Raspberry Pi lanserar Raspberry Pi Zero 2 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Asså, så du menar att en kopp kostar lika mycket som 3 koppar för en annan i typ två veckor..

Har jag missat nån grej eller? Varför skulle man vilja göra det?

När du köper hem en påse/burk med kaffe köper du en produkt.
När du beställer en kaffe på ett café så köper du inte bara en produkt utan även en tjänst.

Lite som skillnaden mellan att laga mat hemma eller äta på restaurang.

I så fall är det väl ett större problem att en lunch lätt kan kosta en hundring eller mer.
Dricka kaffe på café är ändå rätt lätt att undvika.

Äta måste man och beroende på ens situation kan det vara svårt att undvika äta ute.
Om då inte din arbetsgivare täcker dina lunchkostnader och du inte har så hög lön så kan det vara en betydande del av nettolönen.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av norrby89:

Asså, så du menar att en kopp kostar lika mycket som 3 koppar för en annan i typ två veckor..

Har jag missat nån grej eller? Varför skulle man vilja göra det?

Kikar man på priserna på vanliga kedjor, typ Espresso House, Wayne's och dylikt så är det typ där priserna ligger ja Och så kan man nog lägga på några kronor inflation eller nåt iom att kaffe-jämförelsen är från 2015.

Varför man vill dricka kaffe för många pengar kan jag däremot inte svara på, då jag typ aldrig går ut och fikar på så vis Gott typ? Hade nog hellre köpt en RPI för mina femtiolappar. Eller en dyr påse te. Men smaken är som baken!

Permalänk
Medlem

Kan man köra home assistent på denna rackare?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Asså, så du menar att en kopp kostar lika mycket som 3 koppar för en annan i typ två veckor..

Har jag missat nån grej eller? Varför skulle man vilja göra det?

Du fråga alltså varför någon vill gå ut och fika!?

Edit:
Varför finns det restauranger när man kan handla på ica och laga mat hemma?
Varför finns det pubar när man kan sitta ensam hemma i källaren och dricka öl?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

Klart prisvärd dator. Men man tycker att Raspberry PI borde komma en dator som har SATA på moderkortet.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av klein:

Klart prisvärd dator. Men man tycker att Raspberry PI borde komma en dator som har SATA på moderkortet.

Hur gör man med strömförsörjningen till SATAenheten nu för tiden?

Jag har tidigare känt samma sug, men då verkade det enklaste att köra diskar över en USBhubb som stod för strömförsörjnigen. Och då svalnade det där SATAportsintresset en hel del.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Du fråga alltså varför någon vill gå ut och fika!?

Edit:
Varför finns det restauranger när man kan handla på ica och laga mat hemma?
Varför finns det pubar när man kan sitta ensam hemma i källaren och dricka öl?

fast det är skillnad, kan förstå varför man betalar 4-5 dubbla för mat eller 80kr för en öl som man kan få för 10kr. men detta är bara löjligt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av klein:

Klart prisvärd dator. Men man tycker att Raspberry PI borde komma en dator som har SATA på moderkortet.

Såg nyligen en video om PiBox mini 2.
En Raspberry Pi baserad mini dator med 2st SATA portar.
Den använder Raspberry Pi CM4 (Compute Module 4) istället för Raspberry Pi 4B.

PiBox: A Modular Raspberry Pi Storage Server - Kickstarter
PiBox hemsida

Blev lite sugen. Men vet inte om jag är tillräckligt sugen för $250 för Standard Bundle.
Jag skulle nog hellre satsa på en kommande Box 5 eller motsvarande med plats för 4-5 SATA diskar då.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klein:

Klart prisvärd dator. Men man tycker att Raspberry PI borde komma en dator som har SATA på moderkortet.

Ja men det är väl en kostnadsfråga det med som allt annat men en 500 (när det är dags att göra en sån) med intern plats för en ssd.

Skrivet av Söderbäck:

Hur gör man med strömförsörjningen till SATAenheten nu för tiden?

Jag har tidigare känt samma sug, men då verkade det enklaste att köra diskar över en USBhubb som stod för strömförsörjnigen. Och då svalnade det där SATAportsintresset en hel del.

Det finns ju många lådor som ger möjlighet att montera ssder, Argon är kanske den trevligaste om man inte ska bygga nån nas.
https://www.argon40.com/argon-one-m-2-case-for-raspberry-pi-4...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns ju många lådor som ger möjlighet att montera ssder, Argon är kanske den trevligaste om man inte ska bygga nån nas.
https://www.argon40.com/argon-one-m-2-case-for-raspberry-pi-4...

Det där är väl också en USB-lösning. Alltså det pluggas in i raspberryn med USB.

Så det där är väl egentligen inte heller en efterfrågan om SATAportar utan den lösningen bygger också på USBportar. På liknande sätt som min USBhubb-lösning.
Här verkar strömförsörjningen skötas via USButtaget också. Något en SATAport inte skulle erbjuda.

Jag gillar ditt förslag - och jag gillar lösningen för det erbjuder en enkel och snygg lösning för att få till lite ordentlig lagring till raspberryn.
Men SATAporten på raspberryn behövs inte här heller.

Så frågan kvarstår väl egentligen.
Hur gör man med strömförsörjningen för enheter som ska använda SATAkontakten på en raspberry?

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Det där är väl också en USB-lösning. Alltså det pluggas in i raspberryn med USB.

Så det där är väl egentligen inte heller en efterfrågan om SATAportar utan den lösningen bygger också på USBportar. På liknande sätt som min USBhubb-lösning.
Här verkar strömförsörjningen skötas via USButtaget också. Något en SATAport inte skulle erbjuda.

Jag gillar ditt förslag - och jag gillar lösningen för det erbjuder en enkel och snygg lösning för att få till lite ordentlig lagring till raspberryn.
Men SATAporten på raspberryn behövs inte här heller.

Så frågan kvarstår väl egentligen.
Hur gör man med strömförsörjningen för enheter som ska använda SATAkontakten på en raspberry?

Ja det går via usb för Pin har inte sata men hade den fått sata på kortet hade den nog fått det via M.2 så din fråga om strömförsörjningen känns lite underlig, ska du koppla in sata hdder ?
Det finns ju en del baserat på compute module som är mer tänkt för lagring och bygge av nasar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det går via usb för Pin har inte sata men hade den fått sata på kortet hade den nog fått det via M.2 så din fråga om strömförsörjningen känns lite underlig, ska du koppla in sata hdder ?
Det finns ju en del baserat på compute module som är mer tänkt för lagring och bygge av nasar.

Ja det är ju just sataportar på raspberry Pi som efterfrågats. Så frågan blir naturligt så att den handlar om hur man ska strömförsörja något som kopplas in till en SATAport.
Frågan handlar inte om hur man ska kunna koppla in diskar till raspberry pi utan här är det specifikt efterfrågan av SATAportar på raspberry som är i fokus. Och då undrar jag hur strömförsörjningen ska se ut. För det är ett gissel.
SATAporten för dataöverföring har ingen strömförsörjning mig veterligen (SATA har ju en egen strömförsörjningskontakt) så ska man koppla in en SATAdisk till denna så behövs ett nätagg till av något slag. Ska man göra om dem till M2-kontakter så behöver man förse den kopplingen med en strömkälla istället. Meckigt.

Det är ju just det som är frågan.

Det behövs ofta ett nätagg till för att lösa det här. Eller att man hämtar strömmen från USB - och då kan man ofta lika gärna även köra datalänken över USB samtidigt. Långsammare, yes - men också färre kontakter.
Och det är antagligen just den anledningen till varför sataportar inte tillkommit på raspberry so far.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Synnerligen intressant! Kör nu en lös RPi 3 som plattform för Octoprint till 3D-skrivaren. Zero kan monteras direkt på moderkortet, men orkar inte riktigt med Octoprint.

Detta ser ut att bjuda på det bästa av två världar i den frågan. Solklart köp

Hade en Zero i min 3d-skrivare, och den var så plågsamt långsam att jag gav upp och bytte ut den mot en Pi 3. Om Zero 2 presterar som en Pi 3 så blir det definitivt en uppgradering. Är så mycket smidigare att bara montera fast den direkt på moderkortet. Blir även en uppgradering för min Retroflag GPi, som i dagsläget har det tufft med vissa spel.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja det är ju just sataportar på raspberry Pi som efterfrågats. Så frågan blir naturligt så att den handlar om hur man ska strömförsörja något som kopplas in till en SATAport.
Frågan handlar inte om hur man ska kunna koppla in diskar till raspberry pi utan här är det specifikt efterfrågan av SATAportar på raspberry som är i fokus. Och då undrar jag hur strömförsörjningen ska se ut. För det är ett gissel.
SATAporten för dataöverföring har ingen strömförsörjning mig veterligen (SATA har ju en egen strömförsörjningskontakt) så ska man koppla in en SATAdisk till denna så behövs ett nätagg till av något slag. Ska man göra om dem till M2-kontakter så behöver man förse den kopplingen med en strömkälla istället. Meckigt.

Det är ju just det som är frågan.

Det behövs ofta ett nätagg till för att lösa det här. Eller att man hämtar strömmen från USB - och då kan man ofta lika gärna även köra datalänken över USB samtidigt. Långsammare, yes - men också färre kontakter.
Och det är antagligen just den anledningen till varför sataportar inte tillkommit på raspberry so far.

Vet att de kollat på det, men med Compute Module 4 löser det det flesta problemen. Det finns idag ganska många lösningar för
att få ut interface på Pci-e interfacet. Just med att ansluta CM4 på carrierboards. I de grupper jag sitter är det sällan jag sett någon som söker SATA direkt. Utan nu när m.2 är lika billigt som vanliga Sata SSD tenderar folk att byta till sådana. Vill man ansluta sata så är det väl för att bygga nas möjligtvis och kör man då 3.5" av någon anledning behövs extern ström oavsett. För 1-2 ssd så klarar oftast RaspPi4 ge ström via sin USB-C. Usb c kan ju leverera betydligt högre watt via PD.

De projekt jag känner till som är nyare och på g är Argon EON (Precis avslutat Kickstarter)

Samt
PiBox Mini2 (kickstarter som precis börjat)

PiBox har förslag med större diskar och mängd på sin sida, men de fokuserar just nu bara på denna lilla. Det fanns en liknande lösning förr som Novaspirit Tech visat, men den körde över dual usb för att sköta datan.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Björn Endre:

Nu har jag precis byggt in min Prusa MKS3+-skrivare i en Prusabox och byggt in en Pi4 för OctoPrint, ananrs hade det här varit perfekt eftersom skrivaren har en plats för Pi Zero på moderkortet. Blir det en till sån skrivare ska jag definitivt skaffa den nya Pi Zero .., kanske lika bra att köpa ett par och sen fundera på vad man ska ha dom till.

Tänkte exakt samma sak men sen kom jag på att jag antagligen inte ville ha Raspberryn inne i det varma skåpet...

Visa signatur

Idioter förbokar datorspel.

Permalänk
Medlem

Varje gång det kommer något nytt Raspberry Pi tänker jag "Tufft, vore kul att göra något med en sån, och kostar ju nästan ingenting heller!"

Och varje gång blir nästa tanke "Fast ... vad fanken skulle jag göra med den?", och sedan "Ids jag verkligen?", och så rinner det ut i sanden.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Varje gång det kommer något nytt Raspberry Pi tänker jag "Tufft, vore kul att göra något med en sån, och kostar ju nästan ingenting heller!"

Och varje gång blir nästa tanke "Fast ... vad fanken skulle jag göra med den?", och sedan "Ids jag verkligen?", och så rinner det ut i sanden.

Typ samma. Äger redan en 1:a och en 2:a, men har inte gjort nåt med dom

Permalänk
Medlem

Det bör finnas en marknad för Raspberry PI 5 som har lite mer. Dom säljer sina datorer som smör i solsken.

Skrivet av Söderbäck:

Hur gör man med strömförsörjningen till SATAenheten nu för tiden?

Jag har tidigare känt samma sug, men då verkade det enklaste att köra diskar över en USBhubb som stod för strömförsörjnigen. Och då svalnade det där SATAportsintresset en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Varje gång det kommer något nytt Raspberry Pi tänker jag "Tufft, vore kul att göra något med en sån, och kostar ju nästan ingenting heller!"

Och varje gång blir nästa tanke "Fast ... vad fanken skulle jag göra med den?", och sedan "Ids jag verkligen?", och så rinner det ut i sanden.

