Hur noga brukar parkeringstider vara där du bor?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Försök se det hela från parkeringsvaktens synpunkt. De kontrollerar hundratals bilar per timme och har inte tid att fundera på vad personen som parkerar hade för avsikt eller vad han "menade". De måste utgå från att den information som du lämnar om när du startade din parkering, genom att ha en synlig P-skiva inställt på ett visst klockslag är korrekt.

Har inte P-vakten tid att fundera så är det ett problem som går utanför vad jag som förare har för skyldigheter.

Citat:

Utifrån den informationen så har personen startat sin parkering kl 16.00 förra dagen, om det t.ex. är förbjudet att parkera där över natten så är det därför man fått böter.

Hur skulle det annars vara? Parkeringsvakten är ju för fan inte allseende och tankeläsare. Hade han varit det så hade man kunnat skippa P-skivor helt.

Om man har en p-skiva framme så måste ju parkeringsvakten ta för givet att den upplysningen som den som parkerar ger på P-skivan är sann. Ska han utgå från att upplysningen inte stämmer blir det omöjligt för vakten att göra sitt jobb.

Det stämmer förstås inte. Man har inte skyldighet att flytta P-skivan eller ställa in den korrekt när den inte behövs enligt skyltning och regler. Är det krav på P-skiva mellan 9 och 17 så spelar det ingen som helst roll ifall jag har en eller vad den eventuella P-skivan är inställd på klockan 17:01 liksom.

Citat:

Reglerna för P-skivor är samma i hela Sverige, och har man ett svenskt körkort så har man fått lära sig hur P-skivor fungerar i sin körkortsutbildning. Reglerna står dessutom tryckta på de flesta P-skivor, hur man ska göra. Det är inte särskilt svårt att göra rätt, och med tanke på att det krävs specialutbildning för att köra bil så är det rimligt att anta att folk vet hur reglerna fungerar och vad som gäller.

Det är ju lätt för dig att säga som (antar jag) lever med P-skivan hela tiden, andra kanske inte har rört en P-skiva någonsin och tog körkort för väldigt länge sedan. Reglerna för datumzoner är också samma i hela landet likväl lär jag aldrig greppa dem utan att behöva fundera ganska noga varje gång, och de flesta som inte lever där sådana finns fattar inte de reglerna.

Citat:

Det jag saknar i allt det här är någon slags empati för parkeringsvakternas vardag. De tar en jäkla massa skit från folk som begär att de ska veta allt som är omöjligt för dem att se, eller att de borde vart "snälla" på att tänja på några gränser, när de kanske inte ens kan veta om du stått någonstans 5 minuter för länge eller 1,5 timme för länge. Ingen empati, eller ens något konkret förslag på hur man skulle göra annorlunda.

P-vakter har sällan empati enligt min erfarenhet så det är ömsesidigt.

Citat:

Det handlar inte om att vara "anal", det handlar om att man tänkt efter lite och inte begär det logiskt omöjliga av en stressad människa, när det är en själv som gjort fel.

Men om P-vakterna är så stressiga att de inte kan tänka till lite, eller ta in en specifik situation, så är ju systemet fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Är det verkligen så att den enda regeln var att P-skiva krävs 9-18 och att inte finns några andra regler, skivan stod på 16, så vill jag nog hålla med om att det antagligen är felaktiga böter.

Ja precis, det var ju all information vi hade Och då låter det som en riktigt konstig P-bot.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Ja precis, det var ju all information vi hade Och då låter det som en riktigt konstig P-bot.

Det är den enda regeln som gäller där o jag tror andemeningen är att det ska finnas plats att parkera i stan på vardagar när affärer är öppna. Vi betalade böterna för att vi vet att det är mycket svårt att vinna mot parkeringsbolag.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Har inte P-vakten tid att fundera så är det ett problem som går utanför vad jag som förare har för skyldigheter.

Har du gjort rätt så är det inget problem.

Skrivet av snajk:

Det stämmer förstås inte. Man har inte skyldighet att flytta P-skivan eller ställa in den korrekt när den inte behövs enligt skyltning och regler. Är det krav på P-skiva mellan 9 och 17 så spelar det ingen som helst roll ifall jag har en eller vad den eventuella P-skivan är inställd på klockan 17:01 liksom.

Det är bara att läsa lagen. Nedan är saxat från Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. 49 a § 2 st

Citat:

Om en parkeringsskiva eller motsvarande används, ska tiden på denna ställas in på den närmast följande halvtimmen räknat från den tidpunkt då uppställningen påbörjades. Parkeras fordonet innan en tidsbegränsning börjar, ska klockslaget för tidsbegränsningens början ställas in om fordonet ska stå kvar efter denna tidpunkt. Skivan ska placeras framtill i eller, om detta inte är möjligt, på fordonet med tidsangivelsen väl synlig och läsbar utifrån. Parkeringsskiva eller motsvarande behöver inte användas om fordonet endast är parkerat under tid då tidsbegränsning inte råder.

Ovan gäller för "allmän plats inom tättbebyggt område där kommunen är huvudman för hållande av allmänna platser och inom vägområde för allmän väg". Oklar på om det också innefattar privata parkeringsbolag, men alla parkeringsbolag jag har har exakt samma regler ändå.

Om man har en P-skiva inställd så är huvudregeln att den vara inställd på tidpunkten då parkeringen påbörjades. Parkerar man innan regeln om tidsbegränsningen gäller (d.v.s. under all övrig tid) så är istället regeln att man ska ställa den på när perioden börjar. Att P-skivan ligger framme innebär att P-skivan används, det går inte att veta något annat.

Glasklart. Det finns inget att argumentera om, det här är reglerna som gäller. Om man har en P-skiva synlig med felaktig tid så är det i sig mot reglerna, helt oavsett om man faktiskt parkerat där för länge.

Skrivet av snajk:

Det är ju lätt för dig att säga som (antar jag) lever med P-skivan hela tiden, andra kanske inte har rört en P-skiva någonsin och tog körkort för väldigt länge sedan. Reglerna för datumzoner är också samma i hela landet likväl lär jag aldrig greppa dem utan att behöva fundera ganska noga varje gång, och de flesta som inte lever där sådana finns fattar inte de reglerna.
P-vakter har sällan empati enligt min erfarenhet så det är ömsesidigt.
Men om P-vakterna är så stressiga att de inte kan tänka till lite, eller ta in en specifik situation, så är ju systemet fel.

Alltså, reglerna för att använda P-skiva är så extremt enkla att det nästan inte går att göra fel om man lägger ens 5 sekunder på att fundera på det när man stannar.

Datumparkering håller jag med om är skitsvårt. Jag missar alltid, betyder datumparkering att det är FÖRBJUDET eller TILLÅTET att parkera på datum som är lika jämna/udda som husnumren? Jag minns fan aldrig det, men jag behöver nästan aldrig parkera där det är datumparkering. Behöver jag någonsin parkera där det är datumparkering får jag nästan googla först för att kolla att jag gjort rätt, och gör jag ändå fel så är det mitt fel, ingen annans, och absolut inte en parkeringsvakts.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Har du gjort rätt så är det inget problem.

Det är bara att läsa lagen. Nedan är saxat från Trafikförordning (1998:1276) 3 kap. 49 a § 2 st

Ovan gäller för "allmän plats inom tättbebyggt område där kommunen är huvudman för hållande av allmänna platser och inom vägområde för allmän väg". Oklar på om det också innefattar privata parkeringsbolag, men alla parkeringsbolag jag har har exakt samma regler ändå.

Om man har en P-skiva inställd så är huvudregeln att den vara inställd på tidpunkten då parkeringen påbörjades. Parkerar man innan regeln om tidsbegränsningen gäller (d.v.s. under all övrig tid) så är istället regeln att man ska ställa den på när perioden börjar. Att P-skivan ligger framme innebär att P-skivan används, det går inte att veta något annat.

Glasklart. Det finns inget att argumentera om, det här är reglerna som gäller. Om man har en P-skiva synlig med felaktig tid så är det i sig mot reglerna, helt oavsett om man faktiskt parkerat där för länge.

Lagtexten du citerar ger inte stöd för dina argument dock. Det står exempelvis inget om att man måste flytta på sin P-skiva när den inte behövs, eller att man måste ställa in den korrekt även om den inte behövs för tiden man ska parkera.

Citat:

Alltså, reglerna för att använda P-skiva är så extremt enkla att det nästan inte går att göra fel om man lägger ens 5 sekunder på att fundera på det när man stannar.

Datumparkering håller jag med om är skitsvårt. Jag missar alltid, betyder datumparkering att det är FÖRBJUDET eller TILLÅTET att parkera på datum som är lika jämna/udda som husnumren? Jag minns fan aldrig det, men jag behöver nästan aldrig parkera där det är datumparkering. Behöver jag någonsin parkera där det är datumparkering får jag nästan googla först för att kolla att jag gjort rätt, och gör jag ändå fel så är det mitt fel, ingen annans, och absolut inte en parkeringsvakts.

För mig är det ingen skillnad egentligen, P-skiva eller datumzon är inget jag behöver bry mig om mer än ytterst sällan och således har jag inte koll på det. Skillnaden är att datumzonen är en regel för att se till att man alltid kan städa ena sidan av en gata, medan P-skivan bara finns till för att lämpa över mer ansvar på föraren från P-vakten, och i förlängningen göra det krångligare att göra rätt och därmed öka intäkterna från felparkeringar.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av snajk:

Lagtexten du citerar ger inte stöd för dina argument dock. Det står exempelvis inget om att man måste flytta på sin P-skiva när den inte behövs, eller att man måste ställa in den korrekt även om den inte behövs för tiden man ska parkera.

Alltså, det står kanske inte explicit, men det är den logiska slutsatsen av reglerna.

Det finns två möjliga fall.

Fall 1: P-skivan används inte. Då får man inte parkera när P-skiva krävs.
Fall 2: P-skivan används. Då ska P-skivan ställas in korrekt.

Korrekt inställning är närmaste halvtimme efter ankomst, förutom om man parkerar innan perioden för P-skivan. Då ska istället P-skivan ställas in när perioden börjar.

Det finns inget fall 3, typ "P-skivan ligger framme men används inte." P-skivan används så fort som den ligger framme.

P-skivan används, eller så används den inte. Det finns inget annat. Och även om det fanns så går det inte att se någon skillnad för en parkeringsvakt. Parkeringsvakten kan omöjligen veta om P-skivan används eller ej, därför kan hen utgå från att den används om den är synlig, och om man står på en plats där P-skiva gäller vissa dagar eller delar av dygnet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pv2b:

Alltså, det står kanske inte explicit, men det är den logiska slutsatsen av reglerna.

Det finns två möjliga fall.

Fall 1: P-skivan används inte. Då får man inte parkera när P-skiva krävs.
Fall 2: P-skivan används. Då ska P-skivan ställas in korrekt.

Korrekt inställning är närmaste halvtimme efter ankomst, förutom om man parkerar innan perioden för P-skivan. Då ska istället P-skivan ställas in när perioden börjar.

Det finns inget fall 3, typ "P-skivan ligger framme men används inte."

P-skivan används, eller så används den inte. Det finns inget annat. Och även om det fanns så går det inte att se någon skillnad för en parkeringsvakt. Parkeringsvakten kan omöjligen veta om P-skivan används eller ej, därför kan hen utgå från att den används om den är synlig.

Fast nu tolkar du in mer än vad texten säger. Om det krävs P-skiva på en viss parkering så krävs det under hela perioden som tidsbegränsningen gäller, exempelvis 9-18. Utanför dessa tider så krävs inte P-skiva och då spelar det alltså ingen roll om den ligger där eller ej, eller vad den i så fall är inställd på. Det finns inga som helst krav på att P-skivan ska vara korrekt inställd när den inte behövs eller något åt det hållet.

Edit. P-vakten kan veta att P-skivan inte används för att det inte finns något krav på P-skiva när han tittar på den.