Dags att Apple tar tag i ATV 4K-problemet.

Permalänk

Dags att Apple tar tag i ATV 4K-problemet.

Kan själv verifiera att detta är helt sant. Finns massor av sidor om "fenomenet"
Finns länk till Reddit inifrån denna länk med.

Har en LG 55 CX, snabbt Ultra-HDMI kablage och 100/100 uppkoppling.
Det märkliga är att den låga upplösningen även syns i skärmsläckaren mm.

https://discussions.apple.com/thread/252790152

Någon son kommit på en lösning? =P Apple borde väl ha fixat detta nu?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem

Ska dubbelkolla sen men är rätt säker på att min visar 4k på LG C9.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Ehh… Läser jag de olika trådarna det länkas till så låter det ju inte som ett fel från Apples sida, utan snarare flertalet tredjepartsutvecklare som skrivit dålig kod för att avgöra vilken modell deras appar körs på?

Modellnamn på den förra versionen var "Apple TV 4K" men i den senaste har man tydligen gått tillbaka till att endast ange "Apple TV". Mitt intryck är att lata utvecklare typ kör en RegEx-sökning efter 4K i den strängen, blir det ingen match får inte användaren den högre upplösningen. Skulle tro att det finns ett riktigt API de borde använda för att avgöra detta.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Inget problem här med Apple TV 4K 2021
Har en LG OLED65E6V från januari 2017

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Inget problem här med Apple TV 4K 2021
Har en LG OLED65E6V från januari 2017

https://i.imgur.com/USI6K5K.jpg

Vad ska skärmbilden bevisa? Det säger ju ingenting om uppspelningen. Håller på och tittar på The Expanse igen och den annonseras som UHD men ATV4K rapporterar den som HD för mig. Så gjorde den inte tidigare.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vad ska skärmbilden bevisa? Det säger ju ingenting om uppspelningen. Håller på och tittar på The Expanse igen och den annonseras som UHD men ATV4K rapporterar den som HD för mig. Så gjorde den inte tidigare.

Kan inte logga in i Prime för den infon eftersom det är problem med kortbetalningen mellan Amazon och Swedbank.

Här är två bilder från Netflix i Apple TV 4K

Lyckades komma in på Prime trots att jag är avstängd för tillfället p.g.a. kontoproblemen.

Det stämmer med The Expanse att den annonseras som 4K men i infon i filmen står den som HD. Frågan är då om det är Prime appen eller Apple TV-n problemet ligger i.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Jag har 2st av dom senaste ATV 4K-modellen och har inga problem med att spela upp 4K. Har två stycken Samsung apparater som är 2-3 år gamla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Frågan är då om det är Prime appen eller Apple TV-n problemet ligger i.

Ska jag utgå från Netflix som klara 4K med Atmos så förefaller det som att problemet ligger i Prime-appen.

I en värld där det haglar uppdateringar, en för TV:n, en för förstärkaren, en för Ios och en för alla appar om vartannat känns det snarare som ett undantag när det väl fungerar.

Jag är uppväxt med 625 linjer så 1080P är mer än tillräckligt ändå 😉

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Tinkerbeard:

Jag har 2st av dom senaste ATV 4K-modellen och har inga problem med att spela upp 4K. Har två stycken Samsung apparater som är 2-3 år gamla.

Verkar som att LG omnämns lite för ofta i dessa trådar... Kan det föreligga något problem där tro?

Tar även hem 15.1 i detta nu.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk

I vart fall... Då jag lämnade tillbaka förra enheten - så tog jag "mod" till mig och köpte ännu en 4K ATV.

Denna verkar funka som den ska - men jag har lite frågetecken ni säkert kan reda ut:

- Om man kör SDR, gäller detta för menyer osv? När det kommer HDR eller Dolby Vision, så slår ändå ATV'n om till rätt "look" ? Kör just nu Dolby Vision 4K, ser dock att min LG vill dra på MAX av allt ljus, kontrast osv för att upprätthålla HDR. Behövs ju inte i menyer osv i ATV tänker jag... Därav tanken på att köra 4K SDR istället.

- ATVn kör just nu 50Hz - men är det verkligen optimalt? Borde inte 60Hz över lag vara bättre?

- What else? jo, kör matchning i både dynamiskt omfång och fps. Borde vara rätt att ha dessa PÅ, korrekt?

Som sagt - denna enhet verkar spinna på fint. Märkligt att det diffar mellan en till en annan.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

- ATVn kör just nu 50Hz - men är det verkligen optimalt? Borde inte 60Hz över lag vara bättre?

Beror helt på vad du kollar på för material. Mycket Amerikanska material som kör 50hz och sätter du då igång 60hz så kommer du tycka att bilden är "ryckig". Därav ska du ha att den automatiskt ställer in sig efter rätt balans vid varje start av nytt material. Se även till att du har en 2.0 HDMI kabel som klarar av trycket.

Permalänk
Skrivet av Tinkerbeard:

Beror helt på vad du kollar på för material. Mycket Amerikanska material som kör 50hz och sätter du då igång 60hz så kommer du tycka att bilden är "ryckig". Därav ska du ha att den automatiskt ställer in sig efter rätt balans vid varje start av nytt material. Se även till att du har en 2.0 HDMI kabel som klarar av trycket.

Är det inte tvärtom? Att i USA så kör man 60Hz ? Japp, kör Ultra HDMI-kabel. Men om jag kör "matchning" i inställningarna, så behöver jag egentligen inte bry mig så mkt om övriga inställningar? Korrekt?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Är det inte tvärtom? Att i USA så kör man 60Hz ? Japp, kör Ultra HDMI-kabel. Men om jag kör "matchning" i inställningarna, så behöver jag egentligen inte bry mig så mkt om övriga inställningar? Korrekt?

Kanske var så, kommer inte ihåg vilken del. Men som sagt kör att den matchar automatiskt så slipper du bry dig. Det blir svart i någon sekund varje gång du byter "stream" eller film men den väntan och distraktionen kan man ta.

Permalänk
Medlem

Har en Philips 65 OLED 903 och inget problem här heller med 4K HDR i någon av apparna. Är det specifikt med LGs TV det är problem? Har en CX 48 jag kunde prova med också.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

Kör på SDR (4K). Naturligtvis ska dynamiskt omfång och matcha bildfrekvens vara på. Apple TV slår automatiskt om till SDR/HDR beroende på materialet såklart.

Välj absolut inte HDR i Apple inställningarna. Då "forcar" Apple TV HDR.

Permalänk
Skrivet av Lorault:

Kör på SDR (4K). Naturligtvis ska dynamiskt omfång och matcha bildfrekvens vara på. Apple TV slår automatiskt om till SDR/HDR beroende på materialet såklart.

Välj absolut inte HDR i Apple inställningarna. Då "forcar" Apple TV HDR.

...och det giller Vision med antar jag?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Bildexpert 📺

Generellt kommer Dolby Vision bättre matcha SDR inom HDR-omfånget än vad AppleTV mappar in SDR till HDR10. Det vill säga att med DV påslaget kan behöver du som användare egentligen inte tänka på vilket format innehållet är i. Man slipper växlingarna och man slipper detta med separata bildinställningar i TV:n.

Låter man AppleTV växla HDR, SDR, DV finns det med olika TV olika nivåer av överlappande inställningar. Det är inte säkert man samma gång kan ge både rätt bild för SDR, HDR och DV – vilket då tvingar en att manuellt växla bildinställning beroende på formatet. Vilket kanske är kul om man är en ensam nörd framför TV:n som direkt vet vad som gäller.

Orsaken till att man hör så olika råd kring detta beror på att varje TV är i grunden så olika i hur de beter sig. Vilket är en komplexitet som multiplicerar med hur man föredrar att ställa in sin TV. Det som fungerar för en TV fungerar inte automatisk för en annan TV. Man kan sitta med samma TV och ändå uppleva olika eftersom man valt olika inställningar.

Ett typexempel är att man kör med hög ljusstyrka i TV:n men använder en ljussensor som dämpar den ljust ställda bilden i ett mörkt rum. Denna ljussensor fungerar inte med DV och då tycker man bilden blir för ljusstark med DV på kvällen.

Permalänk

Mycket att tänka på.... Vill bara att saker ska se bra ut. Kändes enklare "rätt från" min LG CX än att köra via ATV. Men - jag kör vidare med Vision 4K (tycker det som standard finns ett gulstick, men det är väl för att man är van vid ett för blått sken annars). 50Hz har jag nu med, vilket blev standard när jag ändrade vid frågan om jag ville byta vid installationen av ATVn.

Men hm...det var något mer... Ljudet ja! ATVn kan ju slänga upp ATMOS, men då jag stängt av hela den "skiten" i min Sony Soundbar (låter fasen bättre utan, utan bara kör 2+1 och inget hittepåsimulering), så blev det märkligt. Tog då bort ATMOS (tvång att skriva med versaler), och vips lät dialogen normal igen. Lät som de viskade annars... Har för övrigt en mellanmodell, Sony G700 - Som i SIG krånglat enormt när den var kopplad med HDMI till min CX. Kör nu endast optiskt, så ATMOS är ändå att glömma.

Det var bättre förr.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av spacedebree:

Mycket att tänka på.... Vill bara att saker ska se bra ut. Kändes enklare "rätt från" min LG CX än att köra via ATV. Men - jag kör vidare med Vision 4K (tycker det som standard finns ett gulstick, men det är väl för att man är van vid ett för blått sken annars). 50Hz har jag nu med, vilket blev standard när jag ändrade vid frågan om jag ville byta vid installationen av ATVn.

Men hm...det var något mer... Ljudet ja! ATVn kan ju slänga upp ATMOS, men då jag stängt av hela den "skiten" i min Sony Soundbar (låter fasen bättre utan, utan bara kör 2+1 och inget hittepåsimulering), så blev det märkligt. Tog då bort ATMOS (tvång att skriva med versaler), och vips lät dialogen normal igen. Lät som de viskade annars... Har för övrigt en mellanmodell, Sony G700 - Som i SIG krånglat enormt när den var kopplad med HDMI till min CX. Kör nu endast optiskt, så ATMOS är ändå att glömma.

Det var bättre förr.

50 Hz är främst relevant ifall du kör mycket appar med svensk/euroepisk inriktning vilka saknar förmåga att tala om för ATV att ändra frekvens.

Dolby Vision följer i princip samma vitbalans som Film maker mode och Expert-lägena, det vill säga att den är så korrekt som själva TV:n är. Att man tycker den är gul beror vanligtvis på att man har lärt sig fel med alldeles för blå bild innan. Men det kan ofta vara så att de är lite för gula ändå mot D65. LG:s fabriksvärden för detta brukar generellt vara grönare och gulare än exempelvis Sonys.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

50 Hz är främst relevant ifall du kör mycket appar med svensk/euroepisk inriktning vilka saknar förmåga att tala om för ATV att ändra frekvens.

Dolby Vision följer i princip samma vitbalans som Film maker mode och Expert-lägena, det vill säga att den är så korrekt som själva TV:n är. Att man tycker den är gul beror vanligtvis på att man har lärt sig fel med alldeles för blå bild innan. Men det kan ofta vara så att de är lite för gula ändå mot D65. LG:s fabriksvärden för detta brukar generellt vara grönare och gulare än exempelvis Sonys.

Mmm...fick just den känslan - att man "vant sig" vid en mycket kallare ton. Kör mest Netflix, HBO, Disney+ osv. Vad är Svenska appar....? Typ TV4, SVT osv? Kör ju dessa med iofs... Så dessa kan inte kommunicera ut med ATVn vad de vill ha för frekvens?

Något annat att tänka på?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av spacedebree:

Mmm...fick just den känslan - att man "vant sig" vid en mycket kallare ton. Kör mest Netflix, HBO, Disney+ osv. Vad är Svenska appar....? Typ TV4, SVT osv? Kör ju dessa med iofs... Så dessa kan inte kommunicera ut med ATVn vad de vill ha för frekvens?

Senast jag kollade (SVT, TV4 etc. är något jag i bästa fall tittar på en gång i halvåret) ville de inte växla frekvens. Kan bli rätt ryckigt om AppleTV står i 60 Hz.

Eller det omvända ifall man kör en app med material knutet till 24, 30 eller 60 Hz och AppleTV står i 50 Hz. Rycker då med.

Permalänk
Medlem

Är det bara bilden alla har problem med ?
Själv har jag skuja problem med ljudet på min 4k (6th gen).
Har alla meny ljud men så fort jag drar igång ett avsnitt av vad som i netflix, hbo, cmore eller vad det nu är jag vill kika på så har jag inget ljud till en början ibland hjälper det att pausa o sen starta men ibland tar det flera minuter innan ljudet kommer..
har 250/250 lina så inget fel där då själva filmen/avsnittet rullar på utan problem.
Har provat alla möjliga inställningar både på TVn (samsung Neo qled) och i själva ATVn utan framgång.
Fabriksåterställt och uppdaterat till 15.1....

Några ideer ?

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Har alla meny ljud men så fort jag drar igång ett avsnitt av vad som i netflix, hbo, cmore eller vad det nu är jag vill kika på så har jag inget ljud till en början ibland hjälper det att pausa o sen starta men ibland tar det flera minuter innan ljudet kommer..
har 250/250 lina så inget fel där då själva filmen/avsnittet rullar på utan problem.
Har provat alla möjliga inställningar både på TVn (samsung Neo qled) och i själva ATVn utan framgång.

Låter som att din TV har problem att hänga med när ljudformatet ändras. I menyerna skickar AppleTVn ut LPCM, medan dina strömningsappar mest sannolikt kör Dolby Digital. Prova att ändra ljudformat i AppleTVns inställningar till att alltid skicka ut Dolby Digital och se om det hjälper.

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mayhem SWE:

Låter som att din TV har problem att hänga med när ljudformatet ändras. I menyerna skickar AppleTVn ut LPCM, medan dina strömningsappar mest sannolikt kör Dolby Digital. Prova att ändra ljudformat i AppleTVns inställningar till att alltid skicka ut Dolby Digital och se om det hjälper.

Tja !
Tack för tipset.
Kom på detta inatt o det verkar som felet ligger där.
Vet dock inte om det är apples fel eller om det är Samsung som missat nått i sin mjukvara.
Surt iaf på en så dyr TV...

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Är det någon som har problem med laggande när man sänker/höjer volym med fjärrkontrollen? Bara en omstart löser det. När man kommit hem från jobbet så är det samma problem. Hela gränssnittet laggar ihop. Har nya 2021 fjärrkontrollen med 2017 Apple-TV.

Tror detta har kommit upp med firmware/ny AppleTV uppdatering.

Permalänk
Medlem

Min äldre Apple TV 4K visar då 4K SDR/HDR/DV utan problem på min LG OLED C7. Se till att använda en lämplig HDMI kabel och att "Matcha format" eller vad inställningen heter är aktiverad.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lorault:

Är det någon som har problem med laggande när man sänker/höjer volym med fjärrkontrollen? Bara en omstart löser det. När man kommit hem från jobbet så är det samma problem. Hela gränssnittet laggar ihop. Har nya 2021 fjärrkontrollen med 2017 Apple-TV.

Tror detta har kommit upp med firmware/ny AppleTV uppdatering.

Höja/sänka ljud via Apples fjärrkontroll är en CEC-funktion och trots tio år lyckas tillverkarna inte riktigt få CEC att fungera i alla lägen. Problemen härrör ofta från kombinationen av prylar snarare än att det är ett allmänt fel i just en produkt. Och räknar man in alla olika källor, olika TV-modeller, olika tillbehör som ljudlimpor med mera: miljoner möjliga kombinationer.

Själv undviker jag CEC-funktioner så mycket det går eftersom om det är något som skapar WTF-stunder vid TV-testande så är det CEC. Lösning är alltså att höja och sänka volymen via TV:n – eller det ljudsystem du nu använder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Generellt kommer Dolby Vision bättre matcha SDR inom HDR-omfånget än vad AppleTV mappar in SDR till HDR10. Det vill säga att med DV påslaget kan behöver du som användare egentligen inte tänka på vilket format innehållet är i. Man slipper växlingarna och man slipper detta med separata bildinställningar i TV:n.

Ett typexempel är att man kör med hög ljusstyrka i TV:n men använder en ljussensor som dämpar den ljust ställda bilden i ett mörkt rum. Denna ljussensor fungerar inte med DV och då tycker man bilden blir för ljusstark med DV på kvällen.

Så du menar att oavsett om din tv är bra på att matcha frekvens och HDR eller inte så ser du inga nackdelar att köra 4K DV istället för den generellt verifierade 4K SDR som grund? Enda negativa jag kan tänka är väl att köra DV på skärmsläckare och gränsnitt är väl risken för inbränningar och en högre elräkning (onödig ljusstyrka).

Men flera tvs som panasonic oleds och LG hanterar ju DV med ljussensorn(DV IQ) men du kanske menar för de som har tvs som inte har detta?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wesslan1:

Så du menar att oavsett om din tv är bra på att matcha frekvens och HDR eller inte så ser du inga nackdelar att köra 4K DV istället för den generellt verifierade 4K SDR som grund? Enda negativa jag kan tänka är väl att köra DV på skärmsläckare och gränsnitt är väl risken för inbränningar och en högre elräkning (onödig ljusstyrka).

Men flera tvs som panasonic oleds och LG hanterar ju DV med ljussensorn(DV IQ) men du kanske menar för de som har tvs som inte har detta?

Oklart på vad du frågar om exakt, så försöker förklara på annat sätt:

Dolby Vision ger tack vare metadata-utbytet en större (oftast komplett) kontroll över tonemapping där de flesta TV istället är godtyckliga för tonemapping av HDR10. Resultatet av vanlig HDR10 varierar kraftigt från tillverkare till tillverkare, även modell till modell, där det främst uppstår problem med klippta nivåer, för mörk bild eller för ljus/blaskig bild. Olika inställningar har dessutom olika effekt där. HDR10 är över hela kartan inkonsekvent.

Eftersom Dolby Vision styr upp tonemappingen kan DV mappa in SDR – samt HDR10 – i DV-strömmen utan att det hamnar på godtyckliga nivåer och utan klippning. Därför kan du du köra en enda videoström, Dolby Vision, och inte behöva tänka på hur ifall materialet är kodat i SDR, HDR10 eller Dolby Vision. TV:n tuffar på med Dolby Vision-läget och det blir konsekvent bild oavsett grundformat.

Kör man ATV4K på "Matcha innehåll" kommer TV:n ladda en inställning för SDR, en andra bildinställning för HDR10 och en tredje inställning för Dolby Vision. Då kommer resultaten variera en hel del – plus att det tar tid att synka om. Samt att det inte är säkert TV:n växlar bildminne så att man själv måste ändra till rätt inställning beroende på ifall det är SDR, HDR eller DV.

Beroende på TV och användning kan eventuell vilja ha det exakt så manuellt. Ett exempel kan vara att man vill köra SDR mycket ljusstarkare än hur Dolby Vision tonemappar SDR. Ett annat att man verkligen vill hålla SDR på referensnivåer med gamma 2.4 och 100 nits.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Höja/sänka ljud via Apples fjärrkontroll är en CEC-funktion och trots tio år lyckas tillverkarna inte riktigt få CEC att fungera i alla lägen. Problemen härrör ofta från kombinationen av prylar snarare än att det är ett allmänt fel i just en produkt. Och räknar man in alla olika källor, olika TV-modeller, olika tillbehör som ljudlimpor med mera: miljoner möjliga kombinationer.

Själv undviker jag CEC-funktioner så mycket det går eftersom om det är något som skapar WTF-stunder vid TV-testande så är det CEC. Lösning är alltså att höja och sänka volymen via TV:n – eller det ljudsystem du nu använder.

Som jag skrev tidigare, det är ett under att det fungerar ihop överhuvudtaget. När jag köpte mina saker kunder jag stänga av allt via Apples fjärrkontroll. Förra sommaren kom Sony med en uppdatering som slog ut den funktionen delvist. TV:n slog på sig själv direkt efter övrig utrustning stängts av. För några veckor sedan kom Sony med en ny uppdatering och nu fungerar det igen. Har nu stängt av för vidare uppdateringar. Why change a winning formula? Ljudsystemet är sedan tidigare blockat i brandväggen och ATV får fortsätta uppdatera sig tillsvidare.

Hänger inte med i sista stycket men när jag ändrar volymen med Apples fjärrkontroll så är det mitt ljudsystem som ändrar volymen I alla fall så ändras volymindikatorn på förstärkaren...?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net