Amazon lanserar Fire TV i Sverige

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Skitbra tills det att TVn slutar uppdateras efter några år och inte längre får stöd för nya appar. Har t ex visat sig vara ett problem med HBO max..

Precis och vissa appar finns inte till alla olika system som tv apparater kör. Min LG tv är fortfarande bra och snabb i apparna men den saknar ex app för tv 4 vilket gör att jag måste använda den helt värdelösa inbyggda webbläsaren.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Går att installera RetroArch och andra appar om man vill köra emulatorer.

https://youtu.be/JOf8GCNk8J8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Vem castar 2021? Snacka om retro och värdelöst.
Man vill ha allt på skärmen och sköta det med en fjärrkontroll. Gör snabbare och är mycket enklare om man är flera som ska välja film osv.
Kom med i matchen nu.

Nja håller inte med, jag castar allt. Ser kanske på lite tv framför vardagsrumstv'n, går till köket och fortsätter med samma tv/serie/film på telefonen, äter lite och går sedan in i sovrummet där jag igen castar upp det jag ser på sovrumstv'n...

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Det är ju mycket enklare att skriva på tangentbordet på mobilen än vad det är på TVn.
Kom igen nu.

Jag använder rösten. Fungerar klockrent och snabbare än att skriva. Vakna nu. Sjukt fattigt att sitta och Casta. Om du har en gäst som ska leta fram en film måste du låna ut mobilen osv. Nej fy.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Barilla08:

Jag använder rösten. Fungerar klockrent och snabbare än att skriva. Vakna nu. Sjukt fattigt att sitta och Casta. Om du har en gäst som ska leta fram en film måste du låna ut mobilen osv. Nej fy.

Du kan lugna dig lite. Använda rösten behöver nödvändigtvis inte alls vara enklare. Det kan snarare vara en upplevd känsla om att det är krångligare och tar längre tid. Om det hade genuint varit smidigare hade alla redan börjat använda det.

Det fina med casting är att gästen själv kan casta det till min TV från sin egen telefon. Utan att gästen behöver krångla med voice recognition knappar eller menyer man aldrig navigerat i tidigare. Jag behöver inte låna ut ett skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Nackdelen med det är att TV-tillverkarna spionerar på vad du tittar på och säljer den informationen. Om man kör med en lös box kan man strunta i att koppla upp TVn mot nätverket, så kan de försöka spionera bäst de villö.

Blir då inte nackdelen att tillverkaren av den lösa boxen kan spionera på dig istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Skitbra tills det att TVn slutar uppdateras efter några år och inte längre får stöd för nya appar. Har t ex visat sig vara ett problem med HBO max..

Behöver inte vara så, min Asus Nexus Player lanserades 2014 & slutade tillverkas 2016 & den svalde både Disney plus samt HBO MAX.. Hmm kanske undantagen som bekräftade regeln?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Skrivet av anon134512:

Du kan lugna dig lite. Använda rösten behöver nödvändigtvis inte alls vara enklare. Det kan snarare vara en upplevd känsla om att det är krångligare och tar längre tid. Om det hade genuint varit smidigare hade alla redan börjat använda det.

Det fina med casting är att gästen själv kan casta det till min TV från sin egen telefon. Utan att gästen behöver krångla med voice recognition knappar eller menyer man aldrig navigerat i tidigare. Jag behöver inte låna ut ett skit.

Det förutsätter att din gäst har samma abonnemang och tjänster som du. Nej Casta är klart sämre än att spela upp från en Apple TV tex. Betydligt långsammare också. Jag brukar kolla två olika sändningar ibland på tex premier league.
Gör sjukt fort att byta fram och tillbaka och hoppa mellan appar. Det är svinsegt på en chromecast

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Det förutsätter att din gäst har samma abonnemang och tjänster som du. Nej Casta är klart sämre än att spela upp från en Apple TV tex. Betydligt långsammare också. Jag brukar kolla två olika sändningar ibland på tex premier league.
Gör sjukt fort att byta fram och tillbaka och hoppa mellan appar. Det är svinsegt på en chromecast

Jag som naivt trodde att det räckte med att logga in på polarens nätverk så kan jag casta från mina abonnemang/tjänster till min polarens TV?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Nä hela poängen med mitt inlägg är att man inte behöver dessa sortens stickor om man har en "Smart TV". Har man inte det så absolut, kör på. Men det säljs typ inga "Icke-smarta TV" apparater idag. Allt är redan integrerat med appar i AndroidTV, vilket fler och fler produkter får stöd för. Så jag ser det som en döende produkt.

