Är det värt att köpa en elscooter?

Permalänk
Avstängd

Är det värt att köpa en elscooter?

Hej

Cyklar till jobbet 5 km fram och tillbaka varje dag. Och min cykel får man verkligen trampa som en galning i uppförsbacke. Är det värt att köpa en elscooter istället? Sedan går jag mycket på jobbet fram och tillbaka. Börjar få ont i benen.

Permalänk
Relik 📜

Kan bara tala för mig, och jag har haft enorm nytta av min scooter sedan förra sommaren. Har lite kortare än dig till jobbet, och skulle säga att jag åkt den 75-80% av tiden. Precis som du har jag ett par saftiga backar, varav den sista precis innan kontoret - inte kul att komma fram svettig och flåsandes.

Anledningen jag inte gick på elcykel är att scootern är så mycket enklare på kontoret sedan. Den tar liten/ingen plats, och går i nödfall att ladda bokstavligt under skrivbordet.

Kan pinga in @Kenneth här med som jag de facto vet tillhör scooterklubben.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Hej

Cyklar till jobbet 5 km fram och tillbaka varje dag. Och min cykel får man verkligen trampa som en galning i uppförsbacke. Är det värt att köpa en elscooter istället? Sedan går jag mycket på jobbet fram och tillbaka. Börjar få ont i benen.

För att slå ett slag för ditt välbefinnande så säger jag, nej, fortsätt cykla.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Simpan30:

Hej

Cyklar till jobbet 5 km fram och tillbaka varje dag. Och min cykel får man verkligen trampa som en galning i uppförsbacke. Är det värt att köpa en elscooter istället? Sedan går jag mycket på jobbet fram och tillbaka. Börjar få ont i benen.

1. motion är bra för kroppen
2. jag har en elscooter och älskar den

För att vara ärlig, jag har haft min sen förra sommaren, och den har rullat bra många kilometer sen dess. Använder den när ungarna ska till dagis på morgonen, när jag behöver dra en snabbis till macken, när jag ska till en polare och spela rollspel. Hade den för att pendla innan coronaskiten slog till, passar perfekt att fälla ihop och ta med på tåget så man slipper bussarna.

För mig? Ja, definitivt.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

För att slå ett slag för ditt välbefinnande så säger jag, nej, fortsätt cykla.

Han får ju ont i benen på grund av att han både Cyklar och går mycket på jobbet. Det är nog ingen brist på träning här utan överbelastning. Jobbet går inte att välja bort så då blir det Cykeln som får stå.
Återhämtning är lika (eller mer) viktig för välbefinnandet än vad träning är för att undvika skador. Eller som min farmor alltid sa, "det får inte bli för mycket av det goda".

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Kanske testa gyllende medelvägen: skaffa elcykel!

Permalänk
Medlem

Hur länge har du cyklat? Dålig fysik i allmänhet? 5km är ju ingenting på cykel - detta bör kroppen vänja sig vid relativt snabbt. Cyklade 8km * 2 dagligen innan Covid, året igenom. Kroppen vänjer sig och det är bara skönt. Nu när jag åker in till jobbet cyklar jag 28km enkel resa, inget jag skulle göra varje dag men 55km på en dag totalt iaf två dagar i veckan funkar fint om man vant kroppen.

Vardagsmotion med pulshöjning ska inte underskattas. Dra ner på farten lite och fortsätt cykla, din kropp kommer tacka dig i långa loppet. Se över din sittställning på cykeln.

Övertränad som nån sa, av att gå på jobbet? Eh?

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Han får ju ont i benen på grund av att han både Cyklar och går mycket på jobbet. Det är nog ingen brist på träning här utan överbelastning. Jobbet går inte att välja bort så då blir det Cykeln som får stå.
Återhämtning är lika (eller mer) viktig för välbefinnandet än vad träning är för att undvika skador. Eller som min farmor alltid sa, "det får inte bli för mycket av det goda".

Cykla 5km eller stå samma tid statiskt på en scooter kommer nog bli +-0 för just den aspekten.
Så länge han inte spurtar till jobbet så är nog risken för överbelastning av en så skonsam rörelse som cykling rätt liten ändå.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Simpan30:

Hej

Cyklar till jobbet 5 km fram och tillbaka varje dag. Och min cykel får man verkligen trampa som en galning i uppförsbacke. Är det värt att köpa en elscooter istället? Sedan går jag mycket på jobbet fram och tillbaka. Börjar få ont i benen.

Jag var precis i din sits förra året. Har en mil in till jobbet och efter att ha cyklat varje dag i några månader... det blir slitsamt. Elscooter är perfekt att byta av med så man inte måste cykla varje dag.

Sen är jag inte helt nöjd med min E-way 500 jag köpte. Den tar mig till kontoret men måste ladda den innan varje tur.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

Jag tänker att det beror på hur vintrarna hos dig ser ut? Då kanske elcykel är det bättre valet (om än dyrare). Lite motion samtidigt som du får bra hjälp uppför backarna samt att det går att använda vid snö.

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

Min elscooter fixar bara 14% lutning och har vid flertal gånger fått hoppa av den och gå upp för backen istället så ta en funderare över den lilla biten för backar gillar dom inte och de har ganska begränsat grepp på höstlöven samt fixar inte snö.

https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/elsparkcykel/xi...

Har du möjlighet att välja elcykel är det helt klart ett bättre alternativ.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Hej

Cyklar till jobbet 5 km fram och tillbaka varje dag. Och min cykel får man verkligen trampa som en galning i uppförsbacke. Är det värt att köpa en elscooter istället? Sedan går jag mycket på jobbet fram och tillbaka. Börjar få ont i benen.

Definiera ont i benen.. utan mer info skulle jag mer gissa på att du behöver bättre skor eller öva på hur du står/går på jobbet. Och kanske köpa dig en bättre cykel - 5km är ju snudd på inget för en vettig cykel.
Men som sagt - utveckla gärna - jag vet ju inget om din situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Han får ju ont i benen på grund av att han både Cyklar och går mycket på jobbet. Det är nog ingen brist på träning här utan överbelastning. Jobbet går inte att välja bort så då blir det Cykeln som får stå.
Återhämtning är lika (eller mer) viktig för välbefinnandet än vad träning är för att undvika skador. Eller som min farmor alltid sa, "det får inte bli för mycket av det goda".

Om man blir överbelastad av att cykla 5km vid två tillfällen under en dag samt lunkade på jobbet, så bör man nog träna mer, än mindre.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Vanligtvis skulle jag säga fortsätt cykla till jobbet, det är aldrig dumt att "vara tvungen" att motionera. Är det dock så att du redan rör dig mycket på jobb kan en elscooter vara en bra idé.
Det är dock inget färdmedel att 100% räkna med. De klarar inte allt för branta backar, och med sina små hjul sätter lite snö snabbt stopp. Där är en elcykel bättre. Eller en sån där Fatbike kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Hej

Cyklar till jobbet 5 km fram och tillbaka varje dag. Och min cykel får man verkligen trampa som en galning i uppförsbacke. Är det värt att köpa en elscooter istället? Sedan går jag mycket på jobbet fram och tillbaka. Börjar få ont i benen.

Fem kilometer är inget avstånd! Är det mycket snö så är det skidor som gäller!

Permalänk
Avstängd

Skulle rekommendera elcykel, jag bytte nyss min scooter mot en elcykel. Det enda som blivit sämre är förvaring, scootern är lätt att ta upp på ett kontor till exempel.

I alla andra lägen föredrar jag cykeln, går ju även att stänga av hjälpen och cykla vanligt när det är plant

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Om man går/står mycket på jobbet så kan det inte nog betonas hur viktigt det är med bra skor. Lägg några kronor på att besöka en ortoped för att få hjälp att fixa bra skor och/eller inlägg. En stabil sko som ger bra stöd och där trycket under foten fördelas väl kan göra stor skillnad vad gäller hållning, ryggont, trötthet i benen m.m.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Simpan30:

Hej

Cyklar till jobbet 5 km fram och tillbaka varje dag. Och min cykel får man verkligen trampa som en galning i uppförsbacke. Är det värt att köpa en elscooter istället? Sedan går jag mycket på jobbet fram och tillbaka. Börjar få ont i benen.

Ont i benen har nog inget med cyklandet att göra. Rekommenderar också bra skor. Om man (som jag) vill ha snygga skor så har Ecco finskor med sula som en gymnastiksko. Mycket sköna, men ser nice ut.
Ett exempel: https://se.ecco.com/sv-SE/Herr/Skor/product/5642719010/ECCO-S...

Jag har också funderat på en scooter av liknande anledning. Jag åker just nu stadsbuss, men känner att det hade varit trevligt att åka scooter istället. Kör på det! Elcykel är ju också ett alternativ, men i mitt fall åker jag först tåg och elcykeln blir mycket värre att ta med sig på tåget.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem

Aldrig elscooter eller elsparkcykel, det är leksaker som inte borde vara tillåtna i trafiken pga sina dåliga köregenskaper och höga olycksrisker.
Är det väldigt kuperat så skaffa en elcykel eller i värsta fall en elmoped.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Min Max G30 är bland det bästa köpet på mycket länge för egen del. Dock har jag avsevärt kort sträcka till jobbet, så blir inte mer än högst 2km/dag Roliga och nya vanor är dock svåra att bryta
Tickat 141 mil sen 1:a april 💯🛴
Överlag så kommer jag drygt 4mil med min på en laddning, vilket är plenty enough. Och sen däck (solida, slanglösa är det väl?) som har bättre motstånd för punktering. Gav 6000:- för min i våras, men sett den gå för strax över 5000:- på DHGATE, ALIEXPRESS vilket är var jag fick min ifrån.
2 mindre irritationsmoment dock som är värda att belysa:
1: bakskärmen vobblar lite grand efter ett tag, och ger ifrån sig ett irriterande knarrande ljud vid ojämna underlag. Dock kan enkelt en sån här införskaffas https://www.curiousjoe.se/produktsida/skarmsstod-stal-ninebot... (vilket jag precis gjorde, för har inte orkat eller glömt under hela halvåret) vilket stabiliserar den.
2: ringklockan, åtminstone min, är för löst sittande och vibrerar konstant mellan plasten och metallen. Vilket för med sig ett irriterande missljud.
Annars? Överlag otroligt nöjd

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Lego Master
Skrivet av mrqaffe:

Aldrig elscooter eller elsparkcykel, det är leksaker som inte borde vara tillåtna i trafiken pga sina dåliga köregenskaper och höga olycksrisker.
Är det väldigt kuperat så skaffa en elcykel eller i värsta fall en elmoped.

Olycksrisken är väl inte högre pga vad det är för fordon, om du jämför cykel med elscooter? För samma förare menar jag. Däremot kan jag gå med på att det blir fler olyckor, procentuellt, på elscootrar. Men det hänger väl snarare ihop med att det är fler idioter på elscooter än på cykel? Om vi antar att TS inte är en idiot, så bör risken att råka ut för en olycka inte vara större på elscooter jämfört med cykel, i det här specifika fallet?

Eller finns det statistik som visar på att enskilda förare råkar sämre ut på en elscooter jämfört med vanlig cykel?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av RVX:

Min Max G30 är bland det bästa köpet på mycket länge för egen del. Dock har jag avsevärt kort sträcka till jobbet, så blir inte mer än högst 2km/dag Roliga och nya vanor är dock svåra att bryta
Tickat 141 mil sen 1:a april 💯🛴
Överlag så kommer jag drygt 4mil med min på en laddning, vilket är plenty enough. Och sen däck (solida, slanglösa är det väl?) som har bättre motstånd för punktering. Gav 6000:- för min i våras, men sett den gå för strax över 5000:- på DHGATE, ALIEXPRESS vilket är var jag fick min ifrån.
2 mindre irritationsmoment dock som är värda att belysa:
1: bakskärmen vobblar lite grand efter ett tag, och ger ifrån sig ett irriterande knarrande ljud vid ojämna underlag. Dock kan enkelt en sån här införskaffas https://www.curiousjoe.se/produktsida/skarmsstod-stal-ninebot... (vilket jag precis gjorde, för har inte orkat eller glömt under hela halvåret) vilket stabiliserar den.
2: ringklockan, åtminstone min, är för löst sittande och vibrerar konstant mellan plasten och metallen. Vilket för med sig ett irriterande missljud.
Annars? Överlag otroligt nöjd

Man får se upp med Max G30 bara eftersom det finns så många varianter och flera av dem är inte lagliga att köra på allmän väg.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Olycksrisken är väl inte högre pga vad det är för fordon, om du jämför cykel med elscooter? För samma förare menar jag. Däremot kan jag gå med på att det blir fler olyckor, procentuellt, på elscootrar. Men det hänger väl snarare ihop med att det är fler idioter på elscooter än på cykel? Om vi antar att TS inte är en idiot, så bör risken att råka ut för en olycka inte vara större på elscooter jämfört med cykel, i det här specifika fallet?

Eller finns det statistik som visar på att enskilda förare råkar sämre ut på en elscooter jämfört med vanlig cykel?

Instämmer. Eftersom det finns tusentals elsparkcykelar att hyra för en krona hit och dit ökar givetvis olycksrisken. Äger man sin egen tar man bättre hand om den och vet om bromsar biter hårt eller inte alls, man är också mer benägen att använda hjälm än om man hoppar på närmaste RYDE utanför tunnelbanan.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Man får se upp med Max G30 bara eftersom det finns så många varianter och flera av dem är inte lagliga att köra på allmän väg.

Så är det ju, vet inte om det finns nån som är laglig på allmän väg här i Sverige av den dock?`
Den jag har är definitivt inte tillåten, USA modellen. dvs MAX G30P

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Olycksrisken är väl inte högre pga vad det är för fordon, om du jämför cykel med elscooter? För samma förare menar jag. Däremot kan jag gå med på att det blir fler olyckor, procentuellt, på elscootrar. Men det hänger väl snarare ihop med att det är fler idioter på elscooter än på cykel? Om vi antar att TS inte är en idiot, så bör risken att råka ut för en olycka inte vara större på elscooter jämfört med cykel, i det här specifika fallet?

Eller finns det statistik som visar på att enskilda förare råkar sämre ut på en elscooter jämfört med vanlig cykel?

Mycket olyckor beror nog på idioter som framför dem men en hel del av olyckorna hade troligen undvikits om man framfört en cykel på samma sätt, att köra på en trottoarkant med en cykel i full fart är inte det bästa man kan göra men gör man det med "småhjulingar" så tar det ofta tvärstopp. Bromsarna är inte heller så bra.
Småhjulingar är genom sin konstruktion ganska mycket farligare fordon än de som har större hjul för hjulen är så små att de inte rullar över vanligt förekommande hinder utan de fastnar, har också läst om de som slagit i "rambalkarna" lite väl lätt pga den relativt låga markfrigången. Typen av fordon passar dåligt på annat än helt släta ytor eller så skulle de behöva köra långsammare och det borde nog även vara krav på skyddsutrustning.
Tror inte det finns nån officiell statistik där man redovisar dem som en separat fordonstyp ännu men sjukhusen rapporterar ju om ökat antal olyckor.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Olycksrisken är väl inte högre pga vad det är för fordon, om du jämför cykel med elscooter? För samma förare menar jag. Däremot kan jag gå med på att det blir fler olyckor, procentuellt, på elscootrar. Men det hänger väl snarare ihop med att det är fler idioter på elscooter än på cykel? Om vi antar att TS inte är en idiot, så bör risken att råka ut för en olycka inte vara större på elscooter jämfört med cykel, i det här specifika fallet?

Eller finns det statistik som visar på att enskilda förare råkar sämre ut på en elscooter jämfört med vanlig cykel?

Klart olycksrisk delvis beror på fordon..?! Klart det i första hand handlar om att föraren får anpassa körstil och hastighet till fordon men du kan ju inte tro att fordonets konstruktion är oviktig?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av EwlSpirit:

Klart olycksrisk delvis beror på fordon..?! Klart det i första hand handlar om att föraren får anpassa körstil och hastighet till fordon men du kan ju inte tro att fordonets konstruktion är oviktig?

I dunno, jag har både cykel och elscooter. Jag har hamnat på sjukhus lika många gånger på båda: ingen.
Som sagt, så länge du inte är idiot och tror att du är odödlig så tror jag inte att en elscooter inherently är farligare än en cykel. Givet att du framför den på ett sätt som tar hänsyn till fordonets begränsningar, tex. markfrigång och små hjul. Men om du inte begriper att en trottoarkant är för hög för ett 25cm hjul så ska du nog inte ha varken cykel eller elscooter.

God omgivningskontroll, liberal användning av ringklocka och respekt för bilar så kommer du långt. Tillochmed dit du ska.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

I dunno, jag har både cykel och elscooter. Jag har hamnat på sjukhus lika många gånger på båda: ingen.
Som sagt, så länge du inte är idiot och tror att du är odödlig så tror jag inte att en elscooter inherently är farligare än en cykel. Givet att du framför den på ett sätt som tar hänsyn till fordonets begränsningar, tex. markfrigång och små hjul. Men om du inte begriper att en trottoarkant är för hög för ett 25cm hjul så ska du nog inte ha varken cykel eller elscooter.

God omgivningskontroll, liberal användning av ringklocka och respekt för bilar så kommer du långt. Tillochmed dit du ska.

Plus på detta.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

I dunno, jag har både cykel och elscooter. Jag har hamnat på sjukhus lika många gånger på båda: ingen.
Som sagt, så länge du inte är idiot och tror att du är odödlig så tror jag inte att en elscooter inherently är farligare än en cykel. Givet att du framför den på ett sätt som tar hänsyn till fordonets begränsningar, tex. markfrigång och små hjul. Men om du inte begriper att en trottoarkant är för hög för ett 25cm hjul så ska du nog inte ha varken cykel eller elscooter.

God omgivningskontroll, liberal användning av ringklocka och respekt för bilar så kommer du långt. Tillochmed dit du ska.

Yes. Helt hur man se på saken eller sätter för parametrar i sammanhanget. Men sett till egen färdväg till jobbet - för att hålla ner risken på elscooter på motsvarande nivå som cykel skulle jag behöva beräkna minst dubbla tiden.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av EwlSpirit:

Yes. Helt hur man se på saken eller sätter för parametrar i sammanhanget. Men sett till egen färdväg till jobbet - för att hålla ner risken på elscooter på motsvarande nivå som cykel skulle jag behöva beräkna minst dubbla tiden.

Jag blir nyfiken på hur du har räknat ut det. Cyklar du vansinnigt fort jämfört med en elscooter, eller är det specifika vägar/korsningar/situationer du undviker på en elscooter som funkar på en cykel? Isf vilka? Redogör gärna, jag behöver vidga mina egna vyer med eftersom för min del hade en cykel bara gjort min pendling klumpigare, eftersom den inte går att fälla ihop som min elscooter på tåget.
(Ja, jag vet att det finns ihopfällbara cyklar, men jag äger ingen sån och har inga planer på att investera. Elscooter och vanlig MTB äger jag redan.)

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield