Intel Core i9-12900K och Core i5-12600K "Alder Lake"

Permalänk
Medlem

Vilken förbrukning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Kenneth såg att ni kör med ASUS moderkort, kommer ni gå in under AI-tweaker och stänga E-cores för att testa AVX512 prestanda på P-cores?

https://images.anandtech.com/graphs/graph17047/127213.png

Skrivet av Kenneth:

Nej det är inget vi har planerat just nu

Överklocking med bara P-cores och prestanda i CS:GO?

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant att ta med Apple m1 Max i detta test även om det är laptop och alla saker rungar att jämföra.

Varför drar denna cpu så mycket mot AMD? Är det för att intels 10nm är sämre än amd?

Hade hoppats på ett strömslpnålt mini itx med 3090 och liten låda.

Permalänk
Medlem

Ser väl bra ut men drar ju en del och blir varm.
Problemet är ju att ram och mobo är svindyrt om man ens kan få tag på något...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Varför drar denna cpu så mycket mot AMD? Är det för att intels 10nm är sämre än amd?

För att både intel och AMD till olika stor del slängt perf/w åt skogen för att få högre clockspeeds.

Tack AMD för detta! Kul att se Intel inne i värmen igen efter alldeles för lång tid och det ska bli ännu mer spännande att se vad för svar det blir från det röda laget.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Kanske hög tid för AMD att lansera något som är lite mer konkurrenskraftig i single core snarast.

Permalänk
Medlem

Trots alla skämt om temperaturer och elförbrukning, konkurrens är alltid bra, det driver företag som annars riskerar att stagnera.

Väntar med spänning på vad Gnosjö Klimatprodukter kontrar med. Element man kan spela på?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Calisthenics:

Kanske hög tid för AMD att lansera något som är lite mer konkurrenskraftig i single core snarast.

Vad gäller spel och annat som är känsligt för cache är det ju på gång, sannolikt tidigt 2022. Jag skulle dock tro att Intel har kvar ledningen, och AMDs riktiga svar (Zen 4) lär ju dröja ett tag.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Kanske hög tid för AMD att lansera något som är lite mer konkurrenskraftig i single core snarast.

Varför? Utanför benchmarks är det ju inte så illa att de inte kan svara med prissänkningar tillsvidare. Knappast så att deras nuvarande produkter är särskilt dåliga heller.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

1x 16GB. Köra helt utan dual channel? 🤔

Ja, en väldigt temporär lösning för det var det vad jag får snabbast. Sen har DDR5 någon form av dubbelkanal. Nu när jag gått inför den här nya minnes standarden så kommer jag att flytta friskt på dem.

Permalänk

Är priset inkl mobo och ram värt jämfört mot en 5600x exempelvis med mobo och ram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Såg review på LTT just och den blir extremt varm ibland. Inte så konstigt med så många watt. Känns som ombytta roller nu, minns när AMD jagade Intel pch drog upp effekten.

Ja, rätt tydligt att intel tänjer rejält på 12900k för att slåss med 5950X.

@medbor
Se mitt tidigare Inlägg rätt säker på att det är fel i artikeln. Det är UP4 som alder lake-m ersätter (dit kretsen med endast två p kärnor tillhör), alltså 7-15W klassen, inte UP3 som vi vanligen ser i ultrabooks.

Dom kanske även tar tillbaka m-prefixet som användes ett tag? (Core m3, m5, m7)

@jacob får gärna bekräfta!

Permalänk
Medlem

synd att INTEL och till viss del AMD är så inriktade på att nå 5ghz mest för att det är 5ghz.
Jag kan tänka mig att 12900k gått från 240w till ca 140w om den peakade på 4,6-4,7ghz all-core och det med relativt liten prestandaförlust.

Permalänk
Skrivet av jonte6950:

240 watt för i9, vad är det som händer..

Det drar ju även en 9900K så mer prestanda och drar lika mycket. Kan ju knappast bli bättre.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Nu kommer vi att få se AMD:s prollar tappa i pris

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem

Angående strömförbrukningen som många anmärker på så tar andra tester (t.ex. Linus tech tips) upp att det enbart är när alla kärnor/trådar går på maxboost i t.ex. Blender som strömförbrukningen går upp i 230-240w.

Jag håller såklart med om att det är mycket. Det är väsentligt mer än Ryzen i motsvarande test också. Så är det.
Men i mer realistisk användning (för de flesta av oss) så verkar förbrukningen (och temps) inte vara mer nödvändigtvis. Om man jämför prestanda/effekt ligger de strax under Ryzen i speltester trots bättre FPS-resultat t.ex.

Så det verkar bara vara när du verkligen stresstestar längre stunder som det går upp så högt.
Det kanske fortfarande är "helt sjukt", jag är inte expert på området.

Hursomhelst min sammanfattning är att Intel i alla fall är tillbaka i matchen. För höga priser på de nya moderkorten och minnen men jag tycker 12600K verkar väldigt prisvärd i sig själv. Är mycket nyfiken på 12700K var den hamnar.
Är inte särskilt imponerad av 12900K pga värmen och strömåtgången i kombination med priset. Även om det i mina användningsområden kanske inte skulle vara ett bekymmer så känns det inte som lika "hett" alternativ för mig just nu. Blir intressant att följa hur det utvecklar sig!

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Core i5 13600K @5,3GHz(P-core) @4.0Ghz (E-core) | Kylning: Corsair Hydro H100x | Minne: G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL40 | GPU: Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix | Lagring: 2x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 1024GB (Read: 7000MB/s - Write: 6000MB/s) | Chassi: Corsair 4000D Airflow | Nätagg: Corsair RM850e 850W (Gold)

Tillbehör: Acer 27" Predator XB271HU G-Sync IPS (@ 1440p 165hz) | Microsoft intellimouse 3.0 | Tangentbord: Zon Keyboard1 | Headset: HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mattedatten:

Hm, detta har jag missat. Passar inte de större Noctua på ASUS-brädorna?
Har du kanske någon länk där man kan läsa på?

Ja, det är bara att välja tänkt moderkort här och kolla hur det ser ut.

kompatibilitet

T.ex.
ASUS ROG Strix Z690 A Gaming WiFi D4

och för att jämföra med mitt val
GIGABYTE Z690 AORUS PRO

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

Överklocking med bara P-cores och prestanda i CS:GO?

Ska börja med överklockningen imorgon och får se hur jag lägger upp det, måste testa runt lite.
CSGO finns med i testsviten så det kommer med i överklockningen också

Permalänk
Medlem

Detta var väl inte jätteimponerande? Kanske är biased eftersom jag köpte 5900X nu i sommar, men var inställd på att gråta över hur dåligt köp jag gjort, fick inte alls den känslan när jag såg testerna.

Någon kanske kan upplysa mig om varför Intel är så mycket bättre?

Sett till pris/prestanda effekt/prestanda.

Permalänk
Samsung Sverige

Det var inte en dålig förbrukning på den kretsen!
Inte för att det gör mig något, mitt hus är så dåligt isolerat så att få upp temperaturen i spelhörnan gör inte mig illa

Imponerande prestanda oavsett, riktigt kul att Intel tagit ett sådant kliv med denna generation. Vi får se vad AMD har att kontra med under nästa år.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Skrivet av dlq84:

CPU på 300W och en GPU på 600W. 1200W nätagg blir standard om ett år

Därför ammans aldrig ska snåla med PSU. Är väl den komponent som står sig längst. Köpte 1000w redan när jag körde 580 SLI. Det hade jag i nästan 8 år. Nu böt jag till ett 1200. Ska man skaffa kontorsdator räcker runt 650w, annars är det dumsnålt att satsa på under 1000w.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dlq84:

CPU på 300W och en GPU på 600W. 1200W nätagg blir standard om ett år

Kommer inte skaffa 600w GPU.

Edit:

Vilken fantastisk skillnad på DDR4 och 5an

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Kördes Intel-systemet med MCE eller liknande?
Körde AMD-systemet med minnena på 3600 MHz CL16 som det står, och om så, var dessa synkade med bussen?

Skulle det inte vara kul att se en 5950x med uppskruvad PBO (240w)?

Allt det här med standard, minneshastigheter och maximal strömförbrukning som styrs av moderkort etc, hur ska man någonsin få en jämn jämförelse?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Kaleid:

Vilken fantastisk skillnad på DDR4 och 5an

Det var ju rätt stora skillnader i vissa spel -- bara att i vissa vann DDR4 nämnvärt, och i andra vann DDR5 nämnvärt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Överklockning av processorer idag är ger så dålig prestandavinst att det knappast finns något värde i att köpa K-processorer över låsta modeller. Faktum är att pris/prestanda för olåsta modeller är rätt mycket sämre än de låsta. Prestandaskillnaden är väl sällan över 10% samtidigt som prisskillnaden brukar vara desto större. Inte minst om man tar hänsyn till den ökade kylkapaciteten som krävs. Samtidigt är de olåsta moddllerna mer eftertraktade vilket gör att det är lättare att hitta en bra deal på låsta modeller, som alltså redan är billigare. Lås upp strömbudgeten och om cpun körs i 4.6GHz så brukar det vara
vad tillverkaren ser som sweetspot vad gäller förhållandet effektförbrukning/prestanda.
Men visst... Vill också se hur högt dessa processorer kan nå som mest. Men det är ju nörden i mig. Minnestweaking tycker jag däremot är ännu mer intressant i dagar som dessa.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

240w och 92 grader med en Noctua NH-U14S..wow, inget för liten formfaktor direkt.

Permalänk
Medlem

Prestandasiffrorna isolerat är imponerande. När man tar in värme och energieffektivitet i bilden så blir de direkt mycket mindre imponerande men att kunna uppnå de siffrora överlag ser fortfarande bra ut. Sen tar man fram platformspriset och då tappar de direkt väldigt mycket. Jag kommer fortfarande fortsätta rekomendera AMD för tillfället (och lär få ännu mer anledning till det när zen3 refresh kommer) men mina ögon är öppnade för intel igen och det ska bli spännnde att de vad som händer i framtiden. En ny golden age a la 2000 talet hade varit väldigt trevligt.

Visa signatur

R7 5800X3D | ROG Strix X570-F Gaming | Corsair Vengeance PRO RGB 32GB 3600Mhz | Gigabyte RTX 4080 Eagle | Samsung 980 Pro 2TB | Samsung 980 Pro 2TB | Seasonic Prime PX-850

PS5 | Nintendo Switch | MiSTer FPGA

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Överklockning av processorer idag är ger så dålig prestandavinst att det knappast finns något värde i att köpa K-processorer över låsta modeller. Faktum är att pris/prestanda för olåsta modeller är rätt mycket sämre än de låsta. Prestandaskillnaden är väl sällan över 10% samtidigt som prisskillnaden brukar vara desto större. Inte minst om man tar hänsyn till den ökade kylkapaciteten som krävs. Samtidigt är de olåsta moddllerna mer eftertraktade vilket gör att det är lättare att hitta en bra deal på låsta modeller, som alltså redan är billigare. Lås upp strömbudgeten och om cpun körs i 4.6GHz så brukar det vara
vad tillverkaren ser som sweetspot vad gäller förhållandet effektförbrukning/prestanda.
Men visst... Vill också se hur högt dessa processorer kan nå som mest. Men det är ju nörden i mig. Minnestweaking tycker jag däremot är ännu mer intressant i dagar som dessa.

Ja det skulle helt klart vara kul att se en i7 12x00 utan K på en B6x0 med upplåst strömbudget/turbo

Permalänk
Medlem
Skrivet av icogniito:

Prestandasiffrorna isolerat är imponerande. När man tar in värme och energieffektivitet i bilden så blir de direkt mycket mindre imponerande men att kunna uppnå de siffrora överlag ser fortfarande bra ut. Sen tar man fram platformspriset och då tappar de direkt väldigt mycket. Jag kommer fortfarande fortsätta rekomendera AMD för tillfället (och lär få ännu mer anledning till det när zen3 refresh kommer) men mina ögon är öppnade för intel igen och det ska bli spännnde att de vad som händer i framtiden. En ny golden age a la 2000 talet hade varit väldigt trevligt.

Hade de släppt AM5-sockeln hade jag kanske gått för den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Ja det skulle helt klart vara kul att se en i7 12x00 utan K på en B6x0 med upplåst strömbudget/turbo

Det är det som kan vara kruxet. Att det kanske inte är möjligt att låsa upp strömbudgeten på icke K...sen hur de gjort med B seriens moderkort är också intressant.
Nu var inte effektförbrukningen så hög i spel så kanske inte så stor skillnad där men om man kör något all core tungt så kan en 12900 säkert få storstryk av AMD och en 12700k om den inte får leka i sina 240w+ utan fastnar på 125(!?)w som är dess normala effekt setting

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14