Corsair monteringskit för sockel LGA 1700 inte gratis för befintliga kunder

Permalänk
Melding Plague

Corsair monteringskit för sockel LGA 1700 inte gratis för befintliga kunder

När Corsair gör monteringskit för Core 12000-serien sticker bolaget ut genom att inte skicka ut dessa gratis till befintliga kunder.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Låter bra, vettig support till vettig självkostnad.

Permalänk
Medlem

Fullt rimligt att ta en liten peng för dessa, jag är glad att dem bemödar sig att göra nya monteringskit, istället för att kräva att man köper en ny kylare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Gratis är ju så klart alltid godast men det här får ju ändå anses som ett fullt rimligt pris för frakt+hantering.

Permalänk
Medlem

Låter som en smidigare lösning än att folk ska rota fram köpbevis. För den lilla pengen inklusive frakt.

Permalänk

Instämmer med andra. Detta med att helt lämna ut gratis ser jag mer som PR.
Frågan är egentligen hur många som egentligen behåller kylaren? Jag tror det var en pol om detta.

För mig blir det ju så att den gamla cpun ska ha ju ha en kylare då kan den få den gamla, såvida man inte pratar om dyrare vattenkylning etc.

Permalänk
Inaktiv

Känns som en rimlig kostnad.

Permalänk
Medlem

Helt ok kostnad för kitten frågan är hur bra dom kommer ut till oss kunder
eller måste man beställa från Corsair direkt?

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Instämmer med andra. Detta med att helt lämna ut gratis ser jag mer som PR. Frågan är egentligen hur många som egentligen behåller kylaren? Jag tror det var en pol om detta.

Peak Design gick lite i den fällan när det uppdagades att deras fästen kunde gå sönder. Vem som helst kunde beställa hur många fästen som helst, helt gratis. Gissar att det gick åt både en och två extra. Det resulterade i att man ändrade och nu måste man bifoga fotobevis på sina existerande fästen för att få ersättare.

https://www.peakdesign.com/pages/anchorupdate

30 kr i detta fallet känns som tillräckligt lågt för att det ska vara en bra deal men fortfarande tillräckligt högt för att folk inte slentrianbeställer om de inte behöver dem. Under förutsättning att det aldrig utlovades att kylaren helt gratis skulle passa kommande generationer.

Permalänk
Medlem

30 spänn är svårt att klaga på. Bra att de släpper dessa så jag slipper byta kylare när det blir dags för uppgradering.

Permalänk
Musikälskare

Helt ok

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

30kr är ju inte mycket men om andra tillhandahåller sådant gratis lär man ju förlora en och annan kund?

Permalänk
Medlem

Gör inte mig något, jag väntar till Zen 4 och där står det ju redan klart att befintliga monteringsdon passar! Win-win.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte det är bra att de tar betalt av befintliga kunder som har giltigt köpebevis. Andra verkar klara av att ge gratis till kunder som kan bevisa att de äger produkten och sälja billigt till de som saknar bevis. Helt klart en bättre lösning. Det är klart att 30kr är billigare än att köpa en ny kylare. Men kan man bevisa att man köpt produkten så tycker i alla fall jag att 0kr är billigare än 30kr

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Tycker det inte är något konstigt.
Varför skall de skicka ut sakerna gratis hela tiden ?

Det är en goodwill-service folk vant sig vid och när det plötsligt skall täcka omkostnaderna för detta blir det ramaskri.

Delarna kostar inte mycket i detta fallet. Det är nog de minsta kostnaderna. Men det administrativa jobbet med att hantera dessa förfrågningar, packa osv i rena arbetstimmar blir snabbt pengar. För att inte tala om fraktkostnaderna!

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Dessutom så köpte man ju faktiskt kylaren till dåvarande specifikationer som inte inkluderade LGA 1700. Helt ok med 30 kr i mina ögon.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Cor$air

Visa signatur

Kör Cupra | Stockholmare i Småland | Asus ROG Strix B550-F GAMING WI-FI 6 | AMD Ryzen 3700X | EVGA RTX 3070 XC3 Ultra | G.Skill Trident Z Neo 32GB 3200 | Samsung 980 Pro m.2 | Corsair CX650F White | NZXT | www.marcus-segerros.com

Permalänk
Medlem

Najs. Tråkigt dock att ens H150i Pro inte är med på listan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Tycker det inte är något konstigt.
Varför skall de skicka ut sakerna gratis hela tiden ?

Det är en goodwill-service folk vant sig vid och när det plötsligt skall täcka omkostnaderna för detta blir det ramaskri.

Delarna kostar inte mycket i detta fallet. Det är nog de minsta kostnaderna. Men det administrativa jobbet med att hantera dessa förfrågningar, packa osv i rena arbetstimmar blir snabbt pengar. För att inte tala om fraktkostnaderna!

Visst handlar det om 30kr men om konkurrenter gör det gratis och deras kylare är lika bra (vet ej om så är fallet). Varför ska man då välja kylare från en tillverkare som vill ha betalt?
Jag kan tänka mig att i slutändan så kostar det inte så mycket att ge gratis monterings kit. Det är nog inte särskilt många som faktiskt begär ett kit. Och de får bra publicitet. De tar nog bara en slant ur marknadsförings säcken.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Har man spenderat över tusen spänn på en kylare så tycker man att det känns lite snålt av Corsair att inte bjuda på detta simpla uppgraderingskit, men det är åtminstone positivt att de erbjuder ett kit så man slipper köpa en helt ny kylare, och 30 spänn är inte hela världen. Sen förstår jag inte varför Intel ska hålla på och ändra monteringsdimensionerna hela tiden.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Skrivet av Gender Bender:

Har man spenderat över tusen spänn på en kylare så tycker man att det känns lite snålt av Corsair att inte bjuda på detta simpla uppgraderingskit, men det är åtminstone positivt att de erbjuder ett kit så man slipper köpa en helt ny kylare, och 30 spänn är inte hela världen. Sen förstår jag inte varför Intel ska hålla på och ändra monteringsdimensionerna hela tiden.

Är väl ändå ingen frekvent händelse? 115x kylare passar väl hela vägen tillbaka till 1155, som släpptes tidigt 2011..

Permalänk
Medlem

Et alternativ är ju att moderkorttillverkaren gör hål som passar äldre LGA. Asus gjorde det med deras första Crosshair till Ryzen. Har dock en känsla av att det inte är speciellt populärt bland tillverkarna av cpu kylare.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Et alternativ är ju att moderkorttillverkaren gör hål som passar äldre LGA. Asus gjorde det med deras första Crosshair till Ryzen. Har dock en känsla av att det inte är speciellt populärt bland tillverkarna av cpu kylare.

Rätt säker på att jag hade ett 115x kort som även hade hål för 775 kylare.
Men för att det ska bli bra krävs det ju att båda socklar är designade för samma kylartryck och monteringshöjd.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk

Och finns dom i försäljing?

Permalänk
Medlem

Nu finns dock inte Retrofit kittet att ens beställa än, ofattbart dåligt av Corsair. Det är bara slänga ut deras prylar om man inte vill vänta....

Visa signatur

FD Meshify S2 | ROG Strix 1000W | Asus ROG Z690 Maximus Hero | G.Skill 32GB DDR5 5600Mhz CL36 | Intel i9 12900K | Corsair H150i Elite LCD | MSI 4090 Gaming Trio | 4x Corsair LL140 RGB | Samsung G9 Neo | Corsair K95 | Logitech Pro X | Asus Xonar Essence III | Beyerdynamic DT990 250ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Najs. Tråkigt dock att ens H150i Pro inte är med på listan.

Jag har också ett sådan, och efter att ha varit i kontakt med deras support så fick jag beskedet att det fungerar för hydro också!

"Yes the Retrofit Kit enables you to use your existing LGA1200/LGA115x Retention brackets and backplates for modern CORSAIR AIO coolers with the new Intel ‘Alder Lake-S’ processors that require socket LGA1700 mounting kits.

It will work."

Permalänk

Jag skulle vilja lyfta upp den här tråden igen och fråga om de här skruvarna verkligen inte ingår när man köper en ny Corsair H115i Elite Capellix exempelvis? Det verkar inte så om man kollar hos de svenska handlarna. Känns inte riktigt rimligt så här ett halvår senare.

Visa signatur

Intel i7 12700 | Asus TUF H670 pro | Corsair H115i | Corsair 32GB 3600MHz CL16 | WD Black SN850 1TB | Asus 3070 Dual

Permalänk
Medlem
Skrivet av soddamarre:

Jag skulle vilja lyfta upp den här tråden igen och fråga om de här skruvarna verkligen inte ingår när man köper en ny Corsair H115i Elite Capellix exempelvis? Det verkar inte så om man kollar hos de svenska handlarna. Känns inte riktigt rimligt så här ett halvår senare.

Det tror jag inte det gör, detta är ju äldre produkter. Beställ ett retrofit kit på Corsair shop för 50kr eller köp en senare kylare. Jag köpte in en Elite LCD, de kommer med LGA 1700-skruv.

Visa signatur

FD Meshify S2 | ROG Strix 1000W | Asus ROG Z690 Maximus Hero | G.Skill 32GB DDR5 5600Mhz CL36 | Intel i9 12900K | Corsair H150i Elite LCD | MSI 4090 Gaming Trio | 4x Corsair LL140 RGB | Samsung G9 Neo | Corsair K95 | Logitech Pro X | Asus Xonar Essence III | Beyerdynamic DT990 250ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ma6b:

Det tror jag inte det gör, detta är ju äldre produkter. Beställ ett retrofit kit på Corsair shop för 50kr eller köp en senare kylare. Jag köpte in en Elite LCD, de kommer med LGA 1700-skruv.

Inet svarar just på detta kring denna kylaren under frågor & svar
https://www.inet.se/produkt/5323171/corsair-icue-h115i-elite-...

Visa signatur

FD Meshify S2 | ROG Strix 1000W | Asus ROG Z690 Maximus Hero | G.Skill 32GB DDR5 5600Mhz CL36 | Intel i9 12900K | Corsair H150i Elite LCD | MSI 4090 Gaming Trio | 4x Corsair LL140 RGB | Samsung G9 Neo | Corsair K95 | Logitech Pro X | Asus Xonar Essence III | Beyerdynamic DT990 250ohm

Permalänk
Medlem

Kan också tillägga att befintliga skruvar till "H150i Pro" funkar bra, men inte deras "Retrofit Kit". Riktigt snurrigt, men det blev man varse den hårda vägen.