Konsumentköplag för digitalt innehåll lämnas till Lagrådet

Permalänk
Melding Plague

Konsumentköplag för digitalt innehåll lämnas till Lagrådet

Regeringen har överlämnat en lagrådsremiss om en ny konsumentköplag som ska stärka konsumenters skydd vid köp av digitala produkter eller tjänster.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt! Försökte lämna tillbaka no man's sky pga av att utvecklarna lovade en massa saker som inte fanns med.

Sony vägrade och hänvisade till utvecklarna.

Permalänk

Ett problem jag upplever är att det börjar bli lite väl mycket tjänster att hålla reda på. Man skaffar abonnemang här och där och det är lätt att missa att man har något aktivt. Apple har gjort ett försök som inte precis är felfritt, men tjänster borde kopplas till ett gemensamt ställe så man enkelt har koll på dem.

Permalänk
Avstängd

Finns redan en tråd i ämnet
#19327852

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det låter rimligt att det ställs kvalitetskrav på produkter och tjänster - även om de är digitala.
Det är ju lite mer... vanskligt det här området. För ja, mjukvara kan man ju ändra. En bugg som förstör ett spel ett dygn - öppnar det upp för ångerrätt?
Kanske inte är orimligt. Det skulle ställa större krav på testning.

Det skulle rimligen också minska mängden uppdateringar man kan köra ut när risken för massiv ekonomisk backlash finns för varje patch av all mjukvara.

Ja jag vet inte. Det ska hur som haver bli intressant att se vad utredningen mynnar ut i.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Intressant. Någon med kunnande, tid och ork att kolla igenom det långa dokumentet?

Något jag skulle gilla är om detta innebär att en säljare blir ansvarig för om en uppdatering efter ett år eller två gör spelet ospelbart. Det finns en del spel på Steam och GoG där recensioner säger att det inte längre funkar och utvecklaren inte jobbar på patcher.

Eller om man har rätt att få tillbaka pengar om servrar tas offline snabbt i ett spel som kräver autentisering. Jag förstår att utvecklare inte har råd att hålla servrar igång i all evighet, men det hade varit trevligt om man inom en rimlig tid har rätt att få pengarna tillbaka. Eller om de tar bort autentiseringskravet.

Permalänk
Medlem

Blir krångligt med utländska bolag?

Permalänk
Medlem

Precis, 'denna produkt säljas inte till medborgare i Sverige' skylt på allt digitalt...

Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem

BRA!

Hatar när man köper en bit hårdvara förr och mjukvaran lovade X Y och sedan fungerade den inte i X eller Y tex och då vägrar ÅF reklamation för att det är inget fel på den Fysiska varan, att mjukvaran är skit och inte lever upp till löftena det täcks inte så igen reklamation.

Har länge sagt hur kan mjukvara ha sådana jävla undantag, det är ju lika viktigt som fysiska varor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Blir krångligt med utländska bolag?

Vill dom sälja till svenska så får dom följa svensk lag anser jag. Väljer du checkout och fyller i en svensk adress så kan dom antingen neka dig köp eller välja att följa svensk lag.

Mycket enkelt och en behövlig lag för alla världen över, gör företag skyldig att ge mjukvarugarantier, du kan inte sälja skit och bara komma undan med det.

Sedan blir det EU lag så får dom väl då antingen välja att sälja i EU eller inte alls i EU.

Permalänk
Medlem

Hur är det nu, räknas digitala köp under distansavtalslagen med två veckor ångerrätt eller inte? Känns som det borde gälla abonnemang eller vad som helst

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Ett problem jag upplever är att det börjar bli lite väl mycket tjänster att hålla reda på. Man skaffar abonnemang här och där och det är lätt att missa att man har något aktivt. Apple har gjort ett försök som inte precis är felfritt, men tjänster borde kopplas till ett gemensamt ställe så man enkelt har koll på dem.

Jag har en bra översikt i internetbanken, man ser vad som dras och när det gjorts.

Permalänk
Medlem

Härligt!

På den tiden jag köpte D-link DIR655 så minns jag att de hade tryckt bridge-stöd på kartongen, men sedan tog de bara bort det för att de hellre såg att folk köpte en dedikerad media brige. Jag blev självklart fly förbannad men var totalt maktlös. Sådanna dumheter skulle vad jag förstår det som stoppas av den nya lagstiftningen. Företag har idag alldeles för stora befogenheter att bara ta bort funktioner för att öka lönsamheten, och det är inte till gagn för konsumenten det minsta så vi borde alla vara glada om det blir ändring på den biten.

Kanske att det även uppmuntrar moderkortstillverkarna att lägga in mer EEPROM till moderkorten, som det är nu så tar de bara bort stöd för processorer och funktioner hux flux "för det fick inte plats".

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Vill dom sälja till svenska så får dom följa svensk lag anser jag. Väljer du checkout och fyller i en svensk adress så kan dom antingen neka dig köp eller välja att följa svensk lag.

Mycket enkelt och en behövlig lag för alla världen över, gör företag skyldig att ge mjukvarugarantier, du kan inte sälja skit och bara komma undan med det.

Sedan blir det EU lag så får dom väl då antingen välja att sälja i EU eller inte alls i EU.

Javisst men det kan också begränsa utbudet för oss för att undvika problem.

Har inget emot stärkt konsumentskydd men hoppas att utländska fortsätter sälja till Sverige bara.

Permalänk
Inaktiv

När bollen är i rullning borde vi se över kassettskatten, som även den är förlegad bortom alla gränser.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Baxtex:

Javisst men det kan också begränsa utbudet för oss för att undvika problem.

Ja, men förmodligen inte. Finns massor med lokala regler inom diverse saker som företag behöver anpassa sig till. Nu har jag ingen statistik att backa upp det med men man kan anta att kostnaden för ett företag i det här fallen kan antas rätt liten.

Förutom för no mans sky kanske. Men då kanske det hade varit bättre att det inte släppts ändå?

Permalänk
Medlem

Min Linksys WRT3200ACM hade inte tagit skada av detta i sin tid när Linksys och Marvell inte orkade och firmwareuppdateringarna dog, och tredjepartsfirmware har varit tvugna att kämpa med radios då Marvells drivrutiner/firmware/blobs inte blev delade...
Så hela poängen med en WRT-router var bajs.

Visa signatur

Gammal sliten MSI GT70-0ND.
Raspberry Pi 3 (OSMC).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Javisst men det kan också begränsa utbudet för oss för att undvika problem.

flytta då och köp skit produkter och stå där utan konsumentskydd. I USA får du stämma dom då, kanske din grej?

Själv köpte jag ett kontrollerkort en gång där drivrutinerna lovade stöd för linux, mja dom var helt trasiga i dom distros dom påstogs stödja. Fick inte retunera till ÅF för det var ju inte fel på kortet, att linux propertiära driversen var trasiga var inte deras problem.

Fick igen hjälp nånstans, sålde skiten med förlust.

Köpte ett Wifi kort på kjell och co, 1200AC kort. Fungerade inte 5Ghz utan då tappade windows 10 anslutnigen var 5 minut så bara 2.4Ghz var användbart sedan.

Slutade med att jag testade skivan som kom emd med drivers från 2016, detta var förra året typ så 2020, DÅ fungerar kortet i 5Ghz dock med en blåskärm 1-2 gånger om dagen så inte direkt stabilt.
Testade alla drivers som släppt, enbart dom på skivan, vad som nu var speciellt med dom fungerade med 5Ghz.

Men det roligaste av allt, 5-50Mbit benchade kortet, mitt 300Mbit begagnade atheros från ebay för 1/3 priset låg på 150-200Mbit....

Kollade upp kortet och kanske skulle gjort det nogranare innan köp men man tycker ju att ett 1200AC kort med Win 10 stöd ska vara vettigt men nopp, problemet med usla drivers var vanligt. SÅ varje gång windows update kördes brickade det kortet, ska man behöva köra in 2016 års drivers med efter varje windows update och leva med blåskärmar?

I slutändan hammnade kortet bland högen av skit som har "kass" mjukvara och jag köpte ett til ATheros 300Mbit kort på ebay hem i lådan för 1/3 priset med 3-4x prestandan av ett AC kort...

Men jag hade gärna sett att tillverkarna av dessa kort och kretsar hållts ansvarig för sina USLA drivers! Hade gjort reklamation enklare än att få höra, MEN det är ju inget fel på kortet då bara driversen och då är vi inte skyldig att ge ett FUCK!

Varför är svenskarna så kåta på att böja sig över och ta den i baken bara för att kunna ha ett smörgåsbord av skit att välja på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon336981:

När bollen är i rullning borde vi se över kassettskatten, som även den är förlegad bortom alla gränser.

Eller se till att utöka våra möjligheter att utnyttja våra kopieringsmöjligheter den på streamingsiter, blueray, spotify etc så att vi får vad vi faktiskt har skatten till för. Att privatkopiera saker vi redan betalt för för att lägga det på andra medier än det det skickades på (för privat bruk dvs)

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Javisst men det kan också begränsa utbudet för oss för att undvika problem.

Det skulle nog svida mer i företags plånböcker om de slutade sälja i Sverige än om de då och då tvingades göra ett återköp pga missnöjda kunder.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Eller se till att utöka våra möjligheter att utnyttja våra kopieringsmöjligheter den på streamingsiter, blueray, spotify etc så att vi får vad vi faktiskt har skatten till för. Att privatkopiera saker vi redan betalt för för att lägga det på andra medier än det det skickades på (för privat bruk dvs)

Ja problemet just nu är ju att det är illegalt att gå runt DRM skydd samtidigt ska vi betala Kassetskatt.
Motivationen i lagtexten sist jag läste den var att majoriteten av media inte har DRM skydd, så så mycket lever våra lagaskapare i märkligheten.
Det är en catch 22. Vi betalar för nåt vi har rätt att göra bara om det inte är DRM skyddat vilket allt i dag är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jehuty:

Härligt! Försökte lämna tillbaka no man's sky pga av att utvecklarna lovade en massa saker som inte fanns med.

Sony vägrade och hänvisade till utvecklarna.

Läxan är väl att köpa produkter för vad dem är och aldrig betala någon för att de "lovat en massa saker".

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Blir krångligt med utländska bolag?

Skrivet av Rismik:

Precis, 'denna produkt säljas inte till medborgare i Sverige' skylt på allt digitalt...

Sett till att det finns ett EU-direktiv i botten gällande de två åren, så nej.

Vill sedan ett företag vägra att sälja i EU så är det helt fritt för det att göra så. Helt möjligt att vissa mindre, med liten omsättning, gör det, precis som vissa amerikanska tidningar som inte ville följa GDPR.

Utländska företag med stor omsättning i EU som får för sig att sluta sälja? Tror inte riktigt att det kommer gå så bra för dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Ja problemet just nu är ju att det är illegalt att gå runt DRM skydd samtidigt ska vi betala Kassetskatt.
Motivationen i lagtexten sist jag läste den var att majoriteten av media inte har DRM skydd, så så mycket lever våra lagaskapare i märkligheten.
Det är en catch 22. Vi betalar för nåt vi har rätt att göra bara om det inte är DRM skyddat vilket allt i dag är.

Om man kollar blueray så tror jag att om man ser råd så om det prövas i rätten mot kopieringslagen så hade det varit OK att bryta det om man köpt den och inte ingått i direkt tvåsidigt avtal med en uthyrare så räcker det att en part vill och då får hen göra det.
Men har inte varit i rätten så...och så får gör det så chansen att det landar i rätten är så liten att vi nog inte får se något om det.

När det gäller netflix, spotify etc så kan det få ett mediaupsving om det skulle hamna i rätten. Tror också det är svårare att göra det lagligt baserat på avtalet man gjort mot den uthyraren men man borde för det är i princip enda möjligheten att se för majoriteten av innehåll...och då borde man anpassa så att man kan kopiera för annars är lagen helt verkningslös mot 95% av materialet som finns i sverige

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Läxan är väl att köpa produkter för vad dem är och aldrig betala någon för att de "lovat en massa saker".

Men det är väl precis samma som att köpa kläder, specs och information kommer bara så långt, när du väl provar själv så ser du vad som passar. Helt sjukt att man inte skulle få lämna tillbaka

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men det är väl precis samma som att köpa kläder, specs och information kommer bara så långt, när du väl provar själv så ser du vad som passar. Helt sjukt att man inte skulle få lämna tillbaka

Njae, när du köper en t.ex. en tröja får du rimligtvis en hel tröja, inte en tröja utan armar där du också blivit "lovad" (vad nu det betyder rent tekniskt) att affären skickar ut armar till alla som köpt denna i nuläget armlösa tröja vid ett senare tillfälle.

Du kan inte heller lämna tillbaka tröjan om du använt den av uppenbara anledningar, men jag tror knappast någon som köper ett spel gör det för att sedan låta det ligga tills allt "man blivit lovad" finns i det.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Man kan ju hoppas att internetleverans räknas som en digital tjänst, det fifflas ganska mycket med avbrott. Det vore väl inte orimligt att om man blir utan tjänst i ett dygn, åtminstone få räkna bort det dygnet på fakturan, så om man betalar 300:- / mån (/30 dagar) så blir det bara 290:- om tjänsten är nere 1 dygn.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Det skall kosta mer än bara procentuellt sett så länge avbrottet varit, det måste svida annars kommer det sättas i system.
Såvida de inte säljer en tjänst som är t ex 500mbit best effort. Det innebär då att tjänsten är svajig och kan vara nere då och då och man betalar bara för upptid.
Ett abonnemang innebär för mig att leverantören skall tillhandahålla en tjänst stadigvarande och utan avbrott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Njae, när du köper en t.ex. en tröja får du rimligtvis en hel tröja, inte en tröja utan armar där du också blivit "lovad" (vad nu det betyder rent tekniskt) att affären skickar ut armar till alla som köpt denna i nuläget armlösa tröja vid ett senare tillfälle.

Du kan inte heller lämna tillbaka tröjan om du använt den av uppenbara anledningar, men jag tror knappast någon som köper ett spel gör det för att sedan låta det ligga tills allt "man blivit lovad" finns i det.

Du kan verkligen lämna tillbaka en tröja som du har använt, exakt det får man göra med fysiska ting handlade på distans just för att möjligheten att testa/provköra inte finns. Det tycker jag borde gälla digitala ting och tjänster med, om det inte finns ett gratis demo att testa i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Javisst men det kan också begränsa utbudet för oss för att undvika problem.

Har inget emot stärkt konsumentskydd men hoppas att utländska fortsätter sälja till Sverige bara.

Eller.. och detta är nog en ganska udda åsikt... så får företag följa lagar och regler som alla andra? Jag menar.. varför skall slutkunden behöva säga upp vissa självklara rättigheter bara för att företagen eventuellt vill utnyttja dem utan någon som helst konsekvens? Nej. Denna lag är minst 20 år för sen.

Skrivet av e1m1:

Njae, när du köper en t.ex. en tröja får du rimligtvis en hel tröja, inte en tröja utan armar där du också blivit "lovad" (vad nu det betyder rent tekniskt) att affären skickar ut armar till alla som köpt denna i nuläget armlösa tröja vid ett senare tillfälle.

Du kan inte heller lämna tillbaka tröjan om du använt den av uppenbara anledningar, men jag tror knappast någon som köper ett spel gör det för att sedan låta det ligga tills allt "man blivit lovad" finns i det.

Huh? Om en produkt inte fungerar som den skall eller utlovat så borde man självfallet få sända tillbaka dem. Detta har varit praxis på fysiska varor i över 50 år och att det inte gällt programvara är ju bara underligt. Framförallt om produkten bokstavligen är beroende av programvaran.. vilket är fallet med många produkter.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |