Permalänk
Avstängd

100/100 vs 250/250

Hej

Hade tänkt byta till 250/250 Bredband2. Just nu har jag 100/100 Telenor som jag betalar 439 kr i månaden för. Den från Bredband2 kostar 405 kr i månaden. Jag brukar köra mycket online spel och bor själv. Är det värt att uppgradera? Är Bredband2 bättre än Telenor?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Det går väl i samma stadsnät, så mer fart för lägre peng är väl alltid trevligt Det som skiljer dem åt blir väl bara vissa peering-detaljer och typ hur bra support de har om något skulle gå fel.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Simpan30:

Hej

Hade tänkt byta till 250/250 Bredband2. Just nu har jag 100/100 Telenor som jag betalar 439 kr i månaden för. Den från Bredband2 kostar 405 kr i månaden. Jag brukar köra mycket online spel och bor själv. Är det värt att uppgradera? Är Bredband2 bättre än Telenor?

I spelen tror jag inte du kommer märka nån skillnad men snabbare internet för mindre pengar känns ändå som en självklar grej jag själv hade kört på.

Permalänk
Medlem

Hastigheten har väldigt lite med svarstider att göra när du väl kör Gigabit Ethernet (vilket du gör om du kan få 250Mbit)

Permalänk
Avstängd

Okej är det värt att byta till ownit från Telenor? Ni som har ownit är det bra?

Permalänk
Avstängd

Haft ownit i ungefär 2 år. Inga större problem, förutom att när de verkar ha någon driftstörning eller någon planerad driftstörning så får man ingen notis om det.

När man väl kontaktar supporten så har de inte heller någon information om vad för störning det är.

Så jag vill inte skylla på supporten men de som håller koll på sådant måste informera kundtjänsten så att kunder kan få ett mer detaljerat svar. Inte kul och få "vi hade ingen information om det här heller"

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500D RGB SE, PSU: Seasonic FOCUS+ 750W Platinum, Mobbo: ASUS ROG STRIX X570-F Gaming, CPU: AMD Ryzen 7 5800x @5050Mhz, CPU Kylning: Corsair H150i ELITE CAPELLIX, GPU: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3070 Gaming OC 8GB , RAM: G.Skill Trident Z RGB Series 32GB, M.2: WD Black SN850 M.2 SSD - 1TB, SSD: Samsung SSD 850 EVO 1TB[B]: Skärm: Asus TUF Gaming VG259QM, Asus TUF Gaming VG259QR

Permalänk
Avstängd

Jag har bestämt mig för att hålla kvar mig på telenor ett tag till men ifall dom höjer priset igen så byter jag till ownit. 439 kr kan jag leva med ett tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Jag har bestämt mig för att hålla kvar mig på telenor ett tag till men ifall dom höjer priset igen så byter jag till ownit. 439 kr kan jag leva med ett tag till.

men vart är det du bor? överlag så känns 400+kr för 100mbit som otroligt dyrt, betalar själv typ 320kr 250mbit via banhof, liksom 440kr så får jag via dom 500/100 =o

liksom en 100mbit uppkoppling brukar väll snarare ligga runt 250kr så länge det inte är telia/föredetta comhem.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

men vart är det du bor? överlag så känns 400+kr för 100mbit som otroligt dyrt, betalar själv typ 320kr 250mbit via banhof, liksom 440kr så får jag via dom 500/100 =o

liksom en 100mbit uppkoppling brukar väll snarare ligga runt 250kr så länge det inte är telia/föredetta comhem.

Jag bor i Norrköping

Permalänk
Avstängd

Jag bestämde mig för att byta till bahnof 349kr i mån för 250/250 mbit. Routern får jag dock betala 1000 kr för men det är värt det.

Permalänk
Medlem

Jag betalar typ 400 för en 500/100 lina.. Med comhem/tele2.
Verkar onekligen knepigt att du ska betala lika mkt för en 100lina..

Permalänk
Avstängd

Har nu fått hem bahnhof och det var inga krångel. Lämnade tillbaka utrustningen från telenor och fick betala 300 kr som företagspaket. Men en fråga bara jag får nu betala en faktura på 1793 kr? Är det routern + aktiveringen av bredbandet som är kostnaden för routern kostade 1095 kr?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simpan30:

Har nu fått hem bahnhof och det var inga krångel. Lämnade tillbaka utrustningen från telenor och fick betala 300 kr som företagspaket. Men en fråga bara jag får nu betala en faktura på 1793 kr? Är det routern + aktiveringen av bredbandet som är kostnaden för routern kostade 1095 kr?

Gissningsvis är fakturan på den befintliga månaden samt kommande månaden eftersom bredbandsleverantörer har förskottsbetalning. Samt routern såklart. Kan ju även vara en "startkostnad" men då lär du ju blivit uppmärksammad om det.

Allt ska stå på fakturan.

Permalänk
Medlem

Tittade faktiskt på Telenors hemsida idag och konstaterade att man kunde få 250/250 för 299, men det är om man binder sig i ett år. Eftersom vi betalar 439 för 100/100 nu och 250/250 kostar 469 annars så blir det nog till en uppgradering närmsta året iaf. Just nu ligger jag ganska ofta på max på linan då jag synkar data mellan två NAS-enhter där det landar backupfiler från två håll...

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Kanske försent nu men brukar väl vara bra deals på bredband på under black friday. Bytte förra året och betalar 299 för 500mbit.

Permalänk
Inaktiv

Har 250/250 idag kostar mig ca 70kr mer i månaden än 100/100 kommer nedgradera inte för att 70kr är mycket utom för att jag gått igenom alla små utgifter och hittills apr jag 2k i månaden