Han blev avstängd från alla svenska banker?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bizzro:

Men det är inte ett pass eller hur? Jag har aldrig sagt att det inte får finnas privata alternativ som komplement. Men det är i det här fallet staten som har hand om "guldstandarden" och den får endast de utfärda.

AB Svenska Pass är guldstandarden har högsta tillitsnivå nivå 4 både Freja eID+ och BankID är tillitsnivå nivå 3 problemet är att det är också hyfsat bökigt att använda jämfört med BankID och Freja eID+.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Skulle säga att tvingade lagar om att ifall offentliga myndigheter och aktörer som tar emot skattepengar ska accepterar Skatteverket eid kan vara vettiga bör inte heller var svårt dock kommer det kanske kosta en slant pengar men bör inte vara allt för dyrt ifall man redan idag accepterar andra former av eid.

Spelar ju ingen som helst roll då postaren vill ha bankid och använda mot privata tjänster. Någon bank med tillstånd i utlandet kommer aldrig tvingas till att acceptera andra säkerhetslösningar än sina egna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Spelar ju ingen som helst roll då postaren vill ha bankid och använda mot privata tjänster. Någon bank med tillstånd i utlandet kommer aldrig tvingas till att acceptera andra säkerhetslösningar än sina egna.

Tänkte mer allmänt att det är ganska dåligt att myndigheter inte accepterar skatteverket eid inte specifikt ifall det skulle funka för TS.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Då använder de inte 1177 för bokning.

Men nu råkar de faktiskt använda 1177 för sina egna mottagningar så då fungerar Freja eID Plus. Att andra aktörer använder egna lösningar får ju stå för de. Den privata aktören jag gick till använde inte e-legitimation alls, finns flera som gör samma sak i Västra Götaland och inte har någon e-legitimation. Inget problem som löser sig med statlig e-legitimation.

Och där tycker jag statlig sjukvård och andra instanser bör använda statlig elektronisk id och inte förlita sig på en privat aktör som t.ex Freja, som trotsallt riskerar konkurs om lönsamheten sviker.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Och där tycker jag statlig sjukvård och andra instanser bör använda statlig elektronisk id och inte förlita sig på en privat aktör som t.ex Freja, som trotsallt riskerar konkurs om lönsamheten sviker.

AB Svenska Pass och företaget som tillverkar passen och id-korten åt Polismyndigheten kan också gå i konkurs när som helst. Det kommer aldrig komma någon lösning som utvecklats och drivs av staten. Om de utfärdar handlingen eller inte blir lite ointressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

AB Svenska Pass och företaget som tillverkar passen och id-korten åt Polismyndigheten kan också gå i konkurs när som helst. Det kommer aldrig komma någon lösning som utvecklats och drivs av staten. Om de utfärdar handlingen eller inte blir lite ointressant.

Men precis som Polismyndigheten ansvarar för utfärdande av pass och nationellt id hade jag gärna sett en myndighet ansvarat för elektroniska id. Vilken platform som används för att lösa det är irrelevant... precis som det inte spelar någon roll om vem som tillverkar fysiska passen, så länge de är kvalitetsgodkända och ackrediterade.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anders9110:

Tänkte mer allmänt att det är ganska dåligt att myndigheter inte accepterar skatteverket eid inte specifikt ifall det skulle funka för TS.

Den aspekten har diskuterats i andra trådar i forumet.

Finns olika alternativ för myndigheter att använda internt, inom sjukvården körs ju SITHS. Problemet är att sjukvården inte bara drivs av regionerna och att du har plattformar som 1177. Att för vårdtagare hänvisa till kortlösningar blir inte heller bra. SITHS drivs faktiskt av Sveriges Kommuner och Regioner via Inera så lagarna de håller på med nu tvingar i princip myndigheterna att använda den e-legitimationslösningen internt. Någon e-legitimation för konsumenter lär vi inte få från Inera eller staten däremot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Men precis som Polismyndigheten ansvarar för utfärdande av pass och nationellt id hade jag gärna sett en myndighet ansvarat för elektroniska id. Vilken platform som används för att lösa det är irrelevant... precis som det inte spelar någon roll om vem som tillverkar fysiska passen, så länge de är kvalitetsgodkända och ackrediterade.

Går företaget bakom plattformen i konkurs så slutar e-legitimationerna att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Går företaget bakom plattformen i konkurs så slutar e-legitimationerna att fungera.

I princip allt som staten garanterar är såklart beroende av att andra delar av samhället fungerar. Men statens ansvar upphör inte bara för att någon underleverantör går i konkurs, det är en skillnad mot dagens situation med digitala ID:n.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

I princip allt som staten garanterar är såklart beroende av att andra delar av samhället fungerar. Men statens ansvar upphör inte bara för att någon underleverantör går i konkurs, det är en skillnad mot dagens situation med digitala ID:n.

Konsekvensen blir ju den samma att du får ansöka om ny e-legitimation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Konsekvensen blir ju den samma att du får ansöka om ny e-legitimation.

Förutsatt att det finns någonstans kvar att ansöka. Min poäng är att ansvaret är oberoende av leverantörskedjan, om staten har ansvaret så kan man också vänta sig att staten gör vad den kan för att återställa en samhällsfunktion som fallerat, eller åtminstone försöka mildra negativa konsekvenser. Detta förutsätter naturligtvis att man bestämt att funktionen i fråga ska vara en samhällsfunktion, vilket idag inte är fallet med digitala ID:n. Jag uppfattade som att du argumenterade emot en sådan lösning, på grundval av att privata aktörer ändå måste utföra delar av jobbet, men det skiljer sig ju (som du också tidigare påpekat) inte från andra samhällsfunktioner.

Jag tror det var detta jag mest reagerade på:

Skrivet av Petterk:

AB Svenska Pass och företaget som tillverkar passen och id-korten åt Polismyndigheten kan också gå i konkurs när som helst. Det kommer aldrig komma någon lösning som utvecklats och drivs av staten. Om de utfärdar handlingen eller inte blir lite ointressant.

Jag menar att ansvaret är hela skillnaden, inte vem som utför jobben eller driver plattformarna.

Det verkar ju finnas konsensus om att stat/landsting/kommun har ansvaret i många andra fall (pass, nationellt id, skola, sjukvård, vägar). Jag har inte sett någon argumentera för att staten inte borde ta det ansvaret, bara för att den inte har full kontroll över samtliga kedjor av varor och tjänster som krävs för att dessa saker ska fungera.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Förutsatt att det finns någonstans kvar att ansöka. Min poäng är att ansvaret är oberoende av leverantörskedjan, om staten har ansvaret så kan man också vänta sig att staten gör vad den kan för att återställa en samhällsfunktion som fallerat, eller åtminstone försöka mildra negativa konsekvenser. Detta förutsätter naturligtvis att man bestämt att funktionen i fråga ska vara en samhällsfunktion, vilket idag inte är fallet med digitala ID:n. Jag uppfattade som att du argumenterade emot en sådan lösning, på grundval av att privata aktörer ändå måste utföra delar av jobbet, men det skiljer sig ju (som du också tidigare påpekat) inte från andra samhällsfunktioner.

Jag tror det var detta jag mest reagerade på:
Jag menar att ansvaret är hela skillnaden, inte vem som utför jobben eller driver plattformarna.

Det verkar ju finnas konsensus om att stat/landsting/kommun har ansvaret i många andra fall (pass, nationellt id, skola, sjukvård, vägar). Jag har inte sett någon argumentera för att staten inte borde ta det ansvaret, bara för att den inte har full kontroll över samtliga kedjor av varor och tjänster som krävs för att dessa saker ska fungera.

Kommer ändå fallera, de enda som har intresse av att det inte fallerar är bankid då de har så många ägare. Staten kan inte omedelbart nationalisera ett företag för att de får problem, bankerna kan skjuta till hur mycket pengar som helst. Fristående företagen som staten kan vända sig till kan gå i konkurs när som helst och då är de helt beroende av att konkursförvaltaren ser värde i att driva vidare tjänsten.

Jag argumenterar inte emot något, jag säger att det är helt irrelevant så länge de inte arbetar för att lösningen används universellt. De erbjuder inte säkerhet, de erbjuder inte en annan lösning för bankärenden o.s.v.

Jämförelsen med vägar är helt fel, det finns ingen privat väg som alla företag hellre använder. Bankerna använder inte bankid som e-legitimation utan som säkerhetslösning där de själva kontrollerar utgivning och återkallelse, du kommer aldrig kunna tvinga Nordea eller Danske Bank som har säte utomlands att använda en statlig e-legitimation, utom möjligen för att ansöka om kontot.