Kan ej ansluta från min dator till fjärrdator?

Permalänk

Jag har kört tracert från anslutning där det fungerar och från mitt hemnätverk. när jag gör det från nätverk som fugnerar så får jag svar.... vet inte om jag bara ska lägga upp detta på nätet.

om jag gör samma sak från mitt nät så får jag inget svar alls, alla rader ger timeout.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av hjarterkung:

Jag har kört tracert från anslutning där det fungerar och från mitt hemnätverk. när jag gör det från nätverk som fugnerar så får jag svar....

Du berättar inte det viktiga, använder du IP från dess A-record eller domännamnet ab.domain.se för trace route?

Permalänk
Medlem

Har du stängt av routern över natten så att den får en ny IP-adress?

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Du berättar inte det viktiga, använder du IP från dess A-record eller domännamnet ab.domain.se för trace route?

Vad är ip från a record?
Det ip jag får från att pinga ab.domän?

Permalänk
Vila i frid

Jämför den IP du får från en fungerande ping och när det inte fungerar hemma hos dig. Kan du köra tracert från ditt hem med den IP-adress som meddelas från t.ex. en mobilanslutning - där rdp funkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Jag har kört tracert från anslutning där det fungerar och från mitt hemnätverk. när jag gör det från nätverk som fugnerar så får jag svar.... vet inte om jag bara ska lägga upp detta på nätet.

om jag gör samma sak från mitt nät så får jag inget svar alls, alla rader ger timeout.

Intressant. Den kommer inte ens ut. Om det är något i operatörens nät hade du kommit en bit.
Om du kör nslookup och domän-namnet? Får du samma eller olika IP som svar beroende på var du befinner dig?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Intressant. Den kommer inte ens ut. Om det är något i operatörens nät hade du kommit en bit.
Om du kör nslookup och domän-namnet? Får du samma eller olika IP som svar beroende på var du befinner dig?

får samma svar från mobil hotspot och mitt nätverk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

får samma svar från mobil hotspot och mitt nätverk.

Då börjar jag få slut på idéer. Vad har servern för IP-adress? De räcker med de tre första siffrorna. Vad har du för IP-adresser hemma? Vad har du för publik IP-adress hemma? Räcker även där med de tre första

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Då börjar jag få slut på idéer. Vad har servern för IP-adress? De räcker med de tre första siffrorna. Vad har du för IP-adresser hemma? Vad har du för publik IP-adress hemma? Räcker även där med de tre första

Funkade ju med datorn kopplad till porten som är bryggad, därav mitt tidigare inlägg.

Skrivet av Petterk:

Har du stängt av routern över natten så att den får en ny IP-adress?

Permalänk
Skrivet av jocke92:

Då börjar jag få slut på idéer. Vad har servern för IP-adress? De räcker med de tre första siffrorna. Vad har du för IP-adresser hemma? Vad har du för publik IP-adress hemma? Räcker även där med de tre första

Ip hemma om jag går till https://ipnr.nu/ : 178.xxx.xxx.xxx
Ip adress till fjärrdatorn : 178.xxx.xxx.xxx
min dator som jag sitter på har ju en lokal ip för nätverket : 192.1xx.xxx.xxx

Är det så att mitt område har Ownit som ISP och fjärrdatorn som står i mitt område (obs inte i mitt hem och inte på mitt nätverk) kan då räknas som att de är på något sub-nätverk i området som gör detta stökigt?

Testat nu att ansluta till en vpn tjänst. då funkar det fint att ansluta till fjärrdatorn.

Permalänk
Medlem

Låter som det bör vara routern alternativt något hos leverantören då. Frågan är om du måste använda leverantörens router? Har du några övriga tjänster kopplade till routerns portar, till exempel tv, telefon eller liknande som kräver att du använder deras router?

Om det inte går att konfigurera leverantörens router på rätt sätt borde du ju annars kunna byta ut den mot en egen. Problemet brukar vara att det kan ta en stund innan man blir uppkopplad igen eftersom den nya routern då har en ny default MAC adress på routerns WAN port/interface.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lento:

Låter som det bör vara routern alternativt något hos leverantören då. Frågan är om du måste använda leverantörens router? Har du några övriga tjänster kopplade till routerns portar, till exempel tv, telefon eller liknande som kräver att du använder deras router?

Om det inte går att konfigurera leverantörens router på rätt sätt borde du ju annars kunna byta ut den mot en egen. Problemet brukar vara att det kan ta en stund innan man blir uppkopplad igen eftersom den nya routern då har en ny default MAC adress på routerns WAN port/interface.

Fungerar på den bryggade porten om du läser tråden, garanterat routingproblem i det nät routern ligger i nu. Stäng av den över natten och kolla att den får ny IP och kolla sedan om det går att fjärransluta. Finns liksom ingen regel i routern som kan ställa till det så det bara är denna adress som inte svarar.

Vid tracert var det ju så att maskinerna på väg till servern inte svarade, så då kan inte IP-adressen vara blockerad av servern. Väldigt troligt att allt lirar som TS vill bara routern tilldelas en ny IP-adress och att trafiken därför routas rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjarterkung:

Ip hemma om jag går till https://ipnr.nu/ : 178.xxx.xxx.xxx
Ip adress till fjärrdatorn : 178.xxx.xxx.xxx
min dator som jag sitter på har ju en lokal ip för nätverket : 192.1xx.xxx.xxx

Är det så att mitt område har Ownit som ISP och fjärrdatorn som står i mitt område (obs inte i mitt hem och inte på mitt nätverk) kan då räknas som att de är på något sub-nätverk i området som gör detta stökigt?

Testat nu att ansluta till en vpn tjänst. då funkar det fint att ansluta till fjärrdatorn.

Ser att jag tänkte fel. Menar tre första siffergrupperna inte de tre första siffrorna.

Det känns som någon konfigurationsmiss någonstans. Grejen är att internetleverantören inte vill att två kunder pratar med varandra utan att vända i operatörens router. Troligen där det blir fel, eftersom din router och fjärrdatorns router har samma subnät hos ownit.

Vad får du för IP-adress på den bryggade porten?