AMD slår nya rekord tredje kvartalet 2021

Permalänk
Melding Plague

AMD slår nya rekord tredje kvartalet 2021

Rekordkvartalen avlöser varandra för AMD, som under perioden juli–september räknar hem en vinst på närmare en miljard dollar.

Läs hela artikeln här

Permalänk
Medlem

Stadiga siffror!
Hoppas vi kan få se mer kapital i RnD så de fortsätter hålla press på branschen över lag.

Permalänk
Medlem

Kul pengar som behövs för att inte Intel ska bli för bekväma igen, särskilt med tanke på att Alder Lake verkar bli riktigt bra.

Permalänk
Medlem

Zen 5 är tydligen det som skall bli något i hästväg, enligt AMD själva, Zen 4 är bara stopgap.

Permalänk
Medlem

Hoppas dom klarar av att strida mot Intel på cpu sidan
Gött att dom får in i kassan

Permalänk
Medlem

Det är bra. Men som sagt Intel lär snart lansera en rejält förbättrad cpu

Permalänk
Medlem

Jävlar!

Bolaget har ju typ dubblerats på ett år?!

Hoppas de kan åtminstone hålla i denna nivån framöver, känns tveksamt att de kommer fortsätta växa i den här takten i alla fall.

Bättre för alla med ett starkt AMD, framförallt med Intels GPU-satsning. Tänk om vi får behålla tre starka aktörer på den marknaden ett tag

Permalänk
Medlem

800% up på stonksen jag köpt. I aint selling yet

Permalänk
Medlem

Sell the news

Permalänk
Medlem
Skrivet av fumped:

Det gör ont i själen att jag sålde 350st à 12,85 dollar 2017.

Men, drygt 700% upp på de 110 jag återköpte så alltid något.

Permalänk
Medlem

Med tanken av de priser vi har nu så skulle jag vara förvånad om något teknik företag går back.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Jag sålde 1200 aktier på 3,45 USD i april 2016. Då hade dom gått upp en del ganska snabbt. Hoppades på rekyl ner och tänkte köpt tillbaka då men så blev det inte.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ozzed:

Kul pengar som behövs för att inte Intel ska bli för bekväma igen, särskilt med tanke på att Alder Lake verkar bli riktigt bra.

Prestandamonster och energislukare, inget skoj att ha i Sverige dessa tider tanke på elpriserna

Permalänk
Moderator, Testpilot

Som VD måste det kännas rätt bra att tagit det sjunkande skeppet AMD till ett väldigt hälsosamt bolag 2021. Ett antal strategiskt korrekta beslut har onekligen tagits för rätt många år sedan.

Grafik-divisionen verkar ju också komma på rätt köl även om CPU-divisionen är den mest framgångsrika just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fumped:

Tror jag behåller mina till q1 rapporten, sen blir det nog en switch till intel som ändå borde mysa till lite tillväxt med alder lake och nya gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prästost:

Prestandamonster och energislukare, inget skoj att ha i Sverige dessa tider tanke på elpriserna

På senare år är det väl mest Intel som är energitörstiga Så då är det väl bra att AMD fått in lite cash så att de kan fortsätta utveckla alternativ för oss som inte tycker att en processor ska behöva sticka iväg uppåt 170W i stock

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Sell low, buy high!

Permalänk
Medlem

Jag vill byta ut min i7-3770T i min vm-host i privatlabbet, snälla AMD... släpp något roligare än 5600G som inte värmer upp lägenheten så himla mycket men som iaf presterar lite roliga siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Jag vill byta ut min i7-3770T i min vm-host i privatlabbet, snälla AMD... släpp något roligare än 5600G som inte värmer upp lägenheten så himla mycket men som iaf presterar lite roliga siffror.

Ryktas ju om att 6/7000-serien kommer få 16 kärnor+rdna2. Så det vågar man nog hoppas på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Som VD måste det kännas rätt bra att tagit det sjunkande skeppet AMD till ett väldigt hälsosamt bolag 2021. Ett antal strategiskt korrekta beslut har onekligen tagits för rätt många år sedan.

Grafik-divisionen verkar ju också komma på rätt köl även om CPU-divisionen är den mest framgångsrika just nu.

Rory Read fattade ett gäng väldigt tuffa beslut som VD 2012-2014, som med facit i hand varit helt avgörande för AMD:s nuvarande situation. Tyvärr verkar Lisa Su få all cred. Visserligen var Lisa med i ledarskiktet även då och hon har fattat några riktigt bra beslut också, men jag hade gärna sett att Rory fått lite kärlek

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Sell the news

AMD är lätt HODL.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredrik831:

Rory Read fattade ett gäng väldigt tuffa beslut som VD 2012-2014, som med facit i hand varit helt avgörande för AMD:s nuvarande situation. Tyvärr verkar Lisa Su få all cred. Visserligen var Lisa med i ledarskiktet även då och hon har fattat några riktigt bra beslut också, men jag hade gärna sett att Rory fått lite kärlek

Äh, han klarar sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Med tanken av de priser vi har nu så skulle jag vara förvånad om något teknik företag går back.

Lägre volym, högre priser = X vinst.

Hög volym, lägre priser = X vinst.

De är helt enkelt tvugna att sälja dyrare för att kunna gå med "normal" vinst vid dessa låga volymer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Lägre volym, högre priser = X vinst.
Hög volym, lägre priser = X vinst.
De är helt enkelt tvungna att sälja dyrare för att kunna gå med "normal" vinst vid dessa låga volymer.

Nja. Man tittar inte bara på bruttovinst, utan även på vinstmarginal.
Det anses generellt bättre att sälja få produkter med stor vinst på varje än många med liten vinstmarginal.

Största problemet i dagsläget är när tredje part bidrar till flaskhalsar så att vissa företag hindras från att producera lika mycket som vanligt, trots att efterfrågan på deras produkter är mycket större. Då blir de tvungna att välja mellan att behålla överkapacitet, vilket kostar pengar löpande, eller dra ner på kapaciteten med risk för stora kostnader när "proppen" släpper.

Permalänk
Medlem

Jag säger bara GRATTIS till AMD japp jag har haft AMD sen mitt första datorbygge: år 2000: amd duron 650mhz.... - trogen AMD kund

Permalänk
Medlem

Det är väl ändå rörelsevinsten som stigit med 111% och inte omsättningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skalaus:

Det är väl ändå rörelsevinsten som stigit med 111% och inte omsättningen.

Och rörelsevinsten är för att de har högre pris på sina Ryzen 5000 modeller?

Permalänk
Medlem

Jättekul att de går med vinst i inflationsmarknaden. Verkligen. Det säger mycket i dessa tider. Riktigt glad över att man äntligen kan köpa ett kort med rekommenderat pris 6000:- för 12000:-.