Dags att Apple tar tag i ATV 4K-problemet.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dr.Mabuse:

Hänger inte med i sista stycket men när jag ändrar volymen med Apples fjärrkontroll så är det mitt ljudsystem som ändrar volymen I alla fall så ändras volymindikatorn på förstärkaren...?

Du beskriver precis det jag pekar ut med miljontals kombinationer av prylar som ska kommunicera men inte alltid lyckas. När du ändrar volymen på Apples fjärrkontroll är det via CEC som TV:n ska förmedla till din förstärkare via CEC att ändra volymen. Och det är den CEC-kommunikationen som inte fungerar som det ska. Där har du två (tre) alternativ:

1. Fortsätt leva med problemet och häng på hoppet någon part fixar det
2. Byt ut någon komponent i systemet, ny TV, ny förstärkare eller ersätt AppleTV med annat
3. Undvik CEC när det krånglar. Ändra volymen på förstärkarens fjärrkontroll i väntan på att (1) eller (2) inträffar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Oklart på vad du frågar om exakt, så försöker förklara på annat sätt:

Dolby Vision ger tack vare metadata-utbytet en större (oftast komplett) kontroll över tonemapping där de flesta TV istället är godtyckliga för tonemapping av HDR10. Resultatet av vanlig HDR10 varierar kraftigt från tillverkare till tillverkare, även modell till modell, där det främst uppstår problem med klippta nivåer, för mörk bild eller för ljus/blaskig bild. Olika inställningar har dessutom olika effekt där. HDR10 är över hela kartan inkonsekvent.

Eftersom Dolby Vision styr upp tonemappingen kan DV mappa in SDR – samt HDR10 – i DV-strömmen utan att det hamnar på godtyckliga nivåer och utan klippning. Därför kan du du köra en enda videoström, Dolby Vision, och inte behöva tänka på hur ifall materialet är kodat i SDR, HDR10 eller Dolby Vision. TV:n tuffar på med Dolby Vision-läget och det blir konsekvent bild oavsett grundformat.

Kör man ATV4K på "Matcha innehåll" kommer TV:n ladda en inställning för SDR, en andra bildinställning för HDR10 och en tredje inställning för Dolby Vision. Då kommer resultaten variera en hel del – plus att det tar tid att synka om. Samt att det inte är säkert TV:n växlar bildminne så att man själv måste ändra till rätt inställning beroende på ifall det är SDR, HDR eller DV.

Beroende på TV och användning kan eventuell vilja ha det exakt så manuellt. Ett exempel kan vara att man vill köra SDR mycket ljusstarkare än hur Dolby Vision tonemappar SDR. Ett annat att man verkligen vill hålla SDR på referensnivåer med gamma 2.4 och 100 nits.

Intressant! Jag har en LG Oled b7 som jag alltid haft 4k SDR 50Hz på min Apple TV 4k med match content och fram rate på men har väl alltid tyckt det är lite drygt när den växlar och det blir svart ett par sekunder och ibland blir även ljudet ur synk mot bilden till hembiosystemet. Ska testa köra Dolby Vision 60Hz ett tag och se om jag tycker det fungerar ok. Är ju allergisk mot hack vid panoreringar osv när man kollar på 24p-material..

Hur blir det med 50Hz-material som saker från Cmore/SVT play? Film och serier på Netflix bör ju fungera bra och vad jag förstått så kan Oleden identifiera 24p-material över en 60Hz-signal.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ugga:

Hur blir det med 50Hz-material som saker från Cmore/SVT play? Film och serier på Netflix bör ju fungera bra och vad jag förstått så kan Oleden identifiera 24p-material över en 60Hz-signal.

Testa och se. Kör du 24 eller 60 ut och materialet är 25/50 uppstår ryck men på olika sätt.

LG brukar kunna identifiera 24p 3:2-repeterad i en 60 Hz-signal, men det är ofta någon sekunds fördröjning på detta vilket leder till korta hack och ryck, särskilt i snabba scenbyten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Testa och se. Kör du 24 eller 60 ut och materialet är 25/50 uppstår ryck men på olika sätt.

LG brukar kunna identifiera 24p 3:2-repeterad i en 60 Hz-signal, men det är ofta någon sekunds fördröjning på detta vilket leder till korta hack och ryck, särskilt i snabba scenbyten.

Ja, det finns inga genvägar.. Jag har ju dock ställt in alla lägen som jag vill ha dem när den växlar mellan SDR/HDR/DV. Det är ju mest att det är drygt att det ska blinkas och ha sig hela tiden när man tar på saker/går tillbaka till menyn osv. Ett i-landsproblem egentligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Oklart på vad du frågar om exakt, så försöker förklara på annat sätt:

Dolby Vision ger tack vare metadata-utbytet en större (oftast komplett) kontroll över tonemapping där de flesta TV istället är godtyckliga för tonemapping av HDR10. Resultatet av vanlig HDR10 varierar kraftigt från tillverkare till tillverkare, även modell till modell, där det främst uppstår problem med klippta nivåer, för mörk bild eller för ljus/blaskig bild. Olika inställningar har dessutom olika effekt där. HDR10 är över hela kartan inkonsekvent.

Eftersom Dolby Vision styr upp tonemappingen kan DV mappa in SDR – samt HDR10 – i DV-strömmen utan att det hamnar på godtyckliga nivåer och utan klippning. Därför kan du du köra en enda videoström, Dolby Vision, och inte behöva tänka på hur ifall materialet är kodat i SDR, HDR10 eller Dolby Vision. TV:n tuffar på med Dolby Vision-läget och det blir konsekvent bild oavsett grundformat.

Kör man ATV4K på "Matcha innehåll" kommer TV:n ladda en inställning för SDR, en andra bildinställning för HDR10 och en tredje inställning för Dolby Vision. Då kommer resultaten variera en hel del – plus att det tar tid att synka om. Samt att det inte är säkert TV:n växlar bildminne så att man själv måste ändra till rätt inställning beroende på ifall det är SDR, HDR eller DV.

Beroende på TV och användning kan eventuell vilja ha det exakt så manuellt. Ett exempel kan vara att man vill köra SDR mycket ljusstarkare än hur Dolby Vision tonemappar SDR. Ett annat att man verkligen vill hålla SDR på referensnivåer med gamma 2.4 och 100 nits.

Tror jag förstår vad du menar men det låter (i mitt huve) fortfarande sämre att låta en dolby vision signal "konvertera" till SDR om materialet är skapat och tänkt för SDR (svt play mm). Då bör väl en SDR inställning på ATV4K göra minst fel då tvn kör redan i korrekt filmmakermode där. Jag önskar inte ha mina screensavers i full blås ljusstyrka (DV kör alltid 100) bara för att få lite mindre switchande i appar vid start.

Däremot förstår jag mer om signalen är HDR10 att använda DV som grund om den nu mappar bättre men ser inte alls sån vinst med de andra formaten. Jag tycker ATV4K byter relativt sömlöst och matcha innehåll och frekvens känns viktigt. Iaf om man ska lyssna på Vincent och de andra men klart intressant att veta mer kring ämnet.

Det lilla jag läst är dock att DV kan göra minst lika mycket fel beroende på hur tvn tar emot signalen och att DV profil 5/7 kan se klart annorlunda ut på två kalibrerade tvs beroende på märke och modell. Vilket är helt emot vad dolby tänkte när de skapade DV oavsett low latency eller de andra.

Så för min panasonic oled som verkar mappa allt bra/korrekt fortsätter jag köra 4K SDR 60hz då jag uteslutande ser på icke svenskt material och appar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Så ska man slippa hack och ryck helt är ju det enda att ha matcha frekvens på iaf? Då kan man ju lika gärna ha matcha omfång på också om man ändå ställt in de olika lägena som TVn byter till om den ändå ska hålla på och switcha.

Men jag förstår tanken att låta omfånget vara av och ha Dolby Vision på hela tiden för en konsekvent ok bild annars.

Vet inte om jag missuppfattat något dock.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Wesslan1:

Det lilla jag läst är dock att DV kan göra minst lika mycket fel beroende på hur tvn tar emot signalen och att DV profil 5/7 kan se klart annorlunda ut på två kalibrerade tvs beroende på märke och modell. Vilket är helt emot vad dolby tänkte när de skapade DV oavsett low latency eller de andra.

Så för min panasonic oled som verkar mappa allt bra/korrekt fortsätter jag köra 4K SDR 60hz då jag uteslutande ser på icke svenskt material och appar.

Det är fortfarande upp till TV-tillverkaren att göra rätt även med DV-algoritmerna. Och alla gör inte hundra procent rätt. Det kan vara extra tonemapping inställningar som påverkar bilden till det sämre och som fortfarande är aktiva.

Men det är generellt bättre där man till exempel direkt ser att HDR10 alltid klipper nivåer, särskilt material mastrat till 2000 nits eller högre. Där samma HDR10-material matat via DV återställer nivåerna. HDR10 direkt på många enklare TV som inte når mer än 300–400 nits i HDR är ofta för mörk eller alldeles för ljus. DV återställer de nivåerna också.

Panasonic är väl en TV där det hela fungera väldigt väl. Andra TV kan ha problemet att du delar samma bildminne för SDR och HDR och måste välja vilken av dem som ska vara rätt för SDR och rätt för HDR och sedan manuellt växla mellan inställningarna.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ugga:

Så ska man slippa hack och ryck helt är ju det enda att ha matcha frekvens på iaf? Då kan man ju lika gärna ha matcha omfång på också om man ändå ställt in de olika lägena som TVn byter till om den ändå ska hålla på och switcha.

Man slipper tyvärr inte hack och ryck helt eftersom inte alla appar kan ändra frekvens. Därav att man ställer AT4V:s grundinställning baserat på vad man tittar mest på, likt 50 Hz för den som kör mycket SVT Play etc. Medan Netflix kan växla frekvens. Men då kan det istället rycka rejält på Youtube istället – eller någon annan app – och då kanske man vill ändra till 60 Hz som grundinställning. Men då rycker det i SVT Play och man måste ändra igen.

Sedan är det inte det blir rätt med Netflix heller. Minns att det var väldigt problem med Doctor Who på Netflix när jag kollade. Inspelat i 25p men det gick aldrig att få Netflix att växla över till 50 Hz. Ryckte som tusan.