten istället.

Gävles allmännytta håller på att införa samma sak men den skillnaden att man, trots betald parkeringsavgift, måste flytta bilen efter 24 timmar "hela havet stormar".

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är lustigt att vi ÖHT skall ha parkeringsavgifter på alla parkeringsplatser i större och små städer. Allmänna platser och parkeringar tillhör medborgarna och borde således vara till vår nytta & gagn.

Varför skall vi betala när vi redan betalar skatt i olika form, både kommunalt och för fordonen som framförs, kostnaderna för anläggning och drift av en parkering borde rymmas i dessa skatter.

P-skiva bör vara normen istället, utan undantag såvida det ej är privata p-hus som uppförts och kostnaderna måste hämtas in.

Trött på att vi blir mjölkade i tid och otid på varje krona som går. Känns mer som att p-vakts bolag är ytterligare ett sätt att sko sig på människor.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Tiden brukar vara lätt att hålla koll på i alla fall, särskilt med dagens appar. Det är däremot jobbigt att ibland nästan behöva ha en trafikjuristexamen för att lista ut vad som gäller där man parkerar, där finns det en hel jobb kvar att göra Om det är det minsta oklart så borde man kunna slippa böter tycker jag, då har kommunen ett incitament att göra det så tydligt som möjligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Konstigt att de som är mest högljudda i såna här trådar nästan alltid är de som "bara" gjort si eller "bara" gjort så. Nej, det finns absolut ingen anledning till att ni ska få göra fel, men "bara lite". Hade alla gjort "bara" lite fel så hade det varit total anarki. Gör er av med bilen eller parkera ordentligt, så svårt är det inte. Tycker du det så ska du inte ha körkort för det är bland de mest grundläggande kunskaperna du ska ha. Heder åt de som orkar utföra det här arbetet. Blir så grymt less på att höra alla som klagar hela tiden på andra som gör sitt jobb. Annars får man bara höra klagomål på de som inte upplevs göra sitt jobb ordentligt.

Och exakt vad får dig att tro att allt som leder till "böter" är avsiktligt? Ingen av de i mitt förra inlägg var avsiktliga. När det gäller städnätterna var den ena på en gata som byter städdag mitt på. Jag stod ganska kort före där den byter städdag (och det är långt till föregående skylt), så det sista jag såg när jag gick därifrån var fel dag för den plats jag stod på. Den andra var en sammanblandning då jag stått där och åkt därifrån på måndagar, men i det fallet var jag kvar längre, men tänkte inte på att det var städnatt på tisdag. Eftersom skyltningen är 00-06 är det dessutom lätt att få otur när man tänker, då man måste flytta bilen dagen före det som står på skylten. Jag skulle säga att det är nästan omöjligt att regelbunder parkera i Stockholms innerstad utan att förr eller senare åka på felparkeringsavgift(er), helt oaktat att man till slut kan tröttna och bara säga att det får väl kosta för att är omöjligt att hitta en parkering. Kommer man sent på kvällen är det ironiska att många garage är stängda, så inte ens om man vill betala så går det. Sedan har vi handkapprutorna här utanför... När de asfalterade om blev de fler, trots att de aldrig var upptagna innan av någon som får stå där. En plats av fyra (varav tre på rad) på gatan används och sedan finns det fler runt nästa gathörn.

Om de faktiskt utförde något vettigt arbete hade jag inte haft någon invändning, men ofta körs det bara runt för att troligen skapa spår i någon GPS eller så görs inget alls. Funktionen med städnätterna blir då främst att håva in felparkeringsavgifter. Det är samma sak med exemplet med glömd p-skiva. Ett annat idiotexempel är att det på samma gata som byter städnatt på mitten finns flera lastzoner där det är p-förbud 7-19. De finns bara för att det är några nedgrävda sopstationer där. Alltså är det p-förbud dagtid alla vardagar för att man ska hämta sopor i kanske max en halvtimme varje vecka. Om de åtminstone satt från kl 9 så hade det ju varit vettigt för folk som åker iväg på dagen, men kl 7 gör ju att det är för tidigt. Samma sak i andra änden om de dragit av två timmar. Det jag har något emot är korkade regler som antingen mest används för att jävlas eller ej är ändamålsenliga. Man kan ju inte först påstå att man har parkeringsavgifter för att öka tillgången på parkeringsplatser och sedan ta bort sådana i stor utsträckning med en usel intresseavvägning.

(Sedan har just trådstartaren uppenbarligen medvetet stått för länge.)

Permalänk
Medlem

Parkeringsvakter är på hugget minst sagt.
Glömde P-skiva vid Ica Maxi en gång och fick en bot på 450:-
Tycker det är väldigt smidigt med Appen Parkster.
Parkerar men t.ex. 17 minuter och det kostar 2-3 kr, helt klart värt det istället för en bot på 800-900:-
I Malmö där jag bor är det svårt med platser och många är tidsbegränsade om det ens finns gratis platser.
Har varmgarage i källaren i stan där jag bor som kostar 850:- i månaden.
Tidigare där jag bodde som ung i ett mindre samhälle kunde man parkera bilen gratis dygnet om, men ser att även där har man nu börjat tidsbegränsa parkeringsplatser med max 24h eller liknande.
Det finns helt enkelt för många bilar och för få parkeringsplatser.
Sedan vid nybyggen och dylikt så bygger man inte parkeringsplatser och garage i samma utsträckning som förr heller.
Utan alla ska åka kollektivt eller cykla. Nja, de som vill kan göra det, men jag kräver möjlighet att parkera mina bilar i närheten av där jag bor, annars bor jag någon annanstans där den möjligheten finns.
Nästa gång man flyttar får väl det bli villa med garage.

Visa signatur

/Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Jag tycker att det är lustigt att vi ÖHT skall ha parkeringsavgifter på alla parkeringsplatser i större och små städer. Allmänna platser och parkeringar tillhör medborgarna och borde således vara till vår nytta & gagn.

Varför skall vi betala när vi redan betalar skatt i olika form, både kommunalt och för fordonen som framförs, kostnaderna för anläggning och drift av en parkering borde rymmas i dessa skatter.

P-skiva bör vara normen istället, utan undantag såvida det ej är privata p-hus som uppförts och kostnaderna måste hämtas in.

Trött på att vi blir mjölkade i tid och otid på varje krona som går. Känns mer som att p-vakts bolag är ytterligare ett sätt att sko sig på människor.

Mvh

Är det inte rimligt att de som väljer att ha bil får betala för att de upptar attraktiv allmänt ägd mark i innerstäder? Annars borde vi väl lika gärna tillåta personer utan bil att tex bygga terasser och annat på gatmark?

Avgiften har ett antal syften varav de viktigaste enligt mig är att frigöra parkeringsplatser och rättvisan att betala för platsen ens bil upptar. Att pengarna går till kommunen och därmed alla som bor där inklusive en själv tycker jag heller inte man skall glömma.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Tiden brukar vara lätt att hålla koll på i alla fall, särskilt med dagens appar. Det är däremot jobbigt att ibland nästan behöva ha en trafikjuristexamen för att lista ut vad som gäller där man parkerar, där finns det en hel jobb kvar att göra Om det är det minsta oklart så borde man kunna slippa böter tycker jag, då har kommunen ett incitament att göra det så tydligt som möjligt!

Nja, Betala P i Stockholm kommer nästan aldrig med påminnelsen en halvtimme innan, som den står på, om jag inte använder telefonen just då. Har den legat ett längre tag är det inte ovanligt att påminnelsen kommer först efter att jag väckt den och efter att parkeringstiden redan har gått ut. Dock kan man avsluta parkering i förtid, så man kan ta till eller bara ställa den på hela dagen om man är beredd att ha ett större reserverat belopp.

Permalänk
Medlem

Var glad att du iaf kan parkera, welcum till Stockholm, här får man avgifter eftersom man tvingas att parkera där man inte får eftersom allt annat är överfullt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Är det inte rimligt att de som väljer att ha bil får betala för att de upptar attraktiv allmänt ägd mark i innerstäder? Annars borde vi väl lika gärna tillåta personer utan bil att tex bygga terasser och annat på gatmark?

Avgiften har ett antal syften varav de viktigaste enligt mig är att frigöra parkeringsplatser och rättvisan att betala för platsen ens bil upptar. Att pengarna går till kommunen och därmed alla som bor där inklusive en själv tycker jag heller inte man skall glömma.

Syftet enligt lagen är inte att kommunen ska tjäna pengar, utan bara att om det behövs skapa nödvändig rotation etc på bilarna. Många kommuner använder dock helt uppenbart parkeringsavgifterna i ett helt annat syfte. I Stockholm har det varit väldigt tydligt och kommunen fick rättslig däng när några stridbara blev förbannade när den införde avgifter längre ut från centrum där det inte fanns någon brist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Var glad att du iaf kan parkera, welcum till Stockholm, här får man avgifter eftersom man tvingas att parkera där man inte får eftersom allt annat är överfullt

Det som är högst ironiskt är att om man kommer sent och ska parkera bilen, då det är absolut svårast för att det inte är någon rotation, så är många parkeringsgarage stängda. Inte ens om man är beredd att betala den högre kostnaden för att slippa problemet kan man göra det då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Är det inte rimligt att de som väljer att ha bil får betala för att de upptar attraktiv allmänt ägd mark i innerstäder? Annars borde vi väl lika gärna tillåta personer utan bil att tex bygga terasser och annat på gatmark?

Avgiften har ett antal syften varav de viktigaste enligt mig är att frigöra parkeringsplatser och rättvisan att betala för platsen ens bil upptar. Att pengarna går till kommunen och därmed alla som bor där inklusive en själv tycker jag heller inte man skall glömma.

Min uppfattning är att det där är ganska naivt 2021, det kanske fungerade så förr innan våra kommuner och myndigheter blev genomkorrupta, men idag är läget helt annorlunda.

Även i obygden på mindre orter så är det parkeringsavgift dygnet runt, det kan finnas 50 lediga platser 03:00 på morgonen så ska man likt förbannat betala 5 kr / timmen för att stå där, varför då? Så är det nämligen där jag bor, finns massor med tomma platser men trots det ska det kosta full taxa dygnets alla timmar, helt orimligt och så uppenbart att de gör det för att de kan.

Sen går pengarna knappast tillbaka till kommunen utan det är Qpark, Aimo Park och allt vad dessa bolag heter som får kulorna, och vilka är det som drabbas hårdast, jo medborgarna som följer lagar och regler och faktiskt betalar.

Jag ser inte varför det inte kan vara p-skiva överallt med olika tidslängd, varför ska det finnas någon form av vinst i det? Jag förstår om kontrollanterna skall ha en lön osv, men då skall avgiften vara i paritet med det.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Syftet enligt lagen är inte att kommunen ska tjäna pengar, utan bara att om det behövs skapa nödvändig rotation etc på bilarna. Många kommuner använder dock helt uppenbart parkeringsavgifterna i ett helt annat syfte. I Stockholm har det varit väldigt tydligt och kommunen fick rättslig däng när några stridbara blev förbannade när den införde avgifter längre ut från centrum där det inte fanns någon brist.

Tyvärr har det där havererat. Jag bodde tidigare i ett område där dom tagit bort boendeparkering för att p-platserna på "gatan" skulle användas för besökare. Det funkade inte, trots 150:- per dygn mån-lör i avgift fanns det gladeligen folk som alltså smetade 3600:- per månad för att parkera sina bilar. Sjukt.

Samma sak inne i stan, sist jag besökte Vasastan fick jag irra runt i 45 minuter inna jag hittade en plats.

Drivmedelspriserna skenar, alla gnäller, men trafiken består. Satt igår i köer så att en sträcka som enligt google maps ska klaras av på 38 minuter kvällstid tog 1h15 min. Bananer. Så att betala närmre 20:- litern är inget problem för folk, bara att man passar på att gnälla lite i farten. När jag kom fram var som sagt i förra inlägget p-huset fullt (trots 45:-/timme i avgift) så fick irra runt ännu en halvtimme för att hitta en p-plats på gatan.

Och då har vi inte ens kommit till biltullar på 45:- per passage.
Det är helt sinnessjukt vad folk är beredda att betala för att köra bil.

Sorry för halvt offtopic.

Skrivet av ztenlund:

Det som är högst ironiskt är att om man kommer sent och ska parkera bilen, då det är absolut svårast för att det inte är någon rotation, så är många parkeringsgarage stängda. Inte ens om man är beredd att betala den högre kostnaden för att slippa problemet kan man göra det då.

Håller med, har stört mig på exakt samma sak.