Amazon Sverige fyller ett år – SweClockers följer upp

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Har du handlat från Amazon Sverige?
-Maybe

https://i.imgur.com/k58SahF.png

Det där är fan bra jobbat, mer än alla ordrar jag lagt totalt

Permalänk
Medlem

Hittade prylar av bättre kvalité till lägre pris på aliexpress (med moms/frakt) än Amazon vid varje tillfälle jag ville ha saker som... Näshårstrimmer, slit o släng in-ear hörlurar, och random skit.

Så är inte imponerad alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av McAn_:

Det där är fan bra jobbat, mer än alla ordrar jag lagt totalt

Polaren har lagt i annan växel dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Polaren har lagt i annan växel dock.

https://i.imgur.com/7njaP37.png

Är det Resell Örebro eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av McAn_:

Är det Resell Örebro eller?

You bet.

Permalänk
Medlem

Kommer aldrig att handla från Amazon. Känner inte att det finns någon anledning att bidra till deras monopolistiska verksamhet. Det hade varit sjukt coolt ifall amazon inte kan få ordentligt fotfäste i Sverige. Men vem försöker jag lura? Känns som att de flesta bryr sig om en billig prislapp, kvittar vad de långsiktiga effekterna för med sig.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Bland det bästa som har hänt Sverige.

Permalänk
Medlem

Har gjort många köp (ca 10st senaste året). Snabb billig (gratis) leverans, mycket recensioner och bra utbud av olika diy elektronik och komponentsatser till konkurrenskraftigt pris är tilltalande. Fysiskt så är det bara Netonnet i närheten som konkurrerar med sin prova-på service och enkla returer och dugligt bra pris.

Det enda typ Elgiganten och Mediamarkt kan konkurrera med är att klämma och känna, men köpupplevelsen är usel - inte ens personalen hittar på prylarna som ska finnas i butikslager.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

Svårt att faktiskt hitta det man letar efter med deras översättning.

This. Har handlat på Amazon i typ 15 år och tycker de är asbra, men jag fattar inte varför de envisas med att översätta engelska produktbeskrivningar.

Händer ofta att jag hittat nåt på Amazon.com, som egentligen också finns på Amazon.se, men det är svårt att hitta på grund av maskinöversättningar. Dom tror att vi är som tyskar och vill ha allt översatt... nein. NEIN!

Permalänk
Medlem

Fruktansvärt dålig design på hemsidan, köper inget därifrån just därför av principskäl.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Samsung Sverige

Har fungerat bra när jag beställt därifrån, beställer dock hellre från andra ställen

//Daniel

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung-Daniel

Permalänk
Medlem

Första köpet vart en USB-C laddare till laptop som fanns för billig peng. Ska mycket till för att handla där, informationen är lite one size fits all så man bör veta exakt vad det är för vara man köper.

Permalänk
Medlem

Tycker som ovan påpekats redan, Amazon är inte nån direkt konkurrent till Webhallen, Komplett, Inet m.f, utan mer ebay, tradera, cdon, AliExpress, Wish, m.f, där en massa säljare samlas och kränger...En viss del är Amazon själva...

Om jag inte hittar vad jag söker hos vanliga svenska ÅF kan jag tänka mig köpa på Amazon, annars inte...Deras sida ger ett rörigt och oseriöst intryck också...

Mest positiva med Amazon är nog att flera svenska ÅF numera kör fraktfritt

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag har handlat flertalet gånger. Är väldigt nöjd med både leveranstider och kundservice. Jag åkte t.ex. på en kinavgift från posten som Amazon omedelbart återbetalade och bad om ursäkt för både en och två gånger. Jag har inte handlat så mycket datorprylar, men de har ett bra utbud av mycket annat som kan vara svårare att hitta i svenska nätbutiker och där Amazon är en tryggare motpart än Nisses e-handel AB.
Saker jag handlat är bl.a. mycket leksaker till barnen, elverktyg av "finare" märken, vindrutetorkare, böcker, kablar, en iPhone SE på kampanj, mm
Jag tror definitivt de kommer växa till sig i Sverige på sikt och då även för datorkomponenter.

Permalänk
Medlem

Beställt en del ifrån .de men endast när jag vet exakt vad för vara jag ska ha. Inte så behaglig sida att strökolla på med varunamn som det här tex. Genuint exempel ifrån topplistan över stationära datorer.

"Uppblåsbara Luftpump Electric Air Pump Quick Fill Kayak Pump Med 3 Munstycken För Luftmadrasser Båtar Swimming Ring Airbeds Uppblåsbara Black"

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Nej.
Handlar hellre i butiker som behandlar sin personal bra.

Man kan tycka att det är en självklarhet, men tydligen väger det tyngre för många att få en pryl hundra kronor billigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GBGTias:

Amazon är det sämsta företaget som existerar.

Beställde en produkt en gång, kunde följa produkten till Holland. 2 dagar senare stod det ”delivered”

Försökte febrilt få klarhet i vad som hänt genom deras bottar, men inget hände. Inga svar eller dyligt.
Jag har beställt prylar från hela världen. Detta har aldrig hänt mig. 400kr har jag förlorat med. Kommer aldrig någonsin handla från dem igen. Världens sämsta upplevelse.
Obs detta gäller Amazon.UK

Mm okej, hörde du av dig till Amazon om problemet? Jag köpte några grejer på Amazon häromveckan som försvann någonstans i PostNords hantering. Chattade med Amazon, på svenska, och hon kollade ärendet och betalade direkt tillbaka pengarna. Inga svårigheter alls. Svenska Amazon här alltså..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Inaktiv

Skitsida.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Amazons hemsida är oerhört rörig och svåranvänd. Håller mig hellre till svenska sidor med en mycket bättre användarupplevelse.

Permalänk
Medlem

Tyska amazon är överlägset bättre så ser inget behov att handla på den svenska.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Har handlat två grejer på Amazon.de men aldrig på Amazon.se. Tycker inte om deras stil, deras behandling av sina anställda och definitivt inte deras svenska hemsida. Att jag inte handlat mer än två saker från Amazon.de är att jag första gången fick en ofattbar mängd med påminnelser om att jag hade en rabatt på nästa vara. Trodde det var över, glömde mig och handlade en sak till och fick återigen en massa mail på tyska om den rabatt som väntade vid nästa köp. Det har upphört nu och kommer fortsätta vara "tyst" tills jag köper något igen och det ... kommer dröja.

Permalänk
Medlem

Handlar via Amazon.se flera gånger i veckan.
Alla köp är spontana och impulsiva och alla köp är till ca 90% rabatterad (felsatt pris).
Har även tagit en gratis månad av Prime. Nu får jag tex toa rullar värde 10 kr levererade till dörren. Inte så miljösmart, men men.
Passar på och tittar på Amazons TV utbud. Den är okej, och jag kanske kommer fortsatt betala för prime, så länge felprissatta varor dyker upp på sajten.
Skulle det inte funnits felprissatta varor så skulle jag inte köpa något alls via Amazon.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk

Ingen borde handla ifrån Amazon!

Har aldrig gjort och kommer alltid att pissa på Amazon, vart än i världen jag är.

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmy Fox:

Har handlat lite småsaker därifrån.

Inte ofta jag gör men är främst grejer man inte hittar någon annanstans. Typ sånt jag annars brukade köpa från brittiska (innan brexit) och tyska Amazon samt även ebay och aliexpress. Datordelar och annan dyr elektronik köper jag helst inte därifrån utan då går jag till de mer etablerade svenska återförsäljarna där jag vet vad jag får och att vilken service jag kan vänta mig om något pajar.

Har dock hittat en till nisch där Amazon är ganska relevant: Böcker.

Idag domineras ju svenska bokindustrin av Bokus och Adlibris. Och som student är det ofta extremt frustrerande att ha att göra med dem p.g.a. långa leveranstider, minimala studentrabatter, usel kundservice och överlag höga priser.

Hos Amazon däremot hittar jag typ alltid de kursböcker jag behöver bra mycket billigare än Bokus/Adlibris, ofta t.o.m. typ liknande pris vad en någorlunda sliten kopia går för på begagnatmarknaden. Och utöver det så är leveranstiderna ofta närmare 1-3 dagar i stället för 1-3 veckor.

Ett exempel är en programmeringsbok vi skulle ha förra terminen. 650 kr kostade den hos de svenska bokjättarna, eller 620 kr med studentrabatt. Beräknad leveranstid typ 8-12 dagar, 7-10 om du betalade extra för "expressleverans".

Amazon hade samma bok för straxt över 400 kr och kunde leverera redan dagen efter med fri frakt ¯\_(ツ)_/¯
Begagnade exemplar låg på typ 350-400 om jag inte missminner mig.

Mjo man känner faktiskt inte nån sympati med Adlibris om de går under. Segare leveranstider får man leta efter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

Mjo man känner faktiskt inte nån sympati med Adlibris om de går under. Segare leveranstider får man leta efter.

På Adlibris och även Bokus köper jag bara e-böcker ibland, det funkar bra, men ska de skicka böcker så får man vänta, länge...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Funkeman:

Jag har handlat en del från Amazon. Nästa uteslutande är det sma mekaniska komponenter till min 3d-skrivarmoddning. Det finns två stora problem med amazon som jag inte lyckas komma runt.
1. Den svenska översättningen för att det i många fall är helt omöjligt att förstå vad det är som säljs. Jag tror inte Tolken 97 hade gjort ett sämre jobb.

2. Jag vet inte varifrån sakerna skickas. Ibland skickas det från Sverige och kommer dagen efter. Ibland från Europa och då är leveranstiden någon vecka och ibland är det från Nordamerika eller Asien och då kan leveranstiden vara en månad. Eller så kommer det på 3 dagar tack vare någon expressfrakt.
En gång fick jag till och med ett mail efter en månad om att varan hade utgått så det blev ingen vara. #detblevingencd

För mig är amazon en konkurrent till Ali express och Ebay. Inte till Webhallen och Inet.

Blev ett alternativ till banggood för mig. Köpte Redmi Note 9T på Banggood, men fodralet på amazon.se

Visa signatur

Ryzen 7 7700
Gigabyte B650 Eagle ax
2x16 GB RAM
Sapphire Radeon RX 7800 XT PULSE

Permalänk
Medlem

Har fyndat en hel del på amazon och även den tyska sidan när dom erbjöd fri frakt förr i tiden. Provade nyligen på en månad gratis prime och blev imponerad av hur snabbt jag fick mina grejer. Beställde ett spel imorse och fick det 8 på kvällen, inte illa. Men för mig är det inte värt 59 kr i månaden, så bråttom har jag inte.

Permalänk
Medlem

Saknar svarsalternativet "Nej, och planerar inte/kommer aldrig att göra det" på frågan om man handlat av Amazon.

Bezos och hans giriga hejdukar kan se sig om i månen efter mina pengar.

Visa signatur

De (tredje person, plural, subjektsform).
Dem (tredje person, plural, objektsform).
Vi (första person, plural, subjektsform).
Oss (första person, plural, objektsform).

Permalänk
Medlem

Brukar fortfarande handla på amazon.de utav ren vana. Kanske borde prisjämföra.

Som andra, jag går till amazon när jag ska ha tag på mer obskyra grejjor. Inte världens mest användarvänliga storefront. (Och ändå är dom störst! Ponder this!)

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980

Permalänk
Medlem

När det blir lika galet bra som i england osv så lär det skjuta i taket, men har en bit att gå först!