Amazon lanserar Fire TV i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Amazon lanserar Fire TV i Sverige

De internationella versionerna av streamingenheterna Fire TV Stick och Fire TV Stick 4K Max blir tillgängliga med gränssnitt på svenska.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har haft Amazon Fire TV stick förut för nått år sen och tyckte den fungerade bra. Grejen är dock att alla TV apparater idag är redan väldigt "smarta" med alla dessa funktioner inbyggda. Dvs det finns typ inget syftet för Fire TV stick alls. Däremot är det en underbar lösning för lite äldre TV apparater som inte har alla smarta funktioner redan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Har haft Amazon Fire TV stick förut för nått år sen och tyckte den fungerade bra. Grejen är dock att alla TV apparater idag är redan "smarta". Dvs det finns typ inget syftet för Fire TV stick alls.

Det vore ju det bästa om alla appar finns inbyggt i tvn. Det som jag använder mycket men saknar på min samsung tv är twitch. Jag kan dock köra twitch via min xbox men det är en lite bökigare lösning.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Fire TV Stick 4K Max

Amazon måste steppa upp sin namngivning, jag föreslår:
Stick 4K Max Pro Ultra Fire Xtreme Gaming

Förslagsvis slänger man in lite RGB också!

Fetstil
Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Fire TV Stick 4K Max

Amazon måste steppa upp sin namngivning, jag föreslår:
Stick 4K Max Pro Ultra Fire Xtreme Gaming

Förslagsvis slänger man in lite RGB också!

xD

Visa signatur

Desktop | CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D | GPU: nVidia Geforce RTX 4080 Super 16gb | RAM 64gb ddr5 6000mhz | SSD Kingston KC3000 2tb
Apple MacBook Air | CPU/GPU: M1 | RAM: 8gb | SSD: 256gb

Permalänk
Medlem

Någon som hittat någon fördel med Fire TV Max ställt mot Chromecast with Google TV?
Förutom att Fire TV Max kostar 200kr mindre.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Keeper of Traditions

Kan man installera appar osv på den, som på Chromecast? Annars ser jag inte riktigt varför man skulle välja Fire TV. Om man är helt fast i Amazon:s ekosystem?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Bra för äldre TV-apparater, men dom borde lansera hela Alexa-grejen i Sverige för att göra installation och 3:e-parts plugins lite mindre bökigt. Kom ihåg när Spotifyintegrationen inte ville p.g.a inte engelsk adress, sånt ska inte förekomma på 2020-talet.

Visa signatur

HP48-GX, Arm-kärnor, i7, Ryzen 9, M2, Z80, 68000, Party tricks

Permalänk
Medlem

Ingen inbyggd chromecast? bzzzzzzzt, Next!

Sådan basic funktion man har blivit van vid att ha för nödfall. Köper ingen utan.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Frågan är vad den kommer heta när den blir tillgänglig på amazon se. Eld TV Pinne tycker jag låter klockrent.

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Har haft Amazon Fire TV stick förut för nått år sen och tyckte den fungerade bra. Grejen är dock att alla TV apparater idag är redan väldigt "smarta" med alla dessa funktioner inbyggda. Dvs det finns typ inget syftet för Fire TV stick alls. Däremot är det en underbar lösning för lite äldre TV apparater som inte har alla smarta funktioner redan.

Skrivet av Elektron:

Det vore ju det bästa om alla appar finns inbyggt i tvn. Det som jag använder mycket men saknar på min samsung tv är twitch. Jag kan dock köra twitch via min xbox men det är en lite bökigare lösning.

Jag tycker tvärtom (ungefär) man köper sin skärm & kompletterar med typ en valfri set-top box.

Nu har jag iofs. ingen tv med "smart" Tv, men jag vet inte hur jag skulle kunna få ut signalen från TV´n till min projektor?

I dagsläget har jag en Asus Nexus Player samt en HTPC kopplad till recievern som agerar nav i anläggningen.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunder:

Kan man installera appar osv på den, som på Chromecast? Annars ser jag inte riktigt varför man skulle välja Fire TV. Om man är helt fast i Amazon:s ekosystem?

Nej precis. Framför allt är ju Amazons butik väldigt kass jämfört med playstore. Saknar den stöd för att casta till den är ju det ytterligare ett argument för Chromecast.

Permalänk
Medlem

Kul kul får se hur den står sig mot Google tv chromecast.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Creutz:

Frågan är vad den kommer heta när den blir tillgänglig på amazon se. Eld TV Pinne tycker jag låter klockrent.

Vi introducerar Fire TV Stick 4K Max Internationell version streamingenhet, Wi-Fi 6, Alexa Voice Remote (inkluderar TV-styrning)
https://www.amazon.se/fire-tv-stick-4k-max-internationell-ver...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Kan man installera appar osv på den, som på Chromecast? Annars ser jag inte riktigt varför man skulle välja Fire TV. Om man är helt fast i Amazon:s ekosystem?

Kan man installera appar pp en chromecast? Det har jag helt missat, hur gör man det?
Fire Tv hade ju blåtand för att koppla upp mot hörlurar, det är ju inte så tokigt egentligen, skulle jag absolut kunna se användning av.

Permalänk
Medlem

SVT men ingen TV4 play ? Eller? Tjejen köpte en ny TV nyss men tyvärr så stödjer inte LG TV4 play så man måste bråka med webläsaren på tvn för att se på nyhetsmorgon. Det kommer nog snart göra att fjärrkontrollen landar i TVn. Finns det någon anledning att välja denna över t.ex. Xiaomi Mi Box ?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Mezzlock:

SVT men ingen TV4 play ? Eller? Tjejen köpte en ny TV nyss men tyvärr så stödjer inte LG TV4 play så man måste bråka med webläsaren på tvn för att se på nyhetsmorgon. Det kommer nog snart göra att fjärrkontrollen landar i TVn. Finns det någon anledning att välja denna över t.ex. Xiaomi Mi Box ?

Det verkar som att det går att "sideloada" vissa appar, men jag har inte provat själv så jag vågar inte svara på hur smidigt det är. Ska man åt någon väldigt specifik app hade jag nog personligen valt typ en Mi Box alternativt en Chromecast om man inte vill ha fjärr, utan föredrar/är okej med att styra allt genom telefonen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Kan man installera appar pp en chromecast? Det har jag helt missat, hur gör man det?
Fire Tv hade ju blåtand för att koppla upp mot hörlurar, det är ju inte så tokigt egentligen, skulle jag absolut kunna se användning av.

Han tänker förmodligen på denna -> https://www.inet.se/produkt/6601470/chromecast-med-google-tv?...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Att kunna casta måste väl vara huvudfunktionen? Jag kör all gammeltv, serier, filmer, spotify, youtube etc. genom telefonen och castar till tv´n... Att köpa en produkt som inte klarar det känns väldigt överflödigt och retro.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Creutz:

Frågan är vad den kommer heta när den blir tillgänglig på amazon se. Eld TV Pinne tycker jag låter klockrent.

Är genuint lite ledsen över att den inte heter Eld TV Pinne. Hade nästan enbart köpt pga namnet.

Jag gillar möjligheten att ansluta Bluetooth-enheter, däremot är jag lite tveksam till fjärrkontroll. Har kört Chromecast i ett antal år och är väldigt bekväm med det, styr den dels med telefon och dels med en Nest Mini. Sitter man däremot inte redan fast i ett ekosystem kan det nog definitivt vara vettigt

Permalänk
Skrivet av eriksson850:

Att kunna casta måste väl vara huvudfunktionen? Jag kör all gammeltv, serier, filmer, spotify, youtube etc. genom telefonen och castar till tv´n... Att köpa en produkt som inte klarar det känns väldigt överflödigt och retro.

Vem castar 2021? Snacka om retro och värdelöst.
Man vill ha allt på skärmen och sköta det med en fjärrkontroll. Gör snabbare och är mycket enklare om man är flera som ska välja film osv.
Kom med i matchen nu.

Permalänk
Medlem

Har kört en Fire TV Stick 4K i ett par år. Måste erkänna att jag inte använde den så mycket till att börja med, dels för a Prime Video inte funkade utanför USA, även om det gick att använda på datorn, så blockerade dom det på pinnen.
Det tog ett antal mjukvaruuppdateringar för den att bli bra, men deras senaste OS uppdatering är mycket bättre och snabbare på alla sätt. Har en Samsung TV som har en gammal version utav Tizen som inte har stöd för allt som går att göra på pinnen och den är dessutom mycket krångligare att navigera. Dessutom funkar pinnen med Bluetooth hörlurar vilket kan vara trevligt om man sitter uppe sent och tittar på något. Bättre uppkoppling mot internet än TVn (4-5x så snabbt när man testar i Netflix) och fjärren är överlägsen. Har också installerat Emby för lokal strömning.
Det finns också en Android app (osäker om iOS) app som man kan använda som fjärr.
Det enda som är lite dåligt är deras screen mirroring, för det verkar bara funka bra med deras egna plattor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vi introducerar Fire TV Stick 4K Max Internationell version streamingenhet, Wi-Fi 6, Alexa Voice Remote (inkluderar TV-styrning)
https://www.amazon.se/fire-tv-stick-4k-max-internationell-ver...

Mhm, tråkigt;)

Visa signatur

In Win A1 Plus || AMD Ryzen 5600X || Be Quiet! Dark Rock Slim || Asus ROG Strix B550I || Zotac RTX 3060Ti || Corsair Vengeance LPX 3200Mhz 16Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Vem castar 2021? Snacka om retro och värdelöst.
Man vill ha allt på skärmen och sköta det med en fjärrkontroll. Gör snabbare och är mycket enklare om man är flera som ska välja film osv.
Kom med i matchen nu.

Det är ju mycket enklare att skriva på tangentbordet på mobilen än vad det är på TVn.
Kom igen nu.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lodisen:

Det är ju mycket enklare att skriva på tangentbordet på mobilen än vad det är på TVn.
Kom igen nu.

Skriva på mobiler suger alltid, det är därför man uppfunnit talstyrning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Det är ju mycket enklare att skriva på tangentbordet på mobilen än vad det är på TVn.
Kom igen nu.

Därför AppleTV frågar om man vill skriva på iPhonen eller iPaden när det ska skrivas... klockrent.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Jag tycker tvärtom (ungefär) man köper sin skärm & kompletterar med typ en valfri set-top box.

Nu har jag iofs. ingen tv med "smart" Tv, men jag vet inte hur jag skulle kunna få ut signalen från TV´n till min projektor?

Nä hela poängen med mitt inlägg är att man inte behöver dessa sortens stickor om man har en "Smart TV". Har man inte det så absolut, kör på. Men det säljs typ inga "Icke-smarta TV" apparater idag. Allt är redan integrerat med appar i AndroidTV, vilket fler och fler produkter får stöd för. Så jag ser det som en döende produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Det vore ju det bästa om alla appar finns inbyggt i tvn.

Nackdelen med det är att TV-tillverkarna spionerar på vad du tittar på och säljer den informationen. Om man kör med en lös box kan man strunta i att koppla upp TVn mot nätverket, så kan de försöka spionera bäst de villö.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Barilla08:

Vem castar 2021? Snacka om retro och värdelöst.
Man vill ha allt på skärmen och sköta det med en fjärrkontroll. Gör snabbare och är mycket enklare om man är flera som ska välja film osv.
Kom med i matchen nu.

Skitbra tills det att TVn slutar uppdateras efter några år och inte längre får stöd för nya appar. Har t ex visat sig vara ett problem med HBO max..

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Pellepelikan:

Kan man installera appar pp en chromecast? Det har jag helt missat, hur gör man det?
Fire Tv hade ju blåtand för att koppla upp mot hörlurar, det är ju inte så tokigt egentligen, skulle jag absolut kunna se användning av.

Du söker efter en app, klickar på installera. Färdigt

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.