SweClockers Marknad 2.0 är här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Stöter ni på sådant så anmäl gärna budet som dras tillbaka.

Och vi får klura lite på hur vi kan hitta något som förbättrar det hela också.

Ett förslag kan vara att budet går att ändra i inlägget som innehåller budet (men det kanske finns problem med det också?)

Oavsett borde man inte tillåta flera bud från samma person, då borde de äldre automatiskt tas bort eller något?

Permalänk
Medlem

Huh?
Om någon drar tillbaka sitt bud så ska det ju falla tillbaka på föregående budning och pris. FInns inget tidigare bud så ska det ju bara falla tillbaka till utgångspriset.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Vore toppen om det gick att lägga ut skänkes-annons utan att behöva använda BankID. Först och främst har jag inte BankID och för det andra så är det enklare att lägga ut på fb om man ska skänka något.. Väldigt krånglig väg att hålla på och krångla med något BankID om det gäller något man ändå tänkt slänga på tippen. Nåt som kom på tanke häromdagen när jag tänkte göra mig av med ett gammalt agg.. Det blev fejset istället till sist.

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk

Jag förstår att det ska tas betalt om man lägger ut något för försäljning men tycker det är trist att det ska behöva kosta pengar för en köpes-annons.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Den ligger på samma plats som förut. Tur att vi inte rörde den. 😅

haha ja 😂

Det var knapparna under som försvunnit så man inte automatiskt drar musen och klicka fel. Tror det var "Ny annons" eller något som låg nere till höger.

Om jag inte har fel igen ....

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Erooo:

Det var knapparna under som försvunnit så man inte automatiskt drar musen och klicka fel. Tror det var "Ny annons" eller något som låg nere till höger.

Om inte mitt minne sviker mig så flyttade vi den förra hösten i och med lanseringen av vår responsiva hemsida. Bra att du är nöjd med positioneringen oavsett när det skedde!

Permalänk
Skrivet av jreklund:

Om inte mitt minne sviker mig så flyttade vi den förra hösten i och med lanseringen av vår responsiva hemsida. Bra att du är nöjd med positioneringen oavsett när det skedde!

Bara dark mode kvar nu då

När kommer den, och varför tar det sådan tid?

Hinner jag gå i pension innan det kommer?

Permalänk

Nu har jag inte läst tråden så det kanske föreslagits, men hade vart skönt om man fick någon typ utav notis om man blir överbjuden

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Eduardo_S:

Bara dark mode kvar nu då

När kommer den, och varför tar det sådan tid?

Hinner jag gå i pension innan det kommer?

Den är inte påbörjad (andra ärenden har högre priorititet) och finns ingen ETA.

Allting är relativt, när tänker du gå i pension?

Permalänk
Skrivet av jreklund:

Den är inte påbörjad (andra ärenden har högre priorititet) och finns ingen ETA.

Allting är relativt, när tänker du gå i pension?

om drygt 20 år, så jag tvivlar på att SC hinner fixa det tills dess

Permalänk
Medlem

Tycker det är sjukt otydligt att bostadsort inte framgår bredvid användarnamnet utan som en slags tagg längre ned i annonsen? Layouten var bra mycket mer logisk innan ändringen. Går det att återställa? Ort är oftast det jag kollar först eftersom jag föredrar upphätmning och undviker att buda på spnt som i första hand ska skickas eftersom dessa budgivningar oftast ökar till idiotiskt höga belopp som jag inte är villig att betala.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Bra att man kan ange ett startpris vid budgivningar men det hindrar ju inte något snille från att lägga bud under det så funktionen blir ju meningslös.

Sen får jag själv inga notiser när någon budat över mig med hjälp av det nya textfältet (istället för kommentarstråden som följer). Vet inte om jag har någon konstig inställning eller om det här var något engångsfall men har tidigare alltid fått ett mejl.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Bra att man kan ange ett startpris vid budgivningar men det hindrar ju inte något snille från att lägga bud under det så funktionen blir ju meningslös.
https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/000/540/811/e45.png
Sen får jag själv inga notiser när någon budat över mig med hjälp av det nya textfältet (istället för kommentarstråden som följer). Vet inte om jag har någon konstig inställning eller om det här var något engångsfall men har tidigare alltid fått ett mejl.

Det har ju alltid varit fritt att bjuda en krona oavsett startpris. Kanske någon bjuder på bara en del av innehållet?

Känns väldigt jobbigt att lägga till en sån spärr och att alla ska komma överens hur den i så fall skulle fungera

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av firstofmay:

Bra att man kan ange ett startpris vid budgivningar men det hindrar ju inte något snille från att lägga bud under det så funktionen blir ju meningslös.

Bud som är lägre än utgångspris syns inte i annonslistningen. Bara i forumtråden.
Så att funktionen skulle bli menlös på grund av att det inte finns en spärr har jag svårt att se.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det har ju alltid varit fritt att bjuda en krona oavsett startpris. Kanske någon bjuder på bara en del av innehållet?

Känns väldigt jobbigt att lägga till en sån spärr och att alla ska komma överens hur den i så fall skulle fungera

Jo nu menar jag ju specifikt där det gäller en produkt med ett angivet startpris, det torde väl vara förhållandevis självklart att annat gäller när det handlar om fler produkter. Tror inte heller att en spärr är den bästa lösningen men det var lite så jag tolkade den funktionalitet som lades till.

Skrivet av UndaC:

Bud som är lägre än utgångspris syns inte i annonslistningen. Bara i forumtråden.
Så att funktionen skulle bli menlös på grund av att det inte finns en spärr har jag svårt att se.

PM.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av firstofmay:

Jo nu menar jag ju specifikt där det gäller en produkt med ett angivet startpris, det torde väl vara förhållandevis självklart att annat gäller när det handlar om fler produkter. Tror inte heller att en spärr är den bästa lösningen men det var lite så jag tolkade den funktionalitet som lades till.

PM.

Ah, det verkar inte fungera som vi tänkt oss. Vi tar en titt och återkopplar!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Ah, det verkar inte fungera som vi tänkt oss. Vi tar en titt och återkopplar!

Sorry, hela nya marknaden fungerar dåligt på alla plan; förvirrande budsystem som sänker priserna på utsatta varor, någon karusell som är helt weird och till detta en kostnad som är högst på marknaden men genererar minst antal visningar.
Så går det när jakten på siffror tar över

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Jompa79:

Sorry, hela nya marknaden fungerar dåligt på alla plan; förvirrande budsystem som sänker priserna på utsatta varor, någon karusell som är helt weird och till detta en kostnad som är högst på marknaden men genererar minst antal visningar.
Så går det när jakten på siffror tar över

https://y.yarn.co/90141801-b717-47b2-9498-09ba42d22fa5_text.gif

Vi tar gärna feeeback på vad som är förvirrande med budsystemet och hur du menar att det sänker priserna. Edit: ah antar du menar buggen. Då är jag med

Angående karusellen så är den ju oförändrad sedan dackefejden

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vi tar gärna feeeback på vad som är förvirrande med budsystemet och hur du menar att det sänker priserna. Edit: ah antar du menar buggen. Då är jag med

Angående karusellen så är den ju oförändrad sedan dackefejden

Nåja, var inte mer än 3-4 år sen ni senast gjorde om marknaden och införde karusellen vilken redan då fick massiv kritik.
Istället för att fixa den så la ni in ännu en förvirrande funktion som dessutom visar sig vara full av buggar.

Det enda ni inte gjorde i denna ändring var att se över priset vilket är en nödvändighet pga ändrade marknadsförhållanden.
Det skyllde ni sist på när ni höjde priserna och nu när prisutvecklingen går åt andra hållet så väljer ni att inte lyssna.
Blocket har sänkt sina priser med ca halva priset i många kategorier (vilket de flesta innefattas av det som säljs här) från 30:- till 15:- för att möta upp gratisannonserna i FB-market. På swec kostar annonsen 35:- om jag minns rätt vilket är mer än dubbla priset.

Se över priset, fixa buggarna och gör något åt karusellen om ni ska få tillbaka annonsörerna, marknaden är verkligen urusel som den är nu och jag och många andra har både slutat annonsera och leta varor här.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Jompa79:

Nåja, var inte mer än 3-4 år sen ni senast gjorde om marknaden och införde karusellen vilken redan då fick massiv kritik.
Istället för att fixa den så la ni in ännu en förvirrande funktion som dessutom visar sig vara full av buggar.

Det enda ni inte gjorde i denna ändring var att se över priset vilket är en nödvändighet pga ändrade marknadsförhållanden.
Det skyllde ni sist på när ni höjde priserna och nu när prisutvecklingen går åt andra hållet så väljer ni att inte lyssna.
Blocket har sänkt sina priser med ca halva priset i många kategorier (vilket de flesta innefattas av det som säljs här) från 30:- till 15:- för att möta upp gratisannonserna i FB-market. På swec kostar annonsen 35:- om jag minns rätt vilket är mer än dubbla priset.

Se över priset, fixa buggarna och gör något åt karusellen om ni ska få tillbaka annonsörerna, marknaden är verkligen urusel som den är nu och jag och många andra har både slutat annonsera och leta varor här.

Jag är absolut öppen för feedback här men jag håller inte riktigt med om den nattsvarta bild du målar upp måste jag säga.

Vi känner att vår prissättning är rimlig för var SweClockers marknad är. Och vad den är är inte FB eller blocket etc.

Du är den första personen jag stött på som säger just att budgivningen är förvirrande. Syftet var förstås snarare förtydligande.
Just nu är det en bugg som kan förstöra när någon bjuder under på en annons och ingen bjuder på eller över utgångspris. Det är förstås inte bra men det berör inte en våldsamt stor del av annonserna. (Därmed inte sagt att det inte är dåligt och inte ska fixas.)

”Få tillbaka annonsörerna” blir också ett märkligt uppdrag när vi har fler annonsörer och annonser nu än tidigare.

Om karusellen fick massiv kritik är det helt ärligt något jag missat. Jag var inte här för fyra år sedan och det är ingen feeeback som följt med.
Med det sagt tycker jag inte heller att den är kalasbäst just nu och därför sänkte vi också priset på den i senaste uppdateringen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Det går inte längre att redigera inlägg som man skriver i annonser, inte ens sin egna.
Jag tänker inte på själva annonsen utan själva inläggen.

Det vore ju riktigt surt om man råkar dra en CTRL + V med någon känslig information eller annat olämpligt, som man sedan inte kan redigera.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det går inte längre att redigera inlägg som man skriver i annonser, inte ens sin egna.
Jag tänker inte på själva annonsen utan själva inläggen.

Det vore ju riktigt surt om man råkar dra en CTRL + V med någon känslig information eller annat olämpligt, som man sedan inte kan redigera.

Det är pga budgivningen, det gäller alla annonstrådar. Håller med att det blir skumt, men de verkar ha bestämt sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är pga budgivningen, det gäller alla annonstrådar. Håller med att det blir skumt, men de verkar ha bestämt sig

Det är väl vettigt att det finns kvar, men en fem minuter eller så bör man ju i alla fall kunna få på sig att ändra.
Kommer bara vara riktigt ångestfyllt att skriva inlägg i marknaden annars som man behöver trippelkolla innan man postar.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Well, utöver att man inte kan editera inläggen så är det rätt dåligt att man inte kan ändra annonsen efter 24h.
Speciellt när man säljer flera saker.

Man bör iaf kunna editera för att bara lägga till en linje genom texten på sakerna som är sålda, så att eventuella köpare inte behöver traggla genom alla kommenterar för att se vad som är sålt.

Det är bara kontraproduktivt och en dålig design att behålla det som det är nu, sett från en köpares perspektiv, men även en säljares.
Man vill att så många som möjligt skall förstå vad som finns till försäljning utan att gräva, och som köpare vill man ha en lättöverskådlig bild av vad som finns att köpa.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Lodisen:

Well, utöver att man inte kan editera inläggen så är det rätt dåligt att man inte kan ändra annonsen efter 24h.
Speciellt när man säljer flera saker.

Man bör iaf kunna editera för att bara lägga till en linje genom texten på sakerna som är sålda, så att eventuella köpare inte behöver traggla genom alla kommenterar för att se vad som är sålt.

Det är bara kontraproduktivt och en dålig design att behålla det som det är nu, sett från en köpares perspektiv, men även en säljares.
Man vill att så många som möjligt skall förstå vad som finns till försäljning utan att gräva, och som köpare vill man ha en lättöverskådlig bild av vad som finns att köpa.

Ett alternativ till att redigera annonsen finns i form av tilläggstext. Beroende på feedback och användning så kan vi såklart se över det om ett tag dock.

Visa signatur

240p är livet