Har också köpt på mej en massa PI i olika modeller plus att jag via jobbet kan komma över äldre Laptops gratis. Men en pi zero använder jag, den kör min privata wiki, där jag förvara alla hemligheter och noteringar. Många har en svart anteckningsbok , jag har Raspberry PI Zero som anteckningsbok.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klein:

Det bör finnas en marknad för Raspberry PI 5 som har lite mer. Dom säljer sina datorer som smör i solsken.

Jo men komponentbristen gör också att de inte kan tillverka det som skulle gå att sälja. Jag hoppas på en 500 där man har M.2 plats och ännu bättre vore det om den fick också fick en touchpad, en modern version på dator med integrerat tangentbord eller kanske tangentbord med dator i...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Här snackar vi premium kaffe!
Kostar mer än en lunch ute (inkl. kaffe)

Ett Café som tar såna priser och sen någonting till kaffet så har man fika för 300-500kr per person...
Måste vara något hippt storstadscafé.
Troligtvis för folk med mer pengar än vett.

Modellen är utrustad med en Broadcom BCM2835 med en ARM11-kärna i 1,0 GHz flankerat av 512 MB LPDDR2 och den väldigt låga prislappen 5 USD, tänkt att kostnadsmässigt motsvara en kopp kaffe.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Hade en Zero i min 3d-skrivare, och den var så plågsamt långsam att jag gav upp och bytte ut den mot en Pi 3. Om Zero 2 presterar som en Pi 3 så blir det definitivt en uppgradering. Är så mycket smidigare att bara montera fast den direkt på moderkortet. Blir även en uppgradering för min Retroflag GPi, som i dagsläget har det tufft med vissa spel.

Jepp, samma här, började med en Zero när jag ledsnade på att springa rundor med SD-kortet. Ersattes väldigt snart med en Pi3. Att köra webcam med en Zero är också i princip uteslutet.

Instämmer, den enda nackdelen jag kan se är väl att det inte känns helt rätt att stoppa in ytterligare en värmealstrande pryl i den trånga och pga alla sladdar inte alltför välventilerade moderkortsboxen på i3:an. Knappast bra för varken moderkort eller Pi.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Vilken ställen säljer Raspberry Pi Zero 2 W? Electrokit har slut i lager

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem
Skrivet av deques:

Vilken ställen säljer Raspberry Pi Zero 2 W? Electrokit har slut i lager

Ingen i Sverige har väl sålt någon Zero utan ockerpris förutom Electrokit, även innan 2:an.

Missade första batchen där och köpte på Thepihut istället som fortfarande har i lager. Dock i UK med tillhörande Brexit problem som att Postnort vänder och vrider på paketet i flera veckor innan dom lyckas förtulla det.
https://thepihut.com/products/raspberry-pi-zero-2

Permalänk
Medlem

Vore coolt om PI kunde bli en öppen arkitektur som IBM PCn blev.

Skrivet av GuessWho:

Såg nyligen en video om PiBox mini 2.
En Raspberry Pi baserad mini dator med 2st SATA portar.
Den använder Raspberry Pi CM4 (Compute Module 4) istället för Raspberry Pi 4B.

PiBox: A Modular Raspberry Pi Storage Server - Kickstarter
PiBox hemsida

Blev lite sugen. Men vet inte om jag är tillräckligt sugen för $250 för Standard Bundle.
Jag skulle nog hellre satsa på en kommande Box 5 eller motsvarande med plats för 4-5 SATA diskar då.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klein:

Vore coolt om PI kunde bli en öppen arkitektur som IBM PCn blev.

Det är ju en enkortsdator med en gpio anslutning så vad skulle de "öppna" för expansion utöver det som inte gör att det upphör att vara en enkel enkortsdator ?
Och ser du på comute module så är det ju en "lös hjärna" att montera på nån typ av kort med valfria funktioner och där finns det en massa olika "moderkort"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

hmm undrar när denna lilla pjäs ska gå att få tag på i sverige...ingen som tar in den verkar det som..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Medlem

Lyckades lägga vantarna på två stycken från Electrokit samma dag de släpptes.

Kollade runt idag efter en till. Tyska Welectron har dessa i lager för €16.50, men man får bara köpa en.

Permalänk
Medlem

Nån som beställt från pihut? Är det full tull o postnordavgift?

EDIT: den kom visst in på raspberrypi.dk så jag köpte där

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro