Permalänk
Medlem

DDR5 (Tips)

I och med att vi nu verkar ha en ny bristvara att glädjas åt i datorvärlden tänkte jag starta upp en ny tipstråd likt grafikkortstrådarna. Låt oss hoppas för allas skull att bristen inte blir lika påtaglig för minnen!

Jag inleder tråden med lågspecade minnen från Crucial:
https://www.proshop.se/RAM/Crucial-DDR5-module-16-GB-DIMM-288-pin-4800-MHz-PC5-38400-unbuffered/3013570
https://www.proshop.se/RAM/Crucial-DDR5-module-8-GB-DIMM-288-pin-4800-MHz-PC5-38400-unbuffered/3013571

Permalänk
Medlem

Någon som fått alllokerat hos Inet? Lyckades boka ett par Corsair innan det ändrades till ”Meddela mig”. Nu står de dock som ”Okänt leveransdatum”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

Någon som fått alllokerat hos Inet? Lyckades boka ett par Corsair innan det ändrades till ”Meddela mig”. Nu står de dock som ”Okänt leveransdatum”.

Jag beställde vengeance 19:39 från Inet. Var i kontakt med kundtjänst idag och de sa att de inte visste och att det kommer in väldigt lite tyvärr...
Jag har också fått "Okänt leveransdatum".
Jag beställde länkade minnena här för att gardera mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

Jag beställde vengeance 19:39 från Inet. Var i kontakt med kundtjänst idag och de sa att de inte visste och att det kommer in väldigt lite tyvärr...
Jag har också fått "Okänt leveransdatum".
Jag beställde länkade minnena här för att gardera mig...

Ajdå! Jag la beställningen 18:06. Bara att hålla tummarna och spana efter andra minnen som läggs upp.

Permalänk
Medlem

Att man skulle behöva hänga på låset för ram alltså, haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

Ajdå! Jag la beställningen 18:06. Bara att hålla tummarna och spana efter andra minnen som läggs upp.

fick orderbekräftelse 18:06 på paketet med i9, hero och dominator och har minnena hemma nu

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophet^:

fick orderbekräftelse 18:06 på paketet med i9, hero och dominator och har minnena hemma nu

Lyllo! Får dock inte plats med Dominator i mitt chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

Lyllo! Får dock inte plats med Dominator i mitt chassi

pga kylaren?

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

Delvis. Bygger i ITX. Snackade med Inet nu och de sa att "... har ingen konkret kölista på samma sätt som vi haft med våra grafikkort till exempel, dock kunde jag se när jag manuellt plockade fram alla ordrar på det här RAM-minnet att du befinner dig på #2, vi har dock ingen bekräftad".

Så det känns ju bra men vete fan om något kommer in under nästa vecka :(((

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

Delvis. Bygger i ITX. Snackade med Inet nu och de sa att "... har ingen konkret kölista på samma sätt som vi haft med våra grafikkort till exempel, dock kunde jag se när jag manuellt plockade fram alla ordrar på det här RAM-minnet att du befinner dig på #2, vi har dock ingen bekräftad".

Så det känns ju bra men vete fan om något kommer in under nästa vecka :(((

aah! då förstår jag lycka till med minnet hehe

Visa signatur

7800x3d - asus x670e hero - 32gb corsair dominator @ 6000mhz - kfa2 rtx 4090 - 2tb kingston kc3000 - 1tb wd black sn850 - wd 4tb - corsair hx1200 - acer predator x34gs - lg 27gl850-b

Permalänk
Medlem

1 - 2 månaders leverans nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av datoriserad:

1 - 2 månaders leverans nu

Gode gud

Permalänk
Medlem

Går att beställa från Corsair direkt via nedan länk, verkar som att det skickas från deras egna lager i Taiwan.
2x32 är out of stock men 2x16 5200mhz cl38 finns inne.
Betalar 3000kr till corsair, resterande betalas som tullavgift när det anländer i Sverige, kollade ej på dominator minnena, ovan är vengeance

De säger att leveranstiden är 4-5 dagar, sen får man se hur snabbt postnord löser sin bit

https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Memory/VENG...

Permalänk
Medlem
Skrivet av thanhpi:

Går att beställa från Corsair direkt via nedan länk, verkar som att det skickas från deras egna lager i Taiwan.
2x32 är out of stock men 2x16 5200mhz cl38 finns inne.
Betalar 3000kr till corsair, resterande betalas som tullavgift när det anländer i Sverige, kollade ej på dominator minnena, ovan är vengeance

De säger att leveranstiden är 4-5 dagar, sen får man se hur snabbt postnord löser sin bit

https://www.corsair.com/eu/en/Categories/Products/Memory/VENG...

Försökte lägga en order men fick ett felmeddelande om ty det var slut. Måste gått åt fort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nayiki:

Försökte lägga en order men fick ett felmeddelande om ty det var slut. Måste gått åt fort.

Ah shit skoja inte, jag beställde igår och kollade några fler gånger över natten samt exakt innan jag postade. De måste tagit slut exakt efter jag postade

Permalänk
Medlem
Skrivet av thanhpi:

Ah shit skoja inte, jag beställde igår och kollade några fler gånger över natten samt exakt innan jag postade. De måste tagit slut exakt efter jag postade

Det var dock ett bra tips!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hade grön bock på mina slöa Crucial-minnen ett bra tag från proshop, nu är även de restnoterade!
The battle continues...

Permalänk
Medlem

4800MHz CL40 är väl lite som att köra 2400MHz CL20? Svårt val det där... DDR4 vs DDR5 vid val av moderkort. Hur man än gör blir det fel.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

4800MHz CL40 är väl lite som att köra 2400MHz CL20? Svårt val det där... DDR4 vs DDR5 vid val av moderkort. Hur man än gör blir det fel.

Det ser ut att stämma för endast latensen, vilket ju inte är allt. Men ja det är ju bottennivån på ddr5...

Permalänk
Medlem

DDR5 skickat från Taiwan med express. Ser ut som att det ska vara framme på fredag. Corsair verkar leverera och billigare än att beställa samma typ från Inet, Webhallen eller Proshop.

Permalänk
Skrivet av Nayiki:

DDR5 skickat från Taiwan med express. Ser ut som att det ska vara framme på fredag. Corsair verkar leverera och billigare än att beställa samma typ från Inet, Webhallen eller Proshop.

Gick det att beställa direkt från corsair.com tidigare eller beställs det på annat sätt? Just nu är allt slut eller hänvisar till retailers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holypalaswe:

Gick det att beställa direkt från corsair.com tidigare eller beställs det på annat sätt? Just nu är allt slut eller hänvisar till retailers.

Det gick i ett par timmar. Nu verkar allt vara slut. Jag hade en bevakning på alla deras minnen och fick ett Mail när det var i lager. Kanske får de in fler snart.

Fick nyss uppdatering om att paketet flugits från Hongkong, så lär väl vara i Sverige snart.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Har varit med om att dom inte vill ha tillbaka routern.. Är det en utgående modell, Så kostar det mer för företaget att fixa frakt. sen ska den kasseras/Återvinnas,

Va?

Permalänk
Medlem

Vart bör man jaga ram-minnen tro? Känns som de kommer bli ps5 all over again... Beställde dock från proshop. Men vill ha innan helgen =(

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Lite offtopic, men har någon sett hastigheten DDR5-4800 vs DDR5-5600 vs DDR4-3600? Tänkte om det ens är värt med DDR5.

Permalänk
Medlem

Har nu fått mitt DDR5 från Corsair, i mitt fall iaf så behövde man inte betala någon Import avgift även om det skickades från Taiwan > Hongkong > Nederländerna > Tyskland.
Så 3000kr för 2x16 5200MHz.

Beställde i lördags kom idag med DHL. har sett på deras hemsida att beställa knappen kommer och går från förbokning till beställa så in och kika där om ni letar

Permalänk
Medlem
Skrivet av thanhpi:

Har nu fått mitt DDR5 från Corsair, i mitt fall iaf så behövde man inte betala någon Import avgift även om det skickades från Taiwan > Hongkong > Nederländerna > Tyskland.
Så 3000kr för 2x16 5200MHz.

Beställde i lördags kom idag med DHL. har sett på deras hemsida att beställa knappen kommer och går från förbokning till beställa så in och kika där om ni letar

Samma här. Kom med DHL imorse och jag beställde i lördags. Rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Borde det inte gå att trimma latenserna en del?
Och om så, hur stor skillnad blir det tro? 🤔 Jag pratar naturligtvis enbart om fps i spel.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.