Permalänk
Medlem

Hej, flyttar till hus nästa vecka och har börjat fundera på vad bästa lösningen för mig gällande nätverk är. Det är en villa på 69kvm samt 98kvm källare med fiberanslutningen nere i källaren. Har beställt 1000/1000 via lokal leverantör. Kraven jag har är att få ut så mkt kräm som möjligt till min stationära dator via tråd och att wifin är så stabil som möjligt, mindre krav på hastigheter dock.

Funkar någon mesh lösning eller bör jag tråda direkt från fiberboxen till övervåningen och placera en router för att sedan tråda till PC?

Permalänk
Medlem

Hej,

Bor idag i ett stort hus på ca 220kvm där jag har en trådad accesspunkt via huvudroutern till en TP Link AX6000 (wifi 6 router), som har en väldigt bra räckvidde, både över alla 3 våningar men också ganska långt ur huset.
Problemet dock är att den har en urusel parent control... Har både barn och fru som sitter extremt mycket (i mitt tycke) på instagram, snap osv. som gör att barna förlorar massa tid på dessa sociala medier där de kollar bara på annonser om jag får säga det..
Nu har jag tänkt hjälpa dem återfå tillbaka sin tid, genom att vi som familj kommer överrens om hur mycket tid vi skall använda iphones/telefonerna dagligen och på vilka sociala medier. (göra vi telefon går inte! De kommer bara fortsätta använda det).

Finns det någon router som kan ha en bra räckvidde över alla 3 våningar, samt att man tidsbegränsar specifica appar och hemsidor och begränsar det under dagens gång? Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av balo15:

Hej,

Bor idag i ett stort hus på ca 220kvm där jag har en trådad accesspunkt via huvudroutern till en TP Link AX6000 (wifi 6 router), som har en väldigt bra räckvidde, både över alla 3 våningar men också ganska långt ur huset.
Problemet dock är att den har en urusel parent control... Har både barn och fru som sitter extremt mycket (i mitt tycke) på instagram, snap osv. som gör att barna förlorar massa tid på dessa sociala medier där de kollar bara på annonser om jag får säga det..
Nu har jag tänkt hjälpa dem återfå tillbaka sin tid, genom att vi som familj kommer överrens om hur mycket tid vi skall använda iphones/telefonerna dagligen och på vilka sociala medier. (göra vi telefon går inte! De kommer bara fortsätta använda det).

Finns det någon router som kan ha en bra räckvidde över alla 3 våningar, samt att man tidsbegränsar specifica appar och hemsidor och begränsar det under dagens gång? Tack för all hjälp!

Varför inte använda iPhones "skärmtid" eftersom ni verkar använda jus iPhone.
Där kan du ju ställa in specifika tider man kan använda för respektive app, samt vilken tid hela telefonen ej går att nyttja.
Om du skall använda att spärra appar direkt i din router så räcker det ju att bara slå på 4G och problemet är löst för barnen/frun.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baily:

Varför inte använda iPhones "skärmtid" eftersom ni verkar använda jus iPhone.
Där kan du ju ställa in specifika tider man kan använda för respektive app, samt vilken tid hela telefonen ej går att nyttja.
Om du skall använda att spärra appar direkt i din router så räcker det ju att bara slå på 4G och problemet är löst för barnen/frun.

Hej Baily, tack för svar.
Jo vi har provat det med skärmtid på Iphone, men problemet ligger att det är bara en knapptryck från att kunna förläng 15 min extra eller ignonera över hela dagen... Samma utfall, bara mer tryckande för dom.
4G är ju en bra lösning, då barnen bara har 1GB så det tar snabbt slut innan det blir panik
Därmed, så vill jag itne blocka att de skall kunna göra sina läxor eller söka efter information på google som är relvant för skolarbete. Instagram, blocket, amazon etc. etc är tyvärr inte det.

Permalänk
Medlem

Såg att Elgiganten har rea på en router som verkar intressant för hushållet:ASUS RT-AXS68U

Jag bor i en lägenhet på två våningar med routern på övervåningen. Täckningen på nedervåningen är sådär, i vissa hörn tappar man Wifi. Har den router som Telenor skickar med, i4882. Är dock inne på min andra och liknande problem som med den första börjar uppstå - vissa enheter tappar kontakt med Wifi, oklart varför, och sedan ansluter de efter 1-30 minuter. Ibland när jag kommer hem med mobilen står det "Denied access to network". Ringde Telenor som genomförde samma "lösning" som förra gången det var problem, att dela upp 2.4 och 5 GHz-banden men det är både drygt och har inte hjälpt.

Utöver starkare signal så har jag en NAS jag vill koppla in i router - ska man tänka på någonting speciellt då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av balo15:

man tidsbegränsar specifica appar och hemsidor och begränsar det under dagens gång? Tack för all hjälp!

Netgear har en sådan tjänst kvar året ut, men lägger tydligen ner funktionen för att de inte kan göra pengar på den (eller klarar av att underhålla den). Tjänsten ("LPC", Live Parental Controls) är baserad på OpenDNS. OpenDNS har inte schemaläggning i sig självt.

Med ett fritt OS på routern (OpenWRT, DD-WRT, Gargoyle, FreshTomato, OPNSense m.fl), borde det vara fullt möjligt att sätta upp schemalagda cronjobb som byter mellan olika uppströms-DNS:er som routern (DNS-server-delen) använder för sina uppslag. Jag menar alltså att man kan använda ISP:ns ofiltrerade DNS vissa tider på dygnet och OpenDNS andra tider. Du får förstås kolla om OpenDNS kan filtrera det du vill filterera först. Att själv underhålla listor över servernamn som en viss tjänst använder är ju ogörbart, därav att jag föreslår OpenDNS (som jag aldrig använt).

Detta kan behöva kombineras med lite brandväggsregler för att hindra annan DNS-trafik att lämna nätverket och blocka kända leverantörer av DNS över HTTPS.

Ta till exempel en titt på Turris Omnia. Den borde klara ovanstående. Jag har aldrig använt en sådan, men de kör ett nästan-OpenWRT-OS. Du kan eventuellt behålla din nuvarande router, sätta den i AP-mode och köra den som en ytterligare AP (kabelinkopplat till den nya routern, på andra kanaler än den nya routern).

Permalänk
Medlem
Skrivet av balo15:

Hej,

Bor idag i ett stort hus på ca 220kvm där jag har en trådad accesspunkt via huvudroutern till en TP Link AX6000 (wifi 6 router), som har en väldigt bra räckvidde, både över alla 3 våningar men också ganska långt ur huset.
Problemet dock är att den har en urusel parent control... Har både barn och fru som sitter extremt mycket (i mitt tycke) på instagram, snap osv. som gör att barna förlorar massa tid på dessa sociala medier där de kollar bara på annonser om jag får säga det..
Nu har jag tänkt hjälpa dem återfå tillbaka sin tid, genom att vi som familj kommer överrens om hur mycket tid vi skall använda iphones/telefonerna dagligen och på vilka sociala medier. (göra vi telefon går inte! De kommer bara fortsätta använda det).

Finns det någon router som kan ha en bra räckvidde över alla 3 våningar, samt att man tidsbegränsar specifica appar och hemsidor och begränsar det under dagens gång? Tack för all hjälp!

Problemet kanske är IRL och inte i mjukvaran/hårdvaran. Som Baily skriver kan man alltid komma runt det. Bättre ha en dialog med familjen imo. Läxor först leka sen. Det viktigaste du kan "lära" är att ta ansvar själv. Finns inget ute i verkliga livet som tar ansvar åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nypnx:

Hej, flyttar till hus nästa vecka och har börjat fundera på vad bästa lösningen för mig gällande nätverk är. Det är en villa på 69kvm samt 98kvm källare med fiberanslutningen nere i källaren. Har beställt 1000/1000 via lokal leverantör. Kraven jag har är att få ut så mkt kräm som möjligt till min stationära dator via tråd och att wifin är så stabil som möjligt, mindre krav på hastigheter dock.

Funkar någon mesh lösning eller bör jag tråda direkt från fiberboxen till övervåningen och placera en router för att sedan tråda till PC?

69 kvm bör ju räcka med en router. Du får ofta bättre hårdvara för pengarna om du "slipper" köra mesh. Du ska definitivt köra trådat till datorn om du kan och så att routern blir centralt placerad.

Permalänk

Hej!
Sitter på en Netgear XR-500 router som inte riktigt fungerar som den skall. Är en gamer och behöver en router som kan ge bästa latens och möjlighet att köra en bra QoS. Kan någon ge ett bra tips på en bra och stabil router?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Hej!
Sitter på en Netgear XR-500 router som inte riktigt fungerar som den skall. Är en gamer och behöver en router som kan ge bästa latens och möjlighet att köra en bra QoS. Kan någon ge ett bra tips på en bra och stabil router?

Hur snabbt internet har du upp/ned? Över typ 250 mbit finns ingen vanlig QoS som hjälper. Routrarna orkar inte med QoS i de högre hastigheterna, men det är ändå bättre med högre hastighet utan QoS.

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Hur snabbt internet har du upp/ned? Över typ 250 mbit finns ingen vanlig QoS som hjälper. Routrarna orkar inte med QoS i de högre hastigheterna, men det är ändå bättre med högre hastighet utan QoS.

Jag har en 100/100 lina. Dock lever jag i ett ensamhushåll så kanske inte behöver QoS då? Har inget på i bakgrunden förutom någon stream kanske.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite V2 | Processor: AMD Ryzen 5 5600 |
RAM: 32 GB DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | Grafikkort: Radeon™ RX 6700 XT MECH 2X 12G OC | Chassi: Montech X3 Mesh | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Hdd: 1TB WD Blue SN550 NVMe| Speldisk: Kingston NV2 2TB| Monitor: Gigabyte G32QC 32"|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Midvintersorg:

Jag har en 100/100 lina. Dock lever jag i ett ensamhushåll så kanske inte behöver QoS då? Har inget på i bakgrunden förutom någon stream kanske.

Under 250mbit skulle jag prova köra med QoS. Speciellt i ditt fall med 100/100.
Men som du skriver, om det bara är du som kör på linan och har koll på att du t.ex. inte laddar upp backups automatiskt på din mobil eller andra cloud-tjänster så ska det ju vara lugnt.

Det låter lite skumt med din router för den ska ju vara bra på precis det du vill ha med gaming och latency.
Har du uppdaterat routerns firmware och fabriksåterställt den efter det?
Vad har du för fiber-leverantör?

Permalänk
Medlem

Du kan också prova ladda ned speedtest.net (den gamla med länken nedan tycker jag är bästa) och se vad du får för latency och hastighet mot någon server som ligger nära.
Där kan du också se om hastigheten är korrekt både upp och ned.
https://install.speedtest.net/app/windows/latest/speedtestbyo...

Din router har ett ganska speciellt operativsystem med Duma OS som ska vara massa specialfunktioner, vilket alltid är kul, men eftersom det inte är super-stort system kan jag tänka mig att det finns risk för buggar och strul, med lite tur kan en uppdatering/fabriksåterställning lösa det.

Permalänk
Avstängd

Hallå! Bor i ett tvåvåningshus på ~90kvm med den ökända routern från Bahnhof (Tilgin) nere i vardagsrummet. Att få stabilt nätverk på ovanvåningen och vissa rum är bara att glömma, även om mitt kontor är direkt ovanför routern och bara en våning mellan. Vilken router ska jag köra på? Har 250/250 och vill kunna gejma utan problem.

Mvh

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Svullom:

Hallå! Bor i ett tvåvåningshus på ~90kvm med den ökända routern från Bahnhof (Tilgin) nere i vardagsrummet. Att få stabilt nätverk på ovanvåningen och vissa rum är bara att glömma, även om mitt kontor är direkt ovanför routern och bara en våning mellan. Vilken router ska jag köra på? Har 250/250 och vill kunna gejma utan problem.

Mvh

Du har inte möjligt att dra kabel till våningen och köra en AP(Accessspunkt)

Permalänk
Medlem

Som @tcntad skriver: Köp en bra router och placera den centralt i huset så du får bättre mottagning.
Ta bort Bahnhof-routern helt om det går och annars bryggar du den bara. Om du måste använda Bahnhof-routern för t.ex. fiberkabel så glöm inte stänga av wifi på den så det inte blir störningar.
Exempel på prisvärd router Asus TUF Gaming AX5400.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KAN1N:

Som @tcntad skriver: Köp en bra router och placera den centralt i huset så du får bättre mottagning.
Ta bort Bahnhof-routern helt om det går och annars bryggar du den bara. Om du måste använda Bahnhof-routern för t.ex. fiberkabel så glöm inte stänga av wifi på den så det inte blir störningar.
Exempel på prisvärd router Asus TUF Gaming AX5400.

Har kommit över en Asus RT-AC66U och får nu runt 150/200 om jag kör ett speedtest. Bara det håller sig stabilt (det har det gjort hittills) så duger det för mig. Om inte så ska jag kolla in en bättre router eller helt enkelt bara dra en kabel upp till ovanvåningen.

Permalänk
Medlem

Nu när jag fått 1 Gb-anslutning hemma, kan jag få tips på en router med bra throughout som låter mig "maxa" den? Jag bor i en lägenhet på 67 kvm med routern centralt placerad i städskåpet. Kör TV, PS5 och Nvidia Shield kopplad genom en gigabitswitch, IKEA Trådfri-gateway och NAS kopplad med sladd direkt till routern, medan datorer, mobiler och andra enheter går på wifi. Jag har alltid använt Asusroutrar och varit nöjd med dem, har för närvarande en RT-AC2900 (samma som RT-AC68U) som är solid men saknar 802.11ax/"Wifi 6" och verkar inte kunna ge mig full hastighet ens med sladd. Några idéer på produkter att hålla ett öga på på Black Friday? Pris: helst under 2000 kr.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Skrivet av JoBBi:

Nu när jag fått 1 Gb-anslutning hemma, kan jag få tips på en router med bra throughout som låter mig "maxa" den? Jag bor i en lägenhet på 67 kvm med routern centralt placerad i städskåpet. Kör TV, PS5 och Nvidia Shield kopplad genom en gigabitswitch, IKEA Trådfri-gateway och NAS kopplad med sladd direkt till routern, medan datorer, mobiler och andra enheter går på wifi. Jag har alltid använt Asusroutrar och varit nöjd med dem, har för närvarande en RT-AC2900 (samma som RT-AC68U) som är solid men saknar 802.11ax/"Wifi 6" och verkar inte kunna ge mig full hastighet ens med sladd. Några idéer på produkter att hålla ett öga på på Black Friday? Pris: helst under 2000 kr.

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5812346

köpte 2st sådana när Webhallen hade 2st för 2k nyligen, fungerar fint, lite dyrare nu, kanske sjunker lite framöver?

https://www.webhallen.com/se/product/341201-Asus-TUF-AX5400-G...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gilgamesh:

https://www.prisjakt.nu/product.php?p=5812346

köpte 2st sådana när Webhallen hade 2st för 2k nyligen, fungerar fint, lite dyrare nu, kanske sjunker lite framöver?

https://www.webhallen.com/se/product/341201-Asus-TUF-AX5400-G...

Tack för tipset! Jag håller ett öga på den

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoBBi:

Tack för tipset! Jag håller ett öga på den

Kolla också hur kopplingen går. Om du har en router emellan, nätverksuttag eller fiber gateway. Har du router emellan ska du brygga den och stänga av wifi så den inte stör din nya router och att du inte får dubbelnat.
Utrustningen innan din router kan påverka din hastighet när du ska maxa 1 gbit. Även din switch kan vara lite "seg" kanske, testa utan switch direkt i routern och se om du får bättre hastighet. De flesta routers som inte är supergamla ska klara 1gbit med kabel.

Permalänk
Skrivet av JoBBi:

Tack för tipset! Jag håller ett öga på den

finns för 1200kr nu.

https://www.webhallen.com/se/product/336179-Asus-TUF-AX5400-G...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Behöver en Wifi6-router till lägenhet (66kvm). Kommer att behöva stå ganska öppet i vardagsrum givet bredbandsuttagets placering så helst ingen spindelrobot. De flesta stilrena verkar vara mesh men just mesh känns onödigt på den ytan. Krav på minst 3 ethernet-portar för trådade enheter. Några tips?

Permalänk
Permalänk
Skrivet av TheMole:

Behöver en Wifi6-router till lägenhet (66kvm). Kommer att behöva stå ganska öppet i vardagsrum givet bredbandsuttagets placering så helst ingen spindelrobot. De flesta stilrena verkar vara mesh men just mesh känns onödigt på den ytan. Krav på minst 3 ethernet-portar för trådade enheter. Några tips?

https://www.webhallen.com/se/product/336179-Asus-TUF-AX5400-G...

Visa signatur

GAMING
XV252QF 390Hz|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB EXPO 32GB|RTX 4090|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
SHIELD TV PRO|OLED77S90C|HW-Q995C

Permalänk
Medlem

Tack för tips!

Permalänk
Medlem

Hejsan!

Jag går i tankar kring ny router nu när reapriserna flödar, men har ingen insikt i marknaden och hoppas därmed få lite vägledning. Min förhoppning med en ny router är att få en högre trådlös hastighet här hemma, speciellt till TV:n som inte lyckas upprätthålla 4K-streaming konsekvent. I nuläget ska routern fungera väl i en etta på 45 kvm, men om den är stark nog att tillhandahålla trådlöst i en framtida tvåa eller trea desto bättre.
Det jag idag sitter på är en Asus RT-N12D1, och min lekmannagissning är att dess största svaghet är avsaknaden av 5GHz-bandbredden. Nyttjar i dagsläget inte routern för mer än att tillhandahålla internetanslutning till mina apparater här hemma samt sporadiskt öppna en port eller två, så extra funktionalitet kan vara roligt men är i dagsläget inget krav.

Rekommendationer och bakomliggande motiveringar uppskattas!

EDIT: Har en 100/100-lina och lär inte gå ner på lägre hastigheter på sikt, möjligen högre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raza:

Hejsan!

Jag går i tankar kring ny router nu när reapriserna flödar, men har ingen insikt i marknaden och hoppas därmed få lite vägledning. Min förhoppning med en ny router är att få en högre trådlös hastighet här hemma, speciellt till TV:n som inte lyckas upprätthålla 4K-streaming konsekvent. I nuläget ska routern fungera väl i en etta på 45 kvm, men om den är stark nog att tillhandahålla trådlöst i en framtida tvåa eller trea desto bättre.
Det jag idag sitter på är en Asus RT-N12D1, och min lekmannagissning är att dess största svaghet är avsaknaden av 5GHz-bandbredden. Nyttjar i dagsläget inte routern för mer än att tillhandahålla internetanslutning till mina apparater här hemma samt sporadiskt öppna en port eller två, så extra funktionalitet kan vara roligt men är i dagsläget inget krav.

Rekommendationer och bakomliggande motiveringar uppskattas!

https://www.webhallen.com/se/product/336179-Asus-TUF-AX5400-G...
Bäst pris prestanda. Upp till 1000/1000 är den lika bra för dig som en router för 6000 kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

https://www.webhallen.com/se/product/336179-Asus-TUF-AX5400-G...
Bäst pris prestanda. Upp till 1000/1000 är den lika bra för dig som en router för 6000 kr.

Okej! Jag tog en titt och den verkar ju mycket riktigt ha blivit lovordad. Av ren nyfikenhet, är det stor skillnad mellan WiFi-protokoll? Ser att AX5400 har upp till och med WiFi6-protokollet medan exempelvis ASUS RT-AC86U "enbart" har upp till och med WiFi5. Vill minnas att jag sett RT-AC86U nämnas tidigare som ett stabilt val, men då den lanserades 2017 kan teknikutvecklingen såklart gått framåt. Alltid kul att lära sig något nytt i samband med nya teknikinköp.

Permalänk
Medlem

Wifi 6 har flera fördelar. De har högre hastighet och bättre mottagning när man använder den med wifi 6 enheter. Stödjer WPA3 för säkerhet som är bra för framtidssäkring. Den är nyare och kommer ha ordentligare firmware-uppdateringar flera år framåt än den från 2017.
Det är en helt ny standard som är lite bättre på många sätt. Ingen superskillnad i praktiken om man inte kör väldigt belastat wifi men alla förbättringar tillsammans gör märkbar skillnad.
Finns flera detaljer jag kan gå in på om du är nyfiken och orkar läsa, så skriv det så kan jag ta fram all info