Homey avslutar stöd för IFTTT – för dyrt

Permalänk
Melding Plague

Homey avslutar stöd för IFTTT – för dyrt

Athom meddelar att de från februari 2022 avvecklar IFTTT-stödet till Homey-enheter till följd av höjda priser för partnertillverkare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt med förvarning och tydlig anledning. Men tycker de kunde erbjuda det som tilläggstjänst som enskilda användare kan betala extra för om de vill behålla funktionaliteten en stund till

Detta är absolut en anledning till varför inte jag känner att ’smarta hemmet’ är riktigt moget. Tänk om din spis inte längre kan koka makaroner för att en licens gått ut? Nu är det såklart inte så illa med just denna, men många användare har nog lagt åtskilliga timmar på att få till IFTTT, nu kommer de behöva programmera om sitt hem med massor med jobb som följd (och viss tappad funktionalitet troligen)

Permalänk
Medlem

Därför jag satsar på open source i det smarta hemmet. Kul att köpa och få igång allt sen ska man betala extra eller så försvinner funktioner.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leyer:

Därför jag satsar på open source i det smarta hemmet. Kul att köpa och få igång allt sen ska man betala extra eller så försvinner funktioner.

Finns exakt samma problem inom open source där stöd försvinner mellan versioner och uppdateringar. Dessutom finns det väl stöd för att använda sig av open source-lösningar i homey? Inte använt den själv men har för mig att man kan utveckla och dela med sig av tredjepartsplugin..

Permalänk
Medlem

Tycker IFTTT grävt sin egen grav senaste året...

Permalänk
Medlem

Home Assistant tycker jag är det enda rimliga när det kommer till smarta hem. Anser att det är helt tokigt att ge Google / Apple / Amazon den insynen/datan och alla andra lösningar lider av dålig täckning eller brist på pengar.

Ja, det är klart mycket jobb med Home Assistant men så gott som allt går att koppla med lite vilja, vilket gör att man kan köpa billiga sensorer och komponenter men ändå få till grejer som är mer avancerade än de dyra lösningarna lyckas med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Tycker IFTTT grävt sin egen grav senaste året...

Tyvärr ett nödvändigt ont för att fortsätta existera. De startade 2010 och sist jag tittade så finansierades de fortfarande genom riskkapital och gick med förlust vilket inte är en långsiktig hållbar affärsmodell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kock:

Finns exakt samma problem inom open source där stöd försvinner mellan versioner och uppdateringar. Dessutom finns det väl stöd för att använda sig av open source-lösningar i homey? Inte använt den själv men har för mig att man kan utveckla och dela med sig av tredjepartsplugin..

ang Open source
mjae, det är ju inte så att det försvinner bara för att det slutar utvecklas. Att det sen inte går att få stöd,, tja, inte precis som att det finns stöd innan heller.

Det stora problemet här är ju att det inte lägre går att köra sina scripts eller vad man ska kalla dem, på enheten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Tycker IFTTT grävt sin egen grav senaste året...

Helt klar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kock:

Finns exakt samma problem inom open source där stöd försvinner mellan versioner och uppdateringar. Dessutom finns det väl stöd för att använda sig av open source-lösningar i homey? Inte använt den själv men har för mig att man kan utveckla och dela med sig av tredjepartsplugin..

Fast oftast tar ju någon annan över utvecklingen om den skulle stanna. Eller så kan man bidra själv.
Det är ju inte så att det man har raderas om man kör på sina egna prylar.

Syftade på att IFTTT var problemet i detta fall, ej Homey. Trots att jag inte ser fördelen med Homey vs HASS.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Skrivet av ducedo:

Tyvärr ett nödvändigt ont för att fortsätta existera. De startade 2010 och sist jag tittade så finansierades de fortfarande genom riskkapital och gick med förlust vilket inte är en långsiktig hållbar affärsmodell.

Japp, om jag minns rätt så bytte dom CEO 2019 vars uppgift va att ta fokus från att skala upp företaget till att skapa lönsamhet. Dom har jackat upp priserna ett tag nu, har hört anekdoter där dom höjt priset med en faktor 50-100 över en natt, vilket lett till att en del företag har droppat stödet för dom.

Visa signatur

min skärm är större än din

Permalänk
Medlem

Inte för att jag använt vare sig homey eller ifttt men jag tycker det är märkligt när funktioner på produkter försviner. Det var ju med på specefikationerna och funktionerna när du köpte prylen. Att seb tillverkaren godtyckligt kan ta bort stödet är märkligt. Tänk att du köpt en bil och efter 2 år så kommer det någon och svetsar igen bakluckan på din bil för att tillverkaren av någon anledning tyckte det behövdes.

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Jag minns att jag fnös åt IFTTT när jag såg den, jag hade redan kört Tasker ett antal år som är mycket mer lågnivå och ger en helt annan frihet.

Dock förstår jag inte riktigt IFTTT affärsupplägg, jag trodde i min ovisshet att det var användarna som betalade för appen och för att locka användare så försökte de ha ett så brett utbud av funktioner som möjligt vilket man brukar få genom att erbjuda företag att skapa plugins gratis - inte betala för dem.
Risken för IFTTT är att det blir en snöbollseffekt när någon mer eller mindre stor aktör drar sig ur.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Leyer:

Fast oftast tar ju någon annan över utvecklingen om den skulle stanna. Eller så kan man bidra själv.
Det är ju inte så att det man har raderas om man kör på sina egna prylar.

Syftade på att IFTTT var problemet i detta fall, ej Homey. Trots att jag inte ser fördelen med Homey vs HASS.

Inte för att segla iväg med diskussionen men det är inte alltid så enkelt. Vi har två produkter vi använder på jobbet som nu plötsligt vill ha ganska rejält betalt som tidigare var Open Source. IdentityServer är på version 4 men det kommer ingen version 5 då de bakom det har startat ett bolag och vill börja ta betalt, så vi måste bygga om vår authentication till någon annan lösning nu. Docker vill också börja ta betalt nu, vi hade hamnat under enterprise så det handlar om minst 5 dollar per användare och månad "för evigt". Så samma där, vi får byta ut och bygga om.

Permalänk
Medlem

V4 är väl fortfarande open source ,så ingen tvingar ett att uppgradera ?

Med docker gissar jag att du menar docker desktop för osx? inget som ens krävs för att använda docker.

Permalänk
Medlem

Visst IFTTT har väl gjort lite lustiga grejer, men överprisade Homey om någon kunde väl hängt på tycker man.

Permalänk
Medlem

Förstår Homey. Själv slutade jag använda ifttt när de började ta betalt av konsumenterna med (utöver deras partners).
Gillar Paul Hibberts videos angående ifttt Pro.

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajn:

V4 är väl fortfarande open source ,så ingen tvingar ett att uppgradera ?

Jo, men autentisering är känsligt så vi kan inte stanna på en föråldrad version, vi måste inte byta nu direkt men vi måste börja planera för det, utvärderaalternativen och så.

Citat:

Med docker gissar jag att du menar docker desktop för osx? inget som ens krävs för att använda docker.

Jo docker desktop, docker är ju fritt att använda. Personligen kan jag tycka att docker desktop är värt pengarna det kostar, så mycket är det inte och det är ett ganska centralt verktyg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men autentisering är känsligt så vi kan inte stanna på en föråldrad version, vi måste inte byta nu direkt men vi måste börja planera för det, utvärderaalternativen och så.
Jo docker desktop, docker är ju fritt att använda. Personligen kan jag tycka att docker desktop är värt pengarna det kostar, så mycket är det inte och det är ett ganska centralt verktyg.

Jag misstänker någon kommer att bygga en ersättare för docker desktop snart, rent tekniskt så är det väl inte mycket mer än att det kör igång en Linux VM och kör docker i den. Borde inte vara allt för lurigt för en lite snål OSS utvecklare att knpåa ihop ovanpå t.ex virtualbox.

Skrivet av snajk:

Vi har två produkter vi använder på jobbet som nu plötsligt vill ha ganska rejält betalt som tidigare var Open Source. IdentityServer är på version 4 men det kommer ingen version 5 då de bakom det har startat ett bolag och vill börja ta betalt, så vi måste bygga om vår authentication till någon annan lösning nu.

Det är här jag känner att det blir lite feltänk, v4 är ju produkten i fråga, och den kommer alltid att förbli open source, en framtida produkt v5 är ju en ny produkt även om det bygger vidare på den gamla OSS kodbasen. Ni har alltid möjligheten att köra vidare på v4 hur länge ni vill, anlita en annan leverantör för att lägga till features osv, eller byta till en annan produkt och leverantör helt. Hade motsvarande hänt med en icke open-source produkt hade valen varit mer begränsade och er sits varit sämre.

Detta sagt, så tycker jag det är ett ofog när sådant som detta händer, drone.io är ett annat exempel. Pga av deras nya licensmodel så contributar vi inte tillbaks förbättringar vi gjort internt på jobbet, och på min fritid skulle jag inte heller bidra till OSS projekt med contributer agreements som tillåter dem att använda min kod i icke-open source mjukvara.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ajn:

Jag misstänker någon kommer att bygga en ersättare för docker desktop snart, rent tekniskt så är det väl inte mycket mer än att det kör igång en Linux VM och kör docker i den. Borde inte vara allt för lurigt för en lite snål OSS utvecklare att knpåa ihop ovanpå t.ex virtualbox.

Nja, det finns inte riktigt något fullvärdigt alternativ idag i alla fall. Men det handlar ju om ett verktyg för utveckling och testning och då tycker jag inte kostnaden är så farlig, hade vi behövt docker desktop för varje kundinstallation så hade det varit värre.

Citat:

Det är här jag känner att det blir lite feltänk, v4 är ju produkten i fråga, och den kommer alltid att förbli open source, en framtida produkt v5 är ju en ny produkt även om det bygger vidare på den gamla OSS kodbasen. Ni har alltid möjligheten att köra vidare på v4 hur länge ni vill, anlita en annan leverantör för att lägga till features osv, eller byta till en annan produkt och leverantör helt. Hade motsvarande hänt med en icke open-source produkt hade valen varit mer begränsade och er sits varit sämre.

Jo men alla dessa alternativen är ju kostsamma. Visst kan vi bygga vidare på IdentityServer4 men det hade sannolikt tagit en ganska stor del av våra resurser. Köra vidare på en gammal produkt som inte får "säkerhetsuppdateringar" är inget alternativ för oss. Kvar är att antingen betala eller byta ut, och vi kommer med största sannolikhet att byta ut. Det kommer att kosta resurser också men jag antar att man bedömer att det blir billigare på sikt. En skillnad mot Docker är också att det finns flera bra OSS alternativ, det handlar bara om att bygga om vår lösning.

Citat:

Detta sagt, så tycker jag det är ett ofog när sådant som detta händer, drone.io är ett annat exempel. Pga av deras nya licensmodel så contributar vi inte tillbaks förbättringar vi gjort internt på jobbet, och på min fritid skulle jag inte heller bidra till OSS projekt med contributer agreements som tillåter dem att använda min kod i icke-open source mjukvara.

Jo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Inte för att jag använt vare sig homey eller ifttt men jag tycker det är märkligt när funktioner på produkter försviner. Det var ju med på specefikationerna och funktionerna när du köpte prylen. Att seb tillverkaren godtyckligt kan ta bort stödet är märkligt. Tänk att du köpt en bil och efter 2 år så kommer det någon och svetsar igen bakluckan på din bil för att tillverkaren av någon anledning tyckte det behövdes.

Detta har du redan idag på bilar. Mercedes och andra säljer avtal att x eller y funktion kostar x eller y i månaden. Går avtalet ut så tappar du funktionen i bilen. För just Mercedes är EQS Rear-Wheel Steer.

Tesla kör väl det på sina super chargers också.

Skrivet av snajk:

Nja, det finns inte riktigt något fullvärdigt alternativ idag i alla fall. Men det handlar ju om ett verktyg för utveckling och testning och då tycker jag inte kostnaden är så farlig, hade vi behövt docker desktop för varje kundinstallation så hade det varit värre.
Jo men alla dessa alternativen är ju kostsamma. Visst kan vi bygga vidare på IdentityServer4 men det hade sannolikt tagit en ganska stor del av våra resurser. Köra vidare på en gammal produkt som inte får "säkerhetsuppdateringar" är inget alternativ för oss. Kvar är att antingen betala eller byta ut, och vi kommer med största sannolikhet att byta ut. Det kommer att kosta resurser också men jag antar att man bedömer att det blir billigare på sikt. En skillnad mot Docker är också att det finns flera bra OSS alternativ, det handlar bara om att bygga om vår lösning.
Jo.

Menar ni docker desktop dvs guit till Docker? Man måste väl inte betala för den om man inte behöver "pro" bitarna, har inte kikat var de erbjuder men har klarat mig gott på standard versionen man får.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Detta har du redan idag på bilar. Mercedes och andra säljer avtal att x eller y funktion kostar x eller y i månaden. Går avtalet ut så tappar du funktionen i bilen. För just Mercedes är EQS Rear-Wheel Steer.

Fast om du betalat Mercedes 600k för en bil med digital backspegel som är standardtillbehör för modellen, så ingen månadskostnad. Om de sen plockar bort det senare så hade det varit en rättstvist för du betalat för en funktion de tagit bort, du har inget avtal på det för det ingick i köpet, inget man köpte till själv och betalade utöver bilen.

Nu vet jag inte exakt hur homey hade IFTTT integration men har för mig att en vis del var standard och man kunde lägga till för pro. Om man då köpt den för IFTTT ingår som standard så förlorade produkten sin funktion.
Kan nog vara fall för reklamation i sverige.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Detta har du redan idag på bilar. Mercedes och andra säljer avtal att x eller y funktion kostar x eller y i månaden. Går avtalet ut så tappar du funktionen i bilen. För just Mercedes är EQS Rear-Wheel Steer.

Tesla kör väl det på sina super chargers också.

Kännde inte till EQS rear-wheel steer och förstår inte vad du menar med Tesla och superchargers. Utvekla gärna eller länka

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Detta har du redan idag på bilar. Mercedes och andra säljer avtal att x eller y funktion kostar x eller y i månaden. Går avtalet ut så tappar du funktionen i bilen. För just Mercedes är EQS Rear-Wheel Steer.

Tesla kör väl det på sina super chargers också.

Ännu jobbigare är det när tredjepartsleverantörer är inblandade. Min bil marknadsfördes med "inbyggt" Spotify, men Spotify valde att ta bort den funktionen (på Android, kan funka på Iphone fortfarande), så vad ska jag göra? Gnälla till biltillverkaren hjälper inte för de verkar ju inte ha något avtal med Spotify exempelvis. Och Spotify själva är väl medvetna om problemet men väljer att ignorera det. Att ta tillbaka detta fick många röster när de ville ha input till vilka funktioner de skulle satsa på framöver, men de gick bara ut och sa typ det kan ni glömma.

Citat:

Menar ni docker desktop dvs guit till Docker? Man måste väl inte betala för den om man inte behöver "pro" bitarna, har inte kikat var de erbjuder men har klarat mig gott på standard versionen man får.

Docker desktop är mer än ett GUI, det har en massa funktioner bland annat som har att göra med bygg pipelines och liknande. Standardversionen räcker säkert bra, men begränsningen där ligger i avtalet, är ens företag tillräckligt stort så får man inte använda gratisvarianten.

Permalänk
Medlem

Körde typ all in med automatisering hemma för några år sen, nu är nästan allt borta förutom Philips hue.. rätt omoget och alldeles för krångligt att få till allt och få det stabilt. Homeassistant har säkert blivit bättre, men då breakade ju varannan uppdatering hela homeassistant. Nu var inte denna tråd om Homeassistant, men det lär ju bli besvär för många när stödet tas bort och folk får programmera om -igen- typ.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

IFTTT är bra överprisat för konsumenter också så det är inte direkt som att något kommer saknas, Vill man göra något som den absolut mest mainstreama användaren inte vill så är det Automate som gäller.
Skicka dina hostningar till en Spotify-lista? Visst! Flytta SoundCloud-lista till Spotify? Visst!
Kopiera YTM-lista till Spotify? Nope. Göra något alls med något alls med YTM som inte även involverar Spotify? Nope.

Fuck that shit and the horse they rode in on.

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Cove:

Förstår Homey. Själv slutade jag använda ifttt när de började ta betalt av konsumenterna med (utöver deras partners).
Gillar Paul Hibberts videos angående ifttt Pro.

https://youtu.be/XZmoKQLK7DY

https://youtu.be/nOwJbVWplmY

Intressanta klipp!

Jag övervägde och valde bort IFTTT mycket pga detta. Som jag fattar det går det fortfarande att använda hur många "färdiga" applets som helst med gratisvarianten, men så fort man vill skapa egna så tar det stopp vid tre om man inte betalar en hel del i månaden, och att skapa egna känns lite som hela poängen för min del. Samtidigt förstår jag att det är svårt att erbjuda gratis för evigt om företaget ska kunna gå runt.

Som nämnt tidigare har priserna ökat rejält för samtliga och Homey verkar ju ha introducerat något extremt snarlikt med sitt senaste Homey Logic som ingår i deras nya prenumerations-tjofräs (lite dåligt insatt i exakt vad som ingick och hur, men det såg snarlikt ut), så det är egentligen inte särskilt konstigt att de väljer att bryta samarbetet.

Jag bor lite för litet för att ha någon ordentlig nytta av en såpass avancerad hubb som Homey, men det blir intressant att se hur övriga partners som använder IFTTT gör framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Fast om du betalat Mercedes 600k för en bil med digital backspegel som är standardtillbehör för modellen, så ingen månadskostnad. Om de sen plockar bort det senare så hade det varit en rättstvist för du betalat för en funktion de tagit bort, du har inget avtal på det för det ingick i köpet, inget man köpte till själv och betalade utöver bilen.

Nu vet jag inte exakt hur homey hade IFTTT integration men har för mig att en vis del var standard och man kunde lägga till för pro. Om man då köpt den för IFTTT ingår som standard så förlorade produkten sin funktion.
Kan nog vara fall för reklamation i sverige.

Hm som du säger, beror lite på hur avtalet och hur det har presenterats. Kan ju bli som det blev med Sony och OtherOS där de blev stämda när de tog bort OtherOs funktionen i en firmware uppdatering.

Skrivet av hölmiz:

Kännde inte till EQS rear-wheel steer och förstår inte vad du menar med Tesla och superchargers. Utvekla gärna eller länka

Tesla kan låsa din bil från att laddas med SuperChargers.
https://electrek.co/2020/02/12/tesla-disables-supercharging-s...
Var någon diskussion på nätet om att de låste för en vanlig användare också dock har jag inte detaljerna.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.