Budgetgaming datorer till barnen för max 10 000 :-

Permalänk
Medlem

Budgetgaming datorer till barnen för max 10 000 :-

Tjenare!

Det börjar lacka mot jul och i år har det kommits överens med våra två grabbar att dom ska få en varsin stationär dator i julklapp. För att finansiera detta så hjälps vi åt med att dem får spendera de sparpengar som de har (ungefär 5000 kronor var) och vi skjuter till resten för att komma upp i ungefär 10 000 kronor var.
Var ett tag sen jag själv monterade ihop min senaste burk och känner att jag tappat otroligt mycket kunskap inom detta område då utvecklingen går så snabbt. Ungarna spelar oftast inte nå superduper krävande spel (mycket terraria/minecraft/roblox och även fortnite då och då).
Vill därför gärna ha lite hjälp och tips på bra stationära gamingdatorer för max 10.000:- styck. Priset går att rucka på lite granna med några hundra uppåt men inte mer än så (det gör såklart inget med billigare datorer heller så länge det inte är totala rishögar). Tips från exempelvis komplett och inet och andra återförsäljare som erbjuder att välja komponenter och bygga ihop åt en (eller bara kompatibla delar som går att bygga ihop själv) välkomnas också gärna då jag har för mig att det oftast blir billigare då. Skärm, tangentbord/möss osv är ingenting som behöver inkluderas i priset då detta redan är ordnat.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kanske något i den här stilen?
Den inbyggda grafiken bör klara spelen, även fortnite i 60FPS i 1080p, vill ni lägga mer så finns även 5700G för 1000:- extra, men då vill ni nog ha bättre processorkylare.
Nätaggregaten är väl tilltagna för att kunna husera relativt törstiga grafikkort i framtiden.
RAM-kittet delar ni upp mellan datorerna för 2 stickor vardera, så en dag i framtiden när ni uppgraderar så ska alla 4 stickorna funka fint i den ena datorn.

Edit: Alla delar utom RAM finns hos inet till ungefär samma pris, det kan vara enklare att ha så få ställen att göra med som möjligt.

Edit2: Färdigbyggda som referrens: Komplett Proshop Inet Power

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

https://komponentkoll.se/bild/DwjLg.png
Kanske något i den här stilen?
Den inbyggda grafiken bör klara spelen, även fortnite i 60FPS i 1080p, vill ni lägga mer så finns även 5700G för 1000:- extra, men då vill ni nog ha bättre processorkylare.
Nätaggregaten är väl tilltagna för att kunna husera relativt törstiga grafikkort i framtiden.
RAM-kittet delar ni upp mellan datorerna för 2 stickor vardera, så en dag i framtiden när ni uppgraderar så ska alla 4 stickorna funka fint i den ena datorn.

Edit: Alla delar utom RAM finns hos inet till ungefär samma pris, det kan vara enklare att ha så få ställen att göra med som möjligt.

Edit2: Färdigbyggda som referrens: Komplett Proshop Inet Power

"Den inbyggda grafiken" är det moderkortets eller CPU'ns man syftar på ?
Ser att det finns på båda nämligen, men vet inte rent tekniskt hur detta funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDroid:

"Den inbyggda grafiken" är det moderkortets eller CPU'ns man syftar på ?
Ser att det finns på båda nämligen, men vet inte rent tekniskt hur detta funkar.

moderkort brukar inte ha någon grafikdel själv men många har många stöd för cpu med inbyggd grafik. därav hdmi/DP-portar på mobo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xDroid:

"Den inbyggda grafiken" är det moderkortets eller CPU'ns man syftar på ?
Ser att det finns på båda nämligen, men vet inte rent tekniskt hur detta funkar.

I det här fallet är grafiken inbyggd i processorn, men själva kontakterna sitter på moderkortet.
Förr var det vanligt med inbyggd grafik i moderkortet (som i min 12 år gamla i signaturen)

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Just den prisklassen är knepig aja jag tänker vara den som är den och slänger in detta som alternativ

https://www.elgiganten.se/product/gaming/stationar-dator-gami...

Permalänk
Medlem

https://www.proshop.se/Desktop-DUTZO-Configureable-Gamer-PC/D... ser hyffsat prisvärd ut också, 2060 kommer räcka ett tag och cpu är inte dålig, fixar man lite bättre kylning kan man säkert köra den i 4 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gniwek:

https://www.proshop.se/Desktop-DUTZO-Configureable-Gamer-PC/D... ser hyffsat prisvärd ut också, 2060 kommer räcka ett tag och cpu är inte dålig, fixar man lite bättre kylning kan man säkert köra den i 4 GHz

Slänger in ett wild card https://www.power.se/datorer/datorer/stationar-dator/hp-pavil...

Förväntas i lager 4 december och minimal hårddisk men de är billiga att uppgradera nu för tiden.

Hur som helst så är det ju ändå 2 månader kvar fram till Jul så det kan ju dyka upp lite bättre erbjudanden fram till dess.