Jag tror TV tillverkarna faktiskt hade gjort ett kap och göra så här göra skärmen dum och plocka ut processor alla smarta tillbehör till en box utanför tv för att då hade inte tillverkarna låst upp de smarta funktionerna till tv utan då hade tillverkarna kunnat producera nya digitalboxar och nya funktioner där som det sen bara är att med en kabel koppla till tv precis som Samsung har. Det är ändå i de smarta funktionerna idag som värdet är med uppdateringar och liknade och jag känna att det är lite dumt att låsa in allt det i tv låt tv vara dum.

Permalänk
Skrivet av Bael:

Jag som naivt trodde att det räckte med att logga in på polarens nätverk så kan jag casta från mina abonnemang/tjänster till min polarens TV?

Ja givetvis. Men det kräver ju som sagt att ni båda i så fall har alla abonnemang. Nej detta är sjukt bökigt. En Apple TV. Bättre än så blir det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Blir då inte nackdelen att tillverkaren av den lösa boxen kan spionera på dig istället?

Jo, men

1) Jag vet inte att någon av de större gör det. Det kan naturligtvis vara så, men jag vet det inte. Däremot vet jag att flera av TV-tillverkarna gör det, och tjänar stora pengar på det.
2) Jag har en AppleTV, och jag tror inte att Apple skulle spionera. De håller flaggan så högt vad gäller integritet att det hade varit en skandal om de spionerade. I viss mån gäller detta för andra stora företag som inte heter Google eller Facebook/Meta och försöker få kunder att köpa deras grejer.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Ja givetvis. Men det kräver ju som sagt att ni båda i så fall har alla abonnemang. Nej detta är sjukt bökigt. En Apple TV. Bättre än så blir det inte.

Ok, så med apple tv behövs inga abonnemang?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag förutsätter att den inte har inbyggd google cast utan bara nån typ mircast vilket är tämligen värdelöst. Man vill ju kunna casta och slösurfa på luren samtidigt?!

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Skrivet av Bael:

Ok, så med apple tv behövs inga abonnemang?

Vad är det du inte fattar? Vi diskuterade om du har besök och så ska besöket leta fram en film. Då sa jag att då måste man låna ut sin mobil.
Då svarade någon tjomme att det bara är för besökaren att logga in på hans wifi och sen Casta.
Då skrev jag att det kräver ju att besökaren har samma abonnemang på streaming tjänster.

Har man en Apple TV eller liknande behöver besökaren inte ha något.

Permalänk
Skrivet av Fatmajk:

Nä hela poängen med mitt inlägg är att man inte behöver dessa sortens stickor om man har en "Smart TV". Har man inte det så absolut, kör på. Men det säljs typ inga "Icke-smarta TV" apparater idag. Allt är redan integrerat med appar i AndroidTV, vilket fler och fler produkter får stöd för. Så jag ser det som en döende produkt.

Fast en smart tv är sjukt laggig och seg och slutar få uppdateringar. En Apple TV är mycket rappare.

Permalänk
Medlem

Taskig wifi mottagare på dom dock, glöm 4k remuxes direkt.
Jag har routern 1 meter ifrån tvn och det buffrade hela tiden, till och med CC ultra presterade bättre.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av eriksson850:

Att kunna casta måste väl vara huvudfunktionen? Jag kör all gammeltv, serier, filmer, spotify, youtube etc. genom telefonen och castar till tv´n... Att köpa en produkt som inte klarar det känns väldigt överflödigt och retro.

Samma här, trots att alla mina TV är "smarta" använder jag helst chromecast och telefonen som "fjärrkontroll".
Stöder varenda app, och blir inte omodernt. (Den äldsta TV:n, en Samsung 55-tums smarttv som vann guldmedalj i Berlin (enligt reklamen) som är från 2014 har Samsung slutat att uppdatera, så smartfunktionerna är kassa idag 2021.).
Men funkar finemang med chromecast och mobil. Lättare och smidigare också att scrolla på mobilens touchscreen efter programmet man vill se. Röststyrning via Google home funkar också, kan till och med slå på apparaterna.

Amazons system behöver nog mogna några år i Sverige först, innan det blir intressant..
(Nyaste Samsungen hemma, en 55-tummare från 2021, har till och med knapp för Amazon på fjärren, så Fyre Stick verkar vara en onödig produkt. Knappen leder dock bara till Prime Video).

Permalänk
Lego Master

Nvidia Shield.

Uppgraderat till nya fjärren, app på mobilen ifall jag ska skriva nåt längre, typ alla appar jag kan tänka mig. Bra stöd för CEC så jag kan låta fjärren till både tv och receiver ligga i en låda. Inbyggd Chromecast. Stöd för fast nätverk.

Ser verkligen ingen anledning att byta till Bezos-eldpinne.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag har samtliga nya mediaspelare och tycker FireTV Stick 4K är riktigt bra - välkommet att den nu äntligen kommer officiellt till Sverige och svenska finns sedan senaste uppdateringen som val i mediaspelaren.

Trevligt att svenska appar kommer också och det är busenkelt att lägga till de (AndroidTV) appar som saknas.

Väldigt liten skillnad mellan denna och Chromecast with GoogleTV, men eftersom senaste Chromecast ännu inte finns officiellt i Sverige och dessutom är dyrare, är FireTV Stick 4K Max både ett bättre och billigare val.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barilla08:

Fast en smart tv är sjukt laggig och seg och slutar få uppdateringar. En Apple TV är mycket rappare.

Varför inte skaffa en Chromecast med Android så får man det bästa av båda världarna? Man kan casta precis som med gamla CC men också använda fjärrkontrollen, röststyrning via fjärren eller någon Google-assistent, eller tevens fjärr om den stöder CEC. Har man en Android-telefon eller på annat sätt lagt in sina konton i Google så är ju allt bara att installera och sen är man inloggad liksom. En Shield eller liknande är ju rätt mycket samma sak men med lite mer funktioner och kanske snabbare hårdvara, vilket ju kan vara trevligt, samtidigt är 800 för Chromecasten ett ganska bra argument för att välja den. Den har inte superprestanda på något sätt, ibland kan den vara aningen seg när man snabbt byter mellan appar eller så, men när man väl har igång något innehåll så funkar den ju utmärkt med 4K, HDR och så.

Min smart-TV duger dock fortfarande så jag använder min CC (med Android) med en VPN igång för att få amerikanskt utbud.

Permalänk
Medlem

Jag väntar nog till Nvidia tar tummer ur r*ven och producerar en NY Shield - hela internet undrar när den kommer -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barilla08:

Det förutsätter att din gäst har samma abonnemang och tjänster som du. Nej Casta är klart sämre än att spela upp från en Apple TV tex. Betydligt långsammare också. Jag brukar kolla två olika sändningar ibland på tex premier league.
Gör sjukt fort att byta fram och tillbaka och hoppa mellan appar. Det är svinsegt på en chromecast

Och du förutsätter att du har det abonnemanget som kompisen har? Denne kanske har något du inte har och måste i så fall ladda hem en app i din apple tv, hen måste därefter logga in med sina inloggningsuppgifter på din enhet.
Något lättare att den som har abonnemanget till det som tänkt ses castar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Nvidia Shield.

Uppgraderat till nya fjärren, app på mobilen ifall jag ska skriva nåt längre, typ alla appar jag kan tänka mig. Bra stöd för CEC så jag kan låta fjärren till både tv och receiver ligga i en låda. Inbyggd Chromecast. Stöd för fast nätverk.

Ser verkligen ingen anledning att byta till Bezos-eldpinne.

Jag tycker vi tar det ett steg längre och säger "shield tillsammans med en Harmony-kontroll eller dyl.". Då har vi en mediaspelare som klarar allt (inklusive spelstreaming från dator, emulering m.m.) samt en fjärrkontroll som fungerar till alla enheter i hemmabion samt lite tillbehör som smarta lampor m.m.

Sambon suckar högt varje gång en teknikpryl ska köpas men Shielden och Harmony-kontrollen är hon väldigt nöjd med.

Permalänk
Skrivet av eriksson850:

Och du förutsätter att du har det abonnemanget som kompisen har? Denne kanske har något du inte har och måste i så fall ladda hem en app i din apple tv, hen måste därefter logga in med sina inloggningsuppgifter på din enhet.
Något lättare att den som har abonnemanget till det som tänkt ses castar?

Jag har alla tjänster som finns ja. Återigen. Chromecast är en långsam och fattig lösning.

Permalänk
Skrivet av snajk:

Varför inte skaffa en Chromecast med Android så får man det bästa av båda världarna? Man kan casta precis som med gamla CC men också använda fjärrkontrollen, röststyrning via fjärren eller någon Google-assistent, eller tevens fjärr om den stöder CEC. Har man en Android-telefon eller på annat sätt lagt in sina konton i Google så är ju allt bara att installera och sen är man inloggad liksom. En Shield eller liknande är ju rätt mycket samma sak men med lite mer funktioner och kanske snabbare hårdvara, vilket ju kan vara trevligt, samtidigt är 800 för Chromecasten ett ganska bra argument för att välja den. Den har inte superprestanda på något sätt, ibland kan den vara aningen seg när man snabbt byter mellan appar eller så, men när man väl har igång något innehåll så funkar den ju utmärkt med 4K, HDR och så.

Min smart-TV duger dock fortfarande så jag använder min CC (med Android) med en VPN igång för att få amerikanskt utbud.

Apple TV är mycket bättre än en shield. Shielden ser ut som en leksak. Passar inte in i en tv möbel. Kanske på barnens rum.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av snajk:

Varför inte skaffa en Chromecast med Android så får man det bästa av båda världarna? Man kan casta precis som med gamla CC men också använda fjärrkontrollen, röststyrning via fjärren eller någon Google-assistent, eller tevens fjärr om den stöder CEC. Har man en Android-telefon eller på annat sätt lagt in sina konton i Google så är ju allt bara att installera och sen är man inloggad liksom. En Shield eller liknande är ju rätt mycket samma sak men med lite mer funktioner och kanske snabbare hårdvara, vilket ju kan vara trevligt, samtidigt är 800 för Chromecasten ett ganska bra argument för att välja den. Den har inte superprestanda på något sätt, ibland kan den vara aningen seg när man snabbt byter mellan appar eller så, men när man väl har igång något innehåll så funkar den ju utmärkt med 4K, HDR och så.

Min smart-TV duger dock fortfarande så jag använder min CC (med Android) med en VPN igång för att få amerikanskt utbud.

Håller med. En CC är det klart bästa alternativet. Apple TV är inte mycket att ha, trots allt.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barilla08:

Apple TV är mycket bättre än en shield. Shielden ser ut som en leksak. Passar inte in i en tv möbel. Kanske på barnens rum.

Nja, jämfört med Chromecast så ser både ATV och Shield ut som skit då CC hamnar bakom teven och inte behöver synas alls.

Men i viss mån håller jag med. Shield hade kunnat se bättre ut, framför allt så borde de ha moderniserat den sedan release för det var bra länge sedan nu, både designmässigt och tekniskt helst.

ATV är ju jättebra om man är "inne i" Apples ekosystem. Jag har fått ett antal ATV från familj och bekanta när de har uppgraderat eller så men jag har aldrig haft någon användning för dem då jag inte har en Iphone, privat i alla fall. Fjärren ser väl hyfsat trevlig ut men särskilt bra är den inte, oavsett generation, och att få en Android att fungera bra med en ATV är ju bara att glömma.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Barilla08:

Jag har alla tjänster som finns ja. Återigen. Chromecast är en långsam och fattig lösning.

Gamla Chromecast var ju extremt simpel och gjorde vad den skulle, varken mer eller mindre. Personligen saknade jag en fjärrkontroll för det är inte smidigt, vad ni än säger, att använda telefonen för att styra uppspelningen. Men nya Chromecast är ju en fullfjädrad Android-TV "box" med stöd för appar, sideloading, en bra fjärr och så.

Permalänk
Medlem

Det sista jag behöver är en till handkontroll. Jag tycker min Chromecast funkar ypperligt för mitt behov, det kan ta någon sekund innan den castar men vad gör det?

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F