Elektroniskt stängsel och annan smart säkerhet från Ajax

Permalänk
Melding Plague

Elektroniskt stängsel och annan smart säkerhet från Ajax

Vi har tittat på nylanserade produkter för smart hemövervakning i utbudet från Ajax systems.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

suck... att folk går på saker om trådlösa säkerhetsprylar

Trådlöst är säkert tills tjuven kommer med en sådan här i handen

Permalänk
Medlem

Var artikeln sponsrad? Lät så när man läste igenom den

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

suck... att folk går på saker om trådlösa säkerhetsprylar

Trådlöst är säkert tills tjuven kommer med en sådan här i handen
https://www.perfectjammer.com/img/product/EO1001US/EO1001US.webp

Rätt utfört så går larmet om kontakten bryts. På samma sätt fungerar bromsar i många (alla?) spårfordon, att t ex elen används för att hålla bromsarna öppna - om strömmen bryts aktiveras bromsarna utan att man behöver göra nåt. Det finns också man-över-bord-prylar som har en basstation i båten och BT-anslutningar till små enheter som varje i besättningen bär på sig. Om nån trillar i så förloras kontakten med basstationen på några få meter och larmet går och förmodligen reggas positionen också så man lätt hittar tillbaks.

Så inget fel med trådlöst i sig, bara det är korrekt implementerat!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

suck... att folk går på saker om trådlösa säkerhetsprylar

Trådlöst är säkert tills tjuven kommer med en sådan här i handen
https://www.perfectjammer.com/img/product/EO1001US/EO1001US.webp

Sensorerna byter frekvens så fort dom störs ut. Larmet skickar direkt notifiering om störningar när det sker till ens mobil.
Inget fel med trådlösa säkerhetsprylar. Hellre det än en miljon trådar i hela huset. Men vissa väljer ju svårare vägar än andra pga lite för stor foliehatt..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av JeanC:

Var artikeln sponsrad? Lät så när man läste igenom den

Artiklar som är sponsrade på SweClockers är alltid tydligt uppmärkta med den informationen.

Mao: står det inget är det inte sponsrat. 100% av fallen.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cyklonen:

Rätt utfört så går larmet om kontakten bryts. På samma sätt fungerar bromsar i många (alla?) spårfordon, att t ex elen används för att hålla bromsarna öppna - om strömmen bryts aktiveras bromsarna utan att man behöver göra nåt. Det finns också man-över-bord-prylar som har en basstation i båten och BT-anslutningar till små enheter som varje i besättningen bär på sig. Om nån trillar i så förloras kontakten med basstationen på några få meter och larmet går och förmodligen reggas positionen också så man lätt hittar tillbaks.

Så inget fel med trådlöst i sig, bara det är korrekt implementerat!

Ja det vet jag oxå.. och sådana larm ger oxå falsklarm emellanåt när den trådlösa förbindelsen bryts.
Dock gäller inte det smarta hem produkter, wifi hemkameraövervakning, 999kr trådlöst larm på clas ohlson osv.
När det handlar om de exklusiva produkterna så är de lite dyrare system än de som marknadsförs ut till mass-konsument och oftast är det verisure eller annan firma i bakom installationerna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

Sensorerna byter frekvens så fort dom störs ut. Larmet skickar direkt notifiering om störningar när det sker till ens mobil.
Inget fel med trådlösa säkerhetsprylar. Hellre det än en miljon trådar i hela huset. Men vissa väljer ju svårare vägar än andra pga lite för stor foliehatt..

sensorerna kan byta hur många kanaler de vill.. de är reglerade enligt PTS.. en frekvensstörare slår ut alla kanaler och ännu mer därtill + - utanför frekvensbanden.
Tjuvar använder det för att slå ut GPS trackers på bilar osv osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

sensorerna kan byta hur många kanaler de vill.. de är reglerade enligt PTS.. en frekvensstörare slår ut alla kanaler och ännu mer därtill + - utanför frekvensbanden.
Tjuvar använder det för att slå ut GPS trackers på bilar osv osv.

Absolut. Tjuvar tar sig in överallt om de verkligen vill oavsett om larmet går eller inte. Ett larm kan göra att tjuven hellre väljer ett annat hus som inte är larmat. Det finns väldigt många som inte vill dra kablar i precis hela huset just för att det ser för jävligt ut, då är ett trådlöst larm bra. Trådat är alltid bättre oavsett vad det gäller. Är ju ungefär som du skulle springa runt med din laptop i hela huset med en RJ45-kabel för någon kan ju hacka ditt Wi-Fi.. Det är ju säkrare, men det är ju väldigt få som gör så.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Ajax?
-Really??

Ajax är tvättmedel. Hur intelligenta är "direktörerna" när de döper sin produkt till "Ajax"?
-Är det ens lagligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Ajax?
-Really??

Ajax är tvättmedel. Hur intelligenta är "direktörerna" när de döper sin produkt till "Ajax"?
-Är det ens lagligt?

Hur vet du att det inte är fotbollslaget från Nederländerna som utökat sin produktportfölj?

Finns många Ajax.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SanTeoX:

Absolut. Tjuvar tar sig in överallt om de verkligen vill oavsett om larmet går eller inte. Ett larm kan göra att tjuven hellre väljer ett annat hus som inte är larmat. Det finns väldigt många som inte vill dra kablar i precis hela huset just för att det ser för jävligt ut, då är ett trådlöst larm bra. Trådat är alltid bättre oavsett vad det gäller. Är ju ungefär som du skulle springa runt med din laptop i hela huset med en RJ45-kabel för någon kan ju hacka ditt Wi-Fi.. Det är ju säkrare, men det är ju väldigt få som gör så.

självklart... bara en legitim larmdekal avskräcker många att ta nästa hus.
Det var inte det jag menade.

Jag pratar om smarta hem säkerhetsprylar.. stör ut en kamera eller sensorer och de larmen går inte igång. Det är bara exklusiva produkter som har den typen av sabotagefunktion. Sök bara bland sweclockers trådar på hur många som vill ha wifi kameraövervakning för att fånga tjuvar på bild.

Men just det att man ofta kan läsa att väldigt många köper low-end trådlösa lösningar och sedan tror de att det är bergsäkert.
åhh,.. jag måste ha GPS tracker till min dyra bil.. poff borta o polisen hittar den inte. Det sker hundratals stölder o inbrott homeinvasions osv med störsändare då det slår ut telefoni, wifi o allt trådlöst.

Hellre trådat i fult med en kabellist än trådlöst, när det kommer till hemlarm och kameraövervakning.. till det UPS drift.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Artiklar som är sponsrade på SweClockers är alltid tydligt uppmärkta med den informationen.

Mao: står det inget är det inte sponsrat. 100% av fallen.

Därför jag blev fundersam med tanke på de friskt kopierade bilderna från hemsidan. Men tack för förtydligandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

sensorerna kan byta hur många kanaler de vill.. de är reglerade enligt PTS.. en frekvensstörare slår ut alla kanaler och ännu mer därtill + - utanför frekvensbanden.
Tjuvar använder det för att slå ut GPS trackers på bilar osv osv.

Huvudenheten är kopplad med kabel mot Internet, så du måste klippa den förbindelsen samtidigt som du då stör ut signalerna.
Chansen att en tjuv gör detta för ett vanligt hem är minimal.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Hur vet du att det inte är fotbollslaget från Nederländerna som utökat sin produktportfölj?

Finns många Ajax.

Antagligen sponsrade av Ajax tvättmedel?

Permalänk
Medlem

Tack för en bra genomgång.
Ska bli intressant att se vad som händer på den Svenska marknaden när AJAX har fått en ny distributör.

Jag har haft mitt Ajax system nu i 3 år och är överlag mycket nöjd. Avslutade mitt Verisure larm som jag haft i 15 år, skönt att sänka den månadsavgiften med mer än 300kr.
Har haft ett ”halvt falsklarm ”, en fågel flög in i terassdörren så vibrationslarmet löste.
Dual curtain är väl den sensorn som kan få mig att uppdatera min hub till en nyare.
Den sensorn som jag, och många andra, har haft problem med är brandvarnaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Networker:

Ajax?
-Really??

Ajax är tvättmedel. Hur intelligenta är "direktörerna" när de döper sin produkt till "Ajax"?
-Är det ens lagligt?

Antagligen har de tagit namnet från Ajax den större, från den grekiska mytologin, känd för sin sköld och försvarsteknik.

Skrivet av Networker:

Antagligen sponsrade av Ajax tvättmedel?

Nej de har tagit namnet från den grekiska mytologin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon309108:

självklart... bara en legitim larmdekal avskräcker många att ta nästa hus.
Det var inte det jag menade.

Jag pratar om smarta hem säkerhetsprylar.. stör ut en kamera eller sensorer och de larmen går inte igång. Det är bara exklusiva produkter som har den typen av sabotagefunktion. Sök bara bland sweclockers trådar på hur många som vill ha wifi kameraövervakning för att fånga tjuvar på bild.

Men just det att man ofta kan läsa att väldigt många köper low-end trådlösa lösningar och sedan tror de att det är bergsäkert.
åhh,.. jag måste ha GPS tracker till min dyra bil.. poff borta o polisen hittar den inte. Det sker hundratals stölder o inbrott homeinvasions osv med störsändare då det slår ut telefoni, wifi o allt trådlöst.

Hellre trådat i fult med en kabellist än trådlöst, när det kommer till hemlarm och kameraövervakning.. till det UPS drift.

En hel del kameror stödjer också att man poppar in ett SD-kort i den

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Så många tekniska lagda, och ingen som hackat strömtillföreln och anslutit solceller (och bytt till uppladdningsbara baterier) till de enheter som är placerade utomhus?

Jisses, är ju A o O, hehe

Permalänk
Medlem

Ajax larmsystem är ett bra system det största problemet med Ajax är att sälja de i Sverige då de flesta köper på nätet i andra länder då det blir mycket billigare.
Ajax är i från Ukraina och tillverkas även i Ukraina.
Angående trådlöst eller trådat larm så beror det på vad man övervakar de allra flesta klarar sig med ett trådlöst larmsystem däremot så bör helst inte utomhusprodukter vara trådlösa.
https://ajax.systems/blog/what-is-jamming/

Permalänk
Medlem

Jag är inne på Marie SWE's spår här.
Kan man vid t ex renovering eller nybyggnation dra med sig rör till alla fönster och dörrar är ju trådat tveklöst bättre. Skönt att slippa ha räckviddsångest där också. Färre saker att behöva byta batterier i är ju en vinst.

Några tankar kring ämnet: När polisen informerade kring grannsamverkan sades det att största delen villainbrott numera begås av yrkeskriminella som kommer välutrustade. Störsändare är mer regel än undantag.
När jag frågade en Verisure-säljare hur lång tid larmet väntar med att skarpt larma om en batteridriven sensor slutar svara ville hon inte svara. Till slut sa hon några minuter. Då är inbrottet över tänker jag. Det här var iof några år sedan så kan ha ändrats.

Elnätsägarna vill att elmätare skall flyttas ut ur huset vilket gör den mer utsatt för sabotage. Det har inget med trådlöst att göra utan bara en reflektion kring saker att uppmärksamma/säkra om det går.

Så störsändare på, klipp ingående kabel för el+fiber om den är synlig. Om det inte går att klippa kabeln till elen kan utvändiga vägguttag användas för att lösa ut jordfelsbrytaren(/säkring) och hoppas att den drar med sig att fler saker stannar även inomhus. Beror ju såklart på hur väl elen är planerad i huset.

Tänker att man borde prioritera att skydda fibern och Ups på samtliga enheter som är inblandade för att hålla internet igång en stund. Alla seriösa larm har väl redan integrerad Ups.

Men bästa skyddet är uppmärksamma goda grannar

Permalänk
Medlem

Jag är kluven. Tycker det har blivit en helt horribel kapprustning av larm och kameror. Känner folk som lägger mer stålar på skyddet än det dom vill skydda

Flera har även fått smaka på bitterheten när deras 52 synkade kamerastreams inte dög till mer än att få dom att återuppleva inbrottet med svartklädda maskerade rånare

Sist men inte minst så tvivlar jag enormt på detta ”avskräcka” / ”ta grannens hus”.
Finns hur mkt läsning som helst på nätet där detta inte verkar stämma. Känslan jag har är att många inbrott idag är direkt ”targetade”, tjuvarna vet vad dom är ute efter, in, hämta, ut. Att det då kommer en väktare 20 minuter senare eller nån granne vaknar till är tvivelaktigt avskräckande?
Tjuvar som bara bryter upp en dörr på random och går på skattjakt vetefan om jag tror på 2021.

Och som sagt, känner flera som blivit av med sina prylar just på detta sätt trots att dom är fullsmetade med varenda pryttel larmleverantören hade.

Det jag dock tror kan vara effektivt är dom här pryttlarna som rökfyller hela rum, men oklart hur praktiskt det är att ha som privatperson.

Permalänk
Medlem

Effektivast måste ju endå vara att skaffa säkra dörrar och fönster före alla typer av sensorer.
En lapp om att huset är skyddat av dittan och dattan företag känns mer som en skylltning om hur lätt det är att ta sig in.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Avstängd

Investera i en stor hund som du tränar upp till kamphund? Tror sistnämnda är dock 100% illegalt, men inte förstnämnda. Träna militärinriktad Krav Maga och lär dig att greppa tag i basebollträdet närsomhelst om dygnet vid sängen? Varför ska ett av världens rikaste länder ens behöva göra detta? 🤔

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

DNA-märkning är också bra att göra på sina dyra värdesaker samt sätta dekaler om det på huset. DNA-märkning minskar suget att sno något då det går att spåra.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Problemet med inbrott löser man enklast genom att skaffa rätt hundras. Ingen ger sig på fastigheter innehållandes större hundar.
Alla hundraser försvarar sitt revir = hus trädgård bil och familj 24/7, helt trådlöst utan installationer och störningsrisk.

När jag flyttade ut på landet hade området stora problem med polska gästarbetare som rensade lador och uthus varje höst innan de körde hem. Jag hade 4 stycken belgiska vallhundar, samma ras som polisen använder sig av och sen min inflyttningsdag hade INGEN i området fler inbrott.. Själv har jag maskiner mm uppställda på gårdsplan dygnet runt, och aldrig ngn främmande inne på tomten då det är allmänt känt i byn att jag har x antal hundar.
Vill du vara ha ett enkelt välfungerande skydd för familj och egendom, köp hund.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gelantious:

Huvudenheten är kopplad med kabel mot Internet, så du måste klippa den förbindelsen samtidigt som du då stör ut signalerna.
Chansen att en tjuv gör detta för ett vanligt hem är minimal.

Det vet jag oxå.. Om det är fiber, kopparledning och i vissa fall när inget av det finns via 2/3/4/5G

Men vad har huvudenhetens anslutning med saken att göra om rörelsedetektorer, kameror osv inte kan höras av huvudenheten på grund av att anslutningen störs ut?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jnsson:

En hel del kameror stödjer också att man poppar in ett SD-kort i den

Japp de är att föredra, då det blir backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av orespray:

Vill du vara ha ett enkelt välfungerande skydd för familj och egendom, köp hund.

Har haft hund större delen av mitt liv och tycker inte det på något vis är enkelt eller alltid ens välfungerande. Dyrt i drift och tid är de också då de är sociala djur med behov utöver de basala. Dessutom är det heller ingen garanti att de är som du nämner och beskyddar sitt territorium eller ens skäller på en inkräktare, och jag har heller ingen lust att träna upp dem att visa någon som helst aggressivitet.

Nej, kör med teknologi, jag, och låter eventuella hundar jag tar in i mitt liv igen bli vanliga sällskapshundar som ger kärlek och värme

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Avstängd
Skrivet av orespray:

Problemet med inbrott löser man enklast genom att skaffa rätt hundras. Ingen ger sig på fastigheter innehållandes större hundar.
Alla hundraser försvarar sitt revir = hus trädgård bil och familj 24/7, helt trådlöst utan installationer och störningsrisk.

När jag flyttade ut på landet hade området stora problem med polska gästarbetare som rensade lador och uthus varje höst innan de körde hem. Jag hade 4 stycken belgiska vallhundar, samma ras som polisen använder sig av och sen min inflyttningsdag hade INGEN i området fler inbrott.. Själv har jag maskiner mm uppställda på gårdsplan dygnet runt, och aldrig ngn främmande inne på tomten då det är allmänt känt i byn att jag har x antal hundar.
Vill du vara ha ett enkelt välfungerande skydd för familj och egendom, köp hund.

Exakt. Hundar fungerar även vid strömavbrott och har bättre "batteritid/energitid"!

Dessutom ger hundar mer än skydd, de ger också glädje, kärlek och fysisk aktivitet.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |