Permalänk
Medlem

Framtidens mus

Hej

Jag håller på med ett projekt där jag bygger en ny typ av data mus. Jag har gjort en första prototyp av denna mus men det är väldigt stor och klumpig samt att ibland slutar den fungera av någon konstig anledning. Jag är ganska ny inom att hålla på med elektronik men mitt mål nu är att kunna förbättra denna mus och då skulle jag gärna behöva hjälp från någon som är mer kunnig inom området.

Permalänk
Medlem

Du är fel ute! Framtidens mus är synnerligen virtuell. Det är ett program som analyserar handrörelser via kameror. På samma sätt ersätts även tangentbord mm.

Permalänk
Medlem

Framtiden är nog snarare touch. Uppfinn en skärmyta som är helt resistent mot fingeravtryck så är du hemma.

Permalänk
Medlem

Jag tror att ögonspårning och röststyrning är framtiden. Mycket skönare att bara titta och diktera istället för att vara tvungen att hålla på och klicka.
Pratar om produktivitet/arbete; för spel kommer det fortfarande behövas taktila kontroller ett bra tag till.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av adzer:

Jag tror att ögonspårning och röststyrning är framtiden. Mycket skönare att bara titta och diktera istället för att vara tvungen att hålla på och klicka.
Pratar om produktivitet/arbete; för spel kommer det fortfarande behövas taktila kontroller ett bra tag till.

Jag är fortfarande skeptisk eftersom det går fortare att skriva än att prata i många fall. Dessutom, vem sjutton vill sitta och prata med datorn hela tiden?

Som komplement absolut, men som enda inmatningsenhet är jag väldigt skeptisk.

Samma sak med pekskärmar, hade de varit den fantastiska lösningen på allt så finns redan tekniken, men att peka på en skärm jämfört med att röra en mus är en jäkla skillnad i ergonomi. Återigen, komplement men inte ersättare.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Enda som kan ersätta tangentbord och mus är något neuralink-liknande som tar input direkt från hjärnan. Röststyrning och eye tracking exempelvis duger inte för att ersätta dessa.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Enda som kan ersätta tangentbord och mus är något neuralink-liknande som tar input direkt från hjärnan. Röststyrning och eye tracking exempelvis duger inte för att ersätta dessa.

Det hade inte funkat för en annan som fokuserar på en sak men kan ha 3-4 andra tankar igång samtidigt

Visa signatur

"if you remain a fool, living a life of pain will be your reality"

i5 8600k @ 4,8 Ghz - NZXT kraken x52 - Asus Rog Strix z370-h -Corsair Vengeance Led 2x8gb 3000Mhz -Asus Rog Strix 3070 TI OC - EVGA Supernova G3 750w - Phantek Eclipse P500A - LG 27'' UltraGear 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

Jag är fortfarande skeptisk eftersom det går fortare att skriva än att prata i många fall. Dessutom, vem sjutton vill sitta och prata med datorn hela tiden?

Som komplement absolut, men som enda inmatningsenhet är jag väldigt skeptisk.

Samma sak med pekskärmar, hade de varit den fantastiska lösningen på allt så finns redan tekniken, men att peka på en skärm jämfört med att röra en mus är en jäkla skillnad i ergonomi. Återigen, komplement men inte ersättare.

Det har gjorts stora framsteg senaste åren och jag skulle vilja påstå att röst är snabbare än att skriva i många fall, men det finns absolut fortfarande fördelar med tangentbord och man kan med fördel kombinera såklart.

Få personer har seriöst testat röststyrning och diktering en längre tid. Du kommer inte ersätta ett livs erfarenhet av tangentbord på en timme och Windows röstryrning är knappast en bra måttstock. Jag skulle rekommendera att kolla in talon voice om man vill ha något seriöst.

https://twitter.com/lunixbochs/status/1378159234861264896

Jag pratar hellre än att skriva, men jag ringer hellre än att skriva sms också så det är såklart subjektivt.

Jag är ingen älskare av pekskärmar så där håller jag helt med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag tror att ögonspårning och röststyrning är framtiden. Mycket skönare att bara titta och diktera istället för att vara tvungen att hålla på och klicka.
Pratar om produktivitet/arbete; för spel kommer det fortfarande behövas taktila kontroller ett bra tag till.

Svårt att styra ögonen att inte titta på vissa saker som dyker upp....

Permalänk
Medlem

Kunde inte låta bli

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

På samma sätt ersätts även tangentbord mm.

Åja, jag tror inte att ett virtuellt interface ger något köttigt klick-klack så den risken är nog inte så stor

Permalänk
Avstängd

Röststyrning är långsamt, även om det är trevligt för en del enkla operationer, och kräver en hel del efterarbete om vi pratar diktering och geststyrning är skitjobbigt i alla applikationer jag har testat det i alla fall. Touch gillar jag för vissa specifika saker men absolut inte som generell input till en dator. Jag tror vi kommer att ha styrdon med precision under lång tid, sannolikt möss men jag gillar också Touchpoint, dock har ju det skeppet seglat för ganska länge sedan. Att styra med en stylus på typ en wacom-platta gillade jag verkligen för ganska länge sedan, men nu är skärmarna för stora (och/eller många) för att det ska funka bra. Det fina där var ju den direkta relationen mellan plattan och skärmen, pekade jag på hörnet så hamnade pekaren på hörnet liksom, inte relativt som med dagens touchplattor, men ska det funka på en 40 tums 4K-skärm så får man ju ha en rejäl platta liksom.

Något relaterad humor:

Permalänk
Medlem

Skulle tro att trådskaparen är ute efter hjälp med ett projekt i en elektronikkurs, inte att diskutera vad som kommer användas istället för möss i framtiden...

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Skulle tro att trådskaparen är ute efter hjälp med ett projekt i en elektronikkurs, inte att diskutera vad som kommer användas istället för möss i framtiden...

Och nu har hen blivit tillsagd att lägga ner sånt gammalmodigt skräp och tillverka en fungerande brain-to-computer interface istället. Jag ser inte problemet?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Känns mer som att någon bot eller scammer försöker sig på världens sämsta scam Nyregistrerat konto, ett inlägg, "kontakta via mail".

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Och nu har hen blivit tillsagd att lägga ner sånt gammalmodigt skräp och tillverka en fungerande brain-to-computer interface istället. Jag ser inte problemet?

Problemet är att du och flera andra saknar vision. Varför ens ta omvägen att använda en gammalmodig hjärna?! Kör Skynet direkt liksom.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Ja, jag håller med om att framtiden är att göra allting virtuellt men det är några år kvar tills dess och jag har väldigt dålig tålamod med att vänta så därför vill jag kunna tillverka denna mus som man bara sätter på fingret. Jag har gjort en första prototyp och jag älskar att använda den, det är så sjukt smidigt och ergonomisk. Det enda problemet är att den är lite för stor och jag skulle vilja utveckla en ny prototyp som är mycket mindre. Därför behöver jag hjälp från nån av er som är lite mer erfarna inom ämnet. Så om nån vill vara med på projektet och hjälpa till så hade det uppskattats

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Du är fel ute! Framtidens mus är synnerligen virtuell. Det är ett program som analyserar handrörelser via kameror. På samma sätt ersätts även tangentbord mm.

Jag är inte säker på detta.

Om man bortser från vanan att använda tangentbord och mus. Jag är en av få som vill ha sån där pinne på laptops.

Det optimala vore något man kan ta på. Touchskärm har funnits ett tag men inte så jättepopulärt på t.ex. bärbara datorer ändå.
Jämför ett brädspel och Age of empires som kan spelas med mus och tangentbord.

Varför inte mer röststyrning (för långsamt) eller neural implantat?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Du är fel ute! Framtidens mus är synnerligen virtuell. Det är ett program som analyserar handrörelser via kameror. På samma sätt ersätts även tangentbord mm.

Till vissa delar kan det vara så, och till viss del redan finns det, tex att styra kamera i spel via huvudrörelser (Trak IR och liknade) även styra via ögonrörelser.
Dock Tangentbordet vill jag inte ha ersatt av nått liknade, där vill jag ha ett fysiskt tangentbord med tangenter som trycks ned, finns ju en anledning till att de mekaniska tangentborden är populära med dess skrivkänsla och taktila feedback.

Mus skulle kanske kunna ersättas på det sätt du beskriver, med kombination av ögon och huvudrörelser och fingrarna..
Men känns som det blir ett onödigt komplicerat system när egentligen en vanlig styrplatta tex som på en laptop löser det problemet, och fortfarande föredrar jag en vanlig fysisk mus 10 gånger av 10, framför pekplattan...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Framtidens mus är mind reading. Inge fysiska rörelser huvud taget. Elon Musks Neuralink.

Du behöver således bara tänka vad du vill göra så händer det, antagligen snabbare än du hinner förstå vad du tänkte.

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Ändå imponerande med en tråd där ALLA skiter fullständigt i vad trådskaparen skriver och alla har gemensamt kommit på en egen diskussion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Ändå imponerande med en tråd där ALLA skiter fullständigt i vad trådskaparen skriver och alla har gemensamt kommit på en egen diskussion

Vi vill nog leda in OP på lite andra tankebanor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Full:

Ändå imponerande med en tråd där ALLA skiter fullständigt i vad trådskaparen skriver och alla har gemensamt kommit på en egen diskussion

Va vilken trådskapare?
Nån annan som har sett någon TS?

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Hahah aa jo det blev kanske inte som jag hade tänkt i den här tråden men det är ändå kul att höra era tankar om vad framtidens mus kommer att vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag tror att ögonspårning och röststyrning är framtiden. Mycket skönare att bara titta och diktera istället för att vara tvungen att hålla på och klicka.

Jag har provat ögonstyrning och gillade det inte alls. Det kändes ointuitivt.

Jag tror dock att det kan användas för att förhöja ett annat primärt input device, t.ex. om man har flera skärmar och en muspekare på varje skärm så skulle det kunna användas för att byta skärm. Men inte som primär input.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexek5:

[... ] mus som man bara sätter på fingret. Jag har gjort en första prototyp och jag älskar att använda den, det är så sjukt smidigt och ergonomisk. Det enda problemet är att den är lite för stor och jag skulle vilja utveckla en ny prototyp som är mycket mindre.

Jag köpte en slags "Finger Mouse" för några år sedan, för jag var nyfiken. Funkade inte alls i praktiken då den behövde typ planteras rakt ner i musmattan för att track'a ordentligt. Usel produkt.

Men den använde en enda integrerad krets som hade sensor och USB-controller i samma lilla kapsel istället för separat sensor och microcontroller som man nog skulle byggt prototyp med.
Jag skulle kolla upp såna sensor-chip, och se om det finns något där ute som är tillräckligt bra för att använda.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexek5:

Hej

Jag håller på med ett projekt där jag bygger en ny typ av data mus. Jag har gjort en första prototyp av denna mus men det är väldigt stor och klumpig samt att ibland slutar den fungera av någon konstig anledning. Jag är ganska ny inom att hålla på med elektronik men mitt mål nu är att kunna förbättra denna mus och då skulle jag gärna behöva hjälp från någon som är mer kunnig inom området.

Om det låter intressant och om ni vill vara med på att bygga FRAMTIDENS MUS så får ni gärna höra av er så kan jag berätta mer om hur den fungerar. Min mail är alsa0705@gmail.com.

Nu får tråden gärna vara uppe för min del, men tänk på att du är inne på § 3.4 där du ber om tjänster snarare än något som har diskussionsvärde i forumet.

Skrivet av OSkar000:

Jag är fortfarande skeptisk eftersom det går fortare att skriva än att prata i många fall. Dessutom, vem sjutton vill sitta och prata med datorn hela tiden?

Som komplement absolut, men som enda inmatningsenhet är jag väldigt skeptisk.

Samma sak med pekskärmar, hade de varit den fantastiska lösningen på allt så finns redan tekniken, men att peka på en skärm jämfört med att röra en mus är en jäkla skillnad i ergonomi. Återigen, komplement men inte ersättare.

Rösten tar stryk av att prata hela tiden, sen vill man kunna göra saker simultant eller utan att annonsera för alla andra.

Själv önskar jag snarare att webbaserade applikationer är bättre med tangentbord och kortkommandon, att behöva flytta handen mitt i arbetsflödet är inte bra.

Framtidens mus är nog en man inte behöver rengöra, där damm och ludd inte fastnar i sensorn och som faktiskt har lång livslängd.

Pekfunktioner har provats både på externa styrplattor och ytor på möss. Själv använder jag inga gester och det nog ganska svårt att få till gester som är så universella att det alltid fungerar som man tänker sig.