Snabbkoll: Vilken svensk chipsgigant föredrar du?

Permalänk
Medlem

TSMC 7nm med vitlöksdipp

(nä men ärligt talat nån form av lantchips med lite grövre krispigare skal med naturell smak - spelar inte så stor roll vilket märke)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Bägge fungerar, men estrellas reklam gör så att jag undviker dem.

Permalänk
Medlem

Alltså shit man kan ju inte ställa den frågan på en så generell nivå! OLWs dillchips till exempel är helt fantastiska och estrellas oätbara. Men estrellas sourcream är bättre än OLWs.

Visa signatur

Maskin: i7, 32GB ram, Nvidia GTX 1080, Samsung SSD, XFX 850W, 2 x Acer 22" + Acer 27" XB271HUBM
OS: Win10 64bit

Permalänk
Medlem

Estrella såklart. Eller pringles

Permalänk
Medlem

Kanske att de är störst på svenska marknaden men OLW är norskt och Estrella är tyskt. Båda smakar skit IMO och innehåller säkert en massa kemikalier som jag kan vara utan, så därför köper jag aldrig dem. Blir lite sugen på de där Bjärechipsen, undrar var man köper dem?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av orginallinus:

Kanske att de är störst på svenska marknaden men OLW är norskt och Estrella är tyskt. Båda smakar skit IMO och innehåller säkert en massa kemikalier som jag kan vara utan, så därför köper jag aldrig dem. Blir lite sugen på de där Bjärechipsen, undrar var man köper dem?

Vilken slags kemikalier skulle det vara? Rester från något? Allt ska ju stå på innehållsförteckningen.
Bjäre finns åtminstone på de två ICA jag brukar besöka (en Supermarket och en Maxi).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Kanske att de är störst på svenska marknaden men OLW är norskt och Estrella är tyskt. Båda smakar skit IMO och innehåller säkert en massa kemikalier som jag kan vara utan, så därför köper jag aldrig dem. Blir lite sugen på de där Bjärechipsen, undrar var man köper dem?

Ja, men de var svenska från början, vilket är förklaringen till marknadspositionen, och det finns fortfarande tillverkning i Sverige. Passa dig för diväteoxid om du är rädd för "kemikalier"...

Permalänk
Medlem

Köpte OLW Idolchips med ingefära och chilli för 15kr på Lidl, tråden till ära

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Estrella är ändå bäst kvalité, men fan vad jag är besviken på deras smaker på senare år. OLW försöker i alla fall med innovativa kombinationer.

Permalänk
Medlem

Äter sällan chips numera men Estrella såklart för OLW trycker in mjölk i de flesta av sina chipssorter. Nu 3 för 40 kr på Willys denna vecka (med medlemskort).

Permalänk
Medlem

Estrella för chips och OLW för ost-baserade produkter

Visa signatur

Intel 3550K@4,2GHz, GTX 1060 (I know, old stuff..)

Permalänk
Medlem

Köper oftast Coop's chips med havssalt (2 påsar för 30:-)
Eller OLW Dill & Gräslök.
Eller pangmajs.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem

OLW har varit bättre för oss som har barn som inte tål gluten och mjölk.
Sorterna som fungerat bäst för oss har varit OLW lättsaltade chips och OLW dill och gräslök.
Jag tycker också OLW har godare snacks.

Det är intressant när man tvingas läsa innehållsförteckningar vad mycket konstigheter som det kan finnas i påsen.

Permalänk
Medlem

Varit mest Bugles och Flamin hot cheetos de senaste 7-8 åren. Köpte en påse OLW grillchips när jag kom tillbaka hit för två år sedan och fyfan vad dåligt de smakar nuförtiden, påsen ligger fortfarande i skafferiet i hopp om att de en dag ska smaka bra igen.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

"Svensk gigant" ...

OLW ägs av Orkla. Estrella ägs av Intersnack.

Permalänk
Medlem

Har OLW slutat med Lantchips Dill&Gräddfil? Hittar dom ingenstans längre och det var min favorit

Permalänk
Medlem

Estrellas jordnötsbågar och olws ostbågar.

Chipsen föredrar jag generellt Estrella men där är jag inte för kräsen. Gillar att pröva nya smaker.

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Ingen av dem gör bra chips...

Permalänk
Medlem

Det är ju lök i nästan alla chips, det är lite synd. Tycker dock att Estrella generellt tycks ha bättre kvalitet på potatisen av dessa båda. Som ung tyckte jag nog dock att OLW hade bäst dill-gräslökschips, eller vad det nu var man åt.

OLW har bättre ostbågar och potatisskruvar. Men det är väl så självklart att ingen poll behövs.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Det är nästan 50/50

Föredrar nog Estrella generellt men OLW funkar rätt ofta med beroende på humör.

Estrella känns renare i smaken medans OLW känns lite mer "flottigare/oljigare" (gillar OLW:s dillchips, de smakar mer)

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Om man bortser från andra märken så angående Estrella VS OLW så håller jag med vad många redan sagt att det är Estrella som är bäst på chips medans ostbågar är det OLW som gäller, fast finns estrella ostbågar ens nuförtiden? Länge sedan jag såg dem.

Min absoluta favorit, som fanns under andra halvan av 90-talet, är currychips ( oräfflade släta tunna chips, som vanliga lättsaltade potatischips fast med hyffsat stark currysmak )
Minns inte om det var estrella eller OLW. Men goda var de! Det enda chipsen jag köpte medan de fanns.

Hur kan vare sig OLW eller estrella inte ha några "currysnacks" idag? Det är väl en ganska omtyckt krydda?

Även "black cheddar ostbågar" som var enormt goda fanns under samma tidsperiod ungefär tror jag. För dyra att tillverka med äkta ost/dyra kryddor antar jag. Numera är det ju bara gräddfil i allt, det är ju gott och så, men variation förnöjer. Måste vara att det är billigt att smaksätta med...

Någon annan som var med på den tiden och minns currychipsen eller cheddarostbågarna som fanns då?

Visa signatur

"We think there is a fundamental misconception about piracy. Piracy is almost always a service problem and not a pricing problem" - Gabe Newell

Permalänk
Medlem

Tycker att OLW generellt brukar ha bättre (=kraftigare/starkare) kryddning vilket för mig är helt avgörande till OLWs favör (ställt mot estrella).

Lantchips hade vissa som favorit, länge sedan jag åt dom nu, tycker dom är alldeles för hårda och för lite kryddade iallafall.

Beträffande gårdschips... Vet att jag smakade någon med bla. piri-piri. Helt obefintlig styrka, vilket skämt! Kommer nog aldrig köpa deras chips mer... Förväntar mig en brännande hetta om jag köper sådana chips.

Pringles brukar vara bra (egentligen en favorit), fast blir sällan att jag köper dom av någon anledning. Tycker kanske att det är lite tråkigt med den multinationella karaktären på varumärket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Kanske att de är störst på svenska marknaden men OLW är norskt och Estrella är tyskt. Båda smakar skit IMO och innehåller säkert en massa kemikalier som jag kan vara utan, så därför köper jag aldrig dem. Blir lite sugen på de där Bjärechipsen, undrar var man köper dem?

+1, blev också förvirrad av frågan då ingen är svensk chips-gigant…

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Föredrog Kettle chips (inte heller svenska chips… ), men de har lokala butikerna slutat sälja:
https://kettlechips.eu/

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Inaktiv

gillar inte brända rapsoljechips så hellre olw. men helst ingen av dem

Permalänk

OLW, Estrella... Snart gamla minnen de, om jag ändå kunde få tag på sånna lyxvaror i Nederländerna.
Här har vi trötta Lays och inhemska märken som är katastrofala, för tunna och smakar literally bara fett toppat med fett.

OLW tar priset bara på grund av deras Flamin' Hot Cheez Cruncherz, snackperfektion.

Visa signatur

5900X | RTX 3090 | NR200P

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lagers:

Estrella om det finns, annars Olw. Men köper bara minipåsar nu för tiden, blir alldeles för mycket annars. DillChips gärna!

Edit: Ostbågar är givetvis OLW.

Tyvärr inte sedan Estrella lanserade superbågar. Jag älskade OLWs ostbågar förut men nu är de knappt ätbara. Estrella har totalt kört över dom nu. Try it.

Permalänk
Medlem

Inget av dom om jag får välja. Lantchips gräddfil står flera klasser över något olw/Estrella erbjuder.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Äter knappt chips, men har lärt mig att OLW älskar salt.
Deras dipp och chips smakar mer salt än annat, med Estrella får man annan smak i alla fall.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Estrella har inte brännda chips som Olw har i alla fall!

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB