Sony grundar separat bolag för PC-spel

Permalänk
Melding Plague

Sony grundar separat bolag för PC-spel

Sony fortsätter satsa på PC-marknaden och grundar ett separat bolag som ska stå som utgivare av PC-spel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Underbar nyhet. Horizon Zero Dawn är ett väldigt bra spel. Detta öppnar för att fler i serien kommer till pc.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Då behöver bara MS fixa så att man kan köra PC-spel på Xbox så försvinner PS exklusivitet

Permalänk
Medlem

Nice!
Bara Nintendo som behöver få in det i huvudet att en tablet från 2012 inte ger optimal spel upplevelse, då.

Permalänk
Moderator
Testpilot

PC gaming är dött tjatades det ju om för tio (?) år sedan. Tur att vi höll ut mina bekanta! Se på oss nu!

:pcmr:

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Usch, äckliga PC-gamers ska inte få smaka på vår exklusivitet

Permalänk
Medlem

Så länge hårdvaran finns tillgänglig att köpa och till priser som flertalet kan köpa den för så kommer aldrig pc-gaming att dö.
Utvecklingen går så snabbt och folk att fått upp ögonen ordentligt för att koppla sin pc till sin svindyra tv.
Grafikmessigt kan inte konsolerna hänga med.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

PC gaming är dött tjatades det ju om för tio (?) år sedan. Tur att vi höll ut mina bekanta! Se på oss nu!

:pcmr:

PC Gaming och Nintendo skulle vara dött. Vi skulle bara spela Call of duty och andra online shooters typ.
Skrattar varje gång jag tänker på den där pachter eller vad han hette, han var med mycket och (påstog sig veta) tyckte och trodde där en tid.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Kul! Jag föredrar fortfarande att spela på min PS5 framför min PC, även om PC:n i sig är betydligt kraftfullare. Men om detta betyder att fler får uppleva PS spel och att Sony får in mer pengar, ja då vinner ju alla.

Permalänk
Medlem

Horizon Zero Dawn var riktigt kul, ser fram emot uppföljaren samt att jag vill testa God of War och eventuellt Spider-Man spelen.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

PC gaming är dött tjatades det ju om för tio (?) år sedan. Tur att vi höll ut mina bekanta! Se på oss nu!

:pcmr:

Pc Master Race kommer aldrig dö ut. Har sagt det sedan jag kopierade duke nukem 3d på 16 floppy diskar i skolans dator sal.

Permalänk

Väldigt trevligt initiativ!
Har inge emot konsol men lirar så sällan på mitt PS4 Pro att den mest står och samlar damm vilket gör mig tveksam till att punga ut typ 6K för ett PS5 endast för några enstaka titlar som jag är intresserad av.
Gran Turismo 7 vore inte fel att ha på PC sen nån gång. Lär väl dröja minst till 2023 om det släpps på PS 2022 dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Siimuliize:

Pc Master Race kommer aldrig dö ut. Har sagt det sedan jag kopierade duke nukem 3d på 16 floppy diskar i skolans dator sal.

Glory Glory PCMR!

Med tanke på att de senast i år sagt att PC gaming är dött pga. att det var svårt att köpa grafikkort så går det väldigt bra

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem

Äntligen..
Har köpt ps3 och sedan ps4. Just för kunna spela PS spel, till slut samlar konsoler bara en massa damm.
Alltid går man tillbaka till datorn.
Så denna GGN blev det inget PS5.

Vore riktigt kul om framtida PS spel skulle kunna komma till PC. Slipper man något som samlar massa damm vid TV bänken.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Jag tror personligen att det här är början till att Sony blir ett nytt EA / Ubisoft.

Anledningen till att Sony inte maximerat vinst utan lagt tid och pengar på att utveckla spel av bra kvalitet har varit för att sälja deras plattform. Jag säger inte att detta kommer ske i morgon, men över tid så kommer kort siktig vinst börja överskugga den långsiktiga planen med att sälja hårdvara, då kommer alla DLC mekanismer och dumheter som vi känner från PC marknaden ta över och tummandet på kvalitén öka.

Personligen spelar jag på både PC & Playstation &Xbox osv och tror att Sony gör ett riktigt stort misstag, att följa Apple modellen är i min övertygelse det som långsiktigt varit bra för både spelmarknaden och Sony. Titta bara på hur det gått för Sega sedan dom slutade göra konsoler, motivationen att göra riskabla och häftiga spel är mer eller mindre borta och allt som produceras är risk minimerande.

Kortsiktigt najs men det kommer urholka Playstations varumärke och långsiktigt ge oss sämre spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Då behöver bara MS fixa så att man kan köra PC-spel på Xbox så försvinner PS exklusivitet

Behöver ju fortfarande få Sony att släppa spelen på Microsoft store då.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt.
PS har alltid känts som en exklusiv sak för PC gamers. Xbox spel har ofta kommit till PC men PS spel lyst med sin frånvaro.

Så det uppskattas

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMasj:

Jag tror personligen att det här är början till att Sony blir ett nytt EA / Ubisoft.

Anledningen till att Sony inte maximerat vinst utan lagt tid och pengar på att utveckla spel av bra kvalitet har varit för att sälja deras plattform. Jag säger inte att detta kommer ske i morgon, men över tid så kommer kort siktig vinst börja överskugga den långsiktiga planen med att sälja hårdvara, då kommer alla DLC mekanismer och dumheter som vi känner från PC marknaden ta över och tummandet på kvalitén öka.

Personligen spelar jag på både PC & Playstation &Xbox osv och tror att Sony gör ett riktigt stort misstag, att följa Apple modellen är i min övertygelse det som långsiktigt varit bra för både spelmarknaden och Sony. Titta bara på hur det gått för Sega sedan dom slutade göra konsoler, motivationen att göra riskabla och häftiga spel är mer eller mindre borta och allt som produceras är risk minimerande.

Kortsiktigt najs men det kommer urholka Playstations varumärke och långsiktigt ge oss sämre spel.

Vad menar du nu? MTX och DLCs är ju ett direkt resultat av konsoler och företagen bakom dem.
Scenariot du beskriver kommer att ske även om de inte säljer några spel till PC.

Permalänk
Medlem

Skulle gärna se The Last of Us.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dinoman:

PC gaming är dött tjatades det ju om för tio (?) år sedan. Tur att vi höll ut mina bekanta! Se på oss nu!

:pcmr:

PC har väl stått för +60% av hela spelindustrin de senaste 20åren?

Konsolerna delar på de 40% som är kvar, inkl mobilspelande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morugano:

Nice!
Bara Nintendo som behöver få in det i huvudet att en tablet från 2012 inte ger optimal spel upplevelse, då.

Det är väl isåfall Nintendos kunder som borde få in detta, så folk slutar köpa den

Permalänk
Medlem

Hoppas dom till slut kommer släppa spelen samtidigt till konsol och PC, och inte 5 år senare för att locka spelare att köpa en konsol för att köpa uppföljaren.

Fortfarande bättre än inget förstås, och för dom som inte spelat tex GoW och Horizon så kan dom ju äntligen spela några av dom bästa spelen som producerats den förra generationen utan att behöva köpa nån konsol.

För oss som har tålamod noll så verkar konsol vara ett måste ett tag till i alla fall.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

PC har väl stått för +60% av hela spelindustrin de senaste 20åren?

Konsolerna delar på de 40% som är kvar, inkl mobilspelande

Ekonomiskt så är mobilspelsmarknaden större än pc och konsol tillsammans.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Morugano:

Nice!
Bara Nintendo som behöver få in det i huvudet att en tablet från 2012 inte ger optimal spel upplevelse, då.

Nej! Sabba inte Switchen. Det är bara ett annat behov! Jag har alla tre. Nintendo Switch, PS5 och PC. Alla tre fyller tre olika behov!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av Timergu:

Ekonomiskt så är mobilspelsmarknaden större än pc och konsol tillsammans.

Jämför mobilspel med spel & lotterimarknaden istället. Mer rättvis jämförelse.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlackZam:

Behöver ju fortfarande få Sony att släppa spelen på Microsoft store då.

Eller att MS tillåter andra butiker. Ja jag vet, det är föga troligt. Jag var inte direkt seriös.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morugano:

Nice!
Bara Nintendo som behöver få in det i huvudet att en tablet från 2012 inte ger optimal spel upplevelse, då.

Huh? Botw och Metroid Dread är två spel som gav mig en kanonupplevelse. Allt handlar inte om grafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Huh? Botw och Metroid Dread är två spel som gav mig en kanonupplevelse. Allt handlar inte om grafik.

Nä, men en stabil 30fps hade ju varit något (BOTW).

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Då behöver bara MS fixa så att man kan köra PC-spel på Xbox så försvinner PS exklusivitet

Skrivet av BlackZam:

Behöver ju fortfarande få Sony att släppa spelen på Microsoft store då.

Skrivet av dlq84:

Eller att MS tillåter andra butiker. Ja jag vet, det är föga troligt. Jag var inte direkt seriös.

Det finns redan lösningar, dock tror jag man var tvungen att använda rysk vpn för att spela Death Stranding.

https://www.youtube.com/watch?v=aFiwV_nzOJU

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Huh? Botw och Metroid Dread är två spel som gav mig en kanonupplevelse. Allt handlar inte om grafik.

Skrivet av danskung:

Nä, men en stabil 30fps hade ju varit något (BOTW).

BOTW spelas så klart på pc med Cemu i minst 60 fps i fantastisk grafik

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.