Nybyggd dator - Startar men skärmen vaknar inte

Permalänk
Medlem

Nybyggd dator - Startar men skärmen vaknar inte

Den här frågan har säkert blivit ställd en triljard gånger här. Har hittat en del trådar med liknande problem och har testat alla tips jag funnit men får ingen ordning på det här.

Har börjat bygga på min nya dator. Har satt i moderkort, cpu + kylare, minne, PSU med kablarna till moderkortet (8 pin + den stora kontakten). Moderkortet har integrerad grafik. Datorn startar upp men skärmen reagerar inte över huvud taget. Den verkar inte få signal så jag kommer inte till BIOS. Mina delar:

Chassi: Fractal Design Focus G Mini Svart
Moderkort: Gigabyte B550M AORUS PRO-P
CPU: AMD Ryzen 9 5900X 3.7 GHz 70MB
CPU-kylare: Noctua NH-U12S
RAM: Corsair 64GB (2x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX
PSU: Phanteks Revolt Pro 850W

Några av de saker jag kontrollerat och testat (som jag kommer på just nu):
- Alla distanserna till moderkortet är på plats.
- Processorn är korrekt placerad (pil mot pil)
- Testat med två ramminnen. Först på A2 och B2 (First). Därefter A1 och B1.
- Testat med ett ramminne och flyttat mellan platserna.
- Nollat CMOS genom pinsen på moderkortet.
- Nollat CMOS genom att ta bort batteriet en längre stund.
- Inget sitter i USB-uttagen.
- Skärmen startar med annan dator så inget fel på den. Kopplar via HDMI-uttaget.
- Hittar inga felindikationer på moderkortet men det tänds upp och CPU-kylaren är igång.
- Plockade ur alla delar och monterade på nytt.
- Uppdaterade BIOS till F13 (som stödjer 5900X) via Q Flash. Detta gjordes när moderkortet var urplockat ut chassit och endast strömförsörjningen var ansluten.

Permalänk
Medlem

Moderkortet må ha uttag, men processorn har ingen integrerad grafikkrets.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem

Moderkortet har ingen inbyggd grafik, för att få det behöver du en APU, en processor med inbyggd grafik, vilket 5900X inte är. Moderkortet har bara funktioner för att du ska kunna använda en sådan.

Orsaken till att du inte får bild är helt enkelt för att du inte har någon grafikprocessor alls.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Aaah... Dumt och pinsamt men ändå skönt att få ett svar. Har suttit i två dagar och svurit. Får sätta i mitt gamla GTX 570 då tills jag köpt nytt grafikkort.

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ctm:

Aaah... Dumt och pinsamt men ändå skönt att få ett svar. Har suttit i två dagar och svurit. Får sätta i mitt gamla GTX 570 då tills jag köpt nytt grafikkort.

Tack!

Det var vanligt förr med inbyggda grafikkretsar på moderkort men idag finns det knappt några sådana. De allra flesta är bara förberedda för att använda grafikkrets inbyggd i processorn så det gäller hålla koll på om det är en sådan man behöver skaffa.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Ett enormt tack, Wikai och Alphahanne. Ni kan inte förstå vilken enorm lättnad jag känner efter de senaste dagarnas frustration. Satte i mitt gamla grafikkort och nu fungerar allt som det ska.

Tänkte avvakta med att införskaffa nytt grafikkort då marknaden för dessa är både dyr och uttömd för tillfället. Tänkte galet när det gäller integrerad grafik.

Bra att det löste sig ändå.

Permalänk
Medlem

På Amd sidan är det bara budget Cpu:er som har inbyggd grafik och dom heter oftast något nummer med G på slutet, "Typ 2200G".
Däremot på Intel sidan så har nästan alla Cpu:er inbyggd grafik. Amd tog bort sitt inbyggda för det generade så pass mycket värme att Cpu:erna tog stryk. Dock så har dom börjat på en ny inbyggd krets som förhoppningsvis inte värmer upp grannskapet

Och ditt gamla kort kommer funka galant till det mesta fram tills du har skaffat ett nytt. Så var inte orolig och njut av din nya dator

